المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تنسيق الدبلومات الفنية

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

مصراوى22
10-Aug-2009, 08:04 PM
استبشروا خير اخى مصراوى :)
ربنا ينجحهم كلهم ان شاء الله ...

الاخ الكريم انا لااجيب حاجه من دماغى ده امور موكده وانا كنت اتمنى النجاح للجميع

ولكن num48num48num48num48ستظهر والحكم للواقع

ابو الفوارس
10-Aug-2009, 08:04 PM
ممكن اسال ( كيف حال المدرسين فى الفصول كيف حالك انت كيف حال الدروس

هل انت فاكر حاجه من التى تم دراستها

اقولك حاجه بدون زعل عارف مواد سنه اولى الجديده لو تم الامتحان فيها بدون غش لرسب الطلبه:fishing::fishing::fishing:
حال المدرسين بدون زعل يعني زي الزفت معلش يعني ده للمدرسين اللي مفيش عندهم ضمير المدرس تكون اول حصه ليه ويدخل ويقول مين اللي عندي في الدرس وبالنسبه لحالي فهو الحمد لله ولله الحمد كويس وميه ميه وبالنسبه للدروس فانا قولتلك اللي فيها واللي بيحصل

وبالنسبه للي فاكر واللي مش فاكر كل طلبة مصر مش فاكره اللي درسته عارف ليه علشان التعليم في مصر غلط في غلط المفروض كل طالب يتخصص في قسم لغاية ما يخلص وميدرس حاجه تاااني مش يخلونا ندرس ب16و17 ماده وتقولي فاااكر ايه ده احنا لوجبنا عااالم وقولنالوا فاكر ايه مش هيفتكر خلص ومعلش انا تقلت وطولت عليك وشكرا على ردك عليااا:appl:num38:appl:num38:appl:num38

ابو الفوارس
10-Aug-2009, 08:45 PM
طب انا نفسي اعرف حاجه ليه الصنايع خمس سنوات بتاخد من مجموع 225 درجه والثانوي العام بياخد من 180 و190 وعند التنسيق الثانوي العام ليه الكليات الاول طب ليه الظلم ده واحنا يتحرق دمنا خمس سنين وفي الاخر ينضحك علينا بالمنظر السخيف ده منهم لله اللي مبوظين التعليم في مصر ده كان زمان اللي ياخد دبلوم احسن من اي دكتور دلوقتي وكان الواحد ليه صنعته

لوليتا2010
10-Aug-2009, 08:53 PM
طب انا نفسي اعرف حاجه ليه الصنايع خمس سنوات بتاخد من مجموع 225 درجه والثانوي العام بياخد من 180 و190 وعند التنسيق الثانوي العام ليه الكليات الاول طب ليه الظلم ده واحنا يتحرق دمنا خمس سنين وفي الاخر ينضحك علينا بالمنظر السخيف ده منهم لله اللي مبوظين التعليم في مصر ده كان زمان اللي ياخد دبلوم احسن من اي دكتور دلوقتي وكان الواحد ليه صنعته

والله عندك حق

السائل
10-Aug-2009, 09:07 PM
يا جماعة هوا الكل بيهاجم طلبة الثانوية العامة لية هما مالهم المفروض الهجوم دة يكون للمسئولين ثم انا بصراحة بعمل معادلة وشوفت منهج الثانوية العامة عامل اذاى بصراحة المنهج بتاعهم صعب جدا ولو حد فهموا يبقى من حقوا يكون دكتور دة منهج معقد جدا ولازملة مجهود كبير ومنهج الدبلومات ميحصلش ربع التعقيد بتاع منهجهم فبصراحة ليهم حق مش بعد الى بيعملوة دة عشان يستوعبوا المنهج وفى النهاية عايذينهم يتساوا بينا وكفاية حرقة الاعصاب الى بتبقى فى كل بيت فية ثانوية عامة طبعا حاتقولوا ما احنا كمان بيتحرق اعصابنا بس عمرها ما حتوصل لدرجة الثانوية العامة ويا ريت قبل ما حد يتكلم يروح يشوف منهج الثانوية العامة وبصراحة بعديها حايقفل بقة ومش حايتكلم او يهاجمهم تانى

الشيماء
10-Aug-2009, 09:22 PM
حد يعرف نتيجة التنسيق هتظهر امته

ياريت اللى يعرف اخبار عنها يقولى

محمود m
10-Aug-2009, 09:22 PM
انا مع السائل كلامه مقنع والحق يتقال

لوليتا2010
10-Aug-2009, 09:25 PM
احنا مش بنهاجم طلاب الثانويه

اللوم على المسؤلين

وفعلا انت عندك حق هما مناهجهم صعبه

بس اللى احنا بنطلبه حقنا فى اننا نكمل دراسه بعد الدبلوم ناخده مش بيقولوا فوق 75 % هيكون معاهد خاصه دا حرام ولالاء

وبعدين لو فيه اهتمام بالدبلومات من الحكومه لو نصف اهتمام الثانويه المدارس دى هطلع عباقره فعلا

ولو هما بيفهموا صح هيعرفوا ان اساسا تقدم البلد دى الصناعه

الشيماء
10-Aug-2009, 09:25 PM
اكيد احنا دخلنا ثانوي فنى علشان اسهل من الثانوي العام

وطبعا كلامك صح

محمود m
10-Aug-2009, 09:27 PM
حد يعرف نتيجة التنسيق هتظهر امته

ياريت اللى يعرف اخبار عنها يقولى

للاسف بيقول احتمال تبقى فى نص الشهر او اخر الشهر كلها احتمالات مافيش اخبار اكيده

الشيماء
10-Aug-2009, 09:30 PM
للاسف بيقول احتمال تبقى فى نص الشهر او اخر الشهر كلها احتمالات مافيش اخبار اكيده
ليه بتتأخر كده

مش المفروض فيه مراحل

محمود m
10-Aug-2009, 09:32 PM
يا جماعه احنا كان بايدنا من الاول اننا ندخلو ثانوى عام ومجموعنا كان هيجيب ورغم كدة فضلنا الصنايع عشان كل واحد بيبقى عارف امكانيته من البداريه انه مش هيسلك فى الثانوى العام وهيتعب فدخلتو صنايع برغبتكم ومصير الصنايع معروف من الاول يعنى مش حاجه جديدة مش هنيجى احنا ونغيير الكون فى الاول والاخر هما بيمشو اللى فى دماغهم وخلاص

السائل
10-Aug-2009, 09:35 PM
حودا انتا مقولتش عملت اية فى تقديم القوات المسلحة

لوليتا2010
10-Aug-2009, 09:36 PM
يا جماعه احنا كان بايدنا من الاول اننا ندخلو ثانوى عام ومجموعنا كان هيجيب ورغم كدة فضلنا الصنايع عشان كل واحد بيبقى عارف امكانيته من البداريه انه مش هيسلك فى الثانوى العام وهيتعب فدخلتو صنايع برغبتكم ومصير الصنايع معروف من الاول يعنى مش حاجه جديدة مش هنيجى احنا ونغيير الكون فى الاول والاخر هما بيمشو اللى فى دماغهم وخلاص

انا عمرى ما كنت اعرف ان الدبلومات بتتعامل كدا

ولو كنت اعرف مكنتش دخلت

انا مكنتش عايزه ادخلها من الاساس num14
بس نصيبى كدا بقى وربنا يسترها معانا جميعا السنه دى

مصراوى22
10-Aug-2009, 09:41 PM
اشهد الله اننى الان تاكدت ان طلبه الدبلومات مستقبل مصر بس الرعايه ومعرفه المستقبل عاوز ايه

انا لى رجاء اسال طلاب سنه اولى ثانوى تجاره الرياضه المحاسبه الاقتصاد القانون التسويق اداره الاعمال

السكرتاريه الافرنجى ووو صدقونى تطور دون اى توازن مع المصلحه ولو طالب الثانويه درسها يتعب جدا وياخد بدل الدرس
ماده الاقتصاد ثانويه بياخدوا فيها درس 50 جنيه او اكثر شهريا بالرغم من انها جزء بسيط من كتاب فى ال3 سنوات

وكتاب سنه اولى الجديد اصعب 100 مره على العموم انا سعيد ان طلاب التعليم الفنى احسوا انهم ليسوا اقل من طلاب الثانويه

بس الرعايه

2

الشيماء
10-Aug-2009, 09:47 PM
هو فعلا لو كنا نعرف ان مفيش لنا كليات متاحه فى الصناعه دي

مكنتش هدخلها وخصوصا تخصص زخرفه

وبعدين احنا فعلا مش اقل من الثانوي

دلوقتى اتطبق عليهم منهج جديد يعتبر زي منهج الثانوي

بس مش بيهتموا بالتعليم الفني خالص

علشان كده وصلنا للمرحلة دي

هنقول ايه يعنى ولا هنعمل ايه

السائل
10-Aug-2009, 09:53 PM
هو فعلا لو كنا نعرف ان مفيش لنا كليات متاحه فى الصناعه دي

مكنتش هدخلها وخصوصا تخصص زخرفه

وبعدين احنا فعلا مش اقل من الثانوي

دلوقتى اتطبق عليهم منهج جديد يعتبر زي منهج الثانوي

بس مش بيهتموا بالتعليم الفني خالص

علشان كده وصلنا للمرحلة دي

هنقول ايه يعنى ولا هنعمل ايه
هوا فعلا فى منهج جديد الاستاز فى المدرسة الى كنت فيها قالى حايتبق السنة الى بعد الى جاية وقالى انوا مش صعب هوا يخلى الواحد يشوف اقرب مدافن ويدفن نفسة بس احنا لغايةدلوقتى منعرفش ممكن يكونوا حايصعبوا المناهج وفى نفس الوقت حيوفرولهم جامعات واما كن محترمة يدخلوها ولا لا وعلى العموم كلة حيبان بعد 3 سنين

darkgolm
10-Aug-2009, 09:55 PM
يا جدعان انتو مش قادرين تستوعبو ليه كل واحد بدائها غلط كل دور على الطريق السهل وشبت فيه ما عن الحاجه صعبه دايما بتبقا صعبه اه قدام الى بيعملها بس لما بياخذ عليها ويجى يجرب حاجه من الى عندنا بتبقا مجرد شويه كلام يتبص فيهم مش محتاج دروس ولا قورصات والى حجات دى احنا الى بندرسها وبنقول عليها صعبه وبناخذ دروس ومال لو روحت اخذت رياضه 1 ولا رياضه 2 ولا علوم ولاكمياء ولا فيزاء ولا العلم نفس حجات تانيه مووايل
عشان كده الى بينجه منهم بنسبه ولو 60% بيدخل كليه الان الثانويه العامه هى اثاث البلد العلمى

اما موضوع الدبلوم الفنى والصنايع فانت داخل وعارف من اسمها انك هتدرس فى ورشه وعدد وادوات وحجات عمليه عشان تاخذ شهادتك وتطلع تشتغل بيها بدرى بدرى
انتو كلكم دورتو على الحاجه سهله وقولتو 75% هنخش كليه تقدرو تقولولى ناس قد كنت تعرفهم ملهومش فيها ولا بيفتحو ولا اصلا بيروحو مدراس وجابو فوق ال 75% صح ولا مش صح
وبعدين النوع ما ينفعش يختلط بالنوع الى ذكرناه فى الثانويه وانتو عارفين ليه طبعا الا تبادل الافكار وحجات تانيه والتاثير السلبى الى بينتج عن الحجات دى
يا جدعان انا فعلا قرفت من كل حاجه فى الدنيا حتى المدرسه دى انا مش بحاول افتكر ولا يوم حلو عيشته فيها عايز انساها باى طريقه الانها مجرد شبه ليا بعد ما الواحد كبر شويه وعقله نضج فهم حجات كتير كان غافل عنها بصراحه
الشباب الطموح والى مجلوش كليات ياريت دور على حاجه بقا مضمونه واديك عرفت كل حاجه واخذت درس عمرك ما هتنساه ودور على حاجه تفجر فيها طوحاتك كلهاا
وانا مع السائل انو منهج الثانويه العامه صعبه فعلا
الكل هنا عايش الدور ومعلش فى الى انا بقوله كل واحد مححسنى انو درس الذره ما انتو كنتو عارفين الى بيحصل فى اللجان وكنتو فرحنين ولا كنتو خايفين لا حد من الغشاشين يفتح بوقه
يا جدعان المدراس دى كلها قرف فى قرف مخدرات وسلاح والعيال ماشيه شايله مطاوى وحاجه زفت
عايزين الى زى دول يدخلو كليه يبقا عوضى الله على البلد والى فيها بصراحه
يعنى احنا هنعمل كل واحد كان بيحلم والى الحلم ده متتحقش هنفضل قاعدين جنبه واحطين ايدينا على خدينا ونقول يارتنى اديك اتعلمت يمكن ما قدرتش تكمل بالى تعلمته الاخر بس اتعلمت درس جامد هتقدر تستند عليه طول حياتك وقبل ما تقرر تعمل حاجه تعرف اخرها اه
ام احنا دخلنا على اولها وماعرفناش الاخر

الشيماء
10-Aug-2009, 10:11 PM
يا جدعان انتو مش قادرين تستوعبو ليه كل واحد بدائها غلط كل دور على الطريق السهل وشبت فيه ما عن الحاجه صعبه دايما بتبقا صعبه اه قدام الى بيعملها بس لما بياخذ عليها ويجى يجرب حاجه من الى عندنا بتبقا مجرد شويه كلام يتبص فيهم مش محتاج دروس ولا قورصات والى حجات دى احنا الى بندرسها وبنقول عليها صعبه وبناخذ دروس ومال لو روحت اخذت رياضه 1 ولا رياضه 2 ولا علوم ولاكمياء ولا فيزاء ولا العلم نفس حجات تانيه مووايل
عشان كده الى بينجه منهم بنسبه ولو 60% بيدخل كليه الان الثانويه العامه هى اثاث البلد العلمى

اما موضوع الدبلوم الفنى والصنايع فانت داخل وعارف من اسمها انك هتدرس فى ورشه وعدد وادوات وحجات عمليه عشان تاخذ شهادتك وتطلع تشتغل بيها بدرى بدرى
انتو كلكم دورتو على الحاجه سهله وقولتو 75% هنخش كليه تقدرو تقولولى ناس قد كنت تعرفهم ملهومش فيها ولا بيفتحو ولا اصلا بيروحو مدراس وجابو فوق ال 75% صح ولا مش صح
وبعدين النوع ما ينفعش يختلط بالنوع الى ذكرناه فى الثانويه وانتو عارفين ليه طبعا الا تبادل الافكار وحجات تانيه والتاثير السلبى الى بينتج عن الحجات دى
يا جدعان انا فعلا قرفت من كل حاجه فى الدنيا حتى المدرسه دى انا مش بحاول افتكر ولا يوم حلو عيشته فيها عايز انساها باى طريقه الانها مجرد شبه ليا بعد ما الواحد كبر شويه وعقله نضج فهم حجات كتير كان غافل عنها بصراحه
الشباب الطموح والى مجلوش كليات ياريت دور على حاجه بقا مضمونه واديك عرفت كل حاجه واخذت درس عمرك ما هتنساه ودور على حاجه تفجر فيها طوحاتك كلهاا
وانا مع السائل انو منهج الثانويه العامه صعبه فعلا
الكل هنا عايش الدور ومعلش فى الى انا بقوله كل واحد مححسنى انو درس الذره ما انتو كنتو عارفين الى بيحصل فى اللجان وكنتو فرحنين ولا كنتو خايفين لا حد من الغشاشين يفتح بوقه
يا جدعان المدراس دى كلها قرف فى قرف مخدرات وسلاح والعيال ماشيه شايله مطاوى وحاجه زفت
عايزين الى زى دول يدخلو كليه يبقا عوضى الله على البلد والى فيها بصراحه
يعنى احنا هنعمل كل واحد كان بيحلم والى الحلم ده متتحقش هنفضل قاعدين جنبه واحطين ايدينا على خدينا ونقول يارتنى اديك اتعلمت يمكن ما قدرتش تكمل بالى تعلمته الاخر بس اتعلمت درس جامد هتقدر تستند عليه طول حياتك وقبل ما تقرر تعمل حاجه تعرف اخرها اه
ام احنا دخلنا على اولها وماعرفناش الاخر
على فكرة احنا كنا متبهدلين برضه انا واحده من الناس اتبهدلت جدا علشان اجيب مجموع وادخل كليه

وبعدين فى الاخر وصلت لايه مفيش كليات

بس مش كله كان كده فعلا

يعنى قليل اوى اللى كان بيذاكر وكان عاوز مجموع

وبعدين الثانوي الفني معروف ان اللى بيدخله بيكون مكبر دماغة

بس فعلا مظلومين

ابو الفوارس
10-Aug-2009, 10:30 PM
يا جماعة هوا الكل بيهاجم طلبة الثانوية العامة لية هما مالهم المفروض الهجوم دة يكون للمسئولين ثم انا بصراحة بعمل معادلة وشوفت منهج الثانوية العامة عامل اذاى بصراحة المنهج بتاعهم صعب جدا ولو حد فهموا يبقى من حقوا يكون دكتور دة منهج معقد جدا ولازملة مجهود كبير ومنهج الدبلومات ميحصلش ربع التعقيد بتاع منهجهم فبصراحة ليهم حق مش بعد الى بيعملوة دة عشان يستوعبوا المنهج وفى النهاية عايذينهم يتساوا بينا وكفاية حرقة الاعصاب الى بتبقى فى كل بيت فية ثانوية عامة طبعا حاتقولوا ما احنا كمان بيتحرق اعصابنا بس عمرها ما حتوصل لدرجة الثانوية العامة ويا ريت قبل ما حد يتكلم يروح يشوف منهج الثانوية العامة وبصراحة بعديها حايقفل بقة ومش حايتكلم او يهاجمهم تانى

طب تمام انا معاك في كل اللي انت بتقوله بس طلبة الثانويه العامه قبل ما يدخلوها كانوا بيفهموا حاجه فيها هي دي كل الحكايه انت لما تيجي تدرس المنهج هتلاقيه سهل اوي طب هقولك على حاجه حلوه انت نفسك اول ما دخلت السنه اللي انت فيها كنت بتقول للاصغر منك دي سنه صعبه اوي ومنعرفش حاجه فيها وبعد ما خلصت السنه لاقيت نفسك بتقول كلام غير اللي قولته وبتقول دي اسهل منها ما فيش صح ولا مش صح وعلى العموم احنا عارفين درجة الصعوبه بس يا ريت يدونا حقنا اللي ضايع زي ما بيده للثانويه العامه num15num15

حنونة المصرى
10-Aug-2009, 11:15 PM
عرفتي منين!
انا عرفت من الخبردا

اعتمد د.هاني هلال وزير التعليم العالي أمس نتيجة المرحلة الثالثة والأخيرة لتنسيق الطلاب الناجحين في الثانوية العامة بحد أدني 205 درجات للمجموعات العلمية والأدبية..سجلت كلية التربية النوعية فنية بالعباسية أولي العلمي بمجموع 314 درجة 76.58% وزراعة القاهرة 247.5 درجة بنسبة 60.36% وحقوق شبين الكوم أولي الأدبي 284 درجة بنسبة 69.26% ودار العلوم بالمنيا 268 درجة بنسبة 65.36% وصل الحد الأدني في 138 كلية ومعهداً بالمجموعة العلمية و121 معهداً في المجموعة الأدبية إلي 50%.
وقدأعلن عبدالحميد سلامة وكيل أول الوزارة أنه تم ترشيح 15 ألفاً و926 طالباً وطالبة علي كليات ومعاهد من المجموعة العلمية و81 ألفاً و777 من الأدبية..
أضاف أنه تقرر فتح باب التحويلات وكذلك قبول تسجيل الرغبات للمتخلفين ومستنفدي الرغبات عبر شبكة الإنترنت خلال الفترة من 8 10/9 قال إن نتيجة الدبلومات الفنية نظام 3 سنوات يتم إعلانها الثلاثاء القادم.

وده الرابط

لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

امير الغرام2010
10-Aug-2009, 11:25 PM
التنسيق بتاع الدور الثانى الصنايع الثلاثاء حتى الخميس

التجاري من يوم السبت بغد نتيجه الدور الثانى

اما اللى لم يلحق استثناء مع ا المرحله الثالثه ثانويه عامه

شكرا يا مصراوى على الرد يعنى يا باشا النتيجة اخر كلام هتظهر يوم الثلاثاء او الاربعاء ان شاء الله والتنسيق بتاع الدورالثانى لصناعى ثلاث سنوات هيكون باذن الله من الثلاثاء حتى الخميس يا باشا ومشكور يا كبير
:fish::fish::fish::fish:

ahmed.sa3d92
10-Aug-2009, 11:39 PM
ضرورى جدا جدا جدا تنسيق الدبلومات التجاريه 3 سنين المرحله الثانيه بكره ولا امته وايه الى تنسيقه بكره

mohamed128
11-Aug-2009, 12:12 AM
ياجماعة هو نتيجة تنسيق الدبلومات 3 سنوات مع نتيجة المرحلة الثالثة مظبوط الكلام ده ولامش مظبوط

السائل
11-Aug-2009, 12:19 AM
ياجماعة هو نتيجة تنسيق الدبلومات 3 سنوات مع نتيجة المرحلة الثالثة مظبوط الكلام ده ولامش مظبوط
لا مش مظبوط والنتيجة حاتطلع على الموقع دة
الحكومة الإلكترونية - خدمات تنسيق القبول بالكليات والمعاهد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)
نتيجة تنسيق الدبلومات الفنيه 2009 (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

سلسبيل
11-Aug-2009, 12:35 AM
على فكره ده كل كلام لو فى نتيجه فعلا
كانوا جبوها على الاقل فى الجريده بس
مش فيه اى خبر يعنى ربنا يستر علينا من الهم:victory:

elsab3_1
11-Aug-2009, 12:47 AM
يعنى اخر كلام الثلاثاء

princ
11-Aug-2009, 01:14 AM
كل سنه وانتوا طيبن ياجماعهnum59

mohamed128
11-Aug-2009, 01:37 AM
ياجماعة ربنا يوفقنا وياريت محدش فينا يزعل اذاكانت الكلية اوالمعهد الاعاوزه مجالوش اهم حاجة نجتهد وان الله لايضيع اجر من احسن عملا

elsab3_1
11-Aug-2009, 03:08 AM
يعنى الثلاثاء انهاردة ولا الثلاثاء الاسبوع القادم

tito0
11-Aug-2009, 11:42 AM
يا جماعة انا لسة شايف دلوقتى المرحلة الثانية الحد الادنى للقبول60%

tito0
11-Aug-2009, 11:43 AM
لسة شايف دلوقتى الحاصل على الدبلوم 3 سنوات يقدر يخش معهد

tito0
11-Aug-2009, 11:51 AM
حد يرد علية الكلمة دة صح انا وللة شيفة فى موقع num57

tito0
11-Aug-2009, 11:56 AM
num22نسيت .................. كل سنة وانتوا طيبين................ رمضان كريم

دبلوم2009
11-Aug-2009, 01:32 PM
كل عام والامه الاسلامية بخير

sayed11
11-Aug-2009, 01:41 PM
ربنا يكرم الجميع

الحب المنسى
11-Aug-2009, 02:01 PM
لسة شايف دلوقتى الحاصل على الدبلوم 3 سنوات يقدر يخش معهد

ايوة فعلاً ينفع يدخل سنين معهد وينفع كلية تعليم صناعى ده اللى متاح دلوقتى والباقى لمصاريف

sportboy323
11-Aug-2009, 02:13 PM
يا جماعة انا روحت وسحبت ورق التنسيق دلوقتي وياريتني ما سحبته

كل الرغبات معاهد خاصة

هي المرحلة التانية كلها خاصة والا ايه الحكاية حد يفهمني ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

