آخـــر الــمــواضــيــع

سلسلة انفجارات بالقاهرة ظهر اليوم 16 ابريل » الكاتب: أبو حميد » آخر مشاركة: أبو حميد التوصية اليومية ليوم 16 أبريل 2014 من StmFX » الكاتب: StmFX » آخر مشاركة: StmFX افضل شركة فوركس , شهر نوصيات مجانا” من إشارات تداول الفوركس مع شركة wwm » الكاتب: محمد احمد مرزوق » آخر مشاركة: محمد احمد مرزوق كل ما تريد معرفته عن فيروس كورونا » الكاتب: أبو حميد » آخر مشاركة: أبو حميد إعفاء بندر بن سلطان من رئاسة الاستخبارات السعودية » الكاتب: أبو حميد » آخر مشاركة: أبو حميد Ikonfx, ارتفاع أسعار النفط تدعم الدولار الكندي أكثر فأكثر » الكاتب: محمد احمد مرزوق » آخر مشاركة: محمد احمد مرزوق معدل نمو الناتج الاجمالي الصيني فجر اليوم 16/4/2014 من forexyard » الكاتب: fxyard » آخر مشاركة: fxyard سنة إيذاء الكفار لمسلمى أقوامهم » الكاتب: رضا البطاوى » آخر مشاركة: رضا البطاوى كيف تقفل كيس البطاطس بعد فتحه طريقة مبتكرة جميلة » الكاتب: سنا الفضة » آخر مشاركة: سنا الفضة افضل شركة فوركس | احصل على البطاقة الائتمانية من شركة WWM » الكاتب: محمد احمد مرزوق » آخر مشاركة: محمد احمد مرزوق
النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: شقق للشباب من بنك التعمير بجنة العبور

مدير عام الصورة الرمزية أبو حميد

افتراضي شقق للشباب من بنك التعمير بجنة العبور

يسر بنك التعمير والاسكان أن يعلن عن فتح باب الحجز لوحدات المرحلة الثانية بمشروع البنك بمدينة العبور (جنة العبور)
    وحدات كاملة التشطيب بمساحة (63 متر) وذلك لعملاء البنك أصحاب دفاتر التوفير الإسكانى ممـن ينطبق عليهم شروط ومعايير المشروع القومـى للاسكــان الحجز إعتبارا مـن1/12/2009 وينتهى 30/12/2009
    شروط الحجز
    1- أن يكون من عملاء البنك أصحاب دفاتر التوفير
    2- لا يمتلك المتقدم للحجز أوأى فرد من أسرته (الزوجة / الزوج / الأبناء القصر) اى وحدة سكنية أو عقار سكنى وليس بحوزته وحدة سكنية بالإيجار غير محددة المدة (إيجار قديم)
    3- طلب حجز واحد فقط للأسرة (الزوجة / الزوج / الأبناء القصر)
    4- لا يقل سن المتقدم من 20 سنه ولا يزيد عن 50 سنه
    5- تنطبق على المتقدم للحجز الشروط الواردة بالقانون 148 لسنة 2001 وتعديلاته بشأن التمويل العقارى
    6- إجمالى الدخل الشهرى أقل من 1750 جنيه للأعزب وعن 2500 جنية للمتزوج (الأسرة)
    المستندات المطلوبة
    1- صورة بطاقة الرقم القومى للمتقدم
    2 - تقديم صور الشهادات الرسمية المثبتة للحالة الاجتماعية (صورة وثيقة الزواج - صورة الرقم القومى للزوج/ الزوجه - شهادات ميلاد الأبناء)
    3- شهادة معتمدة من جهة العمل تضمن جميع البيانات الأساسية والدخل الشهرى أو أى مستندات أخرى يراها المتقدم توضح وتعزز أو تضيف للدخل
    الحجز
    لدى جميع فروع البنك باشتيفاء طلب الحجز والمعد لذلك مع سداد مبلغ عشرة الاف جنيها مقدم حجز
    التخصيص
    لمن ينطبق عليهم الشروط والمعايير من المتقدمين طبقا لقواعد وأولويات دفتر التوفير
    أسعار الوحدات وأسلوب السداد
    مساحة الوحدة 63 م2 كاملة التشطيب
    سعر الوحدة بدون تميز 108675 جم
    دعم من الدولة لا يرد للوحدة 10000 جم
    باقى قيمة الوحدة 98678 جم
    أسلوب السداد :- 10000 جم مقدم حجز يتم سدادها عند الحجز
    15000 جم دفعه تحصيص
    10000 جم دفعة تعاقد واستلام
    سداد دفعه ربع سنوية قدرها 2000 جنيها من تاريخ قبول الحجز لحين التعاقد والاستلام
    باقى قيمة الوحدة يتم تمويله من البنك للعميل طبقا لقانون التمويل العقارى
    التعاقد وتسليم الوحدات خلال الربع الثالث من عام 2010 .

