آخـــر الــمــواضــيــع

صفحة 41 من 420 الأولىالأولى ... 313536373839404142434445464751 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 601 إلى 615 من 6297

الموضوع: تنسيق الدبلومات الفنية

قلب المحطة الصورة الرمزية محمود m

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed.sa3d92 مشاهدة المشاركة

راعى ان فيه بنات موجوده وبرضو عاوزه تعرف الطلبات ودى لو اختك مش هتقبل لها كده ياريت تراعى نقطة زى دى

وننتظر الررررررررررد m10m10m10

راكب سبنسة الصورة الرمزية الحب المنسى

يا جماعة احنا فعلاً عايزين نعمل زى اخوانا ابو حميد ما بيقول اننا نعم لنفسنا دليل علشان نشوف كل واحد ينسبوا ايه علشان لما ينزل التنسيق نشوف كل واحد هيعمل ايه وانا اللى اعرفوا هكتيبوا هما بيقلوا لينا المعاهد ديه

1- معهد فنى صحى ( متخصص فى الالات الطبية وده سنتين )
    2- معهد فنى صناعى ( كلية التكنولوجيا سنتين برضه وفى للتجارى كمان بنفس الاسم )
    3- فى معاهد اسموا الكينج مريوط ( للسياحة والفنادق )

عايزين نشوف برضه فى ايه تانى لينا اى حد عنده معلومات يقول عليها هنا برضه

راكب سبنسة الصورة الرمزية الحب المنسى

وادينى كمان جبتلكم تليفونات وزراة التربية والتعليم فى مصر وجبتلكم الايميل علشان لو حد عايز يبعت اى حاجة
    تليفون : 5787643 / 5787644
    بريد الكتروني :
    minister@email.emoe.org