كان كتير قالولي هاتلحق معهد فني صناعي

بس مفيش اى معهد حكومي موجود في الرغبات

افيدوني بسرعة بارك الله فيكم

الحب المنسى
11-Aug-2009, 02:20 PM

كل الرغبات معاهد خاصة

حضرتك دلوقتى معاك كتابين كتاب بالمصاريف والتانى حكومى والاستيكر نفس الكلام لو حابب تدخل معهد معهد فنى صناعى اكتبوا اول رغبة لعلى وسعى يجيلك وانت حاول تكتب الباقى اقليم بس معهد فنى صناعى وانا فى الخدمة وربنا يسهلك ويسهلنا ومتسمعش كلام حد من الناس

sportboy323
11-Aug-2009, 02:29 PM
شكرا اخي علي الرد

لكن الرغبات الموجوده كلها معاهد خاصة

ينفع اكتب في الرغبات الفاضية والا ايه مش عارف

ياريت تعرفوني اللي بيحصل

لاني ماعنديش اى خلفية

وبعدين الكتاب الحكومي اللي بتقول عليه

مكتوب فيه درجات القبول للمعاهد الحكومية لغاية 70% فقط

وممكن اعرف تنسيق السنة اللي فاتت كان عامل ازاي

منتظر الرد بارك الله فيك

mohamed128
11-Aug-2009, 02:37 PM
شكرا اخي علي الرد

ياريت تعرفوني اللي بيحصل

لاني ماعنديش اى خلفية

منتظر الرد بارك الله فيك
لايااخي لاتكتب اي شيء في الاستكيرات الفاضية ولو عايز اي شيء انا في الخدمة

الحب المنسى
11-Aug-2009, 02:54 PM
شكرا اخي علي الرد

ياريت تعرفوني اللي بيحصل

لاني ماعنديش اى خلفية

منتظر الرد بارك الله فيك

كل الحكاية انك بتشوف الكتاب اللى معاك وتشوف الاستيكرا وتلزق الاستيكرا وتكتب اول رغبة على حسب الحاجات اللى عندك ديه وبعدين تكتب الراغبات بأيدك فى الصفحتين البيضاء اللى معاك والازرق بتلزق الاستيكرا بس مينفعش تكتب اى حاجة لازم تخلى بالك علشان متكتبش حاجة غلط
اختك فى الله ... :)

youte
11-Aug-2009, 03:08 PM
بليز حد يقولى نتيجه التنسيق المرحله الاولى لى دبومات تجارى ظهرت لانى انا خلاص تعبت اوى بلله عليكو الى عارف حاجه يقول

الحب المنسى
11-Aug-2009, 03:14 PM
بليز حد يقولى نتيجه التنسيق المرحله الاولى لى دبومات تجارى ظهرت لانى انا خلاص تعبت اوى بلله عليكو الى عارف حاجه يقول

لسه مظهرتش
ربنا يسهل وتظهر بقا

sportboy323
11-Aug-2009, 03:18 PM
مشكورة اختي علي التوضيح

لكن كده شكلي مش هاقدم

لان الرغبات كلها معاهد عالية خاصة

ومفيش اى حاجه لتخصصي ( زخرفة )

اعمل ايييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلسبيل
11-Aug-2009, 03:20 PM
على فكره التنسيق هيظهر يو م24
انا سالت واحد قريبى
:bebsi1:

mohamed128
11-Aug-2009, 03:23 PM
مشكورة اختي علي التوضيح

لكن كده شكلي مش هاقدم

ياعم الخاص مش وحش ومعتمد عيبه الوحيد moneynum5

الحب المنسى
11-Aug-2009, 03:24 PM
مشكورة اختي علي التوضيح

لكن كده شكلي مش هاقدم

ازاى بس
عندك كلية تكنولوجيا معهد فنى صناعى فى الاستيكرات ؟؟؟

sportboy323
11-Aug-2009, 03:32 PM
ازاى بس
عندك كلية تكنولوجيا معهد فنى صناعى فى الاستيكرات ؟؟؟

لا والله يا اخي مفيش عندي غير صفحتتين معاهد عالية خاصة وبس

مفيش اى استيكرات تانية

عرفوني ليكون الورق ناقص

سلسبيل
11-Aug-2009, 03:38 PM
كل سنه وانتم طيبين
ورمضان كريم:victory:

الحب المنسى
11-Aug-2009, 03:50 PM
لا والله يا اخي مفيش عندي غير صفحتتين معاهد عالية خاصة وبس

مفيش اى استيكرات تانية

عرفوني ليكون الورق ناقص

خلاص الامر لله بقا اكتب خاص وخلاص اكيد هتلاقى حاجات احسن من المعهد الفنى الصناعى بس بالمصاريف للاسف او اتأكد ان كل اصحابك كدة زيك

sportboy323
11-Aug-2009, 03:55 PM
المشكلة ان الخاص الموجود مفيش فيه حاجه في تخصصي

شكلي كده مش هاقدم

لا حول والا قوة الا بالله

والله لولا الظروف اللي حصلت لي ايام الامتحانات كنت جبت مجموع كبير

الحمد لله علي كل حال

الحب المنسى
11-Aug-2009, 04:02 PM
المشكلة ان الخاص الموجود مفيش فيه حاجه في تخصصي

شكلي كده مش هاقدم

والله لولا الظروف اللي حصلت لي ايام الامتحانات كنت جبت مجموع كبير

الحمد لله علي كل حال

بلاش تشاؤم كدة اسئل صحابك شوفهم عملوا ايه هما كمان هل هما زيك وحاول تشوف مش لازم التشاؤم ده فى حل ان شاء الله

sportboy323
11-Aug-2009, 04:13 PM
اصحابي مفيش فيهم غير واحد جاب 72 وكان مرحلة اولي

مفيش حد مرحلة تانية معايا غير واحد بس قسم تاني

وانا اللي جبت له الورق وهو نفس اللي معايا

حسبي الله ونعم الوكيل

بقي نسبة النجاح 48% ويرفعوا التنسيق كده

mohamed128
11-Aug-2009, 04:27 PM
اصحابي مفيش فيهم غير واحد جاب 72 وكان مرحلة اولي

مفيش حد مرحلة تانية معايا غير واحد بس قسم تاني

وانا اللي جبت له الورق وهو نفس اللي معايا

حسبي الله ونعم الوكيل

بقي نسبة النجاح 48% ويرفعوا التنسيق كده

علي فكرة الخاص بياخذ من جميع التخصصات ممكن ميكونش فيه زخرفة بس ممكن تدخل تخصص تاني

sportboy323
11-Aug-2009, 04:45 PM
دعواتكم

مصراوى22
11-Aug-2009, 05:19 PM
الصفحة الأولى

44808‏السنة 133-العدد2009اغسطس11‏20 من شعبان 1430 هـالثلاثاء

الانتهاء من تسجيل رغبات التحويلات السبت المقبل
اليوم صرف أوراق الدبلومات الفنية الصناعية بحد أدني ‏60 %‏

يبدأ اليوم مكتب تنسيق القبول الورقي بالجامعات والمعاهد في صرف أوراق الطلاب الحاصلين علي الدبلومات الفنية من المدارس الثانوية الصناعية نظام السنوات الثلاث بحد أدني‏60%,‏ ويستمر حتي يوم الجمعة المقبل للقبول وفقا للحد الأدني‏,‏ والأماكن التي وضعها المجلس الأعلي للجامعات في حدود نسبة الــ‏10%‏ لجميع الدبلومات‏.‏

وسيتوقف موقع التنسيق الإلكتروني عن تلقي رغبات طلاب المرحلتين الأولي والثانية للثانوية العامة للتحويل إلي كليات تقع في منطقتهم الجغرافية يوم السبت المقبل‏.‏ وسوف تبدأ امتحانات الدور الثاني للثانوية العامة يوم السبت المقبل لطلاب المرحلة الثانية‏,‏ والأحد المقبل لطلاب المرحلة الأولي‏.‏

mohamed128
11-Aug-2009, 05:21 PM
دعواتكم
ربنا يوفقك ويوفقنا

مصراوى22
11-Aug-2009, 05:23 PM
لتعليم الفني‏..‏ بوابة الإنقاذ‏!‏
بقلم‏:‏ كمال زاخر موسي

دعونا نبتعد بعض الشيء عن لغة التنظير التي تحمل طرحا لحلول لاتتلامس مع الواقع ولاتبرح حيز الكتابات الأكاديمية النظرية‏,‏ وقد جربنا أطروحاتها في اشكالياتنا المجتمعية العديدة فما وجدنا فيها ـ مع كل تقديرنا لمحتواها العلمي ـ إلا تحليقا طوباويا يفتقر لمن يترجمه الي فعل علي الأرض

في بعض هذه الكتابات رصد جاف لأرقام وبيانات تضفي لونا ورديا علي واقع يقول بغير هذا ولعل هذا مانراه في تقارير موقع وزارة التربية والتعليم الإلكتروني وتحديدا عندما يقدم للقاريء منظومة التعليم الفني‏,‏ فتحت عنوان الإدارة العامة للتعليم الصناعي يأتي تقرير غاية في الدقة تتصدره صورة للسيد المهندس مدير عام التعليم الصناعي‏,‏ يرصد لنا عدد المدارس الصناعية بأنواعها المختلفة لتصل الي مايزيد علي الثمانيمائة مدرسة بخلاف الفصول الملحقة بها‏.‏

ويستعرض الحرف والمهن المختلفة التي يتم تدريسها والتدريب عليها بها‏,‏ تتيه معه فخرا وفرحا بهذا الكم والتنوع الذي يضم الحرف والمهن الالكترونية والكمبيوتر‏,‏ والبحرية‏,‏ المحركات البحرية ـ بناء سفن ـ مصايد وملاحة وفنون بحرية‏,‏ والتبريد والتكييف والصناعات الخشبية‏:‏ نجارة الاثاث ـ الحفر علي الخشب ـ خرط الخشب واللدائن ـ التطعيم والماركتري‏,‏ والزخرفية‏:‏ الاعلان والتنسيق ـ الجلود وبدائلها ـ التجميل والتدليك والعلاج الطبيعي ـ الطباعة من السطح البارز ـ التجهيزات الفنية الاوفست وسلك سكرين‏,‏

والكهربية‏:‏ اصلاح وصيانة المعدات الكهربائية‏,‏ والمركبات‏:‏ صيانة الجرارات والالات الزراعيةـ المعدات الثقيلةـ سيارات الحديد المشغول واللحام ـ الاثاث المعدني واللحام ـ المعادن الزخرفية‏,‏ والمعمارية‏:‏ البناء ـ البياض ـ الخرسانة المسلحة ـ نجارة العمارة ـ الاعمال الصحية ـ النحت المعماري‏,‏ والميكانيكية‏:‏ تشغيل علي الماكينات ـ تشكيل ولحام المعادن ـ نماذج المسبوكات ـ سباكة المعادن ـ الاجهزة الدقيقة‏.‏

وعندما تغادر مكانك من أمام شاشة الإنترنت وتخطو بضع خطوات في الشارع بين الورش والمصانع لابد ان تلفحك صدمة الواقع‏,‏ وعندما تبحث عن خريجي تلك المدارس تلتقي بشباب كل علاقتهم بها وريقات نظرية ضحلة لم يبق في اذهانهم منها إلا بعض من معلومات تبخرت علي ابواب المدرسة‏,‏ ويتحمل اصحاب الورش واقسام المصانع اعادة تأهيلهم وتدريبهم بشق الأنفس‏,‏ وهنا نجد تفسيرا منطقيا لتراجع المنتج النهائي وتجاوزه لنسبة المسموح به من عيوب‏,‏

ونعرف لماذا لايصمد أمام المنتج الاجنبي حتي لو كان من الصين في ادني مستوياته‏,‏ وعندما تعرف أن العنصر البشري هو أحد عناصر التكلفة الصناعية ـ المباشرة وغير المباشرة ـ فلابد أن تتفهم سر انخفاض سعر المنتج المستورد مقارنة بنظيره المحلي فضلا عن جودته ودقة تشطيبه‏,‏ وتتضافر في هذا عناصر أخري لعل ابرزها ارتفاع الجمارك علي المواد الخام ومستلزمات الانتاج وهو مادفع بالعديد من المصنفين إلي استبدال نشاطهم الصناعي الانتاجي بالاستيراد والتجارة‏.‏

وأجد نفسي إشفاقا علي القاريء غير قادر علي استكمال الطرح اليوتوبي ـ المستفز ـ لبقية تقارير الادارات الاخري وبخاصة الإدارة العامة للتخطيط والتنسيق‏,‏ وأيضا الهيئة القومية لضمان جودة التعليم والاعتماد ـ أنشئت في نوفمبر‏2007‏ ـ لأنه يدخل في نطاق الكلام الكبير الذي يسهم في حالة الضبابية التي تلف منظومة التعليم بجملتها

وأكتفي بنقل بعض من سطور تعريف تلك الهيئة بالمباديء التي اعتمدتها كمنهاج لها‏:‏
ـ الاهتمام بالمستفيد الأساسي‏(‏ الطالب‏)‏ والعناية به والحرص علي تحقيق مستويات عالية من رضائه من خلال تحقيق احتياجاته ورغباته وتوقيعاته‏.‏

ـ نمط الإدارة الديمقراطية‏,‏ التي تعتمد المشاركة الفعالة لجميع الأطراف ذات المصلحة وتستخدم التفويض والتمكين في سلطات اتخاذ القرارات وتتقبل النقد‏.‏

ـ الابتكار والابداع بغرض التغيير الهادف والتحسين والتطوير المستمر‏.‏

ـ التعلم المستمر من جانب المؤسسة والمعتمد علي الاستفادة من الخبرات المتراكمة وتقبل الأفكار الجديدة والانفتاح علي العالم

ـ المنافع المتبادلة بين جميع الأطراف ذات العلاقة بالمؤسسة التعليمية من طلاب وأعضاء هيئة تدريس ومعاونيهم وعاملين والأطرف المجتمعية‏.‏

ـ الاهتمام بالعمليات التشغيلية والفنية في المؤسسة‏,‏ التي تقوم بإنتاج الخدمات التعليمية والبحثية والمجتمعية‏.‏

ـ الاهتمام بالتغذية المرتدة والحرص علي جمع المعلومات وتوثيقها‏,‏ لتفهم ردود الأفعال والاستفادة منها لتحسين وتطوير مخرجات النظام المؤسسي‏.‏
...‏ولاتعليق‏...‏

فقط أذكر بثلاث وقائع في تاريخنا القريب نسبيا‏,‏ قد تلقي الضوء علي مفتاح الأزمة وبوابة الخروج منها‏,‏ الأولي عندما قام السلطان العثماني سليم الأول‏(1470‏ ـ‏1520)‏ بنقل العمالة المهنية والحرفية المصرية قسرا الي الاستانة ليؤسس لنهضة الصناعة هناك ويدمر الصناعة المصرية‏,‏ والثانية عندما شرع محمد علي‏(1769‏ ـ‏1849)‏ في وضع مشروعه النهضوي لمصر تحرك في عدة اتجاهات كان من بينها إنشاء سلسلة من المدارس ذات العلاقة باحتياجات البلاد آنذاك

وهي‏:‏ مدرسة نبروه الزراعية ومدرسة بولاق الصناعية‏,‏ ومدرسة المهندسين بالقناطر الخيرية‏,‏ ومدرسة المعادن بمصر القديمة‏,‏ ومدرسة العمليات او الفنون والصنائع بهدف تخريج الصناع المهرة‏,‏ ومدرسة الكيمياء بمصر القديمة لدراسة الصناعات الكيميائية‏,‏ ومدرسة المعادن لدراسة كل مايتعلق بالصناعات المعدنية‏,‏ وهي التي قاد خريجوها النهضة الصناعية التي تلت ذلك‏,‏ وتحولت بعد ذلك الي نواة للجامعات المصرية

والثالثة ما قام به البابا كيرلس الرابع‏(1816‏ ـ‏1861)‏ وهو من الشخصيات المصرية التي لم تسلط عليها أضواء الإعلام العام‏,‏ وكان يحمل رؤية وطنية تتجاوز وضعيته الدينية ترجمها في أفعال علي الأرض رغم قصر ولايته البابوية والتي لم تتجاوز عشرة اعوام‏,‏ كان ابرزها استقدام ثاني مطبعة بعد المطابع الأميرية وافتتاح مدرسة للصنايع تقع بشارع الصحافة بحي بولاق وسط مدينة القاهرة‏,‏ بل وسبق قاسم امين في دعوته لتحرير المرأة وافتتح مدرسة خصصت لتعليم البنات‏.‏

ومابين الماضي ورموزه التي ترجمت مشروعاتها التنموية علي الأرض عبر بوابة التعليم الفني الصناعي وبين الحاضر الذي استغرقته التقارير الرسمية ـالوردية ـ واضحي حرصه منصبا علي استكمال الإجراءات بفعل سيطرة الفكر البيروقراطي فكاد يقضي علي ما اسسه اجدادنا الأقربون‏,‏ نعود فنلفت الأنظار الي أن بوابة الإنقاذ في ظل الأزمة الاقتصادية العالمية وما انتجته ـ وما أضافته ـ الي أزمة البطالة وتداعياتها المجتمعية والاقتصادية‏,‏ هي العودة الي الاهتمام العلمي الحازم والحاسم بالتعليم الفني‏,‏ في خطوات محددة‏:‏

ـ انشاء وزارة للتعليم الفني‏,‏ أو اسنادها الي وزارة الاستثمار والصناعة

ـ تحويل المدارس الفنية بمختلف توجهاتها ـ التجاري والزراعي والصناعي ـ الي وحدات انتاجية كما كانت قبل تجارب التطوير والتحديث الهلامية وربما المستوردة‏,‏ ودراسة التعاون مع المصانع الصغري والمتوسطة في مجال التدريب الصيفي بها‏.‏

ـ الزام الكيانات الصناعية الكبري بإنشاء مراكز تدريب لتأهيل العمالة لتغطية احتياجاتها وضخ الفائض للسوق‏.‏

ـ الافادة من تجربة مشروع‏(‏ مبارك ـ كول‏)‏ وتجربة معهد الساليزيان‏(‏ دون بوسكو‏)‏ بحي روض الفرج بالقاهرــة‏,‏ بالتعاون مـع الحكومة الإيطــالية‏,‏ باعتبارهـما تجربتـــين ناجحتـين ولهمــا تأثيرهمـا الإيجابي في مجال التعليم الفني‏.‏

(javascript:window.scrollTo(0,0))

لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد 3b%26%231578%3b%26%231607%3b%26%231575%3b%26%23158 3%3b&curpos=0&pagetype=norm) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد 2009200820072006200520042003
123456789101112
12345678910111213141516171819202122232425262728293 031
لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

ابو الفوارس
11-Aug-2009, 05:24 PM
اولا :- كل سنه وانتم طيبين.... ثانيا :-انا يا جماعه في ورطه دلوقتي معلش ان كنت بقول عليها ورطه :-انا دلوقتي مستني التنسيق بس انا نفسي اخد البكاليوريوس بس حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب انا المفروض والله العظيم اكون جايب 88% بس مدرس فاشل نزلني مشروع وانا دلوقتي مجموعي مش هيجيب الهندسه انا عارف علشان التنسيق فوق زي السنه اللي فاتت بس انا شكلي هدخل خااااص بس في سؤال دلوقتي في واحد زميلي اتصل بيا وبيقولي لازم تروح تحجز مكان في الخاص بمعنى تعمل ابليكيشن قبل الاماكن ما تتملى فهل الكلام ده صح ولا غلط ولو صح اروح احجز ولا لااا ياريت ترودوا عليا بسرعه...

مصراوى22
11-Aug-2009, 05:31 PM
تحميل طلاب دبلوم المعاهد الفنية بمادتين و نصف داخل التنسيق
06/08/2009
لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد
في آخر تقليعة تعليمية أعلن عبدالحميد سلامة المشرف العام علي مكتب التنسيق انه لن يتم قبول الطلاب الحاصلين علي دبلوم المعاهد الفنية المختلفة بتقدير جيد جداً داخل الكليات لهذا العام مقارنة بالسنوات السابقة بناء علي قرار لجنة القطاع بالمجلس الأعلي للجامعات اعترف بأن زملاءهم من السنوات السابقة كان يتم قبولهم بالفرقة الثانية بالكليات المناظرة لتخصصاتهم رغم أن شهادتهم لم تكتمل حيث انهم حاصلون علي "دبلومات".

قال إن الطلاب الذين سيتم ترشيحهم لهذا العام سوف يلتحقون بالمعاهد العليا "الخاصة" بمصروفات وسيتم تحميلهم بمادتين "ونصف" نظراً لدراستهم لجزء من المادة وسيتم استكمال الجزء الثاني عند التحاقهم بالمعهد المناظر لتخصصاتهم!!

اعترض المئات من طلاب دبلوم المعاهد الفنية التجارية والصناعية والزراعية وأسرهم علي معاملتهم داخل مكتب التنسيق بنظام الكيل بمكيالين بما يهدر مبدأ تحقيق تكافؤ الفرص بين الطلاب حيث تم إلحاق زملائهم من الحاصلين علي نفس الشهادة بكليات التجارة والهندسة والزراعة والحقوق مناشدين د. هاني هلال وزير التعليم العالي التدخل لتحقيق المساواة بين الطلاب.

sportboy323
11-Aug-2009, 05:32 PM
ممكن حد يا جماعة يديني رابط لتنسيق السنة اللي فاتت

مصراوى22
11-Aug-2009, 05:44 PM
p://لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد

sportboy323
11-Aug-2009, 05:50 PM
شكرا اخي لكني عاوز التنسيق نفسه

يعني المعاهد اخدت من كام

مصراوى22
11-Aug-2009, 05:54 PM
44808‏السنة 133-العدد2009اغسطس11‏20 من شعبان 1430 هـالثلاثاء

تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد
صرف أوراق الحاصلين علي الدبلومات
الفنية الصناعية‏ 3‏ سنوات بحد أدني ‏60 %‏ من اليوم

كتب ـ محمد حبيب

يبدأ اليوم مكتب التنسيق الورقي صرف أوراق الطلاب الحاصلين علي الدبلومات الفنية من المدارس الثانوية الصناعية نظام السنوات الثلاث بحد أدني‏60%‏ من الدرجة العظمي للثانوية الصناعية والثانوية الفنية للبنات اعداد مهني‏276‏ درجة من‏460‏ درجة ومبارك كول تعليم مزدوج‏(‏ مجموع كلي‏)336‏ من‏560‏ درجة وتلمذة صناعية‏180‏ درجة من‏300‏ درجة والسالزيان والدون بوسكو مجموع كلي‏60%‏ مع تقديم أصل الشهادة باللغة العربية‏.‏

وصرح عبد الحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي والمشرف العام علي عمليات التنسيق بان المكتب الورقي سوف يستمر حتي يوم الجمعة المقبل في صرف وقبول أوراق الدبلومات الصناعية من المكتب الرئيسي بالقاهرة وفروعه بالمحافظات بالاسكندرية والمنصورة وطنطا والاسماعيلية وأسيوط وجنوب الوادي‏.‏

وأضاف أن موقع التنسيق الالكتروني سوف يتم حتي السبت المقبل في تسجيل رغبات طلاب المرحلتين الأولي والثانية للثانوية العامة الراغبين في التحويل الي كليات تقع في منطقتهم الجغرافية سواء للكليات المناظرة أو غير المناظرة وفقا للقواعد المعلنة في حدود‏10%‏ من اعداد الطلاب المرشحين للقبول بالفرق الأولي او الاعدادي عن طريق مكتب التنسيق وذلك لتقليل حالات الاغتراب بين الطلاب خاصة مع زحام المدن الجامعية التي لاتستطيع استيعاب اعداد أكثر‏.‏

وقال‏:‏ إن قبول طلاب الشهادات المعادلة من الدول العربية الاجنبية سوف يستمر حتي الجمعة‏21‏ أغسطس الحالي لصرف وقبول الاوراق من التنسيق وتسجيل الرغبات وادخال البيانات علي موقع التنسيق الالكتروني

وصرح محمد طه وكيل وزارة التعليم العالي والمشرف علي مكتب التنسيق بأن اختبارات القدرات لطلاب الشهادات المعادلة سوف تنتهي يوم السبت المقبل بالكليات التي تشترط للقبول بها النجاح في اختبارات القدرات‏,‏ حيث بدأ الخميس الماضي للتربية الموسيقية والسبت للتربية النوعية فنون وأمس للتربية الفنية واليوم للتربية الرياضية بنين وبنات وغدا للفنون التطبيقية وبعد غد لرسم العمارة بكلية الفنون الجميلة والخميس المقبل للفنون والسبت المقبل للتربية النوعية موسيقي

وأضاف أن طلاب المرحلة الثالثة للثانوية العامة الذين انتهوا من تسجيل رغباتهم بالموقع الالكتروني سوف ينتظر مكتب التنسيق نتائج طلاب الدور الثاني الثانوية العامة وتسجيل رغباتهم بالموقع الالكتروني ليتم ضمها الي المرحلة الثالثة ليتم اعلان النتائج مرةواحدة حيث سيتم توزيع طلاب الدور الثاني الناجحين والحاصلين علي مجموع الحد الادني في المرحلتين الاولي والثانية علي الكليات التي حصلت علي مجاميع درجاتهم دون الالتزام بالاعداد المحددة من مكتب التنسيق‏.‏

لوليتا2010
11-Aug-2009, 05:59 PM
تحميل طلاب دبلوم المعاهد الفنية بمادتين و نصف داخل التنسيق
06/08/2009
في آخر تقليعة تعليمية أعلن عبدالحميد سلامة المشرف العام علي مكتب التنسيق انه لن يتم قبول الطلاب الحاصلين علي دبلوم المعاهد الفنية المختلفة بتقدير جيد جداً داخل الكليات لهذا العام مقارنة بالسنوات السابقة بناء علي قرار لجنة القطاع بالمجلس الأعلي للجامعات اعترف بأن زملاءهم من السنوات السابقة كان يتم قبولهم بالفرقة الثانية بالكليات المناظرة لتخصصاتهم رغم أن شهادتهم لم تكتمل حيث انهم حاصلون علي "دبلومات".