أمنية العمر الصورة الرمزية لى لى

انا شفت الشقق ديه صغيره جدا جدا
    الغرف فيها مش بتاخد غرفه نوم كامله والغرفه التانيه اصغر جدا
    والصاله يا دوب بتاخد انتريه
    والمطبخ والحمام صغيرين برده
    واعتقد انها كده غاليه اوى
    فى اسعار فى مدينه العبور ارخص من كده ممكن يوصل المتر ل 1200
    الفرق فى التشطيب والتشطيب بتاع البنك اى كلام
    بلاط كله والحمام والمطبخ الارض بس سيراميك والحمام تلت سيراميك اى كلام والباقى دهان عادى
    والكهربا بسيطه اوى الاساسيات بس
    يعنى كده كده محتاجه تشطيب تانى
    اسالوا الاول قبل الشراء
    "إلهى انت تعلم كيف حالى .... فهل يا سيدى من فرج قريب "

مدير عام

طبعا غالية جدا ً .. وسعر المتر مبالغ فيه ..

خلافا ً لأنها تشطيب البنك .. ..

للأسف البنك رغم أنه من المفترض أن يساعد الشباب ، فهو لا يساعدهم ..

هذه المشروعات من المفترض ان تكون حكومية قومية ، لا كما هى الأن إستثمارية ..

مسطح فوق القطر

الحقووووووووووووونا
    انا مقدم فى المشروع بقالى سنة ونص . والاستلام خلال الشهرين دول..
    وفجأه غير البنك كلامه بخصوص دفعة التعاقد والاستلام لتكون اكبر بكثير من 10000 المذكورة فى الاعلان من سنة ونصف .
    بحجة التمويل العقارى . عاوزنى عشان مرتيى 1300 (طبقاً للشروط المذكورة فى الاعلان) ادفع 44000 دفعة تعاقد واستلام مش 10000
    وانا كنت دافع دفعات قبل كده 31000 .. يعنى ادفع ( 31000+44000) 75000 جنية قبل ماحط رجلى فى الشقة (طب مانا لو كان معايا دول كنت استنيت سنة ونص ليه)
    نصبببببببببب صريييييييييييييييييييييح
    الحقووووووووووووووووووووووووووووونا
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    محمد سمير
    0184843578

مدير عام الصورة الرمزية أبو حميد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة vampire50 عزيزى العضو/الزائر يجب عليك الرد لمشاهدة الرابط
    الحقووووووووووووونا
    انا مقدم فى المشروع بقالى سنة ونص . والاستلام خلال الشهرين دول..
    وفجأه غير البنك كلامه بخصوص دفعة التعاقد والاستلام لتكون اكبر بكثير من 10000 المذكورة فى الاعلان من سنة ونصف .
    بحجة التمويل العقارى . عاوزنى عشان مرتيى 1300 (طبقاً للشروط المذكورة فى الاعلان) ادفع 44000 دفعة تعاقد واستلام مش 10000
    وانا كنت دافع دفعات قبل كده 31000 .. يعنى ادفع ( 31000+44000) 75000 جنية قبل ماحط رجلى فى الشقة (طب مانا لو كان معايا دول كنت استنيت سنة ونص ليه)
    نصبببببببببب صريييييييييييييييييييييح
    الحقووووووووووووووووووووووووووووونا
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    حسبنا الله ونعم الوكيل
    محمد سمير
    0184843578
    ياريت يا جماعة كل الحاجزين في المشروع يتجمعوا مع بعض ويتشاوروا بينهم ويأخدوا موقف موحد من البنك وتقديم شكاوى ضده

والأخ محمد سمير كاتب رقم تليفونه ممكن تتصلوا عليه أو ممكن تعتبروا الموضوع هنا بمثابة تجمع لكم وأنا هجمع لكم كل المعلومات عن الموضوع