مسطح فوق القطر

ده تنسيق الدبلومات بتاع 2008 مش بتاع السنه دى
    ممكن نستفيد منه و يطمننا شويه

أحلام الدبلومات الفنية أمام أبواب التنسيق
    17 ألفا سحبوا الأوراق..والدبلومات الصناعية والتمريض ينتظرون
    40 رغبة متاحة .. بالكليات والمعاهد .. أصحاب الدور الثاني في منتصف أغسطس
    متابعة :مجدي طنطاوي - محمد بهاء الدين
    سحب أمس 17 ألف طالب وطالبة من حملة الدبلومات الفنية "التجارية والسياحة والفنادق ونظائرها الزراعية" نظام الثلاث سنوات بحد أدني 70% مظاريفهم من مكتب التنسيق الرئيسي ببولاق الدكرور وتم استلام 3 آلاف ملف من الطلبة اللذين ملأوا استمارات الرغبات في أول أيام استقبال المكتب لهؤلاء الطلاب.
    اكد علي شبل الدرجلي وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق أنه بالنسبة لطلبة الدبلومات الصناعية نظام الثلاث سنوات ومعاهد التمريض الحاصلين علي حد أدني 70% سيعلن عن استقبالهم عقب الانتهاء من المرحلة الثانية لطلاب الثانوية العامة في منتصف أغسطس القادم.
    وأوضح وكيل وزارة التعليم العالي أن نتيجة مرحلة الدبلومات الفنية والتي بدأت أمس تعلن في 15 أغسطس القادم وكذلك الشهادات المعادلة.
    أشار الي ان أوراق كل مرحلة تختلف عن الأخري ويجب علي الطلاب عدم الاسراع في شراء الملفات التي لاتخص مراحلهم.. مؤكداً علي أن هناك ألفي طالب وطالبة في هذه المرحلة سيلتحقون بالكليات من الحاصلين علي 80% فأكثر والباقي معاهد.
    40 رغبة متاحة
    أضاف ان عدد الرغبات في مرحلة الدبلومات نظام الثلاث سنوات 40 رغبة.. مشيراً الي ان المبني "1" يختص باستلام أوراق الطالبات ومبني "2" لاستلام أوراق الطلبة ومبني "3" لصرف الأوراق.
    شهد مكتب التنسيق الرئيسي في يومه الأول زحاما شديدا من طلبة الدبلومات الصناعية رغم ان هذه المرحلة لاتخصهم.. الأمر الذي أجبر وكلاء الوزارة والمديرين العموم أن يتركوا مكاتبهم ويقفون مع موظفي الاستعلامات للرد علي استفسارات الطلاب.
    البحث عن فرصة أكبر
    طالب طلاب الدبلومات وزارة التعليم العالي بمساواتهم بطلاب الثانوية العامة واعطائهم فرص اكبر في الجامعات والنزول بالحد الأدني.. خصوصاً في ظل اهتمام الدولة بالتعليم الفني وتخصيص جزء كبير من ميزانية الدولة لتطويره.
    أوضح علي شبل انه بالنسبة لطلاب دبلوم المدارس الثانوية التجارية ونظائرها يتم قبول اوراق الطلاب الحاصلين علي دبلوم المدارس الثانوية التجارية والثانوية الفنية للادارة والخدمات والفندقية والبريد والقسم الثانوي التجاري بالمدرسة الالمانية من تخصصات شعبة عامة ومشتريات ومخازن ومعاملات تجارية وتأمينات تجارية وشئون قانونية وشئون فندقية "اشراف داخلي مطبخ مطعم" بريد يتم ترشيحهم لبعض الكليات والمعاهد بالشروط الآتية :
    * الحصول علي 70% علي الاقل من مجموع درجات المواد النظرية وفي حدود الاعداد التي اقر المجلس الاعلي للجامعات قبولها بالكليات والمعاهد حيث يتم الترشيح باسبقية المجموع وذلك للقبول بالكليات والمعاهد الآتية :
    اولا.. كليات الجامعات :
    * كلية التجارة ببنها جامعة الزقازيق "انتظام انتساب"
    * كلية التجارة وادارة الاعمال جامعة حلوان "انتظام انتساب"
    * شعبة بريد طلبة فقط "انتظام انتساب"
    * كلية تجارة ببورسعيد جامعة قناة السويس "انتظام انتساب"
    * كلية تجارة جامعة الاسكندرية ويقتصر القبول بها علي خريجي مدرسة سان شارل الالمانية
    * كلية التربية بسوهاج وطنطا وحلوان وكفر الشيخ بالاضافة الي المعهد العالي للكفاية الانتاجية بالزقازيق
    ثانياً.. معاهد عالية حكومية تابعة لوزارة التعليم العالي :