قال إن الطلاب الذين سيتم ترشيحهم لهذا العام سوف يلتحقون بالمعاهد العليا "الخاصة" بمصروفات وسيتم تحميلهم بمادتين "ونصف" نظراً لدراستهم لجزء من المادة وسيتم استكمال الجزء الثاني عند التحاقهم بالمعهد المناظر لتخصصاتهم!!

اعترض المئات من طلاب دبلوم المعاهد الفنية التجارية والصناعية والزراعية وأسرهم علي معاملتهم داخل مكتب التنسيق بنظام الكيل بمكيالين بما يهدر مبدأ تحقيق تكافؤ الفرص بين الطلاب حيث تم إلحاق زملائهم من الحاصلين علي نفس الشهادة بكليات التجارة والهندسة والزراعة والحقوق مناشدين د. هاني هلال وزير التعليم العالي التدخل لتحقيق المساواة بين الطلاب.

يعنى دا المعاهد الفنيه بس

ولا المدارس خمس سنوات كمان حد يفهمنى ارجوكم

انا خايفه اوى انا جايبه 78.8 % ممكن ميجليش كليه ؟

مصراوى22
11-Aug-2009, 06:08 PM
المدارس 5 سنوات ليس لها علاقه

انت خايقه قوى فين الحلاوه انتى من مدرسه ايه والشعبه

مصراوى22
11-Aug-2009, 06:10 PM
كل المعاهد وادخل واعرف كل ماتحتاجه

لوليتا2010
11-Aug-2009, 06:10 PM
انا من مدرسه المنزله فى الدقهليه

شعبه الكترونيات

بس بجد انت متاكد ان مدارس خمس سنوات ملهاش دعوه بالكلام دا

مصراوى22
11-Aug-2009, 06:15 PM
انا زعلان جدا وشكرا

مصراوى22
11-Aug-2009, 06:16 PM
بشرى لدبلومات التجاره والزراعه
الثلاثاء, 11 اغسطس, 2009
تقرر فتح باب قبول أوراق الطلاب الحاصلين على دبلوم المدارس الثانوية التجارية (نظام الثلاث سنوات) ونظائرها ودبلوم المدارس الثانوية الزراعية (نظام الثلاث سنوات) من الحاصلين على مجموع نسبته 60 % فأكثر إعتبارا من السبت الموافق 15 أغسطس/آب ، ولمدة أربعة أيام ، وذلك في إطار خطة وزارة التعليم العالي لتدعيم الخبرات الفنية .وقال عبد الحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف على التنسيق - في تصريح له...

مصراوى22
11-Aug-2009, 06:18 PM
قبول أوراق الحاصلين على الثانوية التجارية والزراعية السبت ولمدة أربعة أيام
(لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)
الثلاثاء, 11 اغسطس, 2009
تقرر فتح باب قبول أوراق الطلاب الحاصلين على دبلوم المدارس الثانوية التجارية (نظام الثلاث سنوات) ونظائرها ودبلوم المدارس الثانوية الزراعية (نظام الثلاث سنوات) من الحاصلين على مجموع نسبته 60 % فأكثر إعتبارا من السبت الموافق 15 أغسطس/آب ، ولمدة أربعة أيام ، وذلك في إطار خطة وزارة التعليم العالي لتدعيم الخبرات الفنية .

وقال عبد الحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف على التنسيق - في تصريح له الثلاثاء - إنه من المقرر تخصيص السبت القادم لصرف الأوراق فقط ، وسيستمر الصرف خلال فترة استلام الأوراق ، وذلك طبقا للمواعيد المقررة من الساعة التاسعة صباحا وحتي السادسة مساء.

بالنسبة للحاصلين على دبلوم الثانوية التجارية
وأشار سلامة إلى أنه سيتم قبول أوراق الطلاب الحاصلين على دبلوم المدارس الثانوية التجارية ونظائرها "نظام الثلاث سنوات" بنسبة 60 % فأكثر من درجة النهاية العظمى ، وتضم الثانوية التجارية "الشعبة العامة" بمجموع 330 درجة فأكثر ، شعبة تأمينات تجارية بمجموع 330 درجة فأكثر ، شئون فندقية "مطاعم - مطابخ - إشراف داخلى" بمجموع 330 درجة فأكثر ، شعبة معاملات تجارية بمجموع 324 درجة فأكثر ، شعبة شئون قانونية 300 درجة فأكثر .

وأضاف أن الثانوية التجارية تضم أيضا شعبة مشتريات وأعمال مخازن بمجموع 276 درجة فأكثر، مبارك كول "مساعد فنى إدارى" بمجموع 396 درجة فأكثر ، مبارك كول "نقل دولي" بمجموع 540 درجة فأكثر ، مبارك كول "فنادق" بمجموع 474 درجة فأكثر والثانوية الفندقية "إعداد مهنى" بمجموع 258 درجة فأكثر ، وسكرتارية طبية بمجموع 420 درجة فأكثر .

وبالنسبة للحاصلين على دبلوم الثانوية الزارعية
وأوضح عبد الحميد سلامة أنه سوف يتم قبول أوراق الطلاب الحاصلين على دبلوم المدارس الثانوية
الزارعية (نظام الثلاث سنوات) ونظائرها بنسبة 60 % فأكثر من درجة النهاية العظمى ، وتضم تخصصات الشعبة الزراعية بمجموع 408 درجات فأكثر ، أمناء المعامل بمجموع 288 درجة فأكثر ، إعداد مهنى بمجموع 318 درجة فأكثر .

ولفت سلامة إلى أنه من المقرر أن يتم استلام أوراق الإلتحاق من الطلاب بالمكتب الرئيسي والفروع طبقا للشرائح اليومية , وتضم دبلوم المدارس الثانوية التجارية ونظائرها الأحد الموافق 16 أغسطس للطلاب الحاصلين على مجموع نسبته 67 % فأكثر ، والإثنين للطلاب الحاصلين على نسبة 64 % لأقل من 67 % والثلاثاء للطلاب الحاصلين على نسبة 60 % لأقل من 64 % .

وبالنسبة لدبلوم المدارس الثانوية الزراعية , فتقرر الأحد 16 أغسطس للطلاب الحاصلين على نسبة 67 % فأكثر , والإثنين للطلاب الحاصلين على مجموع نسبته 64 % لأقل من 67% والثلاثاء للطلاب الحاصلين على مجموع نسبته 60 % لأقل من 64 % .

وأشار إلى أن أماكن صرف وقبول الأوراق بالمكتب الرئيسي بالمدينة الجامعية للطلاب بجامعة القاهرة بالجيزة , فرع الأسكندرية بكلية الحقوق بالشاطبى جامعة الأسكندرية , فرع المنصورة بمبنى المدينة الجامعية للطالبات - شارع جيهان المتفرع من شارع الجمهورية بالمنصورة , فرع طنطا بمبنى كليات الجامعة بسيرباى , فرع أسيوط بمبنى إدارة الجامعة بأسيوط , فرع الإسماعيلية بمبنى إدارة الجامعة بالإسماعيلية , فرع جنوب الوادى بمبنى إدارة الجامعة بقنا .

الأوراق المطلوبة

وتتضمن الأوراق المطلوب تقديمها من الطالب ، الإستمارة البيضاء الدالة على النجاح وشهادة الميلاد الأصلية أو مستخرج رسمى منها و6 صور شخصية ونموذج 2 جند للطلاب الذكور فقط , وشهادة التفوق الرياضى للطلاب الحاصلين على بطولات رياضية "إن وجدت" والأوراق المسلمة من المكتب بعد إستيفائها وتضم طلب الإلتحاق "إستمارة 555 تنسيق " أول ورقة بدليل الطالب وبطاقة الإختيار وبيان ترتيب الرغبات وإستمارة الأنشطة الطلابية.

مصراوى22
11-Aug-2009, 06:28 PM
تنسيق دبلومات التجاره 2009 (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)July 26th, 2009تنسيق دبلومات التجاره 2009 (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)July 26th, 2009لموضوع يخص الدبلومات الفنية الخمس سنين
وهذا الموضوع كلة

حدد المجلس الأعلي للجامعات مواعيد امتحانات المسابقة المركزية للعام الجامعي 2009/2010 لخريجي المعاهد الفنية نظام السنتين بعد الثانوية والمدارس الفنية المتقدمة نظام الخمس سنوات بعد الاعدادية "التجارية - الصناعية - الزراعية - التجارية - شعبة القانون" لخريجي أعوام 2007/2008/.2009
يجري الامتحان للدبلومات التجارية أيام الأحد في الفترة من 23 حتي 26 أغسطس بمقر كلية التجارة جامعة القاهرة في مواد الرياضة والدراسات التجارية باللغة الانجليزية وإدارة الأعمال.
والمحاسبة بالنسبة للصناعية في الفترة من 23 إلي 26/8 أيضا بكلية الهندسة جامعة القاهرة في مواد رياضة عامة "الجبر والهندسة وحساب المثلثات والاحتمالات" والطبيعة والميكانيكا ورياضة خاصة.
التفاضل والتكامل والجبر الخاص.. الزراعية في الفترة من 23 إلي 25/8 بكلية الزراعة جامعة عين شمس ويجري الامتحان في مواد الكيمياء واللغة الانجليزية والاحياء.
أما الدبلومات التجارية شعبة قانون فيجري الامتحان في الفترة من 23 إلي 25 أغسطس بكلية الحقوق جامعة عين شمس في مبادئ مدخل العلوم القانونية ومبادئ القانون الدستوري واحدي اللغتين الانجليزي أو الفرنسي.
صرحت دكتورة سلوي الغريب أمين المجلس الأعلي للجامعات بأنه يسمح بتأدية الامتحان باللغة الفرنسية بدلا من الانجليزية للطلاب الذين درسوا بعض المقررات باللغة الفرنسية.
أشارت إلي ان موعد تقديم الطلبات ابتداء من يوم الأحد القادم وحتي الاثنين 10 أغسطس فيما عدا أيام السبت علي ان يتم التقديم بمقر كل كلية.
أوضحت ان الأوراق المطلوبة هي أصل شهادة التخرج وصورة أو مستخرج رسمي منها وصورة البطاقة الشخصية أو العائلية وصورتين شخصيتين.
أضافت انه تقرر أيضا عقد امتحان المسابقة الموحد للطلاب الحاصلين علي الثانوية الفنية التجارية والزراعية والتمريض والصناعية شعبة ترميم آثار خريجي أعوام 2007 و2008 و2009 بنسبة 70% فأكثر من المجموع الكلي عملي ونظري للراغبين في الالتحاق بكليات الآثار والتجارة والزراعة والتمريض بالجامعات المصرية للعام الجامعي 2009/.2010
أضافت انه للطالب الحق في التقدم فرصتين متتاليتين فقط ابتداء من عام الحصول علي الثانوية الفنية أو العام التالي له ويكون الامتحان في مستوي الثانوية العامة كالآتي:
- الثانوية التجارية يتقدم الطالب إلي كلية التجارة جامعة القاهرة في الفترة من 26/7 إلي 6/8 ويعقد الامتحان من 30/8 إلي 2/9/.2009
- الثانوية الزراعية يتقدم إلي كلية الزراعة جامعة القاهرة في الفترة من 1/8 إلي 31/8 ويؤدي الامتحان من 5/9 إلي 10/9/.2009
- الثانوية للتمريض يتقدم إلي كلية التمريض جامعة القاهرة في الفترة من 1/8 إلي 10/8 ويؤدي الامتحان من 6/9 إلي 9/.9
- الثانوية الصناعية شعبة ترميم آثار يتقدم إلي كلية الآثار جامعة القاهرة في الفترة من 6/8 إلي 16/8 ويؤدي الامتحان من 6/9 إلي 9/9 ويرفق بالطلبات أصل الاستمارة الدالة علي النجاح وشهادة الميلاد وصورة لكل منهما بالإضافة إلي صورتين شخصيتين للطالب.
تنسيق الصناعي
من ناحية أخري تقرر قبول أوراق طلاب دبلوم الثانوية الصناعية الحاصلين علي 70% فأكثر وذلك لمدة 6 أيام اعتبارا من الاثنين القادم حتي الجمعة 31 يولية من الساعة التاسعة صباحا حتي السادسة مساء علي ان يكون يوم الاثنين لصرف الأوراق فقط وبقية الأيام لصرف واستلام الأوراق ويوم الثلاثاء الموافق 28/7 للحاصلين علي نسبة 77% فأكثر والأربعاء من 75% لأقل من 77% والخميس من 73% لأقل من 75% والجمعة من 70% لأقل من 73%.
أعلن عبدالحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي ان أماكن صرف وقبول الأوراق بالمكتب الرئيسي للمدينة الجامعية بجامعة القاهرة بالجيزة وفرع العباسية بالمدينة الجامعية بجامعة عين شمس والإسكندرية كلية الحقوق بالشاطبي والمنصورة مبني المدينة الجامعية للطالبات وطنطا مبني عمليات الجامعة بسبرباي والزقازيق مجمع البطراوي للمدن الجامعية وأسيوط بمبني إدارة الجامعة بأسيوط وبنها إدارة الجامعة ببنها والإسماعيلية مبني إدارة الجامعة بالإسماعيلية والمنوفية مجمع الكليات البحري مبني كلية الحقوق وجنوب الوادي مبني إدارة الجامعة بقنا وبني سويف مبني إدارة الجامعة.
وقال ان الأوراق المطلوبة الاستمارة البيضاء الدالة علي النجاح وشهادة الميلاد الأصلية أو مستخرج منها و6 صور شخصية ونموذج 2 جند للذكور وشهادة تفوق رياضي للحاصلين علي بطولات رياضية إن وجدت بالإضافة إلي الأوراق المسلمة من المكتب بعد استيفائها علما بأن ثمن المظروف "أربعون جنيها" شاملا الدليل والطوابع ودليل المعاهد الخاصة.
القدرات
من ناحية أخري تحدد مواعيد إجراء اختبارات القدرات للطلاب الحاصلين علي دبلوم المعاهد الفنية الصناعية ودبلوم المدارس الفنية المتقدمة نظام الخمس سنوات في رسم العمارة وفنون تطبيقية.
بالنسبة لرسم العمارة المؤهلة لكليات الفنون الجميلة عمارة والفنون التطبيقية لكليتي الفنون التطبيقية بحلوان ودمياط اعتبارا من يوم الاحد 26/7 وحتي الاثنين 27/.7
بالنسبة لاختبار رسم العمارة تسحب الاستمارات من المقر الرئيسي للتنسيق بجامعة القاهرة وتجري الاختبارات بكلية الفنون الجميلة بالزمالك وذلك للتخصصات المعمارية.
أما اختبارات الفنون التطبيقية فتسحب البطاقات من المكتب الرئيسي للتنسيق بجامعة القاهرة لمن يرغب الاختبار بكلية الفنون التطبيقية بجامعة حلوان.
أما بالنسبة لمن يرغب الالتحاق بكلية الفنون التطبيقية بدمياط في السحب يكون من نفس الكلية بدمياط أو مقر الفرع بالمنصورة علي ان تجري الاختبارات بكل كلية من الكليتين في التخصصات الآتية:
نسيج وملابس جاهزة وتصوير وطباعة أوفست لخريجي معهد المساحة الزخرفية - ترميم آثار - صيانة الأثاث الخشبي والمعدني - معادن - الكترونيات - اتصالات.
مواعيد صرف البطاقات تتم اعتبارا من التاسعة صباحا وحتي الثانية بعد الظهر خلال المواعيد المحددة.
ويشترط في المتقدم ألا تقل نسبة مجموعه عن 75% من المجموع الكلي بالنسبة للمعاهد الفنية الصناعية وان يكون الطالب مصري الجنسية وحاصلا علي المؤهل في إحدي التخصصات المطلوبة.
مواعيد الاختبارات يتم تحديدها ببطاقة القدرات المستخرجة للطالب وعلي الطالب الالتزام بها علما بأن ثمن الدليل 25 جنيها.

مصراوى22
11-Aug-2009, 06:29 PM
انا فى خدمتكم ********************

الى كل الطلاب اتمنى ان اكون سهلت لكم كل الاجوبه

صفحه 144 بالمنتدى بها كل حاجه فلا تتركوها او الاستعلام ******************

bakabo0z0a
11-Aug-2009, 07:02 PM
عايز اعرف نتيجة تنسيق الديلومات الفنية الصناعية 5 سنين امتى يا مصراوى

ياجماعة حد يرد عليا بليزززززز
متى تظهر نتيجة تنسيق الدبلومات الفنية نظام 5 سنوات
num15num5num14num37

الشيماء
11-Aug-2009, 07:58 PM
لسه مفيش حاجه ظهرت

ربنا يسهل

ابو الفوارس
11-Aug-2009, 08:37 PM
ياجماعة حد يرد عليا بليزززززز
متى تظهر نتيجة تنسيق الدبلومات الفنية نظام 5 سنوات
num15num5num14num37

num49num49num49طب انت زعلان اوي كده ليه انا بيتهيئلي ان احنا لسه كاتبين الرغبات يوم الاحد اللي فاات انت بتطلب دلوقتي التنسيق طب الصنايع 3 سنوات تعمل ايه اللي ليها اكتر من اسبوعين ولسه ما فيش حاجه بانيت وعلى العموم بالتوفيق للكل:appl::appl::appl::appl:

ابو الفوارس
11-Aug-2009, 08:39 PM
اولا :- كل سنه وانتم طيبين.... ثانيا :-انا يا جماعه في ورطه دلوقتي معلش ان كنت بقول عليها ورطه :-انا دلوقتي مستني التنسيق بس انا نفسي اخد البكاليوريوس بس حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب انا المفروض والله العظيم اكون جايب 88% بس مدرس فاشل نزلني مشروع وانا دلوقتي مجموعي مش هيجيب الهندسه انا عارف علشان التنسيق فوق زي السنه اللي فاتت بس انا شكلي هدخل خااااص بس في سؤال دلوقتي في واحد زميلي اتصل بيا وبيقولي لازم تروح تحجز مكان في الخاص بمعنى تعمل ابليكيشن قبل الاماكن ما تتملى فهل الكلام ده صح ولا غلط ولو صح اروح احجز ولا لااا ياريت ترودوا عليا بسرعه...

youte
11-Aug-2009, 09:05 PM
انت سمعت اتى نتيجه تنسيق الدبلومات التجارى 3 سنين هتبان على اول الدراسه الكلام ده صح

ابو الفوارس
11-Aug-2009, 09:34 PM
انت سمعت اتى نتيجه تنسيق الدبلومات التجارى 3 سنين هتبان على اول الدراسه الكلام ده صح

num49طبعا الكلام ده غلط في غلط التنسيق ممكن يبان قبل رمضان كمان وبالتوفيق للناس كلهاnum49

karim2012a
11-Aug-2009, 10:23 PM
يا جماعه هما مش فوله يوم الثلاثاء ؟؟؟
هو النهارده ايه؟num3
انا اللى مخوفنى حاجه واحدة اللى المراحة التانيه بتقبل من 60%ومفيش معهد حكومه خالص؟والثانويه العامه من 54% ليهم كليات انا اللى غلطان اللى مدخلتش ثانويه عامه وكان زمنى مراحة تانيه وكانت النتيجة طلعت كمان num2
وانا كونت جايب 70.6%

مصراوى22
11-Aug-2009, 10:51 PM
تنسيق ال 5 سنوات مع بدايه العام الجديد او الاسبوع الاول من الدراسه

انا ال3 سنوات قبل رمضان مع احترامى لابى الفوارس لا بعد العيد

darkgolm
11-Aug-2009, 11:10 PM
هههههههه على العيد طيب كويس علشان الواحد يلحق يلم اى فلوس ويقدم فى اى معهد خاص هههههههه
ههههههههههههه

لوليتا2010
11-Aug-2009, 11:19 PM
معقوله يا جماعه التنسيق يبان بدايه الدراسه او بعد الدراسه باسبوع طب الناس كدا هتلحق تجهز نفسها ازى ولا المغتربين ولا اماكن السكن ولا المدن ولو بعد الدراسه معقول يعرفوا لسه هيدخلوا ايه بعد بدايه الدارسه باسبوع

ازاى دا

الحب المنسى
11-Aug-2009, 11:23 PM
ما اظنش يا جماعة هما ممكن يخلصوا الثانوية العامة المرحلة 3 وبعدين المرحلة التانية وبعدين يطلعوا النتائج
وربنا يسهل ...

sportboy323
11-Aug-2009, 11:28 PM
يا جماعه هما مش فوله يوم الثلاثاء ؟؟؟
هو النهارده ايه؟num3
انا اللى مخوفنى حاجه واحدة اللى المراحة التانيه بتقبل من 60%ومفيش معهد حكومه خالص؟والثانويه العامه من 54% ليهم كليات انا اللى غلطان اللى مدخلتش ثانويه عامه وكان زمنى مراحة تانيه وكانت النتيجة طلعت كمان num2
وانا كونت جايب 70.6%

والله عندك حق وقولت اللي كنت عاوز اقوله

انا رفضت ادخل ثانوي زي اخواتي لان ميولي كانت فنيه ودخلت قسم زخرفة

وياريت اللي جري ما جري

اخواتي بـ 62 % دخلوا كليه وانا بـ 68,9 مش عارف ادخل معهد حكومي

حسبي الله ونعم الوكيل

طيب سؤال في معاهد متوسطة خاصة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لان الرغبات كلها معاهد عليا

ارجو الرد الله يكرمكم

وهل في معاهد بتكون مش موجوده في التنسيق يعني اى واحد ممكن يقدم فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظركم ضروري لاني المفروض شريحه اولي والتقديم بكره

ومحطيتش ولا رغبة

لوليتا2010
11-Aug-2009, 11:33 PM
هى فعلا ممكن تتاخر لكن مش معقول تتاخر كل الفتره دى لحد الدراسه

مصراوى22
11-Aug-2009, 11:36 PM
معقوله يا جماعه التنسيق يبان بدايه الدراسه او بعد الدراسه باسبوع طب الناس كدا هتلحق تجهز نفسها ازى ولا المغتربين ولا اماكن السكن ولا المدن ولو بعد الدراسه معقول يعرفوا لسه هيدخلوا ايه بعد بدايه الدارسه باسبوع

ازاى دا

الاخت هذا الكلام معروف من سنوات انا الكلام بتاعك وجهه نظر شخصيهnum56num56num56

لوليتا2010
11-Aug-2009, 11:42 PM
الاخت هذا الكلام معروف من سنوات انا الكلام بتاعك وجهه نظر شخصيهnum56num56num56

وهو انا قولت ان اللى بقوله خبر ولا متاكده منه

واضح من كلام انوا وجهه نظر

مصراوى22
11-Aug-2009, 11:50 PM
الكنترولات بدأت اليوم أعمال التصحيح

نتيجة الدور الثانى للدبلومات الفنية منتصف أغسطس الجارى

السبت، 8 أغسطس 2009 - 16:22

لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد د. يسرى الجمل وزير التربية والتعليم
حاتم سالم
لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) أكد فضل بيومى رئيس إدارة التعليم الفنى بوزارة التربية والتعليم، أن نتيجة الدور الثانى لامتحانات الدبلومات الفنية ستظهر فى منتصف أغسطس الجارى، مشيرا إلى أن الوزارة انتدبت عددا من المصححين ومقدرى الدرجات للإسراع فى إنهاء عمليات تصحيح أوراق الامتحانات حتى يلحق طلاب التعليم الفنى بمكتب تنسيق الجامعات.