مسطح فوق القطر

انا كلمت استاذ محمد وبعدين فى حاجة كمان انهم هيدولك قرض على 20 بالمبلغ المتبقى من الشقة بعد ما تدفع كل ده وكمان فى حوالى 9000 جنية مصاريف بيقولك اتحاد ملاك ومعرفش ايه غير الى هتدفعو طبعا عند الاستلام وكمان بقى الفوايد الى هيدهالك على 20 سنة دول هتبقى ضعفين مبلغ القرض يعنى لو هيديلك 40 هيخدهم منك 120 ويقولك شباب ودعم حتى ال 10 الاف دول شوف متخدين منك بردو فوق اهو فى المصروفات الى بيقول عليها دى يعنى استغلال بكل الطرق وكمان بقى فى ايه موضوع المساحة انا لما جيت استلم قلى على حسب مسحتك وتعالى وشوف روحت اشوف لقيت بيقولى شقتك 68 متر يعنى اغلى يبقى ادفع اكتر وبصراحة فى كل حاجة ظلم واستنفاذ الشخص الى هياخد الشقة وغير كدا انا ملاحظ ان انا ومعظم الناس الى قبلتوهم وخدين يا فى الاول يا الخامس مش فاهم ليه بس مش ده الى الواحد يتكلم فى دلوقتى وانا انشاء الله هقدم شكوى لمدير البنك واذا محصلش حاجة هتقدم بشكاوى للسيد رئيس الوزراء عصام شرف علشان كده بجد مش شقق لشباب دا ناس بتستغل الشباب بكل ظلم وافترى

مسطح فوق القطر

السادة الافاضل اعضاء المنتدى
    شكرا على طرحكم لهذة القضية لكشف المستور
    انا شخصيا مقدم في هذا المشروع من شهر ديسمبر 2009 على اساس ان المبلغ كما هو مذكور في اعلان البنك وموقع البنك الالكتروني الذي امتلك منه نسخه مطبوعه عندي، ان المبلغ اجماليه 35 الف جنية والباقي اقساط، وان التسليم في اواخر 2010 كما قرأتم
    وعندما آن الاوان في شهر يونيو 2011 وعند االموظف اتفاجأ بانه مطلوب مني 30 الف اخرى، غير ال 31 الذي قمت بسدادها !! اجمالي المطلوب 60 الف جنيه !!! طب فين الاتفاق اللي على اساسه دفعنا 10 آلاف وفضلت عندهم بدون فوايد لاكثر من سنة ونصف؟؟!!
    لا وايه الموظف بيخلص ضميره ويبلغني انه التسليم هيكون اما ارضي او اخير، بنسبة 99% ، الموظف دا اسمه احمد في بنك الاسكان والتعمير سيتي مول العبور، كتر خيره هو بينفذ تعليمات الكبار ، اللي هما مين مش عارف
    والادوار التاني والتالت هيروحوا لمين؟؟؟ برضه مش عارف
    بصراحه لا قبل الثورة نافع، ولا بعد الثورة
    والواحد وصل لمرحلة احباط
    وبفكر جديا اسحب فلوسي واستنى لحد ما يكملوا 60 الف واكون وصلت لسن المعاش
    عشان ادفعهم لسيادة البنك اللي بيعمل مشاريع للشباب !!!
    ولا ايه رايكم؟؟
    على فكره انا حاولت كتير اتصل بالاستاذ محمد اللي سايب رقمه هنا ومش بيرد
    على اي حال
    الرسالة وصلت هنا
    شكرا لكم جميعا
    ماهر

مدير عام

فعلا المفروض اصحاب الشقق ديه يتجمعوا ويشتركوا فى توحيد المطالب والرفض لهذا الاستغلال الرخيص ..

تغيرت الحكومات ولم تتغير نوايا النصب على المواطن البسيط ..

مسطح فوق القطر

السلام عليكم...
    انا ااسف جداا على عدم الرد على التليفون ...
    يا جماعة فى جروب على الفيس بوك بأسم ( جنه العبور ) عشان نتكلم كلنا ونتخذ موقف مع البنك.

ااخر الاخبار
    البنك يعرض حل بمفردات مرتب (1750 ج) لكى يكون القسط حوالى 430 جنية (يزيد بنسبة 7.5% سنويا) وبذلك تكون دفعة الاستلام حوالى 12500 جنية

مسطح فوق القطر

البنك بيحاول يحل مشاكل التمويل ,,, كومبوند جنة العبور تحفة بجد

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)