    * المعهد العالي للادارة والحاسب الآلي ببورسعيد حيث تكون مصروفات الدراسة مساوية لقيمة الرسوم التي يسددها طالب الانتساب الموجه في كليات الجامعة.
    ثالثا.. معاهد عالية خاصة بمصروفات "مدة الدراسة بها 4 سنوات" حيث يحصل الطالب علي دليل باسماء وعنوان ومصروفات هذه المعاهد مع مظروف التقدم لمكتب التنسيق بالاضافة الي المعاهد المتوسطة الحكومية والفنية الصحية ومدة الدراسة بها سنتان.
    اوضح شبل انه بالنسبة للطلاب الحاصلين علي 60% فأكثر من مجموع درجات المواد النظرية يحق لهم القبول بالمعاهد الآتية طبقا لاسبقية المجموع.
    * الجامعة العمالية شعبة علاقات صناعية بمصروفات حيث تكون مدة الدراسة اربع سنوات علي مرحلتين
    * "الاولي" سنتان دراسيتان يمنح من يجتازها بنجاح شهادة الدبلوم في العلاقات الصناعية والمرحلة الثانية سنتان تاليتان للمرحلة الاولي بشرط الحصول علي تقدير جيد علي الاقل ويحصل من يجتازها بنجاح علي درجة البكالوريوس في الادارة الصناعية.
    مصروفات الجامعة العمالية
    وحددت وزارة التعليم العالي مصروفات الجامعة العمالية بالنسبة لمرحلة الدبلوم في الصف الأول 1205 جنيهات والصف الثاني 1255 جنيها بينما مرحلة البكالوريوس في الصف الثالث 1705 جنيهات والصف الرابع 1755 جنيها.
    والجامعة العمالية بها 10 فروع بالاسكندرية وطنطا والزقازيق واسيوط ودمياط والمنصورة وكفر الشيخ والاسماعيلية وبني سويف واسوان.
    كما يمكن للحاصلين علي 60% فاكثرالتقدم للمعاهد العليا الخاصة والمعاهد المتوسطة الخاصة بحيث يمكن للحاصلين علي تقدير جيد في سنتين استكمال الدراسة بمرحلة البكالوريوس.
    وبالنسبة لطلاب دبلوم المدارس الثانوية الفندقية والثانوية للسياحة والفنادق بحد ادني 70% يتم قبول هؤلاء الطلاب بالمعاهد الفنية للفنادق ومدة الدراسة سنتان وهي "المعهد الفني للفنادق بالمطرية والاسكندرية وقنا وبورسعيد".
    وبالنسبة للحاصلين علي 60% فأكثر يتم قبولهم بالمعاهد العليا الخاصة للسياحة والفنادق "رمدة الدراسة اربع سنوات".
    اكد علي شبل الدرجلي وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف علي مكتب التنسيق ان يسمح للطلاب من حملة الشهادات الفنية "الدور الثاني" والذين تعلن نتائجهم خلال شهر يناير من كل عام بالتقدم لمكتب التنسيق في شهر اغسطس للالتحاق في العام الجامعي التالي.
    قال انه عند استكمال الاعداد المقررة للكليات والمعاهد واعلان الحد الادني لكل منها يتم اعادة اوراق الطلاب الذين لم يستوفوا الحد الادني للقبول بالكليات والمعاهد.
    لقاء مع الطلاب
    تلتقي عقول تتفتح مع بعض المتقدمين للتنسيق.
    يقول أحمد محمد عبدالحميد "دبلوم تجارة 76%" ان امتحانات هذا العام اتسمت بالسهولة لكن المجاميع انخفضت.. مما اضاع فرصتي في دخول كلية التجارة التي طالما حلمت بها كثيراً.
    يضيف علاء محمد عبدالرحمن "77% دبلوم تجارة" أنه كان يتمني الالتحاق بكلية التربية.. لكن مجموعة لايسمح بذلك.
    طالب أحمد ابراهيم عبدالله "71% دبلوم تجارة" وزارة التعليم العالي بضرورة فتح مكاتب تنسيق في كافة المحافظات وعدم الاقتصار علي محافظات دون الأخري.. حيث انه أتي من الفيوم ليقدم في القاهرة.
    أوضحت ناهد عادل "73% دبلوم تجارة" من أنها تحب مهنة التدريس وكانت تتمني ان تلتحق بكلية التربية.. والمجموع لم يساعدها.. والمعاهد اصبحت الحل الوحيد.
    جلست أمال عبدالله "70%" ونور المغربي "73%" ومها صالح "76%".. دبلوم تجارة.. يقرأن دليل الجامعات واكدن علي انهن يريدن ان يأخذن الفرصة قبل ملء البيانات والرغبات وتسليمها في نفس اليوم.