من ناحية أخرى بدأت كنترولات التعليم الفنى صباح اليوم السبت، أعمال تصحيح أوراق إجابات 250 ألف طالب انتهوا الثلاثاء الماضى من أداء امتحانات الدور الثانى بالدبلومات الفنية بنظامى الـ3 و5 سنوات فى شعب "الصناعى- الزراعى- التجارى- الفندقى- مبارك كول".

وأعلنت وزارة تربية والتعليم أن الطلاب الذين خاضوا اختبارات الدور الثانى لن يحق لهم سوى الحصول على الحد الأدنى للنجاح، وليس الدرجة الفعلية للطالب، على أن يتم إبلاغ مكتب تنسيق الجامعات على الدرجات التى حصلوا عليها بمجرد ظهور النتيجة.
كان وزير التربية والتعليم قد اعتمد فى 2 يوليو الماضى نتيجة امتحانات الدور الأول لشهادات الدبلومات الفنية وبلغت النسبة العامة للنجاح فى نظام 3 سنوات 48.17%، فيما بلغت النسبة العامة للنجاح فى نظام 5 سنوات 73.96%.

ابو الفوارس
12-Aug-2009, 12:00 AM
تنسيق ال 5 سنوات مع بدايه العام الجديد او الاسبوع الاول من الدراسه

انا ال3 سنوات قبل رمضان مع احترامى لابى الفوارس لا بعد العيد

طب انت ايه اللي مزعلك علشان بغلط في المدرسين وانت بتهيئلي مدرس ....... عادي اوي بس انا بغلط في المدرسين اللي مافيش عندهم ضمير ولا انت شايف حاجه تانيه

مصراوى22
12-Aug-2009, 12:11 AM
لاتعليق

sportboy323
12-Aug-2009, 12:25 AM
طيب سؤال في معاهد متوسطة خاصة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لان الرغبات كلها معاهد عليا

ارجو الرد الله يكرمكم

وهل في معاهد بتكون مش موجوده في التنسيق يعني اى واحد ممكن يقدم فيها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظركم ضروري لاني المفروض شريحه اولي والتقديم بكره

ومحطيتش ولا رغبة

واما
12-Aug-2009, 12:43 AM
كل عام والاخوه المسلمون بخير (رمضان كريم)
ايه ياجماعة مفيش اخبار عن نتيجة تنسيق المعاهد الدبلومات الفنيه او كليه هندسه هتاخد من كام
حزب الله ونعم الوكيل فى وزير التعليم العالى وكل مهندس ماكنش عنده ضميره فى معهد المطريه:starwars:num60

fade5000
12-Aug-2009, 12:54 AM
المؤشرات الأولية للتنسيق الإلكتروني
قبول تحويلات‏27‏ ألف طالب من المرحلتين الأولي والثانية للثانوية العامة بالجامعات
صرف أوراق الدبلومات التجارية والزراعية بحد أدني‏60%‏ من السبت المقبل

كتب ـ محمد حبيب‏:‏

تؤكد المؤشرات الأولية أن التنسيق الإلكتروني سوف يقبل تحويلات‏27‏ ألف طالب وطالبة من المرحلتين الأولي والثانية للثانوية العامة في حدود‏10%‏ من الطلاب الذين تم ترشيحهم إلي الجامعات وعددهم‏232‏ ألفا و‏560‏ طالبا وطالبة لتقليل حالات الاغتراب ومواجهة زحام المدن الجامعية بين الطلاب إلي الكليات المناظرة أو غير المناظرة في ضوء قواعد المجلس الأعلي للجامعات‏.‏

وكان موقع التنسيق الإلكتروني قد شهد إقبالا متزايدا من طلاب المرحلتين من الحاصلين علي حد أدني‏290‏ درجة بنسبة‏70,73%‏ من المجموعة العلمية‏,‏ و‏275‏ درجة بنسبة‏67,07%‏ من الأدبية لتسجيل رغباتهم والتي سوف تستمر حتي السبت المقبل‏,‏ حيث سيغلق الموقع ليبدأ مكتب التنسيق عمليات توزيع الطلاب لإعلان النتائج مبكرا ليستطيع الطلاب الانتهاء من إجراءات قيدهم بالكليات‏.‏

وأعلن عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق أن مكتب التنسيق الورقي سوف يبدأ من السبت المقبل صرف أوراق الطلاب الحاصلين علي الشهادات الفنية التجارية نظام السنوات الثلاث بحد أدني‏60%‏ ونظائرها ويستمر حتي الثلاثاء‏18‏ أغسطس الحالي‏,‏ وذلك للطلاب الحاصلين علي الثانوية التجارية الشعبة العامة وشعبة تأمينات تجارية وشئون فندقية مطعم ومطبخ وإشراف داخلي‏330‏ درجة من‏550‏ شعبة معاملات تجارية‏324‏ درجة من‏540‏ درجة وشئون قانونية‏300‏ درجة من‏500‏ درجة ومشتريات مخازن‏276‏ من‏460‏ درجة ومبارك كول مساعد إداري‏396‏ درجة من‏660‏ درجة‏,‏ ومبارك كول نقل دولي‏540‏ من‏900‏ درجة‏,‏ ومبارك كول فنادق‏474‏ درجة من‏790‏ درجة‏,‏ والثانوية الفندقية إعداد مهني‏258‏ درجة من‏430‏ درجة‏,‏ وسكرتارية طبية‏420‏ درجة من‏700‏ درجة‏.‏

وأضاف أن المكتب سيبدأ في الموعد نفسه صرف الأوراق للحاصلين علي الثانوية الفنية الزراعية بحد أدني‏60%‏ من الدرجة العظمي الشعبة الزراعية‏408‏ درجات من‏680‏ درجة‏,‏ وأمناء المعامل‏288‏ درجة من‏480‏ درجة‏,‏ وإعداد مهني‏318‏ درجة من‏530‏ درجة‏,‏ علي أن يبدأ من الأحد المقبل ولمدة‏3‏ أيام قبول الأوراق من طلاب الثانوية التجارية والزراعية بحد أدني‏67%‏ والاثنين المقبل‏64%‏ والثلاثاء بحد أدني‏60%‏ وذلك بالمكتب الرئيسي بالقاهرة وفروعه بالإسكندرية والمنصورة وطنطا وأسيوط والإسماعيلية وجنوب الوادي‏,‏ ويتقدم الطالب بالاستمارة البيضاء الدالة علي النجاح الأصلية وشهادة الميلاد و‏6‏ صور شخصية ونموذج‏2‏ جند للذكور وشهادة التفوق الرياضي للحاصلين علي بطولات رياضية‏.‏

وصرح محمد طه وكيل وزارة التعليم العالي والمشرف علي مكتب التنسيق بأن طلاب الثانوية الفنية الصناعية سوف ينتهون من صرف وقبول أوراقهم بحد أدني‏60%‏ بعد غد الجمعة وهي المرحلة الثانية والأخيرة‏.‏

وأضاف أن المكتب صرف الأوراق للطلاب المصريين الحاصلين علي الشهادات المعادلة من الدول العربية والأجنبية من الاثنين المقبل حيث تقدم حتي أمس‏6‏ آلاف و‏500‏ طالب وطالبة‏,‏ ويستمر المكتب حتي‏21‏ أغسطس الحالي بينما يستطيع هؤلاء الطلاب تسجيل رغباتهم بالتنسيق الإلكتروني وتقديم الأوراق للتنسيق الورقي من الأحد المقبل لمدة‏6‏ أيام‏.‏

وأوضح أن قبول الطلاب الحاصلين علي الشهادات المعادلة يتم علي أساس عدد المتقدمين في كل شهادة علي حدة حيث يتم ترشيحهم إلي الكليات المختلفة بالأماكن المحددة من المجلس الأعلي للجامعات‏

مصدر الخبر جريدة الاهرام
وده اللينك

ابو الفوارس
12-Aug-2009, 12:59 AM
لاتعليق

لا تعليق على ايه انت اصلا مش سايب حد في حاله سيب اللي يتكلم يتكلم انت بس يعني اللي في المنتدى

elsab3_1
12-Aug-2009, 01:06 AM
اخبار التنسيق اية زى كل مرة

عفروتو
12-Aug-2009, 01:08 AM
يا مصراوى يا ريت الرد انا جايب 73 فى تجارى 5 سنين وكان عندى مادة وامتحانتها والنتيجة لسة مظهرتش واصحابى الى جايب اقل من 75 قدمو عادى وكتبو الرغبات كلها كليات فانا لو نجحت ممكن اخش كلية حتى لو فى الاقاليم ياريت الرد

حنونة المصرى
12-Aug-2009, 01:15 AM

كل الرغبات معاهد خاصة

انا كنت مرحلة اولى وكل الرغبات كانت معاهد خاصة بس انا تجارى
3سنين

عفروتو
12-Aug-2009, 01:18 AM
يا مصراوى يا ريت الرد انا جايب 73 فى تجارى 5 سنين وكان عندى مادة وامتحانتها والنتيجة لسة مظهرتش واصحابى الى جايب اقل من 75 قدمو عادى وكتبو الرغبات كلها كليات فانا لو نجحت ممكن اخش كلية حتى لو فى الاقاليم ياريت الرد

حنونة المصرى
12-Aug-2009, 01:22 AM
مشكورة اختي علي التوضيح

لكن كده شكلي مش هاقدم

كل معهد خاص فى الكتاب بيبقى موجود الموهلات الى بيقبلها فى معاهد لصنايع 3 او 5 سنين كتير وبردو اتاكد من حد عندو خبرا

ابو الفوارس
12-Aug-2009, 02:55 AM
:apple::apple::apple:انت فين يا محمودm:apple::apple::apple: انت مش باين يعني بس يارب يكون غيابك عنينا خير ان شاء الله num57num57num2num2

karim2012a
12-Aug-2009, 01:10 PM
3سنين
ازاى مراحله اولها وكل الرغبات كانت معهد خاصه
انا قلبى حاسس انى من 70% مفيش معهد حكومه num2السنة دى مش عارف ليه؟؟ num24
والله حرام :050:

mohamed128
12-Aug-2009, 01:52 PM
ياجماعة الواحد زهق انا في دبلوم صناعي 3سنوات والتنسيق خلصان منذ 3اسابيع مش عارف بقي النتيجة هتظهر امتي ده لو فاكروا يدخلونا كليات الطب كان زمانهم خلصوا حسبي الله ونعم الوكيل

سلسبيل
12-Aug-2009, 01:54 PM
بجد ده حرام جدا وربنا ينتقم نت اللى يظلمنه
وحسبى الله ونعمل وكيل فيهم
وبعدين مش تقلقه ان شاء الله ربنا هيكون معانهnum12

elsab3_1
12-Aug-2009, 02:03 PM
num59بجد حرام كدة حدد موعيد الدراسة ولسة التنسيق الله اعلم هيبان امتى لمرحلة الاولى على كدةnum59 num59المرحلة التانية على السنة 2010num59
num40

mohamed128
12-Aug-2009, 02:53 PM
انا سامع انها هتظهر الثلاثاء القادم والله اعلم

karim2012a
12-Aug-2009, 03:29 PM
num59بجد حرام كدة حدد موعيد الدراسة ولسة التنسيق الله اعلم هيبان امتى لمرحلة الاولى على كدةnum59 num59المرحلة التانية على السنة 2010num59

num40

مش بعيد يا عم num53والواحد مش عارف يعمل ايه؟
احتمل كبير النتيجة تظهر على اخر 2011 يعنى يوم الاربعاء بعد صلت الجمعة على مباشرته ههههههههههههه

karim2012a
12-Aug-2009, 03:31 PM
بجد ده حرام جدا وربنا ينتقم نت اللى يظلمنه
وحسبى الله ونعمل وكيل فيهم
وبعدين مش تقلقه ان شاء الله ربنا هيكون معانهnum12
عندك حق يا اختى
مش عارف كل يوم ثلاثاء يقوله التلاتاء اللى بعده

el3ndleb
12-Aug-2009, 04:30 PM
3سنين
ازاي يعني كل المعاهد اللي جتلك خاصه ومرحله اولي
طب ازاي يمكن الك انت بس دون الجميع

el3ndleb
12-Aug-2009, 04:31 PM
انا سامع انها هتظهر الثلاثاء القادم والله اعلم
الوزير قال ان كل النتائج حتظهر قبل شهر رمضان
واعتمد النتائج في منتصف الشهر ده فانتظروا

el3ndleb
12-Aug-2009, 04:33 PM
مش بعيد يا عم num53والواحد مش عارف يعمل ايه؟
احتمل كبير النتيجة تظهر على اخر 2011 يعنى يوم الاربعاء بعد صلت الجمعة على مباشرته ههههههههههههه
ههههههههههههههههههه
يا راجل دي ممكن تظهر في 2010 انا كنت سامع كده

el3ndleb
12-Aug-2009, 04:35 PM

num40

يا السبع انتظر نتصف الشهر ده
وا شاء الله حتظهر السبت او الاحد ان شاء الله
ويكون التنسيق زي العسل ان شاء الله

el3ndleb
12-Aug-2009, 04:36 PM
حد هنا قدم في المعهد الفني للقوات المسلحة؟؟؟؟؟؟؟؟

مصراوى22
12-Aug-2009, 05:25 PM

اخى الكريم شكرا على الثقه

بالطبع اللى جايب 75% واكثر له كليه

اما اللى جايب اقل من 75% دور اول له الحق غى التقديم بس ليس له كليه معاهد حكوميه او خاصه

اما انت الدور الثانى ليس لك الحق الا بعد نجاحك وسوف تلحق التقديم بعد 10 ايام على الاقل

لك الحق غى الاتى مثلا انت جايب فى الماده الدور الاول 15/50

الدور الثانى 50/50

لايتم ااحتساب الا 25 -15=10 تضاف للمجموع

اولا انت تجارى ام لاnum56num56num56

ehab2010
12-Aug-2009, 05:29 PM
السلام عليكم
انا فى مشكلة كبيرة انا دلوقت سحبت ملف الرغبات طبعاً مفيش اي معاهد فنية صناعيه للمرحله التانيه لينا
لكن لقيت معاهد بالفلوس لكن كويسه و تديك بكالريوس هندسه بعد خمس سنين دراسه ومعادل زيو زي البكالريوس العادى و معتمد من نقابه المهندسين
فعشان كده انا قررت ادخله لكن خايف ماتقبلش لأنى لقيت من ضمن الشروط للحاصلين على دبلوم 3 سنوات هو مجموع مش اقل من 75 % و انا مجموعى 67% طيب ازاى هم حاطينو وممكن اكتبو فى الرغبات و مجموعى مايقبلش ؟
فهل ممكن احطه و اتقبل عادى عشان هو بفلوس وكده ولا ايه الموضوع بالظبط ساعدونى انا مفروض اقدم الورق بكررررررررررره الصبح يعني مفيش وقت

مصراوى22
12-Aug-2009, 05:33 PM
لا تعليق على ايه انت اصلا مش سايب حد في حاله سيب اللي يتكلم يتكلم انت بس يعني اللي في المنتدى
( ابو الفوارس)
من الواضح انك بتغير منى والدليل اننى عندما كتبت لاتعليق كان من المفروض تفهم ان كلامك فظ غليظ ولهذا من حسن الادب عدم الرد
ارجو ان تعرف اننى لااقوم بالرد لاننى احب المظهريه
ولكن لاننى احب ان اقدم المساعده لوجه الله
وصدقنى اسلوبك وردك لايليق التعامل به وسط هذا المنتدى المحترم والذى اصبح له رواده
وللعلم اكثر منتدى له رواد تنسيق الدبلومات
وارجو ان تكون قد فهمت اننى احترم كل الاعضاء ذات العقول الكبيرهnum3num3

مصراوى22
12-Aug-2009, 05:41 PM
السلام عليكم
انا فى مشكلة كبيرة انا دلوقت سحبت ملف الرغبات طبعاً مفيش اي معاهد فنية صناعيه للمرحله التانيه لينا
لكن لقيت معاهد بالفلوس لكن كويسه و تديك بكالريوس هندسه بعد خمس سنين دراسه ومعادل زيو زي البكالريوس العادى و معتمد من نقابه المهندسين
فعشان كده انا قررت ادخله لكن خايف ماتقبلش لأنى لقيت من ضمن الشروط للحاصلين على دبلوم 3 سنوات هو مجموع مش اقل من 75 % و انا مجموعى 67% طيب ازاى هم حاطينو وممكن اكتبو فى الرغبات و مجموعى مايقبلش ؟
فهل ممكن احطه و اتقبل عادى عشان هو بفلوس وكده ولا ايه الموضوع بالظبط ساعدونى انا مفروض اقدم الورق بكررررررررررره الصبح يعني مفيش وقت

اكتب اسم المعهد دداخل محرك بحث جوجل وسوف تجد كل ماتحتاجه
num56num56
او اكتب لى اسم المعهد وانا تحت امرك واضع لك الموقع بسرعه

اخيك مصراوى22

darkgolm
12-Aug-2009, 05:58 PM
مشكور انت بجد راجل ذو اخلاق عاليه وجدير بكلمه شكرا لردودك الجامده دى ومساعدتك الاجمد هنا فى المنتدى وجعله الله فى ميزان حسناتك
يا جماعه بلاش نهاجم بعض فى الردود لانها بصراحه مش مستاهله
وربنا يوفق الجميع والاحسن والصح انو الى يكون متاكد من اجابه سؤال يرد الان لو انت مكان الواحد الى بيسئل والى قدامك ادالك المعلومه غلط هتضايق جدااا
وانابصراحه ببقا عايز اجاوب على شويه اسئله الاعضاء واساعد باليقدرنى عليه ربنا بجد انت يا مصراوى قايم بالواجب واكتر وجميع الاعضاء التانين بس الى لفت انظارى بصراحه الراجل
ومشكوررر

darkgolm
12-Aug-2009, 06:02 PM
انا عايز اسئلك سؤال يا مصرواى هو السياحه وفنادق الخاص فى اى طريقه الواحد ممكن يقدم فى المعهد ده بمؤهله دبلوم صنايع 5 سنين
الان انا كلمت المعهد وقالولى مش بنقبل شهادتك ؟؟
وكمان كاتبين فى الموقع انو من شروط الالتحاق انو يكون المتقدم مخلص ال 12 سنه تعليمه ابتادائى واعدادى وثانوى ومش مهم نوع المؤهل التانى
وكاتب برده يقبل التحويل من المعاهد الاخرى ؟؟
ولما كلتهم قالولى ما ينفعش فازعلت اوى ؟
لو عندك حل ازاى دبلوم صنايع يقدم فى معهد العالى سياحه وفنادق ولا مينفعش بكل طرق

مصراوى22
12-Aug-2009, 06:18 PM
بشرى عظيمه لطلاب الدبلومات كل من لم يحصل على دخول الجامعه له امل كبير ان شاء الله

مستقبل بس بمصاريف

اختار بعد الدراسه والبحث

افتح محرك البحث جوجل اكتب بالعربى داخله
المعهد العالى للسياحه والفنادق

الغردقه العريش راس سدر
6 اكتوبر مصر الجديده
الاقصر

num56num56

السائل
12-Aug-2009, 07:41 PM
حد هنا قدم في المعهد الفني للقوات المسلحة؟؟؟؟؟؟؟؟
احنا سحبنا الملفات ولسة مقدمناش الملف فاضلى على ورقة تخيلوا ممكن اسافر القاهرة عشان اقدم لان اخر يوم تقديم كان النهرضا او بكرا لغاية اتلساعة9صباحا يعنى ساعتين بسnum53num53num53num53

darkgolm
12-Aug-2009, 07:55 PM
يا مصراوى انت مقلوتليش برده ينفع اقدم فى معهد سياحه وفنادق بدبلوم خمس سنين
صناعى

مصراوى22
12-Aug-2009, 08:16 PM
المعهد العالي الفندقي بالإسكندرية إيجوث لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) المعهد العالي الفندقي بالإسكندرية إيجوث يتبع الشركة المصرية العامة للسياحة والفنادق " إيجـوث " التابعة لوزارة قطاع الأعمال العام وهى من الشركات العملاقة في مجال السياحة والفنادق والرائدة في مجال التدريب السياحي والفندقي بجمهورية مصر العربية والشرق الأوسط .
والمعهد خاضع لإشراف وزارة التـعليم العالي طبقا لأحكام القانون رقم 52 لسنة 1970 في شأن تنظيم المعاهد العالـية الخاصة و لائحته الصادرة بقرار السيد وزير التعليم الـعالي و الدولة للبحث العلمي رقم 1088 لسنة 1987 ،وصدر قرار السيد وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي رقم 1198 لسنة 1999 بانشاء المعهد وتضمن هذا القرار مـدة الدراسـة بالمعهد ( 4 سنوات ) يمنح من يجتازها بنجاح درجة البكالوريوس المعتمدة من السيد الأستاذ الدكتور وزير التعليم العالي.
كما صدر قرار السيد وزير التعليم العالي رقم 1646 بتاريخ 10/10/2000 باللائحة الداخلية للمعهد والمتضمنة الشعب الدراسية بالمعهد ( شعبة الدراسات الفندقية ، شعبة الدراسات السياحيـة ، شعبة الإرشاد السياحي ) وكذلك تتضمن اللائحة خطة الدراسة و المقررات الدراسية و الساعات المحددة لكل مادة .
وقد تم افتتاح المعهد رسميا يوم الأحد الموافق 19/11/2000 في حفل رسمي كبير شهده السادة الوزراء المعنيون بالسياحة والتعليم العالي وقطاع الأعمال والسيد محافظ الإسكندرية والسيد رئيس الشركة القابضة للإسكان والسياحة والسينما والسيد الأستاذ المحاسب / محمود عبد الوهاب – رئيس مجلس الإدارة والعضو المنتدب للشركة المصرية العامة للسياحة و الفنادق " إيجوث ". ويتميز المعهد العالي الفندقي بالآتي
: أحدث الأجهزة والمعامل في اللغات والكمبيوتر والمطابخ والمطاعم التدريبية و المكتبية
ا يتولى التدريس بالمعهد أساتذة متخصصون من الجامعات المصرية الرسمية
ا منح تخفيض في المصروفات الدراسية للطلبة المتفوقين الحاصلين على الثانوية العامة ومـا يعادلـها كما يمنح المعهـد تخفيض في المصروفات للطلبة المتفـوقين علميـا ورياضيا أثـناء الدراسة
ا وجود سكن للطلبة المغتربين
ا تدريب الطلبـة العملي داخـل الفنـادق الخمـس نـجوم التي تملكهـا الشركـة
ا يتم تأجيل التجنيد لطلبة المعهـد طوال مـدة دراستهم لحين حصولهم على درجـة البكالوريـوس أو بلوغهم سـن 28 سنة
ا التـعاون مع أشهر الفـنادق الـعالـمية لتـبادل الخبرات
ا يتميز المعهد العـالي الفنـدقي بالإسكندرية " إيـجوث " بمـوقعه الـفريد إذ يقع في حي سـابا بـاشا في قلب مدينة الإسكندرية في موقع متوسط بالنسبة لجميع وسائل المواصـلات
ا كما يتميـز المعهد بالمستوى العلمي الرفيـع ، وخير دلـيل على ذلك ملـخص نتيـجة امتـحانات الـنقل بالمعهـد فى العام الدراسي الحالي 2002/2003.
وتتزايد طاقة المعهد بشكل سنوى فضلا عن ارتفاع مستوى نتيجة المعهد وقد بلغ عدد الطلاب المقيدين بالمعهد في العام الدراسي 2001/2002 ( 630 ) طالبا موزعين على الفرق الدراسية والشعب الدراسية بالمعهد على النحو التالى:
:عام الفرقة الأولـى - الفرقة الثـانـية.
- دراسات فندقية
دراسات سياحية -
ارشاد سياحى -
الفرقة الثـالثـة :
دراسات فندقية -
دراسات سياحية .
مجلس إدارة المعهد
رئيس المجلس ورئيس مجلس الإدارة و العضو المنتدب للشركة المصرية
العامة للسياحة الفنادق إيجوث
السيد الأستاذ المحاسب/محمود عبد الوهاب إبراهيم
أمين المجلس وعميد المعهد
السيدة الأستاذة الدكتورة / منى عمـر بركـات
نائب رئيس جامعة الاسكندرية لشئون التعليم والطلاب وعضو المجلس
السيد الأستـاذ الدكتور / محمد سعـيد الدقـاق
عضو المجلس
السيدة الأستاذة / فوقيـة سيـد إبراهيم
عضو المجلس ورئيس قطاع المعاهد الفندقية بشركة ايجوت
السيدة الأستاذة / أمـل أنـور زعتـر
الأستاذ المتفرغ بكلية التجارة وعضو المجلس
السيد الأستـاذ الدكتور / محمـد محروس إسماعيل
وكيل المعهد
السيد الأستـاذ الدكتور / سعيد السيد على اسماعيل
أستاذ مساعد ورئيس قسم الارشاد السياحى بالمعهد
السيد الدكتور/ محمد إبراهيم على
ويقوم العميد بتصريف أمور المعهد و إدارة شئونه التعليمية والإدارية والمالية فى حدود السياسة التي يرسمها مجلس إدارة المعهد

ثـانيـا : الإدارة
عميد المعهد
السيدة الأستاذة الدكتورة / منى عمر بركات
وكيل المعهد
السيد الأستـاذ الدكتور / سعيد السيد على اسماعيل
أمين عام المعهد
السيد الأستاذ / محمد إبراهيم أيوب. يتبع ايضا الشركة المصرية العامة للسياحة والفنادق المعهد العالى الفندقى بالاقصر.