قلب المحطة الصورة الرمزية محمود m

ربنا يستر ويوفقنا جميعا m38

راكب ترسو الصورة الرمزية youte

بجد يامحمود شكرا قوى على ده بس ياريت يكون التنسيق زى السنه الى فاتتاو يكون اوطه منهm63

راكب سبنسة

انا دبلوم صناعى 3 سنين عايز اعرف المعهد الفنى الصناعى ممكن ياخد من مجموع 65% ولا ايه انا خايف جدا من التنسيق وممكن اعرف المعهد الفنى ده السنة الى فاتت كان بياخد فى المرحلة الثالثة ادنى شى من كام % ( ارجو الردود لو تكرمتم

مسطح فوق القطر

انشاء الله كلنا هندخل اللي احنا عايزينو

الصفحه الأولى فى جريده الأهرام

تعد نتيجة هذا العام في الدبلومات الفنية اسوأ نتيجة منذ 20 عاما

حيث لم تتعد نسبة النجاح 48.2 %،
    مما يعني ان لكثر من نصف الطلبة لديهم ملاحق.

وقد وصلت نسبة النجاح بنظام السنوات الثلاث الى 48.77% وفي نظام الخمس سنوات وصلت 73.96%

راكب ترسو الصورة الرمزية واما

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة faozea مشاهدة المشاركة
    اولا احب الاول اقولكم ازيكم كلكم وارجو ان اى حد فيكم يساعدنى ويقولى ممكن المجموع ده يدخلنى اية مجموعى77%دبلوم صناعى ثلاث سنوات قسم ملابس جاهزة ارجو الا تبخلو علية بالرد لانى قلقانة جدا ويارب يوفقنا جميعا ونحقق الا بنتمنه سلالالالام
    اولا الف مبروووووووووك وانتى انشاء الله ممكن تدخل معهد فنى صناعى المطرية او شبرا او الصحافة وربنا يوفقك انشاء الله

راكب سبنسة

الناس المحترمين الى فى المنتدى حرام عليكم انا بتعذب من فضلكم قلولى انا مجموعى 65% دبلوم صناعى 3سنوات هل فى امل لى انى ادخل معهد فنى صناعى او اى معهد حكومى سنتين يكون معترف بيه ممكن اذاكر فيه واجيب تقدير يدخلى كلية كويسة ولا لا ارجوك يا ابو حميد جاوبنى ارجوكم يا اعضاء جاوبونى متخبوش عليا

راكب ترسو الصورة الرمزية واما

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد طلعت زايد مشاهدة المشاركة
    الناس المحترمين الى فى المنتدى حرام عليكم انا بتعذب من فضلكم قلولى انا مجموعى 65% دبلوم صناعى 3سنوات هل فى امل لى انى ادخل معهد فنى صناعى او اى معهد حكومى سنتين يكون معترف بيه ممكن اذاكر فيه واجيب تقدير يدخلى كلية كويسة ولا لا ارجوك يا ابو حميد جاوبنى ارجوكم يا اعضاء جاوبونى متخبوش عليا
    انت ممكن تدخل معهد فنى صناعى بس هيكون اقاليم يعنى المنصورة و بنها ....الخ وربنامعاك و يوفقك

راكب سبنسة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد طلعت زايد مشاهدة المشاركة

الى هيخلينا نقعد كل ده مش قادرين نصبر كام يوم ونعرف مصيرنا

حبيب الروح الصورة الرمزية مهند شاد

هو اخر ميعاد التنسيق
    امتى للدبلومات الفنيه الدور التانى
    ياليتني أصادف شخص مثـل كمبيوتري
    لا انظر اليه إلا و يقول :مرّحباً
    ...ولا اكتب نصاً إلا و يصحح لي أخطآئي
    ولايقوم بأي خطوه إلا و يستأذنني قبل الشروعِ بهآ
    ............بالرغم من انني "قمت بحذف الملفات" إلا انه يسألني مجدداً !!ا
    خشية من أني قد تسرعت في قراري !!

راكب سبنسة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واما مشاهدة المشاركة
    انت ممكن تدخل معهد فنى صناعى بس هيكون اقاليم يعنى المنصورة و بنها ....الخ وربنامعاك و يوفقك

شكرا يا واما بجدا لكلام ده صحيح متأكده منه لان انا سمعت ان المعهد الفنى الصناعى لايقبل اقل من 70% فى اى مكان حتى الاقاليم بس يارب يكون كلامك صحيح ويقبل من 65% اقاليم ولو لمرحلة ثانية حتى ولو كان فى اخر الدنيا بس معلش ممكن اتأكد انتى عرفتى الكلام ده من اى جريده او من اى مكان علشان اسأل واتأكد وشكرا جزيلا
    التعديل الأخير تم بواسطة محمد طلعت زايد ; 20-Jul-2009 الساعة 11:03 PM

راكب ترسو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود m مشاهدة المشاركة
    على حد علمى ان سحب ورق الكليات والمعاهد العسكريه يوم 30/7 دة بالنسبه اسكندريه مش عارف بقى صح ولا لاء يا ريت التوضيح عشان التقديم ما يروحش علينا m10
    انا كنت فاكر ذيك كدا بس قولت اروح اسئل ففوجئت بزحمة ولما سئلت عرفت ان التقديم بدء انهرضا وعلى العموم انا بحلق زيروا دلوقتى عشان لما اروح بكرا ويارب دة ييجى بفايدة

صفحة 41 من 420 الأولىالأولى ... 313536373839404142434445464751 ... الأخيرةالأخيرة

معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)