تأسست الشركة المصرية العامة للسياحة والفنادق (إيجوث) عام 1976 بعد أن كانت مؤسسة ومنذ ذلك الحين آلت إليها معظم الفنادق ( الخمس نجوم/ أربعة نجوم )
تعتبر الشركة المصرية للسياحة والفنادق " إيجوث " من الشركات العملاقة في مجال السياحة الفندقية بجمهورية مصر العربية و الشرق الأوسط وزادت بريقا في عهد فخـامـة الرئيس محمد حـسنى مبـارك رئيـس الجمهـورية حيث أصبحت أقـوى الشـركات المحلية على مستوى الشرق الأوسـط ، كما أنها من الشركات الرائـدة في مجال التدريب الفندقي والسياحة حيث تم إنشـاء معـاهد سيـاحية فوق المتوسطة في الاسكندرية والأقصر والإسـماعيلية ومعاهد عالية بالإسكندرية والأقصر تمنح درجة البكالوريوس الغرض منها مساندة الحركة التعليمية لإعداد كوادر من الطلبة و الطالبات المدربين عـلميا وفنيا وعمليا لتغطية التطور الكبير والطلب المتزايد على العمالة الفندقية المدربة على أعلى مستوى في السوق الفندقي والسياحة الداخلية و الخارجية للدول العربية و الإفريقيـة ليرفعون شأن مواقعهم في كافة التخصصات للأداء المتميز و الحس العالي والرقى في الخدمة المقدمة.
وتأخذ الشركة على عاتقها مسئولية تطوير الدراسة لمسايرة ما يطرأ من متغيرات سريعة وعالية الجودة على السوق الفندقي و السياحة حتى تظل شركة " إيـجـوث " في المقدمة ويتم تدريب طلبـة المعاهد في الفنادق الخمس نجوم والأربع نجوم التي تمتلكها الشركة مثل :
" فنادق ماريوت / مينا هاوس / أوبروى / العلمين بسيدى عبد الرحمن / كلابشة بأسوان / أسوان أوبروي / أوبروى العريش / سيسل / ميركيور / ونتر بالاس / فلسطين ... الخ من الفنادق العملاقة ".
وتمتلك الشركة وتدير معاهد فندقية فوق متوسطة في الإسكندرية و الأقصر و الإسماعيلية كما تمتلك معهدين عاليين في كل من الإسكندرية و الأقصر خاضعين لإشراف وزارة التعليم العالي و يمنح كل منهما درجة البكالوريوس في الدراسات الفندقية و الدراسات السياحية و الإرشاد السياحي .
ونظرا لتشجيـع فخامة الرئيس محمد حسنى مبارك للسياحة لما لها من أكبر الأثر في الدور الكـبير الذي تلعبه فقد قامت الشـركة في عهد سيادته وبرئاسة السيد الأستـاذ المحاسب / محمود عبد الوهاب رئيس مجلس الإدارة و العضو المنتدب بتطوير وتجديد الفنادق العملاقة ، وخير شاهـد على ذلك ما تم في فندق فلـسطين بالإسكندرية في إبريل 2000 فقدتم تحديثه و تطويره بحيث أصبح يضاهى أحدث الفنادق العالمية. اسم الشركة: الشركة المصرية العامة للسياحة والفنادق إيجوث البريد الإلكتروني: لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الردارسل بريد إلكتروني (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) العنوان: 31 شارع مصطفى ابوهيف - سابا باشا - الاسكندرية رقم الهاتف: (203) 5833706
(203) 5822823
(2095) 389301 رقم الفاكس: (203) 5842873
لغة الموقع: العربية - الانجليزية

سلسبيل
12-Aug-2009, 08:27 PM
على فكره ممكن الواحد يقدم فى شركه مصر للطيارانبادبلوم عادى يعنى بس عوزه حد يسالى ممكن

مصراوى22
12-Aug-2009, 08:35 PM
المعاهد الخاصه والكليات الخاصه تهتم بالمقابل المادى اكثر من المجموع

من حقك التقدم مباشره للمعهد ا او الا تصال به بالهاتف

انا بحثت وتاكدت ان مايعادل الثانويه العامه اى الدبلومات تجاره صنايع

ربنا معاكم

darkgolm
12-Aug-2009, 08:40 PM
يا مصراوى انا سئلتهم مش بيقبلو غير دبلوم زراعى وتجارى بس مش بيقلو دبلوم صنايع الاسف

مصراوى22
12-Aug-2009, 08:47 PM
اولا انا الاحظ عليك انك غاوى السياحه

هل انت لك جيش ام لا

امامك السفر الى الغردقه او شرم وانت تخصص ايه

المهم هو التحدى ولاانصحك بالسفر الى الخارج الا بعقد موثق

ابدا صح ولاتستعجل مصاريف المعاهد غاليه ارجو ان تحاول العمل وربنا معاك وده نصيحتى لك

لاننى سافرت بلاد علربيه واجنبيه والحلم غير الواقع

ان الله يحب اذا عمل احدكم عملا ان يتقنه

darkgolm
12-Aug-2009, 09:58 PM
؟؟؟ انا مش فاهم برده انت قصدك اه
المهم انو هو مش بيقبل الشهاده بتاعتى انا داخل ادرس ويمكن اشتغل بشهاده دى فى مصرر بس حاجه بتبقا مضمونه شويه مش اكتر

محمود m
12-Aug-2009, 10:40 PM
السلام عليكم
ازيكم يا شباب كل سنه وانتو طيبين وربنا يوفقكم

السائل
12-Aug-2009, 11:19 PM
السلام عليكم
انتا فينك ياعم الناس هنا بتسال عليك طمنى اليوم كان اخر معاد للتقديم فى القوات المسلحة بعد كدا حنسافر مصر انتا اية خلصت ورقك هنا ولا حتسافر

el3ndleb
12-Aug-2009, 11:31 PM
احنا سحبنا الملفات ولسة مقدمناش الملف فاضلى على ورقة تخيلوا ممكن اسافر القاهرة عشان اقدم لان اخر يوم تقديم كان النهرضا او بكرا لغاية اتلساعة9صباحا يعنى ساعتين بسnum53num53num53num53

اخر يوم للتقديم هو يوم 20/8/2009
وايه الورقه اللي ناقصه لك؟

el3ndleb
12-Aug-2009, 11:32 PM
السلام عليكم

وانت بالصحة والسلامة يا حوده ربنا يوفقك

محمود m
12-Aug-2009, 11:42 PM
انتا فينك ياعم الناس هنا بتسال عليك طمنى اليوم كان اخر معاد للتقديم فى القوات المسلحة بعد كدا حنسافر مصر انتا اية خلصت ورقك هنا ولا حتسافر

معلش كانت معايا ظروف كدة ومكنتش متابع اوى معاكم المهم انا فى ورق ناقصنى وهسافر اسلم فى القاهرة ان شاء الله بعد ما اخلص الورق يوم 20

محمود m
12-Aug-2009, 11:43 PM
وانت بالصحة والسلامة يا حوده ربنا يوفقك

الله يسلمك يا عندليب ربنا يخليك

واما
12-Aug-2009, 11:46 PM
السلام عليكم
حمدلله على السلامه يا مان والله المنتدى منورnum1
كل سنة وانت طيب (رمضان كريم)

السائل
12-Aug-2009, 11:48 PM
اخر يوم للتقديم هو يوم 20/8/2009
وايه الورقه اللي ناقصه لك؟
عندنا فى الاسكندرية اخر يوم كان النهرضا او بكرا لغاية الساعة9صباحا اما فى القاهرة فهوا لغاية يوم 20 والورقة الى نقصالى شهادة النجاح الاصلية ودى قدمتها فى التنسيق يا اما صورة طبق الاصل ودى الحمد للة انا صورتها وحروح بكرا المدرسةيختموهالى واحاول اروح اقدم بكرا هوا حيبقى بعد المعاد بس حتحايل عليهم واشوف اية النظامnum24num24num24num24

سلسبيل
12-Aug-2009, 11:55 PM
حمدله بالسلامه يا حودهويارب تكون كويس ورمضان كريم

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 12:26 AM
num60مصراويnum60اولا انا هغير منك انت ليه وعلشان ايه ... هااااا...بيني وبينك ايه علشان اغير منك...او انا اعرفك منين علشان اغير ولا ما غيرش ....ده اولا

num60num60اما ثانيا:- انت اللي غليط في الاول وبتستهزئ بيا وبتقول بعد العيد وبعد مش عارف ايه

num60num60ثالثا:- اصحاب العقول الكبيره هما اللي بيعرفوا غلاطهم من الاول

وبس كده علشان ده منتدى محترم ومقدرش اقول غير كده..... وبعدين يعني راجع شروط المنتدى

وعلى العموم احنا كلنا مسلمين وكل سنه وانت طيب .... ده كل اللي اقدر اقوله

darkgolm
13-Aug-2009, 12:37 AM
ابو الفوارس انت راجل تمام جدا وردودك كانت مميزه وليها قيمتها بس مش عارف انا ملاحظ انو فى بينك انت ومصراوى شئ من العصبيه على بعض وكمان بتستفزو بعض وكل ده على اه بس يا ابو الفوارس
يعنى الناس هنا كلها المفروض انها تكون ايد وحده الاننا فى مركب واحده وبعدين مين الى قال انك انت متغاظ منه كلامك سليم جدا انت ولا تعرفو يادوب علاقتك بيه فى المنتدى وهى بصراحه انا شايفها علاقه الطيبه
لانو الطيب ما بيخرجش منه غير الطيب
وبعدين كل سنه وانتو طيبين ويارب وبلاش عصبيه
واوعدنى يا ابو فوارس وانت كمان يا مصرواى لو بتسمع ردى وقولو فى نفسكم احناا كبار على الحجات دى وماينفعش انسان يضايق منى وفاهمنى غلط
الازم تبقو احسن من كده يا جماعه
وحمد الله على السلامه يا محمود طيب ليه واحد زى محمود محدش بيتغاظ منه
على فكره يا محمود انا متغاظ منك ولو شوفتك مش هعملك حاجه لول num59

elsab3_1
13-Aug-2009, 12:50 AM
:CrazeIcon-081:
:001_wub:انحنا هنا اخوات يا جماعة وصراحة ابو الفوراس انسان محترم ومصراوى انسان محترم يعنى بلاش الكلام دا:001_wub::CrazeIcon-081:

ayoya2010
13-Aug-2009, 12:51 AM
ابو الفوارس انت راجل تمام جدا وردودك كانت مميزه وليها قيمتها بس مش عارف انا ملاحظ انو فى بينك انت ومصراوى شئ من العصبيه على بعض وكمان بتستفزو بعض وكل ده على اه بس يا ابو الفوارس
يعنى الناس هنا كلها المفروض انها تكون ايد وحده الاننا فى مركب واحده وبعدين مين الى قال انك انت متغاظ منه كلامك سليم جدا انت ولا تعرفو يادوب علاقتك بيه فى المنتدى وهى بصراحه انا شايفها علاقه الطيبه
واوعدنى يا ابو فوارس وانت كمان يا مصرواى لو بتسمع ردى وقولو فى نفسكم احناا كبار على الحجات دى وماينفعش انسان يضايق منى وفاهمنى غلط
سيبك انت اول ما هيسمعوا الكلمتين دول من هنا هيقررو انهم يقابلو بعض علطول :cleb1: هههههههه
يا جماعة صلو على سيدنا محمد وان شاء الله المنتدى كله يبقى بخير
ربنا يوفق الجميع

عفروتو
13-Aug-2009, 12:53 AM

اما اللى جايب اقل من 75% دور اول له الحق غى التقديم بس ليس له كليه معاهد حكوميه او خاصه

اما انت الدور الثانى ليس لك الحق الا بعد نجاحك وسوف تلحق التقديم بعد 10 ايام على الاقل

الدور الثانى 50/50

اوكى يا مصراوى بس انا صحبى جايب نفس مجموعى 73 وكتب كل الرغبات تجارة والناس قولو انى حيجيلك بس اقاليم انا تجارى 5 سنين اما النتيجة تطلع حكون 74.5 لو نجحت ان شاء الله يعنى الناس الى جايبة اقل منى لو حتدخل يبقى انا ليا الحق فى التنسيق وتنسيق الدور التانى عبارة عن اية

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 12:58 AM
وانتم كلكم طيبين وربنا يكرمنا جميعااا....... وكفايه علينا هم الوزاره والتنسيق الكبير.......احنا مش هنخبط في الكلام تاني....بس يا ريت مصراوي تكون نفسه صفيت من نحيتي.....واحنا داخلين على شهر كريم..وربنا يغفر لينا كل ذنوبنااا.....اااااااّمين

محمود m
13-Aug-2009, 01:03 AM
حمدلله على السلامه يا مان والله المنتدى منورnum1
كل سنة وانت طيب (رمضان كريم)

الله يسلمك يا واما والمنتدى منور بالى فيه ربنا يخليك وكل سنه وانتا طيب

محمود m
13-Aug-2009, 01:06 AM
حمدله بالسلامه يا حودهويارب تكون كويس ورمضان كريم

الله يسلمك يا سلسبيل وانا بخير طول ما انتو بخير كل سنه وانتى طيبه

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 01:07 AM
انت فين يا عم محمودm...... والله سالت عليك ..... يارب تكون غيبتك عنينا خير باذن الله ....وربنا يوفقك ويوفقنا جميعاااا..في موضوع التنسيق اللي مش عاايز يخلص ده

الحب المنسى
13-Aug-2009, 01:13 AM
حمدلله على السلامة يا محمود يارب تكون بخير دايماً
وربنا يوفقنا كلنا
ورمضان كريم على المنتدى كله ...

fade5000
13-Aug-2009, 01:20 AM
تؤكد المؤشرات الأولية لتنسيق القبول بالجامعات أنه سيتم قبول‏28‏ ألف طالب وطالبة من الحاصلين علي الشهادات الفنية من المدارس والمعاهد نظامي السنوات الثلاث والخمس بالجامعات هذا العام‏,‏ بالإضافة إلي قبول باقي الناجحين والمتاح لهم أماكن تبلغ‏90‏ ألفا بالمعاهد العليا الحكومية والخاصة والمتوسطة حسب نوع كل شهادة وفي ضوء قرارات المجلس الأعلي للجامعات لقبول‏10%‏ من أعداد المقبولين من طلاب الثانوية العامة من طلاب هذه الشهادات الفنية المختلفة بالجامعات‏.‏

وصرح هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي بأن المجلس يعطي فرصا لطلاب الشهادات الفنية لاستكمال دراستهم الجامعية والعليا طالما حصلوا علي الحد الأدني للقبول وفي ضوء الإعداد المقررة من المجلس وأنه يتم النزول بالحد الأدني للقبول إلي‏60%‏ لاتاحة الفرصة للجميع وعلي أساس المواد الدراسية التي قاموا بدراستها خلال المرحلة الثانوية الفنية والمعاهد الفنية‏(‏ سنتان بعد الثانوية العامة‏).‏

وأضاف الوزير أن الوزارة تنبه جميع الطلاب لأكثر من مرة من عدم الانسياق وراء الإعلانات في الصحف والمجلات حول ما تسمي نفسها الجامعات والأكاديميات والمعاهد الوهمية للحصول علي درجة البكالوريوس أو الليسانس حيث إنها غير معترف بها وكذلك لا تعادل شهاداتها بالجامعات المصرية‏.‏

وصرح السيد عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق بأن مكتب التنسيق الورقي سوف ينتهي غدا من صرف وقبول أوراق الطلاب الحاصلين علي الثانوية الفنية الصناعية نظام السنوات الثلاث بحد أدني‏60%‏ من جميع التخصصات الدرجة العظمي في الثانوية الصناعية والثانوية الفنية للبنات إعداد مهني ومبارك كول تعليم مزدوج‏(‏ مجموع كلي‏)‏ وتلمذة صناعية والسالزيون والدون بوسكو مع تقديم أصل الشهادة باللغة العربية لهذا المؤهل‏.‏ وأضاف أن مرحلة قبول الدبلومات الفنية سوف تنتهي عند حد أدني‏60%‏ ولا توجد فرص أخري للأقل من ذلك في الحد الأدني سواء نظام السنوات الثلاث أو نظام السنوات الخمس حيث سيبدأ المكتب في مراجعة أوراق هؤلاء الطلاب وبيان درجاتهم الفعلية لاتمام عمليات التوزيع علي الكليات والمعاهد لإعلان النتائج أوائل سبتمبر المقبل‏.‏

وصرح السيد محمد طه وكيل وزارة التعليم العالي والمشرف علي مكتب التنسيق بأن موقع التنسيق الإلكتروني مازال يستقبل رغبات طلاب المرحلتين الأولي والثانية للثانوية العامة الراغبين في التحويل إلي كليات مناظرة أو غير مناظرة بالموقع الجغرافي التابع لهم‏,‏ وسوف ينتهي بعد غد السبت ولن يتم تشغيله مرة أخري وعلي جميع الطلاب الراغبين في التحويل ولا تنطبق عليهم شروط تقليل الاغتراب في هذه المرحلة سيجدون فقرة علي الموقع خاصة بهم مع كتابة المبرر لهذا التحويل مع الأخذ في الاعتبار أن ذلك لا يعتبر موافقة علي التحويل حيث إن الوزارة لن تقبل أي تحويلات ورقية ولن يعتد بها‏

المصدر جريدة الاهرام
وده اللينك

محمود m
13-Aug-2009, 01:20 AM

الله يسلمك حبيب قلبى والصراحه كلامك زى العثل وكل سنه وانتا طيب :apple:

الحب المنسى
13-Aug-2009, 01:21 AM
يا مسهل يارب معنى كدة ان النتيجة قريب اوى
يارب ...:(

fade5000
13-Aug-2009, 01:21 AM
النتيجة التنسيق بتاعت الدبلومات 3 و5 سنين علي اول شهر 9 حسب ما الكلام اللي اتقال في الاهرام من عبد الحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق

محمود m
13-Aug-2009, 01:25 AM
انت فين يا عم محمودm...... والله سالت عليك ..... يارب تكون غيبتك عنينا خير باذن الله ....وربنا يوفقك ويوفقنا جميعاااا..في موضوع التنسيق اللي مش عاايز يخلص ده

موجود معاكم ان شاء الله بس كان معايا ظروف ومكنتش عارف اتابع معاكم بس الحمد لله وبالنسبه لموضوع التنسيق ده هو مطلوب اننا نتناقش ونتكلم فيه بس كتر الكلام فيه هيجيب العصبيه ويتعب فحاولو تعملو كل شويه جو فريش بعيد عن التنسيق عشان تتجنبو التوتر والعصبيه وكل حاجه هتبقى تمام ان شاء الله :apple:

محمود m
13-Aug-2009, 01:28 AM
حمدلله على السلامة يا محمود يارب تكون بخير دايماً

وربنا يوفقنا كلنا

ورمضان كريم على المنتدى كله ...

الله يسلمك يا انجى وكل سنه وانتى طيبه :apple:

ayoya2010
13-Aug-2009, 01:33 AM
حمد لله عالسلامة يامحمود
فاكرنى أنا بتاعة الصداقة ههههههههههه
كنت عايزة أقولك حاجة
عارف أنا على قد مابحب الصداقة على قد مابكرها

أيوة كده يا جماعة محدش واخد منها حاجة

ايه ده
انت من السويس يابو الفورارس

ehab2010
13-Aug-2009, 01:39 AM
يعني ايه الجمله دي يا جماعه
" وأضاف الوزير أن الوزارة تنبه جميع الطلاب لأكثر من مرة من عدم الانسياق وراء الإعلانات في الصحف والمجلات حول ما تسمي نفسها الجامعات والأكاديميات والمعاهد الوهمية للحصول علي درجة البكالوريوس أو الليسانس حيث إنها غير معترف بها وكذلك لا تعادل شهاداتها بالجامعات المصرية‏.‏ "
يعني امال المعاهد المعتمده و الى البكالريوس فيها معادل الكلام ده مش صحيح ولا ايه ؟ مش معقول كل المعاهد غير معتمده

ehab2010
13-Aug-2009, 01:41 AM
مصراوي والله هو فى اكتر من معهد انا بفكر فيه
منهم
معهد طيبة للهندسه بالمعادى
المعهد العالى للهندسه 6 اكتوبر
المعهد العالى للهنديه 15 مايو
فأنت ايه رأيك فيهم ؟ و هل دول اكيد معتمدين ولا اي لأنى قلقان من جمله قالها الوزير الى هي دي

" وأضاف الوزير أن الوزارة تنبه جميع الطلاب لأكثر من مرة من عدم الانسياق وراء الإعلانات في الصحف والمجلات حول ما تسمي نفسها الجامعات والأكاديميات والمعاهد الوهمية للحصول علي درجة البكالوريوس أو الليسانس حيث إنها غير معترف بها وكذلك لا تعادل شهاداتها بالجامعات المصرية‏.‏ "
يعني امال المعاهد المعتمده و الى البكالريوس فيها معادل الكلام ده مش صحيح ولا ايه ؟ مش معقول كل المعاهد غير معتمده

ثم دلوقت انا فى الأسكندريه و التقديم اخر ميعاد الجمعه 14/8
انتو بتقولو ممكن اقدم من القاهره و التقديم شغال الى 20/8 هل هذا صحيح ؟ لأن لو كده يكون ده افضل ليه عشان يكون امامى وقت اختار الاختيار الصحيح
وجزاك الله كل خير

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 01:45 AM
ايه ده
انت من السويس يابو الفورارس

هو انا كاتب حاجه تانيه لسمح الله ولا ايه

ayoya2010
13-Aug-2009, 02:17 AM
هو انا كاتب حاجه تانيه لسمح الله ولا ايه

ميرسى كتير يابو الفوارس على ردك

محمود m
13-Aug-2009, 02:25 AM
حمد لله عالسلامة يامحمود
فاكرنى أنا بتاعة الصداقة ههههههههههه
كنت عايزة أقولك حاجة
عارف أنا على قد مابحب الصداقة على قد مابكرها

الله يسلمك يا يويو فاكرك طبعا هو فى حد بينسى اخواته بس على فكرة لو حبيتى الصداقه هتلاى نفسك بتعملى صداقه العمر وتعرفى تختارى اصدقائك كويس بس لو كان حب بجد للصداقه والموضوع دة كبير اوى ولو اتكلمنا فيه مش هنخلص ههههههه بس اوعدك بعد ما نخلص موضوع التنسيق نفتح موضوع عن الصداقه ونتعرف على بعض اكتر ونبقى مع مع بعض ان شاء الله فى المنتدى ونعمل جروب على الفيس بوك ان شاء الله:apple:

xXMOST_WANTEDXx
13-Aug-2009, 04:17 AM
el salam 3alekom we ra7met allah we barakato..
7amd lellah 3alla el salama ya ma7mood nawrtena mn tany..
we rabena ytmna 3aleek ya abo 7meed ya rab ameen we ytmn el kol be kol 5eer in sha2 allah
kol sana wento be alf melion 5eer ya rab ya shbab

محمود m
13-Aug-2009, 04:23 AM
:apple:

el salam 3alekom we ra7met allah we barakato..

7amd lellah 3alla el salama ya ma7mood nawrtena mn tany..
we rabena ytmna 3aleek ya abo 7meed ya rab ameen we ytmn el kol be kol 5eer in sha2 allah
kol sana wento be alf melion 5eer ya rab ya shbab

الله يسلمك حبيب قلبى كل سنه وانتا طيب :apple:

darkgolm
13-Aug-2009, 04:29 AM
ما اروعك حد سمع الاغنيه دى اغنيه خليجى بس جميله اوى مش فاكر الى بيغنيها بس هقول لكم على حاجه بجد انا متفائل جدا معنى انهم قبلو 28 الف فى الكليات انتو التنسيق السنه دى نازل جدا جدااا
الان السنه الى فاتت قبلو تقريبا حوالى 15 الف ولا ايه يا جماعه
لو الكلام صحيح يبقا ميه ميه وكلو ان شاء الله داخل كليه
وعلى فكره معهد العالى 6 اكتوبر للهندسه معتمد جدا جدااااا
بص كل المعاهد الى فى الكتاب المعاهد الخاصه الى بيدهولك فى التنسيق ده معتمد غير كده مفيش حاجه معتمده
يعنى لو حبيت تقدم قدم فى المعاهد الى فى الكتاب عندك
ويارب تكونو كلكم ان شاء بخير ومستنين اول الشهر بفارغ الصبر
انتو عارفين يا جماعه لو دخلت كليه ازازه حاجه سقعه لتر بحاله
بس بلاش طفاسه علشان تكفى ههههههه num35

xXMOST_WANTEDXx
13-Aug-2009, 04:40 AM
ما اروعك حد سمع الاغنيه دى اغنيه خليجى بس جميله اوى مش فاكر الى بيغنيها بس هقول لكم على حاجه بجد انا متفائل جدا معنى انهم قبلو 28 الف فى الكليات انتو التنسيق السنه دى نازل جدا جدااا
الان السنه الى فاتت قبلو تقريبا حوالى 15 الف ولا ايه يا جماعه
لو الكلام صحيح يبقا ميه ميه وكلو ان شاء الله داخل كليه
وعلى فكره معهد العالى 6 اكتوبر للهندسه معتمد جدا جدااااا
بص كل المعاهد الى فى الكتاب المعاهد الخاصه الى بيدهولك فى التنسيق ده معتمد غير كده مفيش حاجه معتمده
يعنى لو حبيت تقدم قدم فى المعاهد الى فى الكتاب عندك
ويارب تكونو كلكم ان شاء بخير ومستنين اول الشهر بفارغ الصبر
انتو عارفين يا جماعه لو دخلت كليه ازازه حاجه سقعه لتر بحاله
بس بلاش طفاسه علشان تكفى ههههههه num35

Hhhhhhhhhhhhhhh golm LOL tsd2 el littre de bashrabha le wa7dy w marra wa7da da en mkansh litreen num29num293alla fekra ana ktabt el m3had da rab3 raghba ba3d el tgara we 3 m3ahed sya7a we fnad2

محمود m
13-Aug-2009, 04:46 AM
Hhhhhhhhhhhhhhh golm LOL tsd2 el littre de bashrabha le wa7dy w marra wa7da da en mkansh litreen num29num293alla fekra ana ktabt el m3had da rab3 raghba ba3d el tgara we 3 m3ahed sya7a we fnad2

دا هو بيقولك شرط القبول فى سحب الازازة التر بدون طفاسه تقوله بشرب لتر مرة وحده هههههههههه انتا عايزة ينتحر هههههههههههههههه:cleb1:

xXMOST_WANTEDXx
13-Aug-2009, 05:02 AM
hhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh taib ashrab fe attara ba2a walla eih el nzam? el mowdoo3 feeh +200 ensan gheery 3ayzen yshrabo hhhhhhhhhhhhhhhh

السائل
13-Aug-2009, 07:07 AM
مصراوي والله هو فى اكتر من معهد انا بفكر فيه
منهم
معهد طيبة للهندسه بالمعادى
المعهد العالى للهندسه 6 اكتوبر
المعهد العالى للهنديه 15 مايو
فأنت ايه رأيك فيهم ؟ و هل دول اكيد معتمدين ولا اي لأنى قلقان من جمله قالها الوزير الى هي دي

ثم دلوقت انا فى الأسكندريه و التقديم اخر ميعاد الجمعه 14/8
انتو بتقولو ممكن اقدم من القاهره و التقديم شغال الى 20/8 هل هذا صحيح ؟ لأن لو كده يكون ده افضل ليه عشان يكون امامى وقت اختار الاختيار الصحيح
وجزاك الله كل خير

يا عم انتا مش عايذ تفهم الى بيتقال لية التقديم الى اخرة 20فى القاهرة دة بتاع الكليات والمعاهد العسكرية ونصيحة متشتريش الملف لانك مش حاتعرف تخلصوا لان فية اوراق بتطلع من السجل المدنى ودى بتاخد ذيادة عن10ايامnum59 وعقبال متخلص تجميع الورق الى هما عايذينة حيكونوا قفلو التقديم لان الورق بياخد وقت وادى قدامك انا ومحمود اشترينا الملف تانى يوم بدء فية السحب ولغاية دلوقتى لسة مخلصناش الورق وانتا عايز تقنعنى انك حتخلصوا فى 8ايام دة بالنسبة للمعاهد والكليات العسكرية اما التنسيق العادى بتاع الدبلومات فدة كل الجديد عنوا بينزل فى المنتدى وكل مواعيدوا فياريت تلتزم بمواعيدة عشان ميروحش عليك

egypt
13-Aug-2009, 07:09 AM
فى عز فرحتنا دايما نلاقى الخوف
واقف فى سكتنا مشتاق لنا وملهوف
كاننا وحشينه مع اننا عيشينه
خوف خلانا واحنا مغمضين بنشوف
لا عمره خلا القلب يفرح فرحه بجد
ولا عمره خلا حد يطمن لحد
num24

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 02:23 PM
ميرسى كتير يابو الفوارس على ردك

على العموم متزعليش بس الواحد مضايق من التنسيق اللي مش عايز يخلص ده وكل اللي داخل شغال يتكلم في التنسيق وبس وبيقولوا قال اسره مع بعضينا...طب والاسره مش لازم تخفف عن بعضها ويفرفشوا.....على العموم ايوا انا من السويس ...انتي منين ...ومتزعليش احنا هنا كلنا اخوات.....num48num48num48

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 02:30 PM
ayoya2010:-على العموم متزعليش بس الواحد مضايق من التنسيق اللي مش عايز يخلص ده وكل اللي داخل شغال يتكلم في التنسيق وبس وبيقولوا قال اسره مع بعضينا...طب والاسره مش لازم تخفف عن بعضها ويفرفشوا.....على العموم ايوا انا من السويس ...انتي منين ...ومتزعليش احنا هنا كلنا اخوات.....num48num48num48

ahmed mousa
13-Aug-2009, 02:31 PM
حمد الله على السلام يا محمود.. كل سنة وانت طيب

alahmedfifa
13-Aug-2009, 02:52 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

الي كل من يعمل المعادلة الهندسة ياريت يخش على الايميل
mwa3en**************file:///C:/DOCUME%7E1/new/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-1.jpg

emad007
13-Aug-2009, 02:57 PM
ياحلاوتكم الموضوع اتقلب شات

طب ممكن نتعفرت بقي او نتعرف num2

samara20082001
13-Aug-2009, 03:28 PM
انا معاكم ان شاء الله في موضوع الدبلومات ده علي اي وضع عايزين قضايا وخلافه وربنا ينصرنا ان شاء الله علشان احنا تعبنا
ودخلنا دبلوم فني تجاري بعد الثانوية علشان ندخلوا كلية التجارة ولو الموضوع معهد خاص كنا دخلنا ومضيعناش سنة من عمرنا يعني زمانا كنا داخلين ثاثة معهد احنا ثانوية عامة ومجموعنا كان يدخلنا معهد ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم

مصراوى22
13-Aug-2009, 03:31 PM
‏60%‏ لإتاحة الفرصة للجميع

قبول‏28‏ ألفا من الدبلومات الفنية بالجامعات

[/URL]

جامعة القاهرة
القاهرة - اخبار مصر
تؤكد المؤشرات الأولية لتنسيق القبول بالجامعات أنه سيتم قبول‏28‏ ألف طالب وطالبة من الحاصلين علي الشهادات الفنية من المدارس والمعاهد نظامي السنوات الثلاث والخمس بالجامعات هذا العام‏,‏ بالإضافة إلي قبول باقي المتقدمين بالمعاهد العليا الحكومية والخاصة والمتوسطة المتاح لهم‏90‏ ألف مكان‏,‏ وذلك حسب نوع كل شهادة‏,‏ وفي ضوء النسبة التي حددها المجلس الأعلي للجامعات في حدود‏10%‏ من أعداد المقبولين من شهادة الثانوية العامة بالجامعات‏.‏
وصرح الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي - حسبما ذكرت صحيفة الاهرام في عددها الصادر الخميس- بأن المجلس الأعلي يعطي فرصا لطلاب الشهادات الفنية لاستكمال دراستهم الجامعية والعليا ماداموا قد حصلوا علي الحد الأدني للقبول‏,‏ وأنه تم النزول بالحد إلي‏60%‏ لإتاحة الفرصة للجميع علي أساس المواد الدراسية التي تمت دراستها‏.‏
وصرح السيد عبدالحميد سلامة‏,‏ الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق بأن المكتب الورقي سوف ينتهي غدا من صرف وقبول أوراق طلاب الدبلومات الفنية الصناعية بحد أدني‏60%.‏
[URL="لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد"] (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

مصراوى22
13-Aug-2009, 03:33 PM
الخميس, 13 اغسطس, 2009

تقرر فتح باب قبول أوراق الطلاب الحاصلين علي دبلوم المدارس الثانوية التجارية نظام الثلاث سنوات ونظائرها ودبلوم المدارس الثانوية الزراعية نظام الثلاث سنوات من الحاصلين علي مجموع نسبته 60% فأكثر اعتباراً من السبت المقبل ولمدة أربعة أيام وذلك في إطار خطة وزارة التعليم العالي لتدعيم الخبرات الفنية.
وقال عبدالحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف علي التنسيق إنه من المقرر تخصيص يوم السبت المقبل لصرف الأوراق فقط وسيستمر الصرف خلال فترة استلام الأوراق وذلك طبقاً للمواعيد المقررة من الساعة التاسعة صباحاً وحتي السادسة مساء.
وأشار سلامة إلي أنه سيتم قبول أوراق الطلاب الحاصلين علي دبلوم المدارس الثانوية التجارية ونظائرها نظام الثلاث سنوات بنسبة 60% فأكثر من درجة النهاية العظمي وتضم الثانوية التجارية «الشعبة العامة» بمجموع 330 درجة فأكثر شعبة تأمينات تجارية بمجموع 330 درجة فأكثر شئون فندقية «مطاعم- مطابخ- إشراف داخلي» بمجموع 330 درجة فأكثر، شعبة معاملات تجارية بمجموع 324 درجة فأكثر شعبة شئون قانونية 300 درجة فأكثر.
وأضاف أن الثانوية التجارية تضم أيضاً شعبة مشتريات وأعمال مخازن بمجموع 276 درجة فأكثر، مبارك كول «مساعد فني إداري» بمجموع 396 درجة فأكثر والثانوية الفندقية «إعداد منهي» بمجموع 258 درجة فأكثر سكرتارية طبية بمجموع 420 درجة فأكثر.

مصراوى22
13-Aug-2009, 03:37 PM
طس, 2009

لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الردطرح قرار المجلس الأعلي للجامعات بقبول طلاب الثانوية العامة.. بالتعليم المفتوح دفعة 2004ودفعة 2009 فقط دون غيرها من الدفعات السابقة عليها العديد من التساؤلات.. حول آثار هذا القرار علي مستقبل المعاهد الخاصة .. ونظام الانتساب الموجه واسباب عدم اشتماله علي طلاب الدبلومات الفنية والشهادات المعادلة والثانوية الأزهرية الأمر الذي دفع العديد من الخبراء إلي اتهام القرار بالعشوائية والإخلال بمبدأ تكافؤ الفرص.
أكد الدكتور ماهر أبو المعاطي - عميد كلية الخدمة الأجتماعية.. بجامعة حلوان أن قرار المجلس الأعلي للجامعات بقبول الطلاب الحاصلين علي الثانوية العامة لعام 2009 أي إلغاء شرط الخمس سنوات في التعليم المفتوح جاء فرصة كبيرة لإلحاق الطلاب بالكليات المختلفة مؤكداً علي أن كل كلية لها لائحة واجراءات لفتح التعليم المفتوح بها أوضح أن فتح باب التعليم المفتوح بتلك الطريقة يعد خطوة من خطوات إلغاء الانتساب الموجه مشيرا أن إلغاء شرط الخمس سنوات سيؤدي لزيادة عدد الملتحقين بالتعليم المفتوح مما سيؤثر بالسلب علي المعاهد الخاصة.
قرار غير مدروس
أما الدكتور محمد زيدان تجارةالمنوفية أن إنشاء التعليم المفتوح كان الهدف منه محو أمية الموظفين الحاصلين علي مؤهلات أقل من المؤهلات العليا إضافة إلي تنمية قدراتهم وتدريبهم المستمر أثناء العمل. مضيفاً أن قرار المجلس الأعلي للجامعات بشأن قبول الثانوية العامة المصرية 2009 وخريجي عام 2004 وما قبلها هو قرار غير مدروس وبه سلبيات أهمها اغفال الدبلومات الثانوية الفنية والمساواة بين طالب الثانوية العامة الحاصل علي 50% والحاصل علي 92% في عدد المواد وكمية المعلومات.
اكد علي أهمية دراسة القرارات قبل اتخاذها بصورة عشوائية تؤثر بالسلب علي الآخرين.
تساءل أين تذهب الدفعات من 2005 إلي 2008 والدبلومات الفنية فالقرار متعارض مع تكافؤ الفرص
قرار إيجابي
قال الدكتور شريف وصفي - عميد كلية الهندسة بجامعة حلوان إن قرار المجلس الأعلي للجامعات الخاصة بالتعليم المفتوح وقبول الطلاب الحاصلين علي الثانوية العامة لعام 2009 إيجابي 100% نظراً لتفاوت الطبقات في المجتمع مشيراً إلي أن هذا القرار سيؤثر علي المعاهد الخاصة لأن أغلب الطلاب سيفضلون الالتحاق بالتعليم المفتوح.. مشيراً إلي أن ذلك القرار سيجعل المعاهد الخاصة تحسن من مستواها العلمي حتي لا يهرب منها الطلاب وأن تقوم بتقديم برامج مميزة وخدمة تعليمية أفضل..أوضح أن نظام التعليم المفتوح لا يطبق في الكليات العملية وإنما الكليات النظرية.
ضياع تكافؤ الفرص
يري دكتور حامد طاهر نائب رئيس جامعة القاهرة الأسبق أن مثل هذه القرارات لا يجب أن تنفذ بعشوائية لأن تحديد شرط مرور 5 سنوات للالتحاق بالتعليم المفتوح قرار سييء يحتوي علي عيوب عديدة وأيضا إلغاء هذا الشرط بشكل نهائي قرار يفتقد للموضوعية ويحرم طلاب أعوام من 2005 حتي 2008 من تكافؤ الفرص بينهم وبين زملائهم.
اقترح أن يكون هناك عام واحد فقط قبل الالتحاق بالتعليم المفتوح بمثابة سنة تمهيدية يدرس فيها الطالب المواد التي سيتخصص فيها حسب طبيعة الكلية التي يلتحق بها حتي تتكون لدي الدارس خلفية كافية عن طبيعة التخصص الذي سيلتحق به لتفادي عيوب التعليم المفتوح الحالية.
قال إن المعروف عن التعليم المفتوح أنه يضم الطلبة قليلي القدرات العلمية لأنهم يتجهون للجامعة المفتوحة بعد أن يصعب عليهم الالتحاق بكليات نظامية.
أضاف أن هذا العام سيكون بمثابة إتاحة الفرصة أمام الدارس ليتعرف علي الخطوط العريضة للدراسة.
أشار إلي حتمية إلغاء نظام الانتساب الموجه بالكليات حيث إنه لم يعد له أهمية في ظل الجامعة المفتوحة.
أوضح أنه بعد توسيع نطاق التعليم المفتوح ستكون هناك حتمية لإدراج كافة الكليات والتخصصات بها لأن الهدف الأول من الجامعة المفتوحة هو توسيع قاعدة الحاصلين علي شهادات عليا في مصر وبالتالي نجد أن التعليم المفتوح لا يجب أن يقتصر فقط علي الكليات النظرية بل يشمل كافة أنواع التعليم العالي بما فيها الكليات العملية.
أكد علي أن إلغاء شرط الخمس السنوات لدفعات معينة دون غيرها يلغي مبدأ تكافؤ الفرص بين الدارسين ويؤكد علي عشوائية اتخاذ القرارات الهامة.
أضاف دكتور عوض الغباري أستاذ اللغة العربية بكلية الآداب جامعة القاهرة أن القرار الخاص بقبول دفعات بالثانوية بالجامعة المفتوحة يحتاج لإعادة نظر بشكل عام لأنه يستند علي أن من يدفع يحصل علي التعليم.
أشار إلي أن التعليم المفتوح ليس وحده الذي يمثل مشكلة كبري في التعليم ولكن منظومة التعليم ككل تحتاج لإعادة نظر وحلول جذرية لاصلاح ما أفسدته السياسات الخاطئة ونظام التجريبي والمحاولة علي مر سنوات متتالية.
أكد ان الجهات الشعبية يقع عليها قدر من المسئولية تجاه تدهور منظومة التعليم بقبولها للأمر الواقع دون محاولة التغيير أو الاصلاح فيه.

أضافها mrzareef (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) في أخر أخبار التعليم و امعلمين (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد %D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85_%D9%88_ %D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%85%D9%8A%D9%86/) @ 01:05 م (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (javascript: EmailPost('لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد'))
خبّر عن هذا المقال: لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد 0%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD%20%D9% 88%D8%AA%D9%86%D8%B3%D9%8A%D9%82%20%D8%A7%D9%84%D8 %AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D 9%86%D9%89%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21 %21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%2 1%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21)لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد 0%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD%20%D9% 88%D8%AA%D9%86%D8%B3%D9%8A%D9%82%20%D8%A7%D9%84%D8 %AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D 9%86%D9%89%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21 %21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%2 1%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21)لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد 0%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD%20%D9% 88%D8%AA%D9%86%D8%B3%D9%8A%D9%82%20%D8%A7%D9%84%D8 %AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D 9%86%D9%89%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21 %21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%2 1%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21)لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد A7%D9%84%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD%20%D9%88%D8 %AA%D9%86%D8%B3%D9%8A%D9%82%20%D8%A7%D9%84%D8%AA%D 8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D9%86% D9%89%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21 %21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%2 1%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21 %21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21)لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد 0%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%81%D8%AA%D9%88%D8%AD%20%D9% 88%D8%AA%D9%86%D8%B3%D9%8A%D9%82%20%D8%A7%D9%84%D8 %AA%D8%B9%D9%84%D9%8A%D9%85%20%D8%A7%D9%84%D9%81%D 9%86%D9%89%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21 %21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%2 1%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21% 21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21%21)
(0) تعليقات (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

مصراوى22
13-Aug-2009, 03:40 PM
(javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil0.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالقاهرة (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil1.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بكفر الشيخ (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil2.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بأسوان (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil3.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بدمنهور (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil4.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية ببور سعيد (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil5.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بسوهاج (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil6.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية ببنها (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil7.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالسادس من أكتوبر (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil8.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالمنصورة (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil9.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بأسوان فرع قنا (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil10.gif'))
المعهد العالي للخدمة الاجتماعية بالشرقية (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil11.gif'))
المعهد العالي للدراسات التعاونية والإدارية بالمنيرة (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil12.gif'))
المعهد العالي للتعاون الزراعي بشبرا الخيمة (javascript:loadPage('images/Inst2009/t1.gif'))
المعهد العالي للتعاون والإرشاد الزراعي بأسيوط (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil15.gif'))
المعهد العالي للدراسات الأدبية بكنج مريوط – الإسكندرية (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil16.gif'))
المعهد العالي للغات بمساكن الشيراتون – مصر الجديدة (javascript:loadPage('images/Inst2009/t2.gif'))
المعهد العالي للغات 6 أكتوبر (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil19.gif'))
معهد المعارف العالي للغات والترجمة بالزيتون (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil20.gif'))
معهد القاهرة العالي للغات والترجمة الفورية والعلوم الإدارية بالمقطم (javascript:loadPage('images/Inst2009/t3.gif'))
معهد المدينة العالي للغات الدولية – شبرامنت (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil23.gif'))
المعهد العالي الدولي للغات والترجمة الفورية – القاهرة الجديدة (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil24.gif'))
المعهد العالي للغات بالمنصورة (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil25.gif'))
معهد اكتوبر العالى للاقتصاد (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil26.gif'))
المعهد العالي للدراسات النوعية بمصر الجديدة (javascript:loadPage('images/Inst2009/t4.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق 6 أكتوبر (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil29.gif'))
معهد الألسن العالي للسياحة والفنادق بمدينة نصر (javascript:loadPage('images/Inst2009/t5.gif'))
المعهد المصري العالي للسياحة والفنادق بمصر الجديدة (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil32.gif'))
معهد سيناء العالي للسياحة والفنادق برأس سدر (javascript:loadPage('images/Inst2009/t6.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق والحاسب الآلي بالإسكندرية (javascript:loadPage('images/Inst2009/t7.gif'))
معهد القاهرة العالي للسياحة والفنادق بالمقطم (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil37.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق بكنج مريوط – الإسكندرية (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil38.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق بالإسكندرية (إيجوث) (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil39.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق بالأقصر(ايجوث) (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil40.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق بالغردقة (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil41.gif'))
معهد الفراعنة العالي للسياحة والفنادق المريوطية - الهرم (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil42.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق وترميم الآثار بأبي قير بالإسكندرية (javascript:loadPage('images/Inst2009/t8.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق بمدينة العريش (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil45.gif'))
المعهد العالي للسياحة والفنادق بالإسماعيلية(ايجوث) (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil46.gif'))
المعهد العالي للدراسات التكنولوجية المتخصصة أول مصر الإسماعيلية (javascript:loadPage('images/Inst2009/t9.gif'))
الأكاديمية الحديثة لعلوم الكمبيوتر وتكنولوجيا الإدارة بالمعادى (javascript:loadPage('images/Inst2009/t10.gif'))
المعهد العالي للعلوم الإدارية 6 أكتوبر (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil51.gif'))
المعهد العالي لعلوم الحاسب ونظم المعلومات 6 أكتوبر (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil52.gif'))
المعهد العالي للدراسات النوعية بالهرم - جيزة (javascript:loadPage('images/Inst2009/t11.gif'))
المعهد العالي للدراسات المتطورة بالهرم (javascript:loadPage('images/Inst2009/t12.gif'))
معهد القاهرة العالي للهندسة وعلوم الحاسب والإدارة بالتجمع الخامس (javascript:loadPage('images/Inst2009/t13.gif'))
معهد طيبة العالي لتكنولوجيا الإدارة والمعلومات بطريق سقارة - الجيزة (javascript:loadPage('images/Inst2009/t14.gif'))
المعهد المصري لاكاديمية الإسكندرية للادارة والمحاسبة بالاسكندرية (javascript:loadPage('images/Inst2009/t15.gif'))
المعهد العالي للحاسب الآلي بكنج مريوط – الإسكندرية (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil65.gif'))
المعهد العالي لعلوم الكمبيوتر وتكنولوجيا الإدارة بسوهاج (javascript:loadPage('images/Inst2009/Dalil66.gif'))

مصراوى22
13-Aug-2009, 03:41 PM
أقر المجلس الأعلى للجامعات في اجتماعه أمس برئاسة هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي إلغاء شرط مرور خمس سنوات على طلاب الثانوية العامة للالتحاق بالتعليم المفتوح في الجامعات
وسيتخذ المجلس قرارا بالسماح لطلاب الثانوية العامة هذا العام بالتقدم مباشرة إلى هذه البرامج من التعليم في جميع التخصصات بحد أدني‏50 %.‏ وكذلك يمكن للطالب دراسة برامج في جامعة أخرى غير المقيد بها ولا تتوافر في جامعته الأصلية وذلك وفقا لاتفاقيات سيتم إبرامها بين الجامعات الحكومية‏.‏ وكانت لجنة التعليم بمجلس الشعب برئاسة الدكتور شريف عمر رئيس اللجنة‏،‏ قد أرسلت خطابا للدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي يطلب فيه إلغاء شرط الخمس سنوات من جميع الجامعات الحكومية لبرنامج التعليم المفتوح لتخفيف العبء عن الأسرة المصرية والطلاب للبحث عن مكان للحصول على شهادة جامعية خاصة مع ارتفاع الحد الأدنى للقبول بالكليات الجامعية الحكومية والتوسع في التعليم عن بعد والتعليم المفتوح خاصة بعد قرار الرئيس حسني مبارك في العام الماضي بإنشاء وبدء الدراسة بالجامعة الإلكترونية الجديدة التي تبدأ العام الدراسي الجديد‏.‏ ويفتح هذا القرار الباب أمام جميع الطلاب الراغبين في الالتحاق بالجامعات من خلال برامج تعليمية جديدة معتمدة ومعادلة من المجلس الأعلى للجامعات، مشيرا إلى أن برامج التعليم المفتوح تضم حاليا نحو ‏85‏ ألف طالب وطالبة وتقوم الجامعات حاليا بتطويرها من خلال تخصصات جديدة ونوعية مختلفة من برامج الجامعات التقليدية‏.‏وسوف يأخذ التعليم المفتوح والتعليم عن بعد شكلا جديدا مع إنشاء وبدء الدراسة في الجامعة الإلكترونية التي ستجمع كل هذا النوع من التعليم تحت مظلتها لتدخل مصر عصرا جديدا يستطيع من خلاله أي مواطن أن يستكمل دراسته الجامعية في أي مرحلة عمرية حيث يكون بإمكانه أن يعمل ويستكمل دراسته الجامعية‏،‏ خاصة أن هذه البرامج مع الجامعة الإلكترونية معترف بها ومعادلة شهاداتها للشهادات التي تمنحها الجامعات المصرية بشكل عام‏.‏ صرح الدكتور مجدي راضي المتحدث باسم مجلس الوزراء بأن هذه الجامعة لاتهدف الي الربح وأنها نموذج للتعليم الجامعي الذي لايعتمد علي كتب دراسية وانما تعتمد الدراسة فيها علي التطبيقات الالكترونية‏.‏
وأضاف المتحدث أن الاجتماع ناقش أيضا مشروع إنشاء الجامعة المصرية ـ اليابانية للتكنولوجيا‏,‏ ومشروع إنشاء مجمعات متخصصة للتعليم والتدريب في الوقت نفسه بالتعاون مع وزارة الصناعة‏,‏ حيث تم اختيار مجمع الأميرية كأحد نماذج التدريب الهندسي حيث سيتم تطوير للمعامل والورش وتحديث البرامج التعليمية وإعداد المعلمين والمدربين‏.‏
وناقش الاجتماع أيضا التوسع في المدارس المتميزة مثل مشر وع المائة مدرسة تحت رعاية السيدة سوزان مبارك في مختلف المحافظات لتطوير المدارس وتجديد العملية التعليمية بها‏.

مصراوى22
13-Aug-2009, 04:16 PM
بشرى كبيره لطلاب المعاهد التجاريه وعاوز الدعاء فقط

09 اغسطس 2009 - 06:37 مساء
لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد يفتح مكتب التنسيق باب تسجيل قبول طلاب الثانوية العامة من الناجحين فى الدور الثانى أول الشهر المقبل، على أن تستمر أعمال التسجيل ٤ أيام، وتعلن بعدها نتيجة المرحلة الثالثة كاملة.
واحتوت وزارة التعليم أزمة خريجى المعاهد التجارية شعبة نظم ومعلومات على مستوى الجمهورية، وسمحت لهم بالقبول بالكليات عقب تظاهرهم أمام الوزارة منذ يومين.
ويفتح مكتب التنسيق غداً باب تحويلات الطلاب بهدف «تقليل الاغتراب» للمرحلتين الأولى والثانية لطلاب الثانوية العامة، ويستمر التقدم للتحويلات عن طريق موقعى التنسيق حتى الساعة الخامسة من مساء يوم السبت ١٥ المقبل.
وقال عبدالحميد سلامة، وكيل أول وزارة التعليم العالى، المشرف العام على التنسيق، إنه فى حالة التحويل لكلية غير مناظرة فإنه يسمح للطالب الذى تم ترشيحه فى عملية التنسيق فى كلية ما خارج أو داخل منطقته الجغرافية (أ)، بالتقدم للتحويل إلى كلية غير مناظرة فى منطقته الجغرافية (أ) فقط، بشرط حصوله على الحد الأدنى لمجموع الدرجات الذى قبلته الكلية المطلوب التحويل إليها، وبشرط استيفاء باقى قواعد القبول بالكلية، مثل النجاح فى اختبارات القدرات، إن وجدت، والحد الأدنى للكلية المراد التحويل إليها. مضيفا أنه سيتم قبول التحويلات فى حدود النسبة المئوية (١٠%) التى حددها المجلس الأعلى للجامعات، وطبقا للإمكانيات الاستيعابية للكليات.
وأضاف سلامة أنه فى حالة التحويل إلى كلية مناظرة فإنه يسمح للطالب الذى تم ترشيحه فى كلية ما خارج منطقته الجغرافية (أ) بالتقدم للتحويل إلى كلية مناظرة فى منطقته الجغرافية (أ) فقط، وفقا لنسبة الـ١٠% وشروط قواعد التحويل، مشيرا إلى أنه فى حالة وجود أكثر من كلية مناظرة فى النطاق الجغرافى (أ) يتم السماح للطالب الذى تم ترشيحه لكلية داخل أو خارج النطاق الجغرافى (أ) باختيار أى عدد من الكليات فى نطاق منطقته الجغرافية (أ) طبقا لرغباته، وعلى الطالب الراغب فى الحصول على أعلى فرصة للتحويل، كتابة أكبر عدد من الرغبات.
موضحا أنه فى حالة الكليات التى بها انتساب موجه، يتم السماح للطالب المرشح كطالب انتظام بالتحويل لكلية مناظرة بمنطقته الجغرافية (أ)، ولكن بنظام الانتساب الموجه فقط.
وأوضح سلامة أنه يجب على الطلاب ترتيب رغباتهم ومجموع درجاتهم فى كل كلية فى النطاق الجغرافى (أ)، لتتم عملية التحويل وفقا للعدد الذى حدده المجلس الأعلى للجامعات وطبقا للإمكانية الاستيعابية للكليات.
وشدد سلامة على ضرورة الالتزام الدقيق بالمواعيد المخصصة بتقليل الاغتراب، حتى يتمكن مكتب التنسيق من إعداد النتائج وإرسالها للكليات، وعلى الطالب طبع بطاقة الترشيح للكلية التى تم ترشيحه إليها.
وفيما يتعلق بالطلاب الراغبين فى التحويل والذين لا تنطبق عليهم شروط تقليل الاغتراب فى هذه المرحلة، تم تخصيص فقرة على الموقع الخاصة بهم مع كتابة أسباب رغبتهم فى التحويل، مع الأخذ فى الاعتبار بأن ذلك لا يعد موافقة على التحويل، مشيرا إلى أن الوزارة لن تقبل أى تحويلات ورقية ولن تعتد بها.
ويفتح باب قبول أوراق الحاصلين على الشهادات المعادلة العربية والأجنبية، اعتبارا من غد الاثنين بمكتب التنسيق الرئيسى بجامعة القاهرة وفروعه بالمحافظات، ويستمر تقديم الأوراق حتى يوم الجمعة ٢١ أغسطس الحالى.
وحدد مكتب التنسيق الأوراق المطلوب تقديمها من الطلاب الحاصلين على الشهادات العربية والأجنبية هذا العام هى: طلب الالتحاق «استمارة ٥٥٥ تنسيق»، والشهادة الأصلية الدالة على النجاح فى الشهادة المعادلة مستوفاة لجميع التصديقات، شهادة الإعدادية أو بيان تسلسل دراسى كامل لسنوات الدراسة ومصدق بالنسبة للشهادات الأجنبية، وصورة من جميع الشهادات الدراسية بالنسبة للشهادات الأجنبية.
كما يتطلب تقديم شهادة ميلاد مصرية أو مستخرج رسمى منها، وبالنسبة للطلاب الحاصلين على شهادة الثانوية الإنجليزية فيجب تقديم شهادة تفيد بأن المواد التى درسها الطالب على النظام الممتد «Extended» وليس على النظام «Core»، وعدد ٦ صور شخصية يدون عليها اسم الطالب، وإثبات سكن باسم الوالد أو الوالدة «إيصال الكهرباء، الغاز، التليفون»، واستمارة ٢ جند بالنسبة للطلاب الذكور.
بالنسبة للطلاب الحاصلين على شهادات معادلة من الدول العربية والأجنبية فيجب أن يتم إحضار صورة من إقامة الطالب وولى الأمر بالدولة الحاصل منها على الشهادة لمدة لا تقل عن الفترة التى يحسب على أساسها مجموع الطالب فى الثانوية العربية أو الأجنبية، مصدق عليها من السفارة أو القنصلية المصرية بالدولة الحاصل منها الطالب على الشهادة، إلى جانب تقديم صورة من جواز سفر الطالب وولى أمره مدون بها تاريخ دخول وخروج الطالب لهذه الدولة.
أما بالنسبة للطلاب الحاصلين على الثانوية اليمنية فيتم قبولهم وفقا لعدة ضوابط هى: تقديم تسلسل دراسى بدءاً من شهادة إتمام الدراسة فى مرحلة التعليم الأساسى، ثم الصفين الأول والثانى الثانوى، على أن يعتمد هذا التسلسل من المكتب الثقافى للسفارة المصرية باليمن، وألا تقل سن الطالب عند تقديم الأوراق لمكتب التنسيق عن ١٦ عاماً، وأن يقدم الطالب شهادة الإعدادية مع اشتراط مرور ثلاث سنوات على الحصول عليها.
وأعلن المكتب عن فتح باب قبول أوراق الطلاب الحاصلين على دبلوم المدارس الثانوية الصناعية نظام «الثلاث سنوات» ونظائرها، بمجموع نسبته ٦٠% فأكثر، اعتبارا من بعد غد الثلاثاء، ويستمر لمدة أربعة أيام، ينتهى يوم الجمعة المقبل.
وخصص المكتب يوم الثلاثاء لصرف الأوراق فقط من الساعة التاسعة صباحا وحتى السادسة مساء.
وقال عبد الحميد سلامة، وكيل أول وزارة التعليم العالى، المشرف العام على التنسيق، إن المكتب حدد قبول الطلاب الحاصلين على الثانوية الصناعية نظام الثلاث سنوات ونظائرها من مجموع ٦٠% فأكثر، حيث يجب أن يحصل طلاب الثانوية الصناعية والثانوية الفنية للبنات إعداد مهنى على مجموع ٢٧٦ درجة، وطلاب مبارك كول تعليم مزوج على ٣٣٦ درجة، وطلاب تلمذة صناعية ١٨٠ درجة، وطلاب السالزيان والدون بوسكو ٦٠% من المجموع الكلى ويشترط تقديم أصل الشهادة باللغة العربية.
وأوضح سلامة أن المكتب سيقبل الطلاب على ٣ شرائح، حيث يخصص يوم الأربعاء المقبل للطلاب الحاصلين على نسبة ٦٧% فاكثر، والخميس للحاصلين على نسبة ٦٤% لأقل من ٦٧%، على أن يختتم المكتب اعماله يوم الجمعة المقبل للحاصلين على ٦٠% لأقل من ٦٤%.
المصرى اليوم

مصراوى22
13-Aug-2009, 04:22 PM
1000 مليون مبروك واحتوت وزارة التعليم أزمة خريجى المعاهد التجارية شعبة نظم ومعلومات على مستوى الجمهورية، وسمحت لهم بالقبول بالكليات عقب تظاهرهم أمام الوزارة منذ يومين.

مصراوى22
13-Aug-2009, 04:31 PM

مصراوى22
13-Aug-2009, 04:33 PM
بشرى ادخل وسجل وربنا معاكملا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد

مصراوى22
13-Aug-2009, 04:37 PM

كريم عبد المنعم
13-Aug-2009, 05:34 PM
لو سمحتو يا جماعه محدش عارف المعهد العالي للادارةوالحاسب الالي ببورسعيد بياخد من كام وهو خد من كام السنه اللي فاتت

محمود m
13-Aug-2009, 06:05 PM
حمد الله على السلام يا محمود.. كل سنة وانت طيب

الله يسلمك يا احمد وانتا بالصحه والسلامه

محمود m
13-Aug-2009, 06:06 PM
لو سمحتو يا جماعه محدش عارف المعهد العالي للادارةوالحاسب الالي ببورسعيد بياخد من كام وهو خد من كام السنه اللي فاتت

بياخد من 70% ومصاريفه زى مصاريف الانتساب

السائل
13-Aug-2009, 06:23 PM
للاسف ياجماعة انا روحت اقدم فى المعهد الفنى للقوات المسلحة تخيلوا قفل الساعة كام قفل الساعة7 صباحا طب دة معاد حد يقفل فية وللاسف حاروح القاهرة يوم السبت او الاحد عشان اقدم هناك

مصراوى22
13-Aug-2009, 07:11 PM
أنشيء المعهد بالقرار الوزاري رقم 1642 بتاريـخ 15/11/1995 وبـــدأت

الدراســــة بالمعهد اعتبارا من الــعام الدراسى 1995/1996 عــلـى أن تـــكون مـــدة

الدراسة بالمـــعهد اربـــــع سنوات متصلة يمنح من يجتازها بنجاح درجــة البكالوريوس

في الادارة والحاسب الآلي . وقـد تم تعديل درجة البكالوريوس إلي بكـــالوريوس نـــظــم

المعلومات الإدارية وعلى ذلك يمكن للطلبة ممن هم خريجي السنوات السابقة أن يقومــوا

بعمدل معادلة وذلك حتي يتثني لهم الحصول على درجــــــــة البكالوريوس المعادلة والتي

تم الإتفاق عليها في إنعقاد مجلس الجامعة (جامعة قناة الســـــويس) والذي نص على ما

يلي : أقر المجلس اقتراح جامعة قناة السويس بضم المعهد العالي للإدارة والحاسب الآلي ببورسعيد إلى فرع الجامعة

ببورسعيد والذي يمكن تحويله إلى كلية حاسبات ومعلومات عند فصل الفرع إلى جامعة مستقلة وذلك فى ضوء ما توليه

وزارة التعليم العالي من أهمية وتطوير للمعاهد المتوسطة والعليا التابعة لها والعمل على إنشاء كليات تكنولوجية للمعاهد

المتوسطة وضم المعاهد العليا وكليات التعليم الصناعي للجامعات .

سنة المعادلة

بعد إنضمام المعهد العالي للادارة والحاسب الآلي إلي جامعة قناة السويس وتعديل شهادة البكالوريوس إلي شهادة نظم المعلومات الإدارية يحصل عليها خريجى الدفعات الآتية :
دفعة سنة 2000 ، دفعة سنة 2001 ، دفعة سنة 2002 ، دفعة سنة 2003 ، دفعة سنة 2004 ، دفعة سنة 2005 فقـط .

مواد الدراسة : هناك 10 مواد لسنة الدراسة كلها ...

الترم الأول ( 7 مواد ) :-
أولاً مواد تدرس مع الفرقة الرابعة ...

( محاسبة إدارية - تطبيقات الحاسب وإعداد التقارير - إدارة أفراد )

ثانياً : مواد تدرس مع الفرقة الثالثة...

( إقتصاد كلى - محاسبة ضريبية - إدارة المشتريات و المخازن - التسويق )

الترم الثانى ( 3 مواد ) :-

وعلى الطلبة المتقدمين لإستخراج شهادة المعادلة الحاصل عليها الطلبة و الطالبات بدرجة البكالوريوس فى التجارة ( إدارة الأعمال - نظم المعلومات الإدارية ) إحضار التالى :

( صورة من الشهادة المؤقتة - صورة شخصية - مصاريف الشهادة الواحدة ( 25.5 ) جنيهًا - دمغة (90 ) قرشًا - دمغة ( 10 ) قروش تنمية إدارية - دمغة ( 50 ) قرشًا من شئون الطلبة )

جميع الحقوق محفوظة للموقع الرسمى للمعهد العالى للإدارة والحاسب الآلى

مصراوى22
13-Aug-2009, 07:12 PM
أنشيء المعهد بالقرار الوزاري رقم 1642 بتاريـخ 15/11/1995 وبـــدأت

الدراســــة بالمعهد اعتبارا من الــعام الدراسى 1995/1996 عــلـى أن تـــكون مـــدة

الدراسة بالمـــعهد اربـــــع سنوات متصلة يمنح من يجتازها بنجاح درجــة البكالوريوس

في الادارة والحاسب الآلي . وقـد تم تعديل درجة البكالوريوس إلي بكـــالوريوس نـــظــم

المعلومات الإدارية وعلى ذلك يمكن للطلبة ممن هم خريجي السنوات السابقة أن يقومــوا

بعمدل معادلة وذلك حتي يتثني لهم الحصول على درجــــــــة البكالوريوس المعادلة والتي

تم الإتفاق عليها في إنعقاد مجلس الجامعة (جامعة قناة الســـــويس) والذي نص على ما

يلي : أقر المجلس اقتراح جامعة قناة السويس بضم المعهد العالي للإدارة والحاسب الآلي ببورسعيد إلى فرع الجامعة

ببورسعيد والذي يمكن تحويله إلى كلية حاسبات ومعلومات عند فصل الفرع إلى جامعة مستقلة وذلك فى ضوء ما توليه

وزارة التعليم العالي من أهمية وتطوير للمعاهد المتوسطة والعليا التابعة لها والعمل على إنشاء كليات تكنولوجية للمعاهد

المتوسطة وضم المعاهد العليا وكليات التعليم الصناعي للجامعات .

سنة المعادلة

بعد إنضمام المعهد العالي للادارة والحاسب الآلي إلي جامعة قناة السويس وتعديل شهادة البكالوريوس إلي شهادة نظم المعلومات الإدارية يحصل عليها خريجى الدفعات الآتية :
دفعة سنة 2000 ، دفعة سنة 2001 ، دفعة سنة 2002 ، دفعة سنة 2003 ، دفعة سنة 2004 ، دفعة سنة 2005 فقـط .

مواد الدراسة : هناك 10 مواد لسنة الدراسة كلها ...

الترم الأول ( 7 مواد ) :-
أولاً مواد تدرس مع الفرقة الرابعة ...

( محاسبة إدارية - تطبيقات الحاسب وإعداد التقارير - إدارة أفراد )

ثانياً : مواد تدرس مع الفرقة الثالثة...

( إقتصاد كلى - محاسبة ضريبية - إدارة المشتريات و المخازن - التسويق )

الترم الثانى ( 3 مواد ) :-

وعلى الطلبة المتقدمين لإستخراج شهادة المعادلة الحاصل عليها الطلبة و الطالبات بدرجة البكالوريوس فى التجارة ( إدارة الأعمال - نظم المعلومات الإدارية ) إحضار التالى :

( صورة من الشهادة المؤقتة - صورة شخصية - مصاريف الشهادة الواحدة ( 25.5 ) جنيهًا - دمغة (90 ) قرشًا - دمغة ( 10 ) قروش تنمية إدارية - دمغة ( 50 ) قرشًا من شئون الطلبة )

جميع الحقوق محفوظة للموقع الرسمى للمعهد العالى للإدارة والحاسب الآلىnum56num56

youte
13-Aug-2009, 08:24 PM
ايه ياجماعه مافيش لسه اخبار عن نتيجه تنسيق دبلوم تجارى

حنونة المصرى
13-Aug-2009, 09:25 PM
ازاي يعني كل المعاهد اللي جتلك خاصه ومرحله اولي
طب ازاي يمكن الك انت بس دون الجميع
كل الناس الى معاية كانت كدا انا اتصدمت اول ما شفت الورق بس فى استاذ الى هوا كدا ودى كانت اول مرة اعرف ملقتش غير كليات التجارة اقاليم وبردة من مجاميع عالية يعنى هاترسا على معاهد خاصة وياريت يبقة اربع سنين مش سنتين لان التعاون بياخد من فوق75% يلى مش مهم كل الى ربنا يجيبو كويس
:050:

حنونة المصرى
13-Aug-2009, 09:33 PM

الدور الثانى 50/50

انا تجارى 3سنين 73%
يعنى اى الى اقل من 75%ملوش معاهد حكومية ولا خاصة امال يدخل اى ممكن حد يرد عليا

حنونة المصرى
13-Aug-2009, 10:27 PM
1000 مليون مبروك واحتوت وزارة التعليم أزمة خريجى المعاهد التجارية شعبة نظم ومعلومات على مستوى الجمهورية، وسمحت لهم بالقبول بالكليات عقب تظاهرهم أمام الوزارة منذ يومين.
انا عايزا عرف حاجة بليززز هما لية تظاهرو واى المشكلة الى كانت عندهم بليز ممكن تفهمنى

mohamed128
13-Aug-2009, 10:45 PM
اللي عايزاي شيء انا في الخدمةmohmed_saber2@yahoo.comلا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد

karim2012a
13-Aug-2009, 10:50 PM
ايه لسه يا جماعة النتيجة مظهرتش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ num2
ومحدش عارف اي حاجة عندها؟؟؟ num24

almpe
13-Aug-2009, 11:20 PM
للاسف ياجماعة انا روحت اقدم فى المعهد الفنى للقوات المسلحة تخيلوا قفل الساعة كام قفل الساعة7 صباحا طب دة معاد حد يقفل فية وللاسف حاروح القاهرة يوم السبت او الاحد عشان اقدم هناك
لو سمحت هو معهد القوات المسلحهnum56
بيقبل من التجاره وبيقبل من كام المجموع

مصراوى22
13-Aug-2009, 11:23 PM
[QUOTE=حنونة المصرى;183177]انا عايزا عرف حاجة بليززز هما لية تظاهرو واى المشكلة الى كانت عندهم بليز num56num56

الاخت المحترمه المشكله عدم دخول المعهد التجارى والصناعى الكليات هذا العام والاكتفاء بالمعاهد

والتظاهره ادت لتاجيل الكلام ده الى االاعوام القادمه واتمنى عدم التطبيق ابدا

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 11:24 PM
وانتم كلكم طيبين وربنا يكرمنا جميعااا....... وكفايه علينا هم الوزاره والتنسيق الكبير.......احنا مش هنخبط في الكلام تاني....بس يا ريت مصراوي تكون نفسه صفيت من نحيتي.....واحنا داخلين على شهر كريم..وربنا يغفر لينا كل ذنوبنااا.....اااااااّمين

مصراوى22
13-Aug-2009, 11:26 PM
[QUOTE=حنونة المصرى;183171]انا تجارى 3سنين 73%
يعنى اى الى اقل من 75%ملوش معاهد حكومية ولا خاصة امال يدخل اى ممكن حد يرد عليا[/QUOTE

الموضوع ببساطه من لم يحصل على 80% واكثر num56num56سنوات معاهد عليا حكوميه اوخاصه حسب المجموع

واتمنى ان يكون كلامى هذا العام غير ذلك وربنا معاكم

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 11:33 PM

مصراوي:- بص انت بيقوله علينا ايه على العموم متزعلش وحقك علياgoawy ...num60بس برضه انا ما بغيرش منك ماااااااااااااااااشيnum59num59.....ههههههههههههههه هه...وكل سنه وانت طيب...

مصراوى22
13-Aug-2009, 11:33 PM
اخى ابو الفوارس رمضان كريم وارجو ان تقبل صداقتى ومحبتى

انا باحب اهل السويس ولى احباب وطلبه كتير ومدرسين فى ال5 سنوات التجاريه بالملاحه

وكان لنا دكان جيلاتى اول شارع النمسا من كام سنه ولكن فتحنا بالاسكندريه والاسماعيليه

وانا للعلم مدرس اول بالتجاره 5 سنوات ولما دخلت مراقبه التجاره 5 سنوات والسياحه 5 سنوات

كان اللجنه نار نار وكل واحد خد حقه وكل المدرسين احباب

ارجو ان اكون اخ لك ولكا طلاب ورواد المنتدى

المسامح كريم

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 11:40 PM
اخى ابو الفوارس رمضان كريم وارجو ان تقبل صداقتى ومحبتى

انا باحب اهل السويس ولى احباب وطلبه كتير ومدرسين فى ال5 سنوات التجاريه بالملاحه

وكان لنا دكان جيلاتى اول شارع النمسا من كام سنه ولكن فتحنا بالاسكندريه والاسماعيليه

وانا للعلم مدرس اول بالتجاره 5 سنوات ولما دخلت مراقبه التجاره 5 سنوات والسياحه 5 سنوات

كان اللجنه نار نار وكل واحد خد حقه وكل المدرسين احباب

ارجو ان اكون اخ لك ولكا طلاب ورواد المنتدى

المسامح كريم

طبعا اخوات ......بس انا والله كنت من اشطر الناس في قسم السيارات في الخمس سنوات وكانوا المدرسين بيقولولي انت هتطلع الاول على القسم وعلى المدرسه بس والله المدرس اللي امتحني مشروع ظلمني واداني 65 من 100 مع ان احنا ممتحناش وفي ناااس كتير صحابي مبيعرفوش يكتبوا اسمائهم وجايبين 97 من 100 وانا على فكره طالع التالت وجايب 83.4 مع اني لو اخدت درجات المشروع والحاسب كان زماني دلوقتي 89% والاول جايب 84 بالضبط ده لقسم السيارات

elsab3_1
13-Aug-2009, 11:47 PM
مفيش اخبار عن التنيجة تنسيق3 سنوات

ehab2010
13-Aug-2009, 11:48 PM
يا اخ مصراوي ازيك اخبارك ايه ان شاء الله تكون بألف صحه وسلامه
اخ مصراوى انا عندى مشكلة كبيرة دلوقت انى نفسي و عاوز ادخل معهد عالى خاص للهندسه المعماريه او المدنية و الحمد لله لقيت معاهد تقريباً 5 معاهد عليا معتمده من نقابه المهندسين و كل حاجه تمام و تقبل الدبلوم الفني
الصدمه الكبري انى لقيت فى دليل المعاهد الخاصه و الجامعات ان اقل نسبة لدخول المعهد للحاصلين على الدبلوم الفني هي 75%
اتصلت بيهم قلتلهم قالولى انت وحظك اكتب الرغبات و يأما يكون فى مكان و ييجي مكانك فى معهد منهم او تتحول على الجامعه العماليه الى انا كاتبها كسادس رغبه
فأنت ايه رأيك فى الموضوع ده ؟ هل السنين الى فاتت كان معمول بيه ولا مش شرط ولا ايه انا بجد مصدوم و خايف لأن الأمل الوحيد الى كان متاح ليه وهو بكالريوس هندسه معتمد من التعليم العالى و من نقابه المهندسين ولو بلفلوس شكلو حايضيع

مصراوى22
13-Aug-2009, 11:48 PM
ابو الفوارس اعلم ان هناك ظلم باللجان او العملى او او التصحيح وان عهناك رؤساء لجان وملاحظين ليس لديهم العداله

ولكن اشهد الله اننى لااجامل فى اللجان وكذلك التصحيح وانا كنت باصحح السبت الماضى والنتيجه مش حلوه

وتحدثت مع مستشار التعليم الفنى بمصر ووعدنى باللقاء لاننى احسست ببعض الظلم على الطلبه لصعوبه عدد كبير من المواد سواء 3 5 سنوات

واشهد الله اننى لااجامل طالب او طالبه والكل سوايه

ارجو الا تحزن والله معك ومع الجميع

مصراوى22
13-Aug-2009, 11:51 PM
يا اخ مصراوي ازيك اخبارك ايه ان شاء الله تكون بألف صحه وسلامه
اخ مصراوى انا عندى مشكلة كبيرة دلوقت انى نفسي و عاوز ادخل معهد عالى خاص للهندسه المعماريه او المدنية و الحمد لله لقيت معاهد تقريباً 5 معاهد عليا معتمده من نقابه المهندسين و كل حاجه تمام و تقبل الدبلوم الفني
الصدمه الكبري انى لقيت فى دليل المعاهد الخاصه و الجامعات ان اقل نسبة لدخول المعهد للحاصلين على الدبلوم الفني هي 75%
اتصلت بيهم قلتلهم قالولى انت وحظك اكتب الرغبات و يأما يكون فى مكان و ييجي مكانك فى معهد منهم او تتحول على الجامعه العماليه الى انا كاتبها كسادس رغبه
فأنت ايه رأيك فى الموضوع ده ؟ هل السنين الى فاتت كان معمول بيه ولا مش شرط ولا ايه انا بجد مصدوم و خايف لأن الأمل الوحيد الى كان متاح ليه وهو بكالريوس هندسه معتمد من التعليم العالى و من نقابه المهندسين ولو بلفلوس شكلو حايضيع

اخى الغالى لاتحزن اكتب لى اسم المعاهد وانا ارد عليك بسرعه ان ساء الله

num56num56والمعاهد طالما بفلوس سوف يكون لك نصيب

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 11:53 PM
هي ديه اخرتنا صح على رايك ....بس زود عليهمnum44 دي كمان:clean2: ودي كمان:hecut1: ودي كماان:clos1: ودي في الاخر خالص:CrazeIcon-069:

مصراوى22
13-Aug-2009, 11:54 PM

ehab2010
13-Aug-2009, 11:55 PM
اخى مصراوي ها ه الرغبات
العالى للهندسه 15 مايو
العالى للهندسه 6 اكتوبر
طيبة العالى للهندسه بالمعادى
العالى للهندسه و التكنولوجيا طريق مصر \ اسماعيليه
العالى للهندسه و التكنولوجيا التجمع الخامس

و الباقي جامعات عماليه
اتمنى اشبك فى اى معهد منهم بس مش عارف ازاى و طلبات وشروط الالتحاق فيهم كلهم مش اقل من 75% بس مش عارف اقول ايه
يمكن تيجي مع الهبل دبل :)

ابو الفوارس
13-Aug-2009, 11:55 PM
ابو الفوارس اعلم ان هناك ظلم باللجان او العملى او او التصحيح وان عهناك رؤساء لجان وملاحظين ليس لديهم العداله

ولكن اشهد الله اننى لااجامل فى اللجان وكذلك التصحيح وانا كنت باصحح السبت الماضى والنتيجه مش حلوه

وتحدثت مع مستشار التعليم الفنى بمصر ووعدنى باللقاء لاننى احسست ببعض الظلم على الطلبه لصعوبه عدد كبير من المواد سواء 3 5 سنوات

واشهد الله اننى لااجامل طالب او طالبه والكل سوايه

ارجو الا تحزن والله معك ومع الجميع

ونعم بالله طبعاا وربنا يكرمنا ويكرم الجميع وكل سنه وانت طيب

مصراوى22
13-Aug-2009, 11:57 PM
ابو الفوارس ليه التشاؤم ده

غسيل تنظيف مقصله اعدام ليه كل ده

وعسى ان تحبوا شيئا وهو شرا لكم ارضى بما قسم الله لك تكن اغنى الناس

السائل
14-Aug-2009, 12:03 AM
يا استاز مصراوى انتا جايبلنا النتايج بتعتنا احنا عرفينها ويسارتنا مكنا عرفتاها ولا عرفنا التعليم اصلا

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 12:04 AM
ابو الفوارس ليه التشاؤم ده

غسيل تنظيف مقصله اعدام ليه كل ده

وعسى ان تحبوا شيئا وهو شرا لكم ارضى بما قسم الله لك تكن اغنى الناس

على فكره ده مش بمزاجنا ده هي الوزاره اللي عملت فينا كده وربنا هو اللي منجينا منهم لغاية دلوقتي وربنا يستر على الباقي واللي جاااااي تاني

مصراوى22
14-Aug-2009, 12:08 AM
-

المعهد العالي للتكنولوجيا بالعاشر من رمضان (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

2-

المعهد العالي للهندسة المعمارية وتكنولوجيا إدارة الأعمال بمدينة 6 أكتوبر (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

3-

جامعة أكتوبر للعلوم الحديثة (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

4-

جامعة مصر الدولية (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

5-

الجامعة الأمريكية (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

6-

الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري بالإسكندرية (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

7-

معهد العبور العالي للهندسة (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

8-

المعهد العالي للهندسة بمدينة 6 أكتوبر (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

9-

المعهد العالي للهندسة بمدينة الشروق (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

10-

معهد الإسكندرية العالي للتكنولوجيا (بسموحة) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

11-

جامعة السادس من أكتوبر بمدينة 6 أكتوبر (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

12-

معهد هندسة وتكنولوجيا الطيران إمبابة (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

13-

جامعة مصر للعلوم والتكنولوجيا (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

14-

الأكاديمية الحديثة للهندسة والتكنولوجيا بالمعادى (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

15-

المعهد العالي للهندسة أكاديمية طيبة (المعادى) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

16-

أكاديمية أخبار اليوم 6 أكتوبر (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

19-

المعهد العالي للهندسة بمدينة 15 مايو (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)
17-
الجامعة الألمانية بالقاهرة (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)
18-
الجامعة الفرنسية بالقاهرة (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

الى كل طلاب التعليم الصناعى ادخل على المعهد واعرف كل حاجه عنه وده معاهد معترف بعا من نقابه المهندسين

مصراوى22
14-Aug-2009, 12:16 AM
بيان بالجامعات والمعاهد

بيان بالجامعات والمعاهد الحكومية المقيدة بالنقابة

1

كلية الهندسة جامعة القاهرة (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

17

كلية الهندسة جامعة المنوفية (منوف) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

2

كلية الهندسة جامعة الفيوم (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

18

كلية الهندسة جامعة طنطا (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

3

جامعة القاهرة والتخطيط العمراني

19

كلية الهندسة جامعة كفر الشيخ (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

4

كلية الهندسة جامعة عين شمس (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

20

كلية الهندسة جامعة الإسكندرية (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

5

كلية الهندسة جامعة الأزهر (القاهرة ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

21

كلية الهندسة جامعة الإسكندرية (فنون جميلة ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد D9%88%D9%86_%D8%A7%D9%84%D8%AC%D9%85%D9%8A%D9%84%D 8%A9_%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D 8%A5%D8%B3%D9%83%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%8A%D8%A9)

6

كلية الهندسة جامعة الأزهر ( قنا ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

22

كلية الهندسة جامعة قناة السويس (السويس ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

7

كلية الهندسة جامعة حلوان (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

23

كلية الهندسة جامعة قناة السويس (بورسعيد ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

8

كلية الهندسة جامعة حلوان ( فنون تطبيقية ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

24

كلية الهندسة الكلية الفنية العسكرية (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

9

كلية الهندسة جامعة حلوان ( فنون جميلة ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

25

كلية الهندسة كلية الدفاع الجوى (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

10

كلية الهندسة جامعة حلوان (فرع المطرية ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

26

كلية الهندسة جامعة بنها (المهد العالي للتكنولوجيا ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

11

كلية الهندسة جامعة الزقازيق (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

27

كلية الهندسة جامعة جنوب الوادي ( أسوان ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

12

كلية الهندسة جامعة الزقازيق ( كفاية إنتاجية ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

28

كلية الهندسة جامعة جنوب الوادي ( المعهد العالي للطاقة ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

13

كلية الهندسة جامعة بنها (هندسة شبرا ) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

29

كلية الهندسة جامعة أسيوط (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

14

كلية الهندسة جامعة المنصورة (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

30

كلية الهندسة جامعة المنيا (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

15
جامعة الزقازيق - نظام الدراسات التكميلية

31

كلية الهندسة جامعة المنيا (فنون جميلة) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

16

كلية الهندسة جامعة المنوفية (شبين الكوم) (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

ehab2010
14-Aug-2009, 12:19 AM
ايوة اخى الكريم مصراوى عارفين و انا بنفسي دخلت على موقه نقابه المهندسين و اخدت كل المعاهد الى معتمده و تقبل دبلومات فنيه
المشكلة ازاااااااى ندخلها و هو مكتوب فى كتاب الشروط الاصفر للمعاهد الخاصه الهندسيه ان الحد الأدني هو 75% طيب انا جايب 67% انا اعمل ايه و ادخل ازاى ؟ يا تري ممكن ادخلها و اكتبها فى الرغبات و تيجي معايا بالحظ ولا اعمل ايه

مصراوى22
14-Aug-2009, 12:29 AM
الى طلبه التعليم الصناعى معهد العبورالعالى وشروط الالتحاق

egypt
14-Aug-2009, 12:41 AM
نتيجه الدبلومات الفنيه صنايع خمس سنين الدور التاني امتي
ارجو الرد

egypt
14-Aug-2009, 12:57 AM
والتنسيق بتاعهم امتي ارجو الرد
goawy

عفروتو
14-Aug-2009, 01:24 AM
نتيجة الدور التانى للدبلومات امتى حد يرد علينااااااااااااااا

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 01:25 AM
والتنسيق بتاعهم امتي ارجو الرد
goawy

هي ممكن تكون قريب ان شاء الله ..بس الاستاذ مصراوي22 بيقول ان النتيجه مش حلوه وربنا يستر وربنا يكرمكم جميعااا ان شاء الله..وبالنسبه للتنسيق مش عااارف

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 01:30 AM
يا جماعه فرفشوا ومحدش يضايق محدش واخد منها حاجهnum12

egypt
14-Aug-2009, 01:36 AM
اي حد يقول نكته بس تبقي جديده علشان مخنوق وعايز اضحك
num2

دبلوم2009
14-Aug-2009, 01:37 AM
إنشاء الله خير
كل واحد حيشوف نصيبه

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 01:52 AM
ayoya:-على العموم متزعليش بس الواحد مضايق من التنسيق اللي مش عايز يخلص ده وكل اللي داخل شغال يتكلم في التنسيق وبس وبيقولوا قال اسره مع بعضينا...طب والاسره مش لازم تخفف عن بعضها ويفرفشوا.....على العموم ايوا انا من السويس ...انتي منين ...ومتزعليش احنا هنا كلنا اخوات.....num48num48num48

ayoya2010
14-Aug-2009, 01:55 AM
ولا يهمك يابو الفوارس طبعا احنا هنا كلنا اخوات
ربنا يكرمك
أنا كمان من السويس

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 01:58 AM
ولا يهمك يابو الفوارس طبعا احنا هنا كلنا اخوات
ربنا يكرمك
أنا كمان من السويس

منين بالضبط بالسويس

egypt
14-Aug-2009, 02:05 AM
هههههههههههههههههههههههه نايس ayoyanum22

ما تيجي نتسلي بدل الخنقه ديnum5

حد يفكر في لعبه تسلينا بدل ما احنا مخنوقين
:partyy:

ayoya2010
14-Aug-2009, 02:07 AM
هههههههههههههههههههههههه نايس ayoyanum22

ما تيجي نتسلي بدل الخنقه ديnum5

حد يفكر في لعبه تسلينا بدل ما احنا مخنوقين
:partyy:

طب يلا وانا معاك

ayoya2010
14-Aug-2009, 02:19 AM

xXMOST_WANTEDXx
14-Aug-2009, 02:44 AM
nice nokat masrawy.. thanks we rabena m3ak fe el geesh ba2a :P

egypt
14-Aug-2009, 02:48 AM
nice nokat masrawy.. thanks we rabena m3ak fe el geesh ba2a :P

لآ ما انا مش هروح لواحدي هاخدك معاياp:
ولا هتسبني اروح لواحدي d:

xXMOST_WANTEDXx
14-Aug-2009, 02:55 AM
Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ana a2dar ya amar.. ana bahzar isa e3faaa ya rab ... m3 eny mesh karh el geesh y3ny bas aho 3aizeen n5las ana dai3 meeny santeen 5l2a 3alshan mesh mwaleed EGYPT

egypt
14-Aug-2009, 02:58 AM
Hhhhhhhhhhhhhhhhhhhh ana a2dar ya amar.. ana bahzar isa e3faaa ya rab ... m3 eny mesh karh el geesh y3ny bas aho 3aizeen n5las ana dai3 meeny santeen 5l2a 3alshan mesh mwaleed EGYPT
يارب :ok:

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 03:10 AM
هو نتيجة التنسيق هتبان امتى يا جماعه

ayoya2010
14-Aug-2009, 03:12 AM
شكلك نايم فى العسل يابو الفوارس صح ؟

محمود m
14-Aug-2009, 03:29 AM
هو نتيجة التنسيق هتبان امتى يا جماعه

هتبان فى يوم عطله عشان يعزبوك num59احتمال بكرة بعد صلاه الجمعه :crazy::starwars:

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 03:30 AM
شكلك نايم فى العسل يابو الفوارس صح ؟

طب كويس عسل عسل مش احسن ما انام في البطيخ

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 03:31 AM
هتبان فى يوم عطله عشان يعزبوك num59احتمال بكرة بعد صلاه الجمعه :crazy::starwars:

طب على فكره انا بهزر وكتبتها يعني مقصدش علشان كنت بهرج مع عضو في المنتدى

محمود m
14-Aug-2009, 03:40 AM
طب على فكره انا بهزر وكتبتها يعني مقصدش علشان كنت بهرج مع عضو في المنتدى

عادى ولا يهمك بنهزر معاك بس :apple:

حنونة المصرى
14-Aug-2009, 06:56 AM
xXMOST_WANTEDXx (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)لية بتكتب بالانجليزى النبى عربى

حنونة المصرى
14-Aug-2009, 06:59 AM
شكرا مصراوى22 على الرد بس انا لية سوال ممكن لو تعرف المعهد العالى للدرسات التعاونية السنة الى فاتت خد من كام فى المية على فكرا هوا خاص وممكن التنسيق ينزل السنادى ولا لا انا 73%3سنين بليز طمنى وهاقولك متشكرا مرة تانية

xXMOST_WANTEDXx
14-Aug-2009, 07:14 AM
Hhhhhhhhhhhhhhhhhhh 7annona el pc mafehosh arabic.. m3lesh :(
3alla fekra ana ktbt el ma3had da ba3d tegara 3alla tool ..
we mat2l2esh madam el magame3 mesh awy el sanady akeed hai2bal be ezn allah.....ya rab tekony fahma hhhhhhhhhhh

مصراوى22
14-Aug-2009, 09:13 AM
شكرا مصراوى22 على الرد بس انا لية سوال ممكن لو تعرف المعهد العالى للدرسات التعاونية السنة الى فاتت خد من كام فى المية على فكرا هوا خاص وممكن التنسيق ينزل السنادى ولا لا انا 73%3سنين بليز طمنى وهاقولك متشكرا مرة تانية

الاخت المحترمه نصيحه ابتعدى عن المعاهد ديه وانا وجدت بعض الملاحظات num56num56num56num56من خلال النواقع

انا انصحك الجامعه العماليه او المعاهد التى تعطى مزايا اكثر ومضمونه

المهم ظروفك الماديه والسكن فين

اكتبلى لى وانا انصحك بعد معرفه ظروفك

مصراوى22
14-Aug-2009, 09:15 AM
الى طلبه الدبلومات
تقرر فتح باب قبول أوراق الطلاب الحاصلين علي دبلوم المدارس الثانوية التجارية نظام الثلاث سنوات ونظائرها ودبلوم المدارس الثانوية الزراعية نظام الثلاث سنوات من الحاصلين علي مجموع نسبته 60% فأكثر اعتباراً من السبت المقبل ولمدة أربعة أيام وذلك في إطار خطة وزارة التعليم العالي لتدعيم الخبرات الفنية.
وقال عبدالحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف علي التنسيق إنه من المقرر تخصيص يوم السبت المقبل لصرف الأوراق فقط وسيستمر الصرف خلال فترة استلام الأوراق وذلك طبقاً للمواعيد المقررة من الساعة التاسعة صباحاً وحتي السادسة مساء.
وأشار سلامة إلي أنه سيتم قبول أوراق الطلاب الحاصلين علي دبلوم المدارس الثانوية التجارية ونظائرها نظام الثلاث سنوات بنسبة 60% فأكثر من درجة النهاية العظمي وتضم الثانوية التجارية «الشعبة العامة» بمجموع 330 درجة فأكثر شعبة تأمينات تجارية بمجموع 330 درجة فأكثر شئون فندقية «مطاعم- مطابخ- إشراف داخلي» بمجموع 330 درجة فأكثر، شعبة معاملات تجارية بمجموع 324 درجة فأكثر شعبة شئون قانونية 300 درجة فأكثر.
وأضاف أن الثانوية التجارية تضم أيضاً شعبة مشتريات وأعمال مخازن بمجموع 276 درجة فأكثر، مبارك كول «مساعد فني إداري» بمجموع 396 درجة فأكثر والثانوية الفندقية «إعداد منهي» بمجموع 258 درجة فأكثر سكرتارية طبية بمجموع 420 درجة فأكثر.

جمال مهني خلة
14-Aug-2009, 10:51 AM
اجمل المنتديات ومشششششششكورين

eslam3500
14-Aug-2009, 11:26 AM
السلام عليكم يا جماعة لو سمحت عندي استفسار واحد صحبي دور تاني وكان بسالني ليهم تنسيق ولة لاء فاقولت اسالكم هنا وياريت تقلولي الدور التاني لية تنسيق ولة لاء

eslam3500
14-Aug-2009, 11:26 AM
ومعلش حاجة تاني واللي مجموعة اقل من 60% يعمل اية

ابو الفوارس
14-Aug-2009, 11:38 AM
ومعلش حاجة تاني واللي مجموعة اقل من 60% يعمل اية

يا جماعه اضحكوا وفرفشوا...طب اقولك على حاااجه دلوقتي اللي جايب 90% زي اللي جايب 50% ده بالنسبه للدبلومااات يعني وانتوا عاااارفين اخة الدبلومات ايه::::::

num44mwa3ennum40:clean2::clean1::clos1::clo2::Craz eIcon-069::doc1::fight1: