المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تنسيق الدبلومات الفنية

الصفحات : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

محمود الغباشي
26-Jul-2009, 04:43 PM
ياجماعة انا بستنجد بالله ثم بيكم
فرصة حياتي اللي كنت بحلم بيها طول الخمس سنوات اللي درستهم بضيع قدام عنيا يا ابوحميد وكل الاعضاء اللي بتقدم في المعهد الفني للقوات المسلحة انا دلوقتي مش عارف اعمل اية اعيط ولا اية والله العظيم حرام الظلم اللي بيعملوه فينا دة 3 قيد عائلي لية حرااااااام
يا جماعة انا عملت 2 قيد عائلي بس واحد لولدي وواحد لجدي ابو ولدتي وبتاع جدي ابو ولدي دة مش عارف اعمل فية حاجة خالص واقف وقفة هباب والله العظيم دة حرااااااام انا بقالي شهر كامل بجري في الاوراق دي مستقبلي بيضيع حلم حياتي بيضمر ارجوا من كل واحد في المعهد الفني للقوات المسلحة يرد علية لان دة حررررررررام في حل تاني غير اني اطلع قيد عائلي لجدي ابو والدي او اي ومستند تاني يحل محل القيد دة ارجوووووووووكم ردوااااااااا علية وشكرا ليكم
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

alborsaidy
26-Jul-2009, 05:01 PM
يجماعة انا دبلوم مدرسة الصنايع الفنية المتقدمة ببورسعيد

قسم بناء السفن

جبت مجموع 73.6 انا الاول ع القسم على مستوى المدرسة

كنت عاوز اعرف المجموع دة يدخلنى اية

جزاكم الله خيرا ..

كريم عبد المنعم
26-Jul-2009, 05:03 PM
[/QUOTE
بص يا معلم انا جايب 80% الكلي و75% النظري يبقا انا تبع اي يوم

انتا هتسحب الملف يوم الاتنين والتسليم يوم الاربعاء دة بالنسبالك num63[/QUOTE
ليه كده انا جايب 444من 560وده مكتوب في الورقه الي موجوده انا مبارك كول يعني 80% انا بقول انه لو كن عايز يقول من غير العملي كان قال لكن ده كاتب جمب مبارك كول (المجموع الكلي) وشكرا ارجوك تساعدنيnum63

السائل
26-Jul-2009, 05:11 PM

فرصة حياتي اللي كنت بحلم بيها طول الخمس سنوات اللي درستهم بضيع قدام عنيا يا ابوحميد وكل الاعضاء اللي بتقدم في المعهد الفني للقوات المسلحة انا دلوقتي مش عارف اعمل اية اعيط ولا اية والله العظيم حرام الظلم اللي بيعملوه فينا دة 3 قيد عائلي لية حرااااااام
يا جماعة انا عملت 2 قيد عائلي بس واحد لولدي وواحد لجدي ابو ولدتي وبتاع جدي ابو ولدي دة مش عارف اعمل فية حاجة خالص واقف وقفة هباب والله العظيم دة حرااااااام انا بقالي شهر كامل بجري في الاوراق دي مستقبلي بيضيع حلم حياتي بيضمر ارجوا من كل واحد في المعهد الفني للقوات المسلحة يرد علية لان دة حررررررررام في حل تاني غير اني اطلع قيد عائلي لجدي ابو والدي او اي ومستند تاني يحل محل القيد دة ارجوووووووووكم ردوااااااااا علية وشكرا ليكم

بص انا خلصت ملفى كلة مافاضلش غير القيد العائلى وبصراحة مش عارف اطلعة بس انا كنت فاكر انهم عايذين قيد واحد بس لوالدى معرفش حكاية جدودى دية كدة مافاضلش غير محمود الى يرد علينا لانوا بصراحة لو طالبين لجدودى كمان حتبقى صعبة عليا لانى لغاية دلوقتى مش لاقى استمارات قيد عائلى فى البوسطة عشان اجيب واحدة كدا حايبقوا 3 :050::050::050::angr1::angr1::angr1: حرااااااااااام الحقنا يا حودا

mayo2008
26-Jul-2009, 06:03 PM

بص يا باشا انت بتروح القلعه و تكون عارف تاريخ ميلاد جدك و محل ميلاده و لو طلع غلط هيديك ورقه
انه لم يستدل عليه و تروح رايح علي العباسيه و من هناك يدوك و رقه ان الراجل ده مالوش اوراق و بتقدمها في المعهد
بس

ahmed mousa
26-Jul-2009, 06:11 PM
ليه محدش رد عليا يا ابو حميد عايزكم تفيدونى بجد

موس زو حدين
26-Jul-2009, 06:11 PM
وربنا انا معارف التنسيق ده هيودينا لفين يخربيت التنسيق وسنينه انا خلاص هسيب كل حاجه وهمشي اقول لله ياتنسيق وربنا انت برنس يابو حميد هااا انت البرنس

ahmed mousa
26-Jul-2009, 06:12 PM
مجموع 57% و 59 % بالعملى .. عاوز اعرف اعمل ايه ياريت لو فى حاجة خاص ققدم فيها بس تكون معتمدة وفى اسكندرية وفي ليا تنسيق هسحبله مظروف والا لا

موس زو حدين
26-Jul-2009, 06:16 PM
ميه ميه عليك يابو حميد بس انا بس عايز طلب منك ونبي او من الجماعه الميه ميه ديت لو في اي حاجه جديده عن التنسيق ابعتهالي علي اميلي

****************************************ياجدعان ياريت بلاش فتي وحيات ابوكوا لو سمحت

انا جايب 67% هو في امل اخش اي معهد حكومي ياريت اي حد يعرف حاجه يرسينا ياجدعان ونبي لحسن الواحد ليص

لولى هاى
26-Jul-2009, 06:34 PM
انا كده هزعل والله حد يقولى ممكن نلحق فنون جميله بمجموع 82% ولا لا
طبعا تلحق فنون جميلة بس اعمل امتحان القدرات الاول انت مش عارف انها بتقبل من 75%

zizo1
26-Jul-2009, 06:50 PM
هل ممكن ادخل كلية الهندسة انا من خريجى معهد المطرية 2009 صناعى مجموعى 88.6% ارجو الرد سريعاااااااااااا لآنى قلقان

لولى هاى
26-Jul-2009, 06:56 PM
تنسيق المرحلة الاولى فجر غد على النت كليات القمة كاملة العدد اليوم اختبارات الفنون الجميلةوالتطبيقية يبدا غد الاثنين ولمدة 4 ايام مكتب التنسيق فى صرف وقبول اوراق الدبلومات الفنية بحد ادنى 70% وصرح عبد الحميد سلامة وكيل اول الوزارة والمشرف العام على مكتب التنسيق ... بان صرف الاوراق وقبولها سيكون بالمكتب الرئيسى بجامعة القاهرة والفروع بالاسكندرية وطنطا والاسماعيلية والمنصورة واسيوط وجنوب الوادى .... قال انه بعد هذه المرحلة سوف يتم الاعلان عن مواعيد مرحله الدبلومات الفنية التجارية والسياحية والفنادق والزراعة نظام 3 و5 سنوات موضحا ان المرحلة الثانيه للثانوية العامة سوف تكون الثلاثاء او الاربعاء القادمين مشيرا الى انه يحاول جاهدا الانتهاء من كافة المراحل قبل بدا شهر رمضان ...... على جانب اخر يفتح مكتب التنسيق ابوابه اليوم _الاحد _امام الطلاب الحاصلين على دبلوم المعاهد الفنية والمدارس الصناعية المتقدمة نظام 5 سنوات (فنى اول ) لاداء اختبارات القدرات فى (رسم العماره ) المؤهلة للقبول بكليات الفنون الجميلة (عمارة ) والفنون التطبيقية بجامعتى حلوان والمنصورة وتستمر لمدة يومين ... اكد عبد الحميد سلامة انه سيتم استخراج البطاقات من 9 صباحا وحتى 2 بعد الظهر وان ثمن دليل القدرات والاوراق 25 جنيها ... موضحا ان اماكن القدرات بالكلية نفسها ... والخبر ده ياجماعه من جريدة المساء

موس زو حدين
26-Jul-2009, 06:58 PM
ابوحميد ياريت تقولي ايه حكايه احسب محموعي علي المجموع التحريري مش الكلي

لولى هاى
26-Jul-2009, 07:03 PM
هل ممكن ادخل كلية الهندسة انا من خريجى معهد المطرية 2009 صناعى مجموعى 88.6% ارجو الرد سريعاااااااااااا لآنى قلقان

انت صنايع 3 سنين ولا 5 ؟؟

okakola
26-Jul-2009, 07:06 PM
انا حسن جايب 75.4% تجارى خمس سنوات القاهرة ممكن حد يقولى التنسيق بتعنا يوم ايه

لولى هاى
26-Jul-2009, 07:07 PM
اى حد عايز يعرف اى حاجه عن تقديم الكليات العسكريه او الشرطه ممكن يسالنى وانا افيده كويس اوى
ممكن اعرف هى كلية الشرطة بتقبل بنات ولا لا ارجوا الرد

موس زو حدين
26-Jul-2009, 07:09 PM
شوفلنا اي حاجه للدبلومات الفنيه المهم نعرف تنسيقنا ونخش حاجه حكومي

لولى هاى
26-Jul-2009, 07:20 PM
ممكن اى حد يرد عليا يقولى بمجموع 82% صنايع 3 سنين ممكن الواحد يدخل ايه
وهل فعلا المعهد سنتين اللى بيدخل هندسه ده كويس ولا اى كلام
ولا الجامعه المفتوحه احسن
مجموعك دة يخليك تخش (فنون تطبيقية وفنون جميلة وتربية رياضية وتربية نوعية )لانهم بيقبلوا من حد ادنى 75% ولو مجموعك يقبل هندسة يبقى احسن من الجامعة المفتوحة لان مصارفها غالية شوية

لولى هاى
26-Jul-2009, 07:30 PM
صباح الفل يارجاله انا اسمى احمد طالب فى تانيه شرطه اى حد عاوز حاجه يقول ميتكسفشnum63
لو سمحت يا احمد ممكن اعرف كلية الشرطة بتقبل بنات ولا لا انا مجموعى 68.9% ممكن الرد بسرعة

الشيماء
26-Jul-2009, 07:36 PM
ياجماعه انا مدخلتش اختبار القدرات

ينفع اقدم كليات عادي

لولى هاى
26-Jul-2009, 07:39 PM
ياجماعه انا مدخلتش اختبار القدرات

ينفع اقدم كليات عادي
لازم تدخلى اختبارات الاول وعلى فكرة هى بدات من النهاردة وهتستمر لمدة يومين وربنا معاكى ومع الجميع:danc4:وبعدين انت تلحقى نفسك وتروحى بكرة تمتحنى وتبقى عملتى اللى عليكى

zizo1
26-Jul-2009, 07:40 PM
انت صنايع 3 سنين ول 5 ؟؟

5سنين واشكرك على الاهتمام

الشيماء
26-Jul-2009, 07:42 PM
لازم تتخلى اختبارات الاول وعلى فكرة هى بدات من النهاردة وهتستمر لمدة يومين وربنا معاكى ومع الجميع:danc4:
طيب لو سمحتى الاختبار دا فين وممكن اختبر بكرة

واختبار عبارة عن ايه

لولى هاى
26-Jul-2009, 07:57 PM
5سنين واشكرك على الاهتمام يبقى هتستنى لحد ما المرحلة الاولى من الدبلوم 3 سنين تخلص وبعدين هيحددو لل5 سنين وربنا مع الجميع

لولى هاى
26-Jul-2009, 08:00 PM
طيب لو سمحتى الاختبار دا فين وممكن اختبر بكرة

واختبار عبارة عن ايه
الاختبار بيبقى فى الكلية نفسها شوفى اقرب كلية ليكى وروحى امتحنى اما عبارة عن ايه فمش عارفه وربنا معاكى وعلى فكرة بكرة اخر معاد لامتحانات القدرات الحقى نفسك

لولى هاى
26-Jul-2009, 08:05 PM
num63

تنسيق المرحلة الاولى فجر غد على النت كليات القمة كاملة العدد اليوم اختبارات الفنون الجميلةوالتطبيقية يبدا غد الاثنين ولمدة 4 ايام مكتب التنسيق فى صرف وقبول اوراق الدبلومات الفنية بحد ادنى 70% وصرح عبد الحميد سلامة وكيل اول الوزارة والمشرف العام على مكتب التنسيق ... بان صرف الاوراق وقبولها سيكون بالمكتب الرئيسى بجامعة القاهرة والفروع بالاسكندرية وطنطا والاسماعيلية والمنصورة واسيوط وجنوب الوادى .... قال انه بعد هذه المرحلة سوف يتم الاعلان عن مواعيد مرحله الدبلومات الفنية التجارية والسياحية والفنادق والزراعة نظام 3 و5 سنوات موضحا ان المرحلة الثانيه للثانوية العامة سوف تكون الثلاثاء او الاربعاء القادمين مشيرا الى انه يحاول جاهدا الانتهاء من كافة المراحل قبل بدا شهر رمضان ...... على جانب اخر يفتح مكتب التنسيق ابوابه اليوم _الاحد _امام الطلاب الحاصلين على دبلوم المعاهد الفنية والمدارس الصناعية المتقدمة نظام 5 سنوات (فنى اول ) لاداء اختبارات القدرات فى (رسم العماره ) المؤهلة للقبول بكليات الفنون الجميلة (عمارة ) والفنون التطبيقية بجامعتى حلوان والمنصورة وتستمر لمدة يومين ... اكد عبد الحميد سلامة انه سيتم استخراج البطاقات من 9 صباحا وحتى 2 بعد الظهر وان ثمن دليل القدرات والاوراق 25 جنيها ... موضحا ان اماكن القدرات بالكلية نفسها ... والخبر ده ياجماعه من جريدة المساء

faozea
26-Jul-2009, 08:23 PM
ممكن اعرف كلية التربيه النوعيه بتقبل من كام ارجو الرد

ahmed mousa
26-Jul-2009, 08:42 PM
ايه يا جماعة بجد ما ينفعشى كده يا ابو حميد عارف اننا تعبناكم معانا بس انا كمان مخنوق اوى وعاوز حد يقولى اجابة تريحنى هينفع اكمل بالمجموع بتاعى فى ايه حاجة خاصة ومعتمدة والا مش هينفع انا جايب 57 % 3سنوات ده التحريرى و59% بالعملى وايه اللى ممكن اعمله لو هقدم فى حاجة خاصة

ابتهال
26-Jul-2009, 08:46 PM
السلاموا عليكم انا عاوزة حد يرد عليه هو المرحلة الثانية بدا ام لا لو بدا حد يقوليه هى من كامnum33

بلقيس
26-Jul-2009, 08:48 PM
يا جماعه هو احنا هنفضل نستنى التنسيق ده لحد امتى
انا دبلوم سياحه و فنادق و جبت 77 فى الميه عايزه اعرف التنسيق امتى قبل ما اطلع على المعاشnum59num59

ahmed mousa
26-Jul-2009, 08:50 PM
انا تعبت والله ومحدش راضى يرد عليا .........ده موبايلى يا جماعة اللى يعوز يفدنى يكلمنى *********
بجد مخنوووق جد وعاوزكم تساعدونى اخد قرارى

لولى هاى
26-Jul-2009, 08:54 PM
جامعة بنها _ كلية التربية النوعيه تعلن عن قبول دفعة جديدة من حملة المؤهلات العليا والثانوية العامة والازهرية وحملة الدبلومات الفنية المختلفة ( صناعى تجارى زراعى مهنى زخرفى فندقى ) وذلك بدون التقيد بسنة التخرج او المجموع بحد ادنى 50% لدراسة تطبيقات تكنولوجيا علوم احد الاقسام ( حاسب الى _ السياحة والفنادق _ سكرتارية التمريض ) دراسة متكاملة لمدة عامين ( اربعة فصول دراسية ) ويحصل الطالب بعدها على شهادة معتمدة من مركز الخدمة العامة بكلية التربية النوعية وقابلة للتوثيق من الخارجية مع امكانية الالتحاق بدراسات تكميلية متقدمة لمدة عامين اخرين ودراسة سكرترية التمريض دراسة متكاملة لمدة عامين ويحصل الطالب بعدها على شهادة معتمدة فى تطبيقات علوم التمريض من كلية التمريض والتربية النوعية وتوثق من الخارجية ( مع توافر التدريب العملى لطلاب التمريض بمستشفيات القطاع العام والخاص الاوراق المطلوبة ( ملف تقديم _ اصل المؤهل _ شهادة الميلاد او مستخرج _ عدد 4 صور شخصية مقاس 4×6 _صورة البطاقة او بطاقة ولى الامر ) المصروفات 550 جنيها للعام الدراسى الواحد على خمسة اقساط (يمكنك الالتحاق باحد فروعة بما يناسب محل الاقامة )(حيث تحصل على منحة مجانية فى ال icdl مجانا )الاستعلام من 9 صباحا حتى 2 ظهرا بكلية التربية النوعية ( ببنها _عزبة الزراعة _ حى الزهور )تاكد من تقديم الاوراق بداخل الكلية مع مسؤل مكتب مصر اكاديمى ( تليفون الكلية 3261716/013 _ داخلى 216-0125558447

ابتهال
26-Jul-2009, 08:59 PM
شكرا يا محمد على فتح الموضوع ده لأن في مشكلة على النت بخصوص الدبلومات الفنية

يعني الجرايد لا تهتم ولا المواقع مهتمة ومفيش معلومات

لما بعض الأخوة سألوني عن التنسيق وحاولت أعمل بحث لم أجد معلومات كفاية وكنت ناوي أفتح موضوع عن تنسيق الدبلومات الفنية وتوقعات التنسيق وتنسيقات السنوات الماضية.

يا ريت كل واحد عنده معلومة يحطها علشان نعمل دليل يساعد كل طالب ان يعرف يختار الرغبات.

كلنا عارفين أن الإهتمام كله للثانوية العامة والدبلومات الفنية مش واخدين نفس الإهتماموعلشان كده طلبة الدبلومات لازم يتعاونوا ويساعدوا بعض.

ها مين معانا؟؟
السلاموا عليكم هاى انا عاوزةاعرف حاجةهى المرحلةالثانية بدا ولا لاء

بلقيس
26-Jul-2009, 08:59 PM
و النبى يا جماعه لو حد عرف حاجه غن التنسيق ما يتاخرش انا دبلوم سياحه و فنادق و جبت 77 فى الميه

لولى هاى
26-Jul-2009, 09:13 PM
ممكن اعرف كلية التربيه النوعيه بتقبل من كام ارجو الرد
بتقبل من 75% وربنا مع الجميع

لولى هاى
26-Jul-2009, 09:15 PM
السلاموا عليكم هاى انا عاوزةاعرف حاجةهى المرحلةالثانية بدا ولا لاء
المرحلة الثانية لسة مابداتش

ابتهال
26-Jul-2009, 09:18 PM
عارفين يا جماعه بتوع الدبلومات الفنيه دول عاملين زى ايه
زى الشحاتين احنا بنشحت التنسيق من الوزاره
وشكلنا مش هنشوف تنسيق ولا حاجه و هعد اغسل الاطباق و اغنى اغنيه ظلموهmwa3en

بتقولى فيها وانا هكذاnum40

ابتهال
26-Jul-2009, 09:21 PM
المرحلة الثانية لسة مابداتش
شكرا على ردك انتى ريحتينى بسى انتى متاكدة

لولى هاى
26-Jul-2009, 09:33 PM

:danc4::danc4:

لولى هاى
26-Jul-2009, 09:41 PM
شكرا على ردك انتى ريحتينى بسى انتى متاكدة
ايوه لان انا كمان مجموعى هيبقى تبع المرحلة الثانية والمرحلة اللى ظهرت لحد دلوقتى المرحلة الاولىnum63

لولى هاى
26-Jul-2009, 09:45 PM
جامعة بنها _ كلية التربية النوعيه تعلن عن قبول دفعة جديدة من حملة المؤهلات العليا والثانوية العامة والازهرية وحملة الدبلومات الفنية المختلفة ( صناعى تجارى زراعى مهنى زخرفى فندقى ) وذلك بدون التقيد بسنة التخرج او المجموع بحد ادنى 50% لدراسة تطبيقات تكنولوجيا علوم احد الاقسام ( حاسب الى _ السياحة والفنادق _ سكرتارية التمريض ) دراسة متكاملة لمدة عامين ( اربعة فصول دراسية ) ويحصل الطالب بعدها على شهادة معتمدة من مركز الخدمة العامة بكلية التربية النوعية وقابلة للتوثيق من الخارجية مع امكانية الالتحاق بدراسات تكميلية متقدمة لمدة عامين اخرين ودراسة سكرترية التمريض دراسة متكاملة لمدة عامين ويحصل الطالب بعدها على شهادة معتمدة فى تطبيقات علوم التمريض من كلية التمريض والتربية النوعية وتوثق من الخارجية ( مع توافر التدريب العملى لطلاب التمريض بمستشفيات القطاع العام والخاص الاوراق المطلوبة ( ملف تقديم _ اصل المؤهل _ شهادة الميلاد او مستخرج _ عدد 4 صور شخصية مقاس 4×6 _صورة البطاقة او بطاقة ولى الامر ) المصروفات 550 جنيها للعام الدراسى الواحد على خمسة اقساط (يمكنك الالتحاق باحد فروعة بما يناسب محل الاقامة )(حيث تحصل على منحة مجانية فى ال icdl مجانا )الاستعلام من 9 صباحا حتى 2 ظهرا بكلية التربية النوعية ( ببنها _عزبة الزراعة _ حى الزهور )تاكد من تقديم الاوراق بداخل الكلية مع مسؤل مكتب مصر اكاديمى ( تليفون الكلية 3261716/013 _ داخلى 216-0125558447اى خدعه اقصد خدمة

مصراوى22
26-Jul-2009, 09:48 PM
لموضوع يخص الدبلومات الفنية الخمس سنين

وهذا الموضوع كلة

حدد المجلس الأعلي للجامعات مواعيد امتحانات المسابقة المركزية للعام الجامعي 2009/2010 لخريجي المعاهد الفنية نظام السنتين بعد الثانوية والمدارس الفنية المتقدمة نظام الخمس سنوات بعد الاعدادية "التجارية - الصناعية - الزراعية - التجارية - شعبة القانون" لخريجي أعوام 2007/2008/.2009

يجري الامتحان للدبلومات التجارية أيام الأحد في الفترة من 23 حتي 26 أغسطس بمقر كلية التجارة جامعة القاهرة في مواد الرياضة والدراسات التجارية باللغة الانجليزية وإدارة الأعمال.

والمحاسبة بالنسبة للصناعية في الفترة من 23 إلي 26/8 أيضا بكلية الهندسة جامعة القاهرة في مواد رياضة عامة "الجبر والهندسة وحساب المثلثات والاحتمالات" والطبيعة والميكانيكا ورياضة خاصة.

التفاضل والتكامل والجبر الخاص.. الزراعية في الفترة من 23 إلي 25/8 بكلية الزراعة جامعة عين شمس ويجري الامتحان في مواد الكيمياء واللغة الانجليزية والاحياء.

أما الدبلومات التجارية شعبة قانون فيجري الامتحان في الفترة من 23 إلي 25 أغسطس بكلية الحقوق جامعة عين شمس في مبادئ مدخل العلوم القانونية ومبادئ القانون الدستوري واحدي اللغتين الانجليزي أو الفرنسي.

صرحت دكتورة سلوي الغريب أمين المجلس الأعلي للجامعات بأنه يسمح بتأدية الامتحان باللغة الفرنسية بدلا من الانجليزية للطلاب الذين درسوا بعض المقررات باللغة الفرنسية.

أشارت إلي ان موعد تقديم الطلبات ابتداء من يوم الأحد القادم وحتي الاثنين 10 أغسطس فيما عدا أيام السبت علي ان يتم التقديم بمقر كل كلية.

أوضحت ان الأوراق المطلوبة هي أصل شهادة التخرج وصورة أو مستخرج رسمي منها وصورة البطاقة الشخصية أو العائلية وصورتين شخصيتين.

أضافت انه تقرر أيضا عقد امتحان المسابقة الموحد للطلاب الحاصلين علي الثانوية الفنية التجارية والزراعية والتمريض والصناعية شعبة ترميم آثار خريجي أعوام 2007 و2008 و2009 بنسبة 70% فأكثر من المجموع الكلي عملي ونظري للراغبين في الالتحاق بكليات الآثار والتجارة والزراعة والتمريض بالجامعات المصرية للعام الجامعي 2009/.2010

أضافت انه للطالب الحق في التقدم فرصتين متتاليتين فقط ابتداء من عام الحصول علي الثانوية الفنية أو العام التالي له ويكون الامتحان في مستوي الثانوية العامة كالآتي:

- الثانوية التجارية يتقدم الطالب إلي كلية التجارة جامعة القاهرة في الفترة من 26/7 إلي 6/8 ويعقد الامتحان من 30/8 إلي 2/9/.2009

- الثانوية الزراعية يتقدم إلي كلية الزراعة جامعة القاهرة في الفترة من 1/8 إلي 31/8 ويؤدي الامتحان من 5/9 إلي 10/9/.2009

- الثانوية للتمريض يتقدم إلي كلية التمريض جامعة القاهرة في الفترة من 1/8 إلي 10/8 ويؤدي الامتحان من 6/9 إلي 9/.9

- الثانوية الصناعية شعبة ترميم آثار يتقدم إلي كلية الآثار جامعة القاهرة في الفترة من 6/8 إلي 16/8 ويؤدي الامتحان من 6/9 إلي 9/9 ويرفق بالطلبات أصل الاستمارة الدالة علي النجاح وشهادة الميلاد وصورة لكل منهما بالإضافة إلي صورتين شخصيتين للطالب.

تنسيق الصناعي

من ناحية أخري تقرر قبول أوراق طلاب دبلوم الثانوية الصناعية الحاصلين علي 70% فأكثر وذلك لمدة 6 أيام اعتبارا من الاثنين القادم حتي الجمعة 31 يولية من الساعة التاسعة صباحا حتي السادسة مساء علي ان يكون يوم الاثنين لصرف الأوراق فقط وبقية الأيام لصرف واستلام الأوراق ويوم الثلاثاء الموافق 28/7 للحاصلين علي نسبة 77% فأكثر والأربعاء من 75% لأقل من 77% والخميس من 73% لأقل من 75% والجمعة من 70% لأقل من 73%.

أعلن عبدالحميد سلامة وكيل أول وزارة التعليم العالي ان أماكن صرف وقبول الأوراق بالمكتب الرئيسي للمدينة الجامعية بجامعة القاهرة بالجيزة وفرع العباسية بالمدينة الجامعية بجامعة عين شمس والإسكندرية كلية الحقوق بالشاطبي والمنصورة مبني المدينة الجامعية للطالبات وطنطا مبني عمليات الجامعة بسبرباي والزقازيق مجمع البطراوي للمدن الجامعية وأسيوط بمبني إدارة الجامعة بأسيوط وبنها إدارة الجامعة ببنها والإسماعيلية مبني إدارة الجامعة بالإسماعيلية والمنوفية مجمع الكليات البحري مبني كلية الحقوق وجنوب الوادي مبني إدارة الجامعة بقنا وبني سويف مبني إدارة الجامعة.

وقال ان الأوراق المطلوبة الاستمارة البيضاء الدالة علي النجاح وشهادة الميلاد الأصلية أو مستخرج منها و6 صور شخصية ونموذج 2 جند للذكور وشهادة تفوق رياضي للحاصلين علي بطولات رياضية إن وجدت بالإضافة إلي الأوراق المسلمة من المكتب بعد استيفائها علما بأن ثمن المظروف "أربعون جنيها" شاملا الدليل والطوابع ودليل المعاهد الخاصة.

القدرات

من ناحية أخري تحدد مواعيد إجراء اختبارات القدرات للطلاب الحاصلين علي دبلوم المعاهد الفنية الصناعية ودبلوم المدارس الفنية المتقدمة نظام الخمس سنوات في رسم العمارة وفنون تطبيقية.

بالنسبة لرسم العمارة المؤهلة لكليات الفنون الجميلة عمارة والفنون التطبيقية لكليتي الفنون التطبيقية بحلوان ودمياط اعتبارا من يوم الاحد 26/7 وحتي الاثنين 27/.7

بالنسبة لاختبار رسم العمارة تسحب الاستمارات من المقر الرئيسي للتنسيق بجامعة القاهرة وتجري الاختبارات بكلية الفنون الجميلة بالزمالك وذلك للتخصصات المعمارية.

أما اختبارات الفنون التطبيقية فتسحب البطاقات من المكتب الرئيسي للتنسيق بجامعة القاهرة لمن يرغب الاختبار بكلية الفنون التطبيقية بجامعة حلوان.

أما بالنسبة لمن يرغب الالتحاق بكلية الفنون التطبيقية بدمياط في السحب يكون من نفس الكلية بدمياط أو مقر الفرع بالمنصورة علي ان تجري الاختبارات بكل كلية من الكليتين في التخصصات الآتية:

نسيج وملابس جاهزة وتصوير وطباعة أوفست لخريجي معهد المساحة الزخرفية - ترميم آثار - صيانة الأثاث الخشبي والمعدني - معادن - الكترونيات - اتصالات.

مواعيد صرف البطاقات تتم اعتبارا من التاسعة صباحا وحتي الثانية بعد الظهر خلال المواعيد المحددة.

ويشترط في المتقدم ألا تقل نسبة مجموعه عن 75% من المجموع الكلي بالنسبة للمعاهد الفنية الصناعية وان يكون الطالب مصري الجنسية وحاصلا علي المؤهل في إحدي التخصصات المطلوبة.

مواعيد الاختبارات يتم تحديدها ببطاقة القدرات المستخرجة للطالب وعلي الطالب الالتزام بها علما بأن ثمن الدليل 25 جنيها.

darkgolm
26-Jul-2009, 10:13 PM
لولى هاى هو يوم الاثنين الى جاى ده مرحله اولى للتنسيق الدبلوم الفنى ولا اه دا الى انا فهمته من ردودك ؟
وبعدين فى حاجه غريبه انتى قولتيها ازاى كليات فنون تطبيقيه كامله العدد مع المرحله الاولى للثانويه العامه
يعنى احنا على كده مش هنحلق مكان فيها وحتى لو لينا مكان المجموع هيبقا عالى السنه دى
اصل انا روحت قدمت قدرات والامتحان يوم الاربعاء الجاى ؟
طيب يخلو التنسيق على الاقل بعد الاربعاء علشان الواحد مينصدمش فى مجموعها والمصاريف الى صرفناها دى
تروح هدر كده والله حرام بجد

لولى هاى
26-Jul-2009, 11:08 PM
لولى هاى هو يوم الاثنين الى جاى ده مرحله اولى للتنسيق الدبلوم الفنى ولا اه دا الى انا فهمته من ردودك ؟
وبعدين فى حاجه غريبه انتى قولتيها ازاى كليات فنون تطبيقيه كامله العدد مع المرحله الاولى للثانويه العامه
يعنى احنا على كده مش هنحلق مكان فيها وحتى لو لينا مكان المجموع هيبقا عالى السنه دى
طيب يخلو التنسيق على الاقل بعد الاربعاء علشان الواحد مينصدمش فى مجموعها والمصاريف الى صرفناها دى
يوم الاثنين فعلا بداية تنسيق المرحلة الاولى من الدبلومات الفنية والله دة بالنسبة للى قراته انا من جريدة المساء بس لو هى جيبه اعلى من 75% اكيد هيبقى فى مكان وبعدين دة هى هتبقى مرحلة اولى ولو هى لحقت وامتحنت القدرات اخصوصا انى عرفت انها بدات من النهارده وبكرة اخر يوم يبقى دة اريح لها وربنا مع الجميع

لولى هاى
26-Jul-2009, 11:11 PM
وبعدين انت بتقول ان المتحان بتاع القدرات يوم الاربعاء ازاى؟؟

darkgolm
26-Jul-2009, 11:34 PM
انا سحبت الورق النهارده وكلفنى 125 جنينه واخر يوم فى سحبه والتقديم بكره
والامتحان بتاعى هيبقا يوم الاربعاء الى جاى برضه
بس الاثنين ده الدبلومات الصناعيه فقط
ولا الدبلومات الفنيه ؟

darkgolm
26-Jul-2009, 11:36 PM
لولى هاى انتى دبلوم نظام 3 سنوات ولا خمسه ؟

هشام يسرى
26-Jul-2009, 11:59 PM
ابو حميد ممكن استفسر عن حاجة انا دبلوم تجارة 3 سنين وجايب 75 % هو انا لازم اعمل معادلة عشان يقبلونى فى الكلية ولا اية ياريت الرد السريع وشكرا

هشام يسرى
27-Jul-2009, 12:01 AM
ابو حميد ممكن استفسر عن حاجة انا دبلوم تجارة 3 سنين وجايب 75 % هو انا لازم اعمل معادلة عشان يقبلونى فى الكلية ولا اية ياريت الرد السريع وشكرا

أبو حميد
27-Jul-2009, 12:07 AM
يا جماعة لو سمحتوا أقروا المكتوب لأنه في الإجابة عن كل الأسئلة بدل ما ترموا السؤال وتستنوا الإجابة

يعني انا دلوقت جايب 74.2 % ومروحتش امتحنت قدرات لاني معرفش انو لازم امتحن قدرات معني كده ان اي كليه لازم لها قدرات والا ايه والا موش كل الكليات ليها قدرات يريت رد باسرع وقت مبقاش في وقت

لسه في فرصة انك تدخل امتحان القدرات وأخر مرة هأتكلم تاني عن امتحان القدرات للدبلومات لأن بكره أخر يوم

يا جماعة

كل واحد من الطلاب الحاصلين علي دبلوم المعاهد الفنية الصناعية ودبلوم المدارس الفنية المتقدمة نظام الخمس سنوات في رسم العمارة وفنون تطبيقية وجايب فوق ال 75 % تخصص عمارة يقدر يدخل فنون جميلة(على فكرة بتخرج مهندسين زي كل الهندسة) وكل اللي تخصص نسيج وملابس جاهزة وتصوير وطباعة أوفست لخريجي معهد المساحة الزخرفية - ترميم آثار - صيانة الأثاث الخشبي والمعدني يقدر يدخل كلية فنون تطبيقية

كل دول بكره لازم يروحوا فنون جميلة او فنون تطبيقية (القاهرة أو دمياط) يسحبوا الورق لأن بكره اخر يوم.

يا جماعه محدش رد عليا ليه.؟ انا جايب 57 % مجموع المواد التحريرى دبلوم فنى 3 سنوات حد يفدنى هلاقى معاهد تقبلنى تكون معتمدةودراستها اربع سنوات عادى ماتفرقشى معايا اى معهد خاص مش مهم مصاريفه بس يكون فى اسكندرية او طنطا حد يفدنى بجد وليا تنسيق وكده والا ايه...؟

غالبا مفيش حاجة كويسة هتجيلك من التنسيق

والأحسن تفكر أنت عاوز تبقى ايه؟ وبعدين تقرر هتدخل ايه لأن كل شيء متاح بالفلوس.

لسه مفيش اخبار يا شباب
انا عاوز اعرف بمجموع 82% الواحد ممكن يدخل ايه

فكر في الفنون الجميلة أو التطبيقية حسب تخصصك ولو منجحتش في القدرات تبقى معاك التربية والتعليم الصناعي.

ياجماعة ياريت الرد احنا محتارين جامد يابو حميد هو التنسيق أكيد بكرة إن شاء الله ولا ايه النظام
ولازم نجيب المظروف بكرة ولا ممكن نجيبه يوم مهنقدم
]أصلى أنا يابو حميد قالولى انى لازم اجيب المظروف من اسماعلية
وانا من السويس ومش هقدر أسافر بكرة ويوم الاربع أعمل إيه ؟؟

يعني ايه مش هتقدر تجيب المظروف الأتنين وتقدمه الأربعاء ؟؟؟

طبعا لازم تروح مرتين هو في أهم من مستقبلك؟

دبلوم2009
27-Jul-2009, 12:14 AM
كان عندي تعليق صغير هوه اللى قسم ميكانيكا مينفعش يروح يختبر فى كلية فنون جميلة صح

أبو حميد
27-Jul-2009, 12:29 AM
ميه ميه عليك يابو حميد بس انا بس عايز طلب منك ونبي او من الجماعه الميه ميه ديت لو في اي حاجه جديده عن التنسيق ابعتهالي علي اميليkoko_koko2007731@yahoo .comياجدعان ياريت بلاش فتي وحيات ابوكوا لو سمحت

انا جايب 67% هو في امل اخش اي معهد حكومي ياريت اي حد يعرف حاجه يرسينا ياجدعان ونبي لحسن الواحد ليص

ابوحميد ياريت تقولي ايه حكايه احسب محموعي علي المجموع التحريري مش الكلي

أصبر لما المرحلة الأولى تخلص وتطلع نتيجتها علشان نعرف نقولك ممكن تدخل ايه؟

والحساب على المجموع التحريري لأن ده نظام الوزارة.

انا حسن جايب 75.4% تجارى خمس سنوات القاهرة ممكن حد يقولى التنسيق بتعنا يوم ايه

الله أعلم ......... تابع معانا

يا جماعه هو احنا هنفضل نستنى التنسيق ده لحد امتى
انا دبلوم سياحه و فنادق و جبت 77 فى الميه عايزه اعرف التنسيق امتى قبل ما اطلع على المعاشnum59num59

الصبر طيب ......... هانت

القدرات ملوش دعوة بالتنسيق ده شرط علشان تدخل الكلية تمتحن قدرات الأول وبعدين تشوف مجموعك جايب الكلية ولا لا؟ لو جايب يبقى مبروك هتدخل ولو مش جايب يبقى خلاص. ولو مجموعك جايب وس\قطت قدرات يبقى مش هتدخل.

روحوا أسحبوا الورق يا جماعة وهتلاقوا ناس ومكاتب بتساعد اللي عاوز يمتحن وبيدوهم دروات سريعة مخصوصة للإمتحان.

أه لازم

يجري الامتحان للدبلومات التجارية أيام الأحد في الفترة من 23 حتي 26 أغسطس بمقر كلية التجارة جامعة القاهرة في مواد الرياضة والدراسات التجارية باللغة الانجليزية وإدارة الأعمال والمحاسبة

أما الدبلومات التجارية شعبة قانون فيجري الامتحان في الفترة من 23 إلي 25 أغسطس بكلية الحقوق جامعة عين شمس في مبادئ مدخل العلوم القانونية ومبادئ القانون الدستوري واحدي اللغتين الانجليزي أو الفرنسي.

كان عندي تعليق صغير هوه اللى قسم ميكانيكا مينفعش يروح يختبر فى كلية فنون جميلة صح

لا مينفعش

faozea
27-Jul-2009, 12:39 AM
ممكن تجوبنى ياابو حميدو هى كلية التربية النوعية لازم لها اختبارات ولا عادى وهى بتقبل السنادى من كام

garnet
27-Jul-2009, 12:47 AM
thankssssssssssssssssssssss

elsab3_1
27-Jul-2009, 01:03 AM
انا من دمياط ينفع اصرف الورق بتعا التنسيق من تربية نوعية دمياط
وبنسبة امتحانات القدرات لكلية فنون تطبيقية الدبلوم 3سنوات
رجاء الرد

youte
27-Jul-2009, 01:09 AM
ابو حميد انت زهقت منى انت مش رضيت ع السؤال ليه انا سمعت انى فى امتحانات اما بيقدمو بيتحانوهادى لينا ولالء انا فى دبلوم تجارى

elsab3_1
27-Jul-2009, 01:14 AM
انا من دمياط ينفع اصرف الورق بتعا التنسيق من تربية نوعية دمياط
وبنسبة امتحانات القدرات لكلية فنون تطبيقية الدبلوم 3سنوات
رجاء الرد ياجماعة ممكن الرد بسرعة ياريت

ayoya2010
27-Jul-2009, 01:25 AM
يابو حميد هو موضوع امتحان القدرات ده للدبلومات الصناعية قسم الكترونيات ولا ايه إنتوا حيرتونى
أرجوك ترد عليا

elsab3_1
27-Jul-2009, 01:39 AM
يا جماعة الرد بسرعةعلى الاسئلة علشان هقدم بكرة وياريت حد يقول التقدم من الساعة كم

واما
27-Jul-2009, 01:52 AM
على فكرة ياجماعة معلومة من واحده كانت فى نفس مكان فى يوم من الايام اى حد دبلوم صنايع 3 سنوات جايب اقل من 91% مش هيدخل كليه هيدخل( معهد فنى2) علشان محدش يحط امل ده نصيحة من اكثر

elbasha
27-Jul-2009, 01:57 AM
ايه لسه مفيش اخباااااااااااااااااااااار؟؟؟

واما
27-Jul-2009, 01:57 AM
هو انت كنت فى معهد المطريه شعبة ايه اصل انا كمان كنت فى معهد المطريه
على العموم انشاء الله هتدخل هندسة

princ
27-Jul-2009, 02:14 AM
هو بكرا تنسيق المعاهد سنتين يعنى هروح مكتب التنسيق اجيب ورق الرغبات من هناك وهما مش هيطلبوا اى ورق منى تانى يعنى هوا الورق الطلوب علشان اجيب الدوسيه والرغبات ارجوكوا ارجوا الرد شكررررررررررررررااا

princ
27-Jul-2009, 02:20 AM
ياجماهع ارجو الرد بليززززززززززززززززززز

واما
27-Jul-2009, 02:24 AM
هاى ازيكم هو امتحانات القدرات( الفنية الجميلة والتطبيقة ) بتكون عبارة عن ايه امتحانات رسم وتحريرى ولا ايه

وايه الاقسام المطلوبه ؟ ( هل بيفع قسم مدنى ولا )
ارجو الرد السريع ................................

دبلوم2009
27-Jul-2009, 02:26 AM
nom يا مسهل هانت اهيه

princ
27-Jul-2009, 02:30 AM
هو بكرا تنسيق المعاهد سنتين يعنى هروح مكتب التنسيق اجيب ورق الرغبات من هناك وهما مش هيطلبوا اى ورق منى تانى يعنى هوا الورق المطلوب علشان اجيب الدوسيه والرغبات ارجوكوا ارجوا الرد شكررررررررررررررااا

princ
27-Jul-2009, 02:31 AM
الرد بليززززززززززززززززززززز

yoyo_yoyo7744
27-Jul-2009, 02:31 AM
يا جماعة انا اسمى اية دبلوم تجارة 3 سنين انا جيبة 67% انا لية معاهد حكومية ولا اية وانا مش عرفة اروح مكتب التنسيق ولا ولا اعمل اية ارجو الرد سريع

الوووووووو

يا جماعة انا جيبة 67% لية معاهد حكومية واروح امتى مكتب التنسيق

واما
27-Jul-2009, 02:47 AM
ممكن اى حد يرد عليا يقولى بمجموع 82% صنايع 3 سنين ممكن الواحد يدخل ايه
وهل فعلا المعهد سنتين اللى بيدخل هندسه ده كويس ولا اى كلام
ولا الجامعه المفتوحه احسن
المعهد كويس بس لازم تذكر كويس وتخضر كل محاضرات وتدخل دروس لو عملت كل ده هبقى كويس بس لو هتعمل عكس كده ادخل الجامعة المفتوحه احسن

واما
27-Jul-2009, 02:53 AM
يا جماعة الرد بسرعةعلى الاسئلة علشان هقدم بكرة وياريت حد يقول التقدم من الساعة كم

التقدم بيكون من الساعة 9 صباحا
ربنا معاك وبيوفقك انشاء الله
ممكن طلب تسال وانت موعيد تقدم تنيسيق دبلومات المعاهد الفنية امته؟

yoyo_yoyo7744
27-Jul-2009, 02:53 AM
انا جيبة 67%انا لية معاهد حكومية ارجة الرد

ahmed mousa
27-Jul-2009, 03:39 AM
اوك يا ابو حميد شكرا ليك .. انا عارف انا عادى بالنسبة ليه مش مهم حاجة خاصة بفلوس عادى بس انا فعلا معنديش اى فكرة عن المعاهد الخاصة اللى تقبل مجموعى عاوز معهد يكون فى اسكندرية او فى طنطا حاسب الى يكون معتمد لو عندكم ايه فكرة بسقوليلى وليكم خالص التحية........

Mr . Ahmed
27-Jul-2009, 04:07 AM
السلام عليكم ..... بحيكم كلكم على المجهود الرائع اللى جذب انتباهى وتستحقوا عليه شكر وتقدير

لكن لى طلب بسيط لابو حميد ارجو الاهتمام به اذا كان وقتك يسمح لكده ... انا احتاج منك استفسار عن الموضوع ده لكن باتساع اكتر لان الموضوع جديد عليا لذلك ارجو المساعده

دونا الشقية
27-Jul-2009, 04:18 AM
هاي عليكم
انا عايزة اعرف تنسيق المرحلة التانية امتي مانتم قولتو يوم الحد يارب يخليكم بقي اول متعرفو اي حاجة تقولو هه
ربنا معاكم

ayoya2010
27-Jul-2009, 05:26 AM
هو التنسيق لما ينزل على النت هيبقى على موقع ايه أرجو الرد ضرورى يا ابو حميد

ayoya2010
27-Jul-2009, 05:58 AM
هاى دونا الشقية بصى يا جميل لسه شوية على تنسيق المرحلة التانية
لكن اللى يوم الاحد ده تنسيق المرحلة الاولى اللى هى بتبتدى من 70 %

السائل
27-Jul-2009, 01:14 PM
انا نزلت جبت ورق التنسيق والورق كلة ب40جنية ولازم عشان تستلموا يكون معاك اصل شهادة النجاح

faozea
27-Jul-2009, 01:24 PM
على فكره وانا بجيب الورق مكنش فى حد بيجيبه الا قليل جدااااااااا وعايزين بقى حد يساعدنا فى تسجيل الرغبات ويارب يوفقنا جميعا

عفروتو
27-Jul-2009, 01:57 PM
يا جماعة استفسار مهم اوى انا جايب 73 وعندى دور تانى ينفع لو امتحنته ومجموعى جاب كلية اقدم مع الاعتبار انى ممكن عقبال النتيجة تتطلع يكون التنسيق فتنى ممكن الرد من كل الناس ارجوكم

ahmed.sa3d92
27-Jul-2009, 01:59 PM
انا دبلوم سياحة وفنادق ولسه التنسيق بتاعى منزلش وقالو ان يوم الاثنين لصرف الورق يعنى النهارده انا اقصد ان جميع الشعب تجارى صناعى زراعى فندقى يروحو يسحبو الورق النهاردة ارجوكم الرد السريع

أبو حميد
27-Jul-2009, 02:07 PM
على فكره وانا بجيب الورق مكنش فى حد بيجيبه الا قليل جدااااااااا وعايزين بقى حد يساعدنا فى تسجيل الرغبات ويارب يوفقنا جميعا

أقرئي الورق كويس جدا وشوفي ايه الشروط المطلوبة لكل كلية وبعدين حددي هدفك وبعدها قوليلنا ونقولك تعملي أيه؟

يا جماعة استفسار مهم اوى انا جايب 73 وعندى دور تانى ينفع لو امتحنته ومجموعى جاب كلية اقدم مع الاعتبار انى ممكن عقبال النتيجة تتطلع يكون التنسيق فتنى ممكن الرد من كل الناس ارجوكم

مش هتقدر تقدم إلا لما تظهر النتيجة لكن ممكن تقدم مع المرحلة التانية وهتتساوى وقتها باللي جايب 69.9 %

انا دبلوم سياحة وفنادق ولسه التنسيق بتاعى منزلش وقالو ان يوم الاثنين لصرف الورق يعنى النهارده انا اقصد ان جميع الشعب تجارى صناعى زراعى فندقى يروحو يسحبو الورق النهاردة ارجوكم الرد السريع

لا اللي بيسحبوا الورق صناعي بس

عفروتو
27-Jul-2009, 02:09 PM
ازاى يا ابو حميد يعنى واحد جايب 73 يتساوى بواحد جايب 69 ازاى دى انا سمعت انك تروح تقدم ويدوك ورقة تثيت انك لو نجحت تقدم عادى فى مرحلتك ولا اية ياريت التاكد يا جماعة

عفروتو
27-Jul-2009, 02:11 PM
ممكن اعرف طيب نتيجة الدور التانى بتظهر امتى

دبلوم2009
27-Jul-2009, 02:54 PM
ايه يا جماعه لسه مفيش اخبار عن تنسيق الخمس سنوات

darkgolm
27-Jul-2009, 03:54 PM
لسه يا دبلوم 2009 هو انت وراح حاجه عارف لما تنسيق بتاعنا هينزل هنلاقى نفسنا فضينا بقا خلاص وما ورناش حاجه
وهنزهق والله هههههه
المهم هو تقريبا هيبقا بعد المرحله التانيه للثانويه العامه

دبلوم2009
27-Jul-2009, 05:32 PM
يا جماعه هوه تقديم المعهد الفني للقوات المسلحة قفل ولا لسه واخره امته

محمود m
27-Jul-2009, 05:54 PM
يا جماعه هوه تقديم المعهد الفني للقوات المسلحة قفل ولا لسه واخره امته

ان شاء الله انا هروح بكرة عشان استلم الصور وهبقى اشوف فى سحب ولا لاء وابقى اققولك :apple:

محمود m
27-Jul-2009, 06:06 PM
على فكرة يا جماعه انا سحب الملف النهارده واتطلعت على دليل الكليات والمعاهد الى بتاخد منه الرغبات بتاعتك لقيت ان نسبه الكليات والمعاهد الحكوميه ما تتعداش ال5% بالنسبه للصنايع والباقى 95% متكلين على المعاهد الخاصه ويقولك المصريف هتبقى فى حدود مصاريف الانتساب الموجه لاى كليه يعنى ما فيش حاجه ببلاش ومجدش يستنى حاجه من الحكومه num23 المصريف بالنسبه للمعاهد العليا

لوليتا2010
27-Jul-2009, 07:18 PM
مفيش اى اخبار عن تنسيق الخمس سنوات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمود m
27-Jul-2009, 07:31 PM
مفيش اى اخبار عن تنسيق الخمس سنوات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لسه بعد المرحله الاولى

faozea
27-Jul-2009, 07:33 PM
طب انا مش فهمه اى حاجه انا جايبة 77%بس مش عرفه اختار اية انا مش عايزة معاهد خاصه ونفسى ادخل تربية بس خايفة لم قبلش واتقبل فى معاهد خاصه

llove
27-Jul-2009, 07:42 PM
ig dktu hd p] dr]l hglgt fju hguhl hglhqd ,hv[, p] dv] ugn s,hzgn hkh [dfm 85

محمود m
27-Jul-2009, 07:50 PM
طب انا مش فهمه اى حاجه انا جايبة 77%بس مش عرفه اختار اية انا مش عايزة معاهد خاصه ونفسى ادخل تربية بس خايفة لم قبلش واتقبل فى معاهد خاصه

انا بقى محتار اوى مش عايز تربيه وعايز فى نفس الوقت كليه او معهد تكنولجى خمس سنين واخد بكلوريوس هندسه عشان الى يحير اكتر ان كل قسم وليه كليات معينه ومعاهد وانا قسم الكترونيات وكمبيوتر ومحتار جدا والله فى ترتيب الرغبات num60

السائل
27-Jul-2009, 08:00 PM
num57بصراحة انا اتخنقت ولا طلبات المعهد الفنى لللقوات المسلحة عارفين نجيبها ولا طلبات التنسيق دة غير اننا مش فاهمين حاجة من الى مكتوب فى ورق التنسيق ولا معادلة كلية هندسة نافعة تصوروا المدرس بيدى الدرس ب600جنية اجيبهملوا منين دة غير ان الواحد حيلم المعادلة دى كلها فى اقل من شهر ونصف ازااااااااااى بصراحة حرااااامnum57num57:hysterical::hysterical::hysteri cal::angr1::angr1::angr1:num51num51num51num51num53 num53num53num53num53num15num15num15num15

darkgolm
27-Jul-2009, 08:25 PM
ههههه احلى حاجه شوفتها فيكم انو كلكم خايفين من الفراغ
ربنا مع الجميع

bakabo0z0a
27-Jul-2009, 08:33 PM
انا روحت الجامعة النهاردة وسالت عن تنسيق الصناعى 5 سنين
ان شاء الله هيبقى يوم

2009/8/10 او
2009/8/5
:victory::victory::victory::victory::victory:

darkgolm
27-Jul-2009, 08:37 PM
عى فكره بجد شكرا اوى على المعلومه دى يا باك
يعنى انت تعبت وروحت سالت بنفسك وكده وما بخلتش عينا تقولنا الى اتقال لك مشكوررر يا مان
وفعلا زى ما واحد قال لياا هتبقا فى الحدود دى كمان 10 ايام

الشيماء
27-Jul-2009, 09:35 PM
ياجماعه دي حاجه تحير

كله معاهد خاصه

والكليات

تربيه وآثار

الآثار دي بتاخد ازاى يعنى

نظامها ايه

و لازم اقدم بكرة ولا ممكن اتأخر فى اى يوم

ayoya2010
27-Jul-2009, 09:38 PM
يا جماعة صنايع خمس سنوات اللى جايب فوق 75% هيقدر يدخل هندسة وكليات تعليم صناعى
وبالنسبة لنظام الثلاث سنوات كليات التعليم الصناعى بتقبل من اللى جايب فوق 70 % يعنى التنسيق نازل جدا
بس ياريت يابو حميد تساعدنا فى اختيار الرغبات انت فين ؟؟؟؟؟؟

princ
27-Jul-2009, 09:57 PM
ياجماعه بالنسبه لتنسيق المعاهد والخمس سنين ايه الاوراق اللى هتطلب وكان هل استمارة 2جند او 6 جند ارجو الرد وشكرا للاهتمام

لوليتا2010
27-Jul-2009, 10:06 PM
مين قال ان تنسيق الخمس سنوات فوق ال 75 ممكن يدخل هندسه او تعليم صناعى ؟؟؟؟؟؟؟

هل متاكد من الكلام داااااااااااااااا؟

very_lovely_boy
27-Jul-2009, 10:08 PM
مفيش حد كده يطمني انا جايب89% دبلوم فني نظام الخمس سنوات وانا من الجيزه محدش يعرف ايه اخبار التنسيق عالي ولا في صلحنا يعني مثلا ألحق هندسه القاهر او هندسة حلوان وشكرا ليكم وربنا يوفقنا كلنا

princ
27-Jul-2009, 10:11 PM
num59ياجماعه ياريت اللى يقول اى كلام يبقى متأكد منه اوى علشان فى ناس بتحط املها وقرارتها على الكلام اللى بيكتب ده شكرااااا num59

محمود m
27-Jul-2009, 10:16 PM
مين قال ان تنسيق الخمس سنوات فوق ال 75 ممكن يدخل هندسه او تعليم صناعى ؟؟؟؟؟؟؟

هل متاكد من الكلام داااااااااااااااا؟

ازاى تدخل هندسه انا على حد هلمى ان هندسه لازم معادله

ودلوقتى فى حاجه انا شايف 3 كليات تعليم صناعى السويس وبنى سويف وسوهاج يعنى مش هحط ولا رغبه منهم

والباقى معاهد هليا خاصه بفلوس يبقى فين كليات ومعاهد الحكومه الى بيقولو عليها والله شكل الى جايب 70 زى الى جايب 50 وكله هيدخل بفلوسه فى الاخر كتابين رغبات كلهم خاص num60

zizo1
27-Jul-2009, 10:23 PM
هو انت كنت فى معهد المطريه شعبة ايه اصل انا كمان كنت فى معهد المطريه
على العموم انشاء الله هتدخل هندسة

انا كنت بالمعهد الصناعى بالمطرية قسم (عمارة)

zizo1
27-Jul-2009, 10:25 PM
انا رحت مكتب التنسيق النهاردة وسألت على دبلوم المعاهد الفنية والمدارس 5سنين
وقالو ان هيكون يوم 5/8/2009

princ
27-Jul-2009, 10:32 PM
كده تمام اشطه عليك يازيزووووووووووووووnom

ibrahim elias
27-Jul-2009, 10:37 PM
سؤال بعد اذنكو ياشباب
اخويا جايب 74.5
صنايع 3 سنين
ايه الكليات اللى يقدر يدخلها

وامتى معاد التقديم

ياريت الــرد

faozea
27-Jul-2009, 10:43 PM
لو سمحت ياجماعه الجماعه العمالية دى نظامها ايه بتقبل من كام ومصرفها كام ارجو الرد

محمود m
27-Jul-2009, 11:00 PM
لو سمحت ياجماعه الجماعه العمالية دى نظامها ايه بتقبل من كام ومصرفها كام ارجو الرد

لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) الموقع ده فيه كل حاجه عنها وهى بالمجموع على ما اظن بدون مصروفات

محمود m
27-Jul-2009, 11:02 PM
يا ريت يا جماعه اى حد كتب رغبات يحطها فى مشاركه فى المنتدى لاجل الاطلاع :appl:

ibrahim elias
27-Jul-2009, 11:08 PM
السلام عليكم
لو سمحت يا ابو حميد

انا اخويا جايب 74.5

صنايع 3 سنين قسم كهربا

هل يقدر يدخل اثار ولا مينغعش ؟؟

وايه الكليات اللى ممكن يدخلها عموما

عشان نحدد الرغبات

فى انتظار الرد

youte
27-Jul-2009, 11:16 PM
انا رحت انهارده مكتب التنسيق قالولى النهارده لى دبلوم الصنايع بس الجارى بعد المرحله التانيه للثانوى ليه بقى انا مش فهمه حد يقولى

youte
27-Jul-2009, 11:17 PM
دبلوم تجارى بعد المرحله التانيه لثانويه

بلقيس
27-Jul-2009, 11:19 PM
يا جماعه انا عرفت ان تنسيق الدبلوم الصناعى نزل و بيقبل من 70 فى الميه
و ان التنسيق هيستمر لحد 5 ايام فقط

princ
27-Jul-2009, 11:22 PM
:appl::appl::appl::appl::appl::appl::appl::appl::a ppl::appl::appl:

hussam
27-Jul-2009, 11:30 PM
صلو بقا بينا على النبي .... علشان انا كدا اتلغبط خالص انا رحت مكتب التنسيق النهاردة فالولي عدى علينا 1/8 وتابع الجرايد دا بالنسبة لدبلوم 5 سنين بس دا اخر حاجة عرفتها وفنون جمبلة عاملة امتحان القدرات بكرة فى الكلبة ال فى الزمالك وكان اخر يوم للاستمارات التهاردة الاتنين ... يعني تنسيق ال 5 سنين يوم 1/8 او اول اسبوع فى 8num14

hussam
27-Jul-2009, 11:42 PM
فى حد هنا من دار السلام .... او حد من مدرسة المعمارية بدار السلام

محمود m
27-Jul-2009, 11:45 PM
يا ريت يا جماعه اى حد كتب رغبات يحطها فى مشاركه فى المنتدى لاجل الاطلاع :appl:

يا ريت ردود بخصوص ترتيب الرغبات عشان نرتبها مع بعضnum60num60num60num60num60num60num60num60num60nu m60num60

hussam
27-Jul-2009, 11:51 PM
محمود انت ممكن نقعد نرنب رغباتك مع المدرس بتاعك او اى صاحب لبك فى الكلبة ..وعموما لما التنسيق ال 5 سنين ينزل ها نكتبو مع بعض ..الا هو انت دبلوم ايه مش 5 بردو

السائل
27-Jul-2009, 11:56 PM
محمود انت ممكن نقعد نرنب رغباتك مع المدرس بتاعك او اى صاحب لبك فى الكلبة ..وعموما لما التنسيق ال 5 سنين ينزل ها نكتبو مع بعض ..الا هو انت دبلوم ايه مش 5 بردو
نترتب مين دول مش حاطين المجاميع الى بتقبلها المعاهد واختيارنا للرغبات مقتصر على اختيار الاقرب طب ازاى يعنى احنا نكتب على حسب المكان وهما يختارولنا على حسب المجموع مكانوا ينزلوا المجاميعغ كمان لية حرب الاعصاب دى

darkgolm
28-Jul-2009, 12:04 AM
ههههههه هو اه الهندسه الى بتقبل فوق ال 75 فى خمس سنين ياعم احلم الاول بالتربيه العام كانت واخده السنه الى فاتت من 87
وكليه تربيه صناعيه الى انتو بتقولو عليها وحشه اخذت من 81
والهندسات من 89 وانت نازل
والتربيه النوعيه 84
بس السنه دى فى امل كبير جدا جداااااااااااااااا
انو تنسيق التربيه النوعيه هينزل
لان كليات التربيه النوعيه فى المرحله الاولى للتنسيق الثانويه العامه واحده منهم قبلت من 80%
وبعدين احنا بنتكلم فى مرحله اولى يعنى لسه يمكن تنزل اكتر من كده الان الاماكن فيها شاغره لحد دلوقتى
وفرصه الكبيره فى دخولها هيبقا الفنين المدربين على الرسم
يعنى يا جماعه انا ببشركم انو كليه تربيه نوعيه قسم تربيه فنيه السنه دى تنسيقها هينزل جداا
وده هيبقا فرصه كبيره اوى لينا للدبلومات الفنيه
اما بالنسبه للفنون التطبيقيه والجميله فانا مش مستبشر خير فيهم
لان بتوع الثانويه العامه مجماعيهم عاليه جداا السنه دى والاقبال هيزيد طبعا على كليات الهندسه والفنون التطبيقيه والجميله
اما بالنسبه لكليات التربيه العام فى المرحله الاولى اخذت من الادبى من حوالى 85% ولسه هيبقا فى مرحله تانيه ثانويه
ده تنسيقنا احنا بقا الخاص يعنى هيبقا فى فرصه كبيره فى دخولها
وطبعا كليه التربيه الصناعيه يا اخوانا ناس كتير مستبوخها من بتوع الثانويه العامه
ماعنها عى فكره كليه من الكليات العمليه جدا وخريجنها بيقدرو انهم يعتمدو على نفسم فى العمل الخاص
يعنى مستقبلها كويس واقسامها جميله جداا
والكليه مش هيبقا عليها الاقبال جامد من بتوع الثانويه العامه يعنى الفرصه هتبقا متاحه اكثر انها مجموع تنسيقها هينزل جامد
فى تنسيق المدارس الخمس سنين
اما الهندسه انا متوقع انها هتاخذ السنه من 86% وانت طالع
الجامعه العماليه انتو عارفين انو اى حد بيدخلها عادى
وتقريبا هى دى الكليات المعروفه عندنا اوى

وياجماعه انا بنصح الجميع انو ما يدخلش اى معهد سنتين من نظام الخمس سنوات لانهها ملهاش اى الازمه والى عايز يدخل
يبقا هو هيضيع وقت مش اكتر صدقونى
والمعاهد الخاصه بقا يا جماعه لو تنسيق جه غلط فى غلط ياريت الى بيفكر فيه الحجات دى من دلوقتى
ما يفكرش فى دلوقتى وبس لا يبص لقدام علشان ما تبقاش عبره لغيرك هى طبعا تعليمها ارقى واحسن من حكومى
بس الازم تعمل حسابك انها هتفتح معاك يعنى الازم تكون مستريح ماديا دى اولا علشان اهلك ما يتعبوش معاك وتتعبهم
وربنا مع الجميع

محمود m
28-Jul-2009, 12:06 AM
لاء انا 3 سنين قسم الكترونيات وكمبيوتر بس انا قررت اكتب اول رغبه المعهد العالى للسياحه والفنادق والحاسب الالى وتانى رغبه معهد مصر العالى للهندسه والتكنولجيا جامعه المنصورة والتالته المعهد العالى للحاسبات والمعلومات وتكنولجيا الادارة والرابعه الكليه التكنولجيه المتقدمه بالاميريه والخامسه المعهد الغالى للادارة والحاسب الالى انما الكليات هتبقى بعيده عليا وانا مش عايز تعليم صناعى اسااسا :fish:

بلقيس
28-Jul-2009, 12:07 AM
السلاموا عليكم انا عاوزة حد يرد عليه هو المرحلة الثانية بدا ام لا لو بدا حد يقوليه هى من كامnum33
المرحله الثانيه بدات و بتقبل من 70 فى الميه بس للصنايع فقط

darkgolm
28-Jul-2009, 12:10 AM
نترتب مين دول مش حاطين المجاميع الى بتقبلها المعاهد واختيارنا للرغبات مقتصر على اختيار الاقرب طب ازاى يعنى احنا نكتب على حسب المكان وهما يختارولنا على حسب المجموع مكانوا ينزلوا المجاميعغ كمان لية حرب الاعصاب دى
ومال انت فاكر اه يا سائل انت تنسيق معناه مجاميع دخول الكليات
انت الاول بتحط رغابتك تمام وبعد ما يخلصو من عمليه تجميع الرغبات من كل الطلاب المرشحين
وده هيبقا على اخر الاسبوع
بعديها بيوم هينزل التنسيق بتاعكم فى الجرايد بمجاميع الكليات وامعاهد وبناء على ذلك بقا
هتعرف ساعتها على طول انت قبلت فى اه
بس الا صحيح انت الازم تكتب الكليه الى بلدك يعنى ما ينفعش تكتب مثلا اى كليه فى محافظه تانيه ؟؟

darkgolm
28-Jul-2009, 12:12 AM
لاء انا 3 سنين قسم الكترونيات وكمبيوتر بس انا قررت اكتب اول رغبه المعهد العالى للسياحه والفنادق والحاسب الالى وتانى رغبه معهد مصر العالى للهندسه والتكنولجيا جامعه المنصورة والتالته المعهد العالى للحاسبات والمعلومات وتكنولجيا الادارة والرابعه الكليه التكنولجيه المتقدمه بالاميريه والخامسه المعهد الغالى للادارة والحاسب الالى انما الكليات هتبقى بعيده عليا وانا مش عايز تعليم صناعى اسااسا :fish:
على فكره يا محمود انت القسم بتاعك مطلوب جدا وليكم معاهد تقريبا كتيره وتخصصات مطلوبه
يعنى يا محمود ان شاء الله هتلاقى فرصه كبيره اوى فى انك تظبط نفسك فى حاجه من دول
بس ياراجل اازى انت واحد بتفهم فى الكمبيوتر وصيانته وتدخل سياحه وفنادق اه الكوسه دى ياعم

السائل
28-Jul-2009, 12:12 AM
ومال انت فاكر اه يا سائل انت تنسيق معناه مجاميع دخول الكليات
انت الاول بتحط رغابتك تمام وبعد ما يخلصو من عمليه تجميع الرغبات من كل الطلاب المرشحين
وده هيبقا على اخر الاسبوع
بعديها بيوم هينزل التنسيق بتاعكم فى الجرايد بمجاميع الكليات وامعاهد وبناء على ذلك بقا
هتعرف ساعتها على طول انت قبلت فى اه
بس الا صحيح انت الازم تكتب الكليه الى بلدك يعنى ما ينفعش تكتب مثلا اى كليه فى محافظه تانيه ؟؟
انتا بتبدء من بلدك وتفضل تبعد لغاية متخلص رغباتك

darkgolm
28-Jul-2009, 12:16 AM
طيب ما ميه ميه اهوووو ياعم يعنى لو ملقتش فرصه فى محافظتك وتنسيقها جه عالى هتلاقى فرصه فى حته تانيه
دونت ورى يا مان

darkgolm
28-Jul-2009, 12:17 AM
هو انت بتملى كام رغيه يا سائل ؟؟؟

محمود m
28-Jul-2009, 12:19 AM
على فكره يا محمود انت القسم بتاعك مطلوب جدا وليكم معاهد تقريبا كتيره وتخصصات مطلوبه
يعنى يا محمود ان شاء الله هتلاقى فرصه كبيره اوى فى انك تظبط نفسك فى حاجه من دول
بس ياراجل اازى انت واحد بتفهم فى الكمبيوتر وصيانته وتدخل سياحه وفنادق اه الكوسه دى ياعم

لينا معاهد كتير اوى ومطلوب فعلا بس كلها معاهد خاصه وانا شايف السياحه والفنادق ارقى حاجه لو فى حد شايف حاجه ياريت يشاركنا بيها عشا نوصل لحلول :appl:

لوليتا2010
28-Jul-2009, 12:20 AM
الجامعةالعمالية

خاصه ولا ايه

ومده الدارسه بها سنتان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

محمود m
28-Jul-2009, 12:21 AM
هو انت بتملى كام رغيه يا سائل ؟؟؟

لينا 40 رغبه ومش عارف اعمل غير 5 لحد دلوقتى ههههههههnum14

محمود m
28-Jul-2009, 12:22 AM
الجامعةالعمالية

خاصه ولا ايه

الجامعه العماليه حكوميه والدراسه سنتان
:appl:

محمود m
28-Jul-2009, 12:24 AM

هو فين الى فى بلدى اساسا مش لاقى غير معهدين حاسب الى واحد فى ابو قير وكينج مريوط وكامب شيزار

darkgolm
28-Jul-2009, 12:28 AM
الجامعةالعمالية

خاصه ولا ايه

لا هى حكوميه بس بمصاريف يعنى بتدفع حوالى الف وحاجه سنه تقريبا اقل ازيد مش فاكر
تقريبا سنتين وفيها امتيازات كده تقدر تكمل كمان
يعنى الكلام عليها مش حلو وبيقولو انها مش حاجه اصلا وربنا يوفقكك

darkgolm
28-Jul-2009, 12:33 AM
لينا معاهد كتير اوى ومطلوب فعلا بس كلها معاهد خاصه وانا شايف السياحه والفنادق ارقى حاجه لو فى حد شايف حاجه ياريت يشاركنا بيها عشا نوصل لحلول :appl:
بس انت شكلك يا محمود ما بتحبش الكمبوتر والصيانه اصلا
هو انت مدرسه تدريب مهنى ولا مبارك كول ولا اه ؟
بس بجد سياحه وفنادق مش الايقه على مؤهلك خالص وبعدين كمان انت هتدخلها بفلوس ؟
يعنى ملهاش اى الازمه انك تفكر تقدم فيها تطور دراستك والى تعبت فيه 3 سنين علشان تبقا حاجه كبيره ان شاء الله فى مجالك
وسيب السياحه والفنادق دى للناس الى متاسسين فيها برضه وداخلين يتعلمو اكتر
وبعدين يا محمود انا هقول لك على حاجه حب ما تعمل لكى تعمل ما تحب
صدقنى المثل ده انا ماشى عليه فى حياتى وجايب معايا ايجابيات جامده جدا :victory:

Mr . Ahmed
28-Jul-2009, 12:35 AM
احتاج مساعده... هيا المرحله التانيه بيكون ليها تنسيق وكتابه رغبات زى الاولى ولا الرغبات للاولى بس

وياريت لو اى حد يعرف ايه المعاهد المتاحه للمرحله التانيه يرد عليا ولكم جزيل الشكر والاحترام...

محمود m
28-Jul-2009, 12:37 AM
هو المعهد العالى للتكنولجيا ببنها بيقبل قسم كمبيوتر نظام 3 سنين ولا لاء

الى يعرف يا ريت رد:appl:

دبلوم2009
28-Jul-2009, 12:40 AM
لا يا محمود بيقبل من صنايع خمس سنوات و المعاهد فقط لانه يعادل الهندسة

محمود m
28-Jul-2009, 12:49 AM
لا يا محمود بيقبل من صنايع خمس سنوات و المعاهد فقط لانه يعادل الهندسة

يا خسارة يالا مالناش نصيب طب ما فيش معهد بيدينى بكاللريوس هندسه تكنولجيه غيرة goawy

دبلوم2009
28-Jul-2009, 12:50 AM
فى معهد الطاقة باسوان بس مش عارف بيقبل 3 سنوات ولا لأ

لوليتا2010
28-Jul-2009, 12:50 AM
انا دبلوم خمس سنين بس عايزه ادخل معهد فنى صناعى سنتين هل ينفع علشان نفس المؤهل ولالاء؟؟؟؟؟؟؟؟

محمود m
28-Jul-2009, 12:52 AM
والله انا اتعقدت خلاص وشكلى كمان هقطع ملف بتاع القوات المسلحه goawy

الشيماء
28-Jul-2009, 12:52 AM
لو سمحتم

كلية الاثار نظامها ايه

وبتقبل الحاصلين على ايه

وعايزة حد ينصحنى ادخل ايه علشان انا لغاية دلوقتى مكتبتش الرغبات وهوديها الصبح

دا المفروض يعنى

محمداحمدعطيه
28-Jul-2009, 12:53 AM
نظام 5 سنين يوم 5/8 وقالو اقل من 75% يدخل خاص انا محبط شكلي مش هكمل انا جايب 74.3 وسالنا عن الجامعه المفتوحه قالو مبنخدش الصنايع هناخد من ثانوي عام

محمداحمدعطيه
28-Jul-2009, 12:55 AM
الله يوفقك الجميع لمل يحبه ويرضاه .

darkgolm
28-Jul-2009, 12:57 AM
نظام 5 سنين يوم 5/8 وقالو اقل من 75% يدخل خاص انا محبط شكلي مش هكمل انا جايب 74.3 وسالنا عن الجامعه المفتوحه قالو مبنخدش الصنايع هناخد من ثانوي عام
ياعم الناس دى بتتكلم وخلاص فوكك منهم الوحد من دول بيلعب بمشاعر الى قدامه
المهم انت استنى معانا التنسيقات وهتلاقى مرحلتك الى بتقبل مجموعك
يعنى فوكك منهم دى سنه 2007 كليه التربيه الصناعيه اخذت من 71 % بجد مش بهزر

لوليتا2010
28-Jul-2009, 01:02 AM
انا دبلوم خمس سنين بس عايزه ادخل معهد فنى صناعى سنتين هل ينفع علشان نفس المؤهل ولالاء؟؟؟؟؟؟؟؟

محمود m
28-Jul-2009, 01:03 AM

ان شاء الله هتدخلى انا قدامى معهد فنى صناعى اسكندريه بس مالهوش لازمه او يمكن انا فاهم غلط num14

السائل
28-Jul-2009, 01:05 AM
بصراحة انا اتعقدت وحسبى الله ونعم الوكيل

السائل
28-Jul-2009, 01:07 AM
ان شاء الله هتدخلى انا قدامى معهد فنى صناعى اسكندريه بس مالهوش لازمه او يمكن انا فاهم غلط num14
ملهوش لازمة لية انتا تدخل وتجيب سنتين امتياز وتدخل بعديها هندسة من غير ولا معادلة ولا وجع دماغ

Mr . Ahmed
28-Jul-2009, 01:08 AM
يا جماعه هيا المرحله التانيه بيكون ليها تنسيق وكتابه رغبات زى الاولى ولا الرغبات للاولى بس

وياريت لو اى حد يعرف ايه المعاهد المتاحه للمرحله التانيه يرد عليا لوسمحتم

لوليتا2010
28-Jul-2009, 01:09 AM
انا سمعت ان المعهد دا مستقبلوا حلو جدا جدا وبيشغل بسرعه اوى

وكمان ممكن لو جبت مجموع كويس تدخل هندسه بترول وتعدين

تعرف فيه واحد كان معايا كليه حقوق وكان عايز يكملوا بعد الكليه دا دليل انو مستقبل

بس انا عايزه اتاكد اذا كان ينفع اكملوا ولالاء علشان نفس المؤهل

ibrahim elias
28-Jul-2009, 01:11 AM
السلام عليكم
لو سمحت يا ابو حميد

انا اخويا جايب 74.5

صنايع 3 سنين قسم كهربا

عشان نحدد الرغبات

فى انتظار الرد

محمود m
28-Jul-2009, 01:12 AM
فى معهد الطاقة باسوان بس مش عارف بيقبل 3 سنوات ولا لأ

بيديك شهادة ايه دة :fish:

الشيماء
28-Jul-2009, 01:14 AM
حد يرد عليا

انا مش عارفه افكر ولا اعمل حاجه

اللى جاب الملف ممكن يقولى احسن كليه او احسن معهد فيه

ياريت الرد

دبلوم2009
28-Jul-2009, 01:14 AM
مهندس ميكانيكا او مهندس كهرباء

لوليتا2010
28-Jul-2009, 01:16 AM
حد عندو رد يريحنى ولالاء ؟؟؟؟؟؟؟

محمود m
28-Jul-2009, 01:19 AM

تعرف فيه واحد كان معايا كليه حقوق وكان عايز يكملوا بعد الكليه دا دليل انو مستقبل

بس انا عايزه اتاكد اذا كان ينفع اكملوا ولالاء علشان نفس المؤهل
حكايه انك ممكن تقدمى فيه فاهو ممكن مش مشكله نفس المؤهل عشان دى حاجه ترجعلك انتى بس اهم حاجه مستقبله طبعا اتاكدى الاول

ibrahim elias
28-Jul-2009, 01:20 AM
السلام عليكم
لو سمحتوا يا شباب

انا اخويا جايب 74.5

صنايع 3 سنين قسم كهربا

عشان نحدد الرغبات

فى انتظار الرد
لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

Mr . Ahmed
28-Jul-2009, 01:22 AM
حد يرد عليا

انا مش عارفه افكر ولا اعمل حاجه

اللى جاب الملف ممكن يقولى احسن كليه او احسن معهد فيه

ياريت الرد

الافضل انك تشوفى الكليات دى حسب رغباتك انتى وحسب الكليه اللى تناسبك انتى لان اعتقد ان كل واحد هيختلف عن التانى ف كتابه الرغبات

لوليتا2010
28-Jul-2009, 01:23 AM
انا متاكده من مستقبلوا

محمود m
28-Jul-2009, 01:29 AM
مهندس ميكانيكا او مهندس كهرباء

بس عشان ابقى مهندس اروح اسووووووووووووان من اسكندريه لاسوان هههههههههههههههههههههههه

محمود m
28-Jul-2009, 01:32 AM
انا متاكده من مستقبلوا

:fish:انا هحطو من ضمن الرغبات الاولى وربنا يقدم اللى فيه الخير

دبلوم2009
28-Jul-2009, 01:32 AM
ده لو يجيلي اروح الهند

aya_soltan
28-Jul-2009, 01:34 AM
يا جمعة انا شيفه ان الكل بيبدا فى كتابة الرغبات انتو بداين بمعهد دة اكبر غلط انتو بتدفنو نفسكم

لوليتا2010
28-Jul-2009, 01:38 AM
ربنا يوفقنا محمود m وكل طلبه الدبلومات الفنيه

محمود m
28-Jul-2009, 01:40 AM
يا جمعة انا شيفه ان الكل بيبدا فى كتابة الرغبات انتو بداين بمعهد دة اكبر غلط انتو بتدفنو نفسكم

بداين بكليات عشان ما فيش غير كليه وحده لينا الى هى التعليم الصناعى وفى الصعيد كمان فهنعمل ايه نلجأ للمعاهد رغم انها كلها خاصه بس انا كل همى ان ادخل معهد تمنولجى واخد منه هندسه تكنولجيه num14

ميناعادل
28-Jul-2009, 01:41 AM
مر اليوم الأول لتنسيق طلاب دبلوم المدارس الثانوية الصناعية الحاصلين على مجموع 70% فأكثر بصورتين متناقضتين فى القاهرة وبقية المحافظات، ففى الوقت الذى ازدحمت فيه مكاتب التنسيق فى القاهرة، شهدت مكاتب التنسيق فى بعض المحافظات هدوءاً نسبياً.

فى مكتب التنسيق بجامعة القاهرة، تفاوتت آراء الطلاب وأولياء أمورهم، وركز الطلاب فى شكاواهم على عدم تعاون الموظفين معهم، ومن الزحام وعدم وضوح الكتب الاسترشادية المرفقة مع الأوراق التى توضح كيفية ملء الاستمارات.

وقال الطالب حازم خالد "لا يوجد تعاون من الموظفين وجميع الأسئلة إجابتها لا أعرف"، ووصفت دعاء عاصم عملية سحب الأوراق باليسيرة، إلا أنها أعربت عن استيائها من ارتفاع المجاميع.

فى جامعة عين شمس، شهد مكتب التنسيق بالمدينة الجامعية هدوءاً نسبياً على شراء استمارات التنسيق، ورغم أن اليوم كان مخصصا لشراء الاستمارت فقط، إلا أنه لم يشهد ازدحاماً أو مشادات بين الطلاب، ورغم وصف إحدى الطالبات التنسيق الورقى بأنه الأفضل معربة عن خوفها من التنسيق الإلكترونى الذى قد يتلاعب أحد – على حد وصفها - برغباتها، إلا أن العديد من أولياء الأمور والطلاب تمنوا تعميم التنسيق الإلكترونى على جميع مراحل التنسيق الفني، رافضين تعامل الوزارة معهم على أنهم طلاب من الدرجة الثانية، واصفين التنسيق الإلكترونى بأنه يوفر الجهد والوقت والمصروفات أيضا.

وفى الشرقية، عبر الطلاب عن استيائهم وشعورهم بالتفرقة بينهم وبين طلاب الثانوية العامة، وتساءل الطالب إسلام على من ديرب نجم حاصل على 82% "لماذا نلقى هذه المعاملة من الدولة التى تهتم بطلاب الثانوية العامة، وتوفر لهم جميع سبل الراحة، وتتركنا نتكبد المواصلات والتعب والأرق حتى نستطيع أن نحصل على أوراق التقديم".

ميريان جرجس 80% تقول "خرجت من بيتى الساعة السابعة والنصف صباحا لأصل مكتب التنسيق فى التاسعة صباحا، ورغم ذلك لم أحصل على الاستمارة حتى الساعة الثانية عشرة ظهرا، وعندما أسال أى موظف عن أى شيء يقول الإجابة فى الدليل".

وفى الإسماعيلية، أصدر دكتور محمد الزغبى رئيس جامعة قناة السويس قراراً بتشكيل هيئة مكتب تنسيق الدبلومات، برئاسة الدكتور إبراهيم ناجى نائب رئيس جامعه القناة لشئون التعليم والطلاب، وبإشراف المحاسب محمد عبد الحميد أمين الجامعة، والذى صرح بأنه سيتم طرح أوراق الطلاب ابتداء من غد الثلاثاء لأكثر من 77% فأكثر، والأربعاء لأكثر من 73%، والخميس لأكثر من 70%، والجمعة أقل من 70%، موضحاً أن اليوم مخصص لشراء أوراق التنسيق فقط، ولم يتم رصد أى شكوى خاصة تواجه الطلاب أو أى تزاحم من قبل العاملين أو الطلبة المتقدمين لشراء الأوراق.

وفى الغربية، قررت جامعة طنطا بدء قبول التنسيق لطلاب المدارس الثانوية الصناعية بكلية التجارة، ونظراً لعدم معرفة طلاب الدبلومات الفنية المتقدمة نظام الثلاث سنوات بأماكن ومواعيد تنسيقهم تزاحموا مع طلاب الثانوى الفنى نظام الثلاث سنوات، مما شكل ضغطاً على مكتب التنسيق.

وفى القليوبية، قال الدكتور على شمس الدين نائب رئيس جامعة بنها لشئون التعليم والطلاب، إنه تم إعداد مكتب تنسيق بساحة نادى العاملين خلف كليه العلوم، وذلك حتى لا يكون هناك اختلاط بين طلاب الثانوية العامة وطلاب الدبلومات الفنية، مما يؤدى إلى زحام شديد. وقد شهد اليوم الأول إقبالاً ضعيفاً من الطلاب ولم يشهد سحب المظروفات أى زحام، وهو ما أكده الطالب محمد جميل الصعيدى بقوله "سحبت المظروف اليوم ولم أجد أى صعوبة فى صرف المظروف"، وأرجع ذلك إلى عدم علم الطلاب بمكان مكتب التنسيق حتى الآن، وذلك بسبب عدم وجود لافتات إرشادية تدل على مكان المكتب.

ibrahim elias
28-Jul-2009, 01:42 AM
محدش عايز يرد ليه
انا معرفش حاجة فى نظام التنسيق

السلام عليكم

انا اخويا جايب 74.5

صنايع 3 سنين قسم كهربا

عشان نحدد الرغبات

فى انتظار الرد
لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

Mr . Ahmed
28-Jul-2009, 01:43 AM
انا متاكده من مستقبلوا

طالما انتى متأكده من مستقبله ومجموعك جايب المعهد ده مستنيه ايه .... اتوكلى على الله بس استخيرى ربنا الاول .

ميناعادل
28-Jul-2009, 01:44 AM
انا جايب 86.6 عاوز اعرف كلية تعليم صناعى بتاخد بالمجموع التحريرى ولا النظرى حد يرد عليا بسرعه

ميناعادل
28-Jul-2009, 01:46 AM
حد يرد عليا

ehab2010
28-Jul-2009, 01:51 AM
يا عم محممود M بالله رد عليا انت شكلك خبير ما شاء الله فى التنسيق
انا دلوقت معاك من نفس المدرسه قسم كهرباء حاصل على 66% هل مجموعى ممكن يدخلنى معهد فني صناعى اسكندرية ولا صعب ؟
و هل اروح اجيب ورق التنسيق ولا امتى بالظبط ولا اعمل ايه انا محتاااس

لوليتا2010
28-Jul-2009, 01:53 AM
مستر احمد انا دبلوم خمس سنوات

يعنى نفس المؤهل معرفش ينفع اكملوا ولالاء

علشان نفس المؤهل
فا عايزه اعرف

ehab2010
28-Jul-2009, 01:53 AM
انا دلوقت معاك من نفس المدرسه قسم كهرباء حاصل على 66% هل مجموعى ممكن يدخلنى معهد فني صناعى اسكندرية ولا صعب ؟
و هل اروح اجيب ورق التنسيق ولا امتى بالظبط ولا اعمل ايه انا محتاااس .

دبلوم2009
28-Jul-2009, 01:56 AM
يا لوليتا ينفع بس كده انتي بتضيعي كمان سنتين والمؤهل واحد هيه هيه

محمود m
28-Jul-2009, 02:07 AM
و هل اروح اجيب ورق التنسيق ولا امتى بالظبط ولا اعمل ايه انا محتاااس

قابل مرحله اولى من فوق ال70% ولو ما استكفوش العدد المطلوب من المرحله الاولى هيضطرو ياخدو من المرحله التانيه خلى عندك امل وان شاء الله خير:appl:

لوليتا2010
28-Jul-2009, 02:07 AM
مش مشكله بس مستقبلوا حلو

دبلوم 2009 انت متاكد ؟

Mr . Ahmed
28-Jul-2009, 02:10 AM
لوليتا طالما المؤهل واحد فلا داعى له
والا هتبقى بضيعى وقت على الفاضى
شوفى ينفع تكملى ف ايه تانى يضيف ليكى جديد وربنا يوفقك يارب

محمود m
28-Jul-2009, 02:11 AM
انا جايب 86.6 عاوز اعرف كلية تعليم صناعى بتاخد بالمجموع التحريرى ولا النظرى حد يرد عليا بسرعه

بتاخد بالمجموع التحريرى وبتاخد المرحله الاولى من 70%فاكثر :appl:

لوليتا2010
28-Jul-2009, 02:15 AM
انا عارفه انوا نفس المؤهل وسنتين بس ممكن اكمل كليه ومش استفيد بيها لكن حاجه متاكده انى هلاقى بيها شغل كويس ليه لاء كتير معاهم كليات ومش بيشتغلوا بيها وناس اتخرجت من المعهد دا وبتشتغل بمرتبات كبيره جدا يبقى انهى الاحسن ؟
انا بس عايزه اتاكد

محمود m
28-Jul-2009, 02:25 AM
انا عارفه انوا نفس المؤهل وسنتين بس ممكن اكمل كليه ومش استفيد بيها لكن حاجه متاكده انى هلاقى بيها شغل كويس ليه لاء كتير معاهم كليات ومش بيشتغلوا بيها وناس اتخرجت من المعهد دا وبتشتغل بمرتبات كبيره جدا يبقى انهى الاحسن ؟
انا بس عايزه اتاكد

طب الناس دى اشتغلت فين بالمعهد دة

لوليتا2010
28-Jul-2009, 02:29 AM
المعهد اللى بيجبلهم الشغل وفيه ناس اشتغلوا فى اسكندريه فى الميناء كانوا قسم لحام وبياخدوا مرتبات جامده

ehab2010
28-Jul-2009, 02:31 AM
يعني ممكن يكون فى مرحله تانيه فني صناعى و ممكن لا ؟
ولو اه بيبقا تقريباً ينزل لمجموع كام ؟ انا خايف تنزل 2 او 3 % بس تبقا هيا هيا انا 66%

tweetyxp
28-Jul-2009, 02:35 AM
حرام والله يعنى بتاع االشانويه العاميه اللى جايب 50% يدخل .......... واللى جايب 80% يدخل ايه اومال .........num57 num14

Mr . Ahmed
28-Jul-2009, 02:47 AM
المعهد اللى بيجبلهم الشغل وفيه ناس اشتغلوا فى اسكندريه فى الميناء كانوا قسم لحام وبياخدوا مرتبات جامده

طيب هل الشغل ده هيناسبك كبـــنت ولا ايه ... وهل الشغل ده هتقدرى عليه ولا ايه
اصل مش اهم حاجه المرتب لان فيه شغل كتير بيعطى مرتب لكن بياخد حاجات تانيه كتير اهم منه.

محمود m
28-Jul-2009, 02:49 AM
يعني ممكن يكون فى مرحله تانيه فني صناعى و ممكن لا ؟
ولو اه بيبقا تقريباً ينزل لمجموع كام ؟ انا خايف تنزل 2 او 3 % بس تبقا هيا هيا انا 66%

كل الحكايه فى احتياج المعهد والاماكن الفاضيه يعنى انا ممكن اكون جايب المجموع الى يدخلنى المعهد بس الاولويه للى جايب اكتر منى وهكذا وهى مش هتنزل انتا حطه فى الرغبات لو فيه اماكن فاضيه هيخدوك ان شاء الله:appl:

لوليتا2010
28-Jul-2009, 02:51 AM
لا انا قسم الكترونيات هدخل القسم اللى كنت فيه

Mr . Ahmed
28-Jul-2009, 02:59 AM
لا انا قسم الكترونيات هدخل القسم اللى كنت فيه

مش واضح اوى الرد ده ليا ياريت توضحيه شويه لو سمحتى

elsab3_1
28-Jul-2009, 03:08 AM
هو لازم املى 40 رغبه
اصل انا كتبت 5 رغبات فقط
ونسبتى 77.6
ومش عارف اكتب حاجة تانيه
يعنى من الاخر مش عايز معاهد خاصه وكل المتاح امامى 4 كليات فقط ومعهد

ehab2010
28-Jul-2009, 04:12 AM
معقول اربعين رغبه ؟
انا قلت خمسه بالكتير هههههههههههههههه
دول عاوزينك تكتب كليات ومعاهد مصر كلها 40 رغبه صعبه اوى
الواحد بعدما يقدم يقول لنفسه يا تري حقبل فى معهد فني اسكندرية ولا طنطا ولا بنها ولا بني سويف
مش يقعد يقول يا تري قبلت فى معهد فني اسكندريه ولا القاهره ولا مطروح ولا بنها ولا طنطا ولا المطريه ولا بورسعيد ولا المنصورة ولا المعهد العالى للفندقه ولا معهد الخدمة الاجتماعيبه ولا المحاسبه ولا الخ الخ الخ ده معقول !

حنونة المصرى
28-Jul-2009, 04:30 AM
رسالة التفعيل ماوصلتش فى الميل

mimooo
28-Jul-2009, 11:26 AM
ياجماعة الموضوع بسيط جدا وفعلا كل حاجة واضحة وبالتفصيل فى الدليل اللى جاى مع ورق التنسيق
واى حد عايز يدخل هندسة اى شعبة سواء مدنى او معمارى او حاسبات او اى تخصص هيلاقى معاهد عليا كتيرة اوى وفى الدليل موضح اماكنها ومصاريفها وكمان بتبقبل من جميع التخصصات وطبعا كلها خمس سنين
بجد انا شايف ان دى احسن حاجة متاحة لان باقى الحاجات الموجودة ملهاش اى لازمة وبالنسبة للمصاريف ممكن تعتبروها استثمار ومبلغ بيدفع كل سنة بس ان شاء الله بعد التخرج كل ده هيتعوض وانه فى الاخر بتشتره مستقبلكم

أبو حميد
28-Jul-2009, 11:43 AM
السلام عليكم
لو سمحت يا ابو حميد

انا اخويا جايب 74.5

صنايع 3 سنين قسم كهربا

عشان نحدد الرغبات

فى انتظار الرد

لا أثار مينفعش

وخليه يركز على التربية والتعليم الصناعي وفي الخر يحط المعاهد الفنية احتياطي علشان لو الكليات ضاعت منه.

هو لازم املى 40 رغبه
اصل انا كتبت 5 رغبات فقط
ونسبتى 77.6
ومش عارف اكتب حاجة تانيه
يعنى من الاخر مش عايز معاهد خاصه وكل المتاح امامى 4 كليات فقط ومعهد

لازم تملاهم وتحط في الأول معهد هندسة عالي أحتياطي

ولو عاوز تربية حط كل التربية وبعدها كل التعليم الصناعي

ولو عاوز نعليم صناعي حط كل التعليم الصناعي وبعدها كل التربية

وبعدين تحط معهدين تلاتة أحتياطي

رسالة التفعيل ماوصلتش فى الميل

تم تفعيل حسابك.

بشكل عام يا جماعة كل واحد يفكر كويس ويشوف هو عاوز يبقى ايه؟ أختيارك دلوقت هتتبني عليك حياتك كلها

ولو حتى تقديرك يجيب حاجة عالية أختار اللي بتحبه

ولو حاسس أنك هتنجح كمهندس فكر في التعليم الخاص ومش مهم الفلوس هتتعوض بعدين (لو كنت تقدر)

ميناعادل
28-Jul-2009, 12:07 PM
عاوز اعرف المعهد العالى للحاسب الالى بياخد من كام السنة دى وخد من كام السنه اللى فاتت حد ير عليا بسرعه

اللى فى بورسعيد

mimooo
28-Jul-2009, 12:13 PM
ده لينك دليل المعاهد الخاصة من موقع التنسيق وهو نفس الدليل اللى جاى مع ورق التنسيق

لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد

واللينك ده كان موجود فى نفس الموضوع ده قبل كده

كل المعاهد العليا الخمس سنوات بتاخد من حد ادنى 75%

الحب المنسى
28-Jul-2009, 01:29 PM

لو حضرتك بتتكلمى عن معهد فنى صناعى او الاسم التانى ليه كلية تكنولوجيا فى ناس كتير بيقلوا كويس جداً وكمان بيدخلنا على كلية الهندسة ده فى حالة لو جبتى تقدير كويس وان شاء الله ربنا يوفقنا كلنا ويوفق اللى هيدخل المعهد ده ونبقا اصحاب هناك ... :)

ahmed mousa
28-Jul-2009, 02:19 PM
لو سمحت يا ابو حميد انت او اى حد هنا من اللى موجودين انا عارفى ان مجموعى زفت بس لو فى حد يعرف معهد حاسبات كويس فى اسكندرية معتمد ودراسته 4سنين مش مهم مصاريفه كام ... يقولى اناجايب 57% تحريرى و 59%الكلى ....

بجد مخنوق ومش لاقى حد يرد عليا ويفدنى من فضلكم لو حد يعرف اى حاجة يكتبهالى واكون شاكر جدا

محمود m
28-Jul-2009, 03:02 PM
لو سمحت يا ابو حميد انت او اى حد هنا من اللى موجودين انا عارفى ان مجموعى زفت بس لو فى حد يعرف معهد حاسبات كويس فى اسكندرية معتمد ودراسته 4سنين مش مهم مصاريفه كام ... يقولى اناجايب 57% تحريرى و 59%الكلى ....

فى المعهد العالى للحاسب الالى بكينج مريوط اسكندريه الدراسه 4 سنين وبتاخد درجه البكالوريوس فى نظم المعلومات الاداريه ومصاريفه 3140 فى السنه :appl:

محمود m
28-Jul-2009, 03:07 PM
لو حضرتك بتتكلمى عن معهد فنى صناعى او الاسم التانى ليه كلية تكنولوجيا فى ناس كتير بيقلوا كويس جداً وكمان بيدخلنا على كلية الهندسة ده فى حالة لو جبتى تقدير كويس وان شاء الله ربنا يوفقنا كلنا ويوفق اللى هيدخل المعهد ده ونبقا اصحاب هناك ... :)

انتى مش شايفه انه صعب شويه انك تجيبى تقدير امتياز او جيد جدا فى السنتين كل الحكايه ان الحماس عندك حاليا بسبب الفراغ الى احنا فيه بس اما نعيش الواقع هنلاقى حجات غير كدة خالص فالواحد يخليه فى المضمون من الاول انا قررت هدخل معهد هندسه واخد بكالريوس هندسه واضحى بالفلوس بس اهم حاجه الدرجه ومابقاش عايش على اوهام انى اجيب تقدير فى معهد عشان ادخل هندسه وكدة على فكرو كتاب الرغبات كله يعتبر يخصنا احنا كله كمبيوتر والكترونيات بس هى حكايه تردد بس وربنا يوفقنا

mhjklmjkl
28-Jul-2009, 03:11 PM
والنبي ياجماعة انا جايب 66% دبلوم صنايع نظام 3 سنوات
ماحدش يعرف المعاهد الخاصة بتاخد من كام %
وعايز موقع تنسيق للدبلومات
وشكراااااااااااااااااااا

princ
28-Jul-2009, 03:14 PM
ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

الحب المنسى
28-Jul-2009, 03:20 PM
انتى مش شايفه انه صعب شويه انك تجيبى تقدير امتياز او جيد جدا فى السنتين كل الحكايه ان الحماس عندك حاليا بسبب الفراغ الى احنا فيه بس اما نعيش الواقع هنلاقى حجات غير كدة خالص فالواحد يخليه فى المضمون من الاول انا قررت هدخل معهد هندسه واخد بكالريوس هندسه واضحى بالفلوس بس اهم حاجه الدرجه ومابقاش عايش على اوهام انى اجيب تقدير فى معهد عشان ادخل هندسه وكدة على فكرو كتاب الرغبات كله يعتبر يخصنا احنا كله كمبيوتر والكترونيات بس هى حكايه تردد بس وربنا يوفقنا

هقولك حاجة كل الحكاية ان كله بيقول انها كويسه وحلوة وتأهلك لكلية الهندسة وكدة واساساً ماما هى اللى عايزانى ادخل الكلية ديه علشان عايزانى مهندسة وحاسة انى ممكن احققالها املها وبعمل كل اللى هى عايزاها بس بجد انا مكنتش عايزة كدة من الاول مش عايزة قسم كمبيوتر عايزة ادخل كلية الزارعة وهى مش عايزة كدة وبجد انا تهوت وحاسه انى معنديش هدف لاى حاجة انا كل اللى هممانى دلوقتى انى احققالها هدفها وربنا يوفقك ويوفقنا ان شاء الله

محمود m
28-Jul-2009, 03:39 PM
هقولك حاجة كل الحكاية ان كله بيقول انها كويسه وحلوة وتأهلك لكلية الهندسة وكدة واساساً ماما هى اللى عايزانى ادخل الكلية ديه علشان عايزانى مهندسة وحاسة انى ممكن احققالها املها وبعمل كل اللى هى عايزاها بس بجد انا مكنتش عايزة كدة من الاول مش عايزة قسم كمبيوتر عايزة ادخل كلية الزارعة وهى مش عايزة كدة وبجد انا تهوت وحاسه انى معنديش هدف لاى حاجة انا كل اللى هممانى دلوقتى انى احققالها هدفها وربنا يوفقك ويوفقنا ان شاء الله

لو بصيتى على كلام الناس فهتلاقيه كتير وكل واحد بيقول الى يريحه المهم انتى لازم تحددى هدفك بنفسك عشان تعرفى تحققى هدفك انما لو دخلتى حاجه مش مقتنعه بيها عمرك ما هترتاحى فيها انا كنت عايز ادخل المعهد التكنولجى بتاع بنها بس مش هينفع ليا فقررت خلاص انى ادخل معهد هندسه خاص واخد منه بكالريوس هندسه شبعه اتصالات والكترونيات واكمل فى تخصصى للاخر عشان اساسا العالم كله دلوقتى ماشى بالكمبيوتر يعنى مش هخسر حاجه والفلوس الى هدفعها هعوضها بعدين ان شاء الله بس احنا دلوقتى فى نقطه تحديد هدف فى الحياه لننجح لنقعد فى البيت وكاننا مش عملنا حاجه وربنا معانا

الحب المنسى
28-Jul-2009, 03:52 PM
لو بصيتى على كلام الناس فهتلاقيه كتير وكل واحد بيقول الى يريحه المهم انتى لازم تحددى هدفك بنفسك عشان تعرفى تحققى هدفك انما لو دخلتى حاجه مش مقتنعه بيها عمرك ما هترتاحى فيها انا كنت عايز ادخل المعهد التكنولجى بتاع بنها بس مش هينفع ليا فقررت خلاص انى ادخل معهد هندسه خاص واخد منه بكالريوس هندسه شبعه اتصالات والكترونيات واكمل فى تخصصى للاخر عشان اساسا العالم كله دلوقتى ماشى بالكمبيوتر يعنى مش هخسر حاجه والفلوس الى هدفعها هعوضها بعدين ان شاء الله بس احنا دلوقتى فى نقطه تحديد هدف فى الحياه لننجح لنقعد فى البيت وكاننا مش عملنا حاجه وربنا معانا

ده اكيد بس هو فين المعهد ده هل اللى فى الدليل صفحة 146 او 147 بس بالنسبة للمصاريف بجد هيكون حرام علشان فى واحد بـ 10624 والتانى بـ 7667 فكر كويس يا محمود علشان متدفعش كل الفلوس ديه وبعد كدة تندم وهيكون بجد حرام وربنا يوفقك ان شاء الله ...

very_lovely_boy
28-Jul-2009, 04:02 PM
هو انتو بتردو على نفسكو بس مفروض ألي يسأل اي سؤال اي حد عارف يجوبو يجوبو مش كل واحد ليه صاحب يرد عليه بس

محمود m
28-Jul-2009, 04:11 PM
ده اكيد بس هو فين المعهد ده هل اللى فى الدليل صفحة 146 او 147 بس بالنسبة للمصاريف بجد هيكون حرام علشان فى واحد بـ 10624 والتانى بـ 7667 فكر كويس يا محمود علشان متدفعش كل الفلوس ديه وبعد كدة تندم وهيكون بجد حرام وربنا يوفقك ان شاء الله ...

امال هعمل ايه بس الواحد عايز حاجه عمليه وما فيش غير الهندسه باقى المعاهد هخدها وملهاش لازمه واسكندريه مافيش فيها غير معاهد حاسب الى مش لاقى تكنولجيه غير فى محافظات تانى فايبقى مش هتفرق كتير
واشوف الهندسه احسن وبعدين الفلوس الى هندفعها هنلاقيها بعدين هروح انا بقى استلم الصور بتاعت القوات المسلحه دلوقتى ونبقى نتابع بعد ما اجى ان شاء الله

very_lovely_boy
28-Jul-2009, 04:12 PM
يااااااااااااااااااااااااااااا جدعان انا اجايب89%في دبلومات الفني نظام الخمس سنوات حد يعرفني هنلحق هندسه القاهره او حلوان وياريت حد يرد عليا وشكرا

الحب المنسى
28-Jul-2009, 04:48 PM
امال هعمل ايه بس الواحد عايز حاجه عمليه وما فيش غير الهندسه باقى المعاهد هخدها وملهاش لازمه واسكندريه مافيش فيها غير معاهد حاسب الى مش لاقى تكنولجيه غير فى محافظات تانى فايبقى مش هتفرق كتير
واشوف الهندسه احسن وبعدين الفلوس الى هندفعها هنلاقيها بعدين هروح انا بقى استلم الصور بتاعت القوات المسلحه دلوقتى ونبقى نتابع بعد ما اجى ان شاء الله

ارجع واقولك متستعجلش برضه حط كل الفروض قدامك علشان متندمش ومن الافضل ليك انك تدخل حاجة فى بلدك انت عارفاها وحاجة على قد المصاريف بتاعتك علشان لا يكلف الله نفسنا الا وسعها ومش عايزة اقولك برضه حط كل الفروض قدامك ومتشغلش دماغك بالى الناس بيقلوهوا وبجد حرام عليك انك تعمل كدة فى نفسك افرض لا قدر الله ان ربنا مش وافقك هتعمل ايه ساعتها هتندم على الفلوس اللى ضاعت ومعنى الكلام اللى فى الدليل انك هتكون فى غربة وسفر وغير المواصلات والاكل والشرب والكورسات وارجع واقولك انت عارف مستواك ايه ومصلحتك ايه وربنا يوفقك ونتابع مع بعض برضه ان شاء الله ولو فى اى حاجة انا هنا ...

el3ndleb
28-Jul-2009, 05:20 PM
كلام كله واحد
ومفيش جديد كل الكلام بيتقال ضاييعين ومتاخرين ومنسيين وموش طايلين حاجه مع ان الفرصه كلها قدامنا
بس عاوزة شويه صبر انت استلمت ملف الرغبات ابدا فيه واكتب كل اللي المتاح ليك بحيث تكون راضي عنه وحابه علشان تقدر تكمل فيه
ومتقولش مفيش حاجه متاحه ولا تقول مفيش غي 5 والا 6
منتا عندك كلية تربيه وكليه تعليم صناعي في 3 مناطق وعندك معهد الفني الصحي 5 مناطق وعندك معهد فني صناعي اكتير من منطقه والاجمل اننا كلنا قدامنا معهد العالي للحاسب الالي ببور سعيد معهد موش يعتبر خاص مصريفه موش بتعدي 400 او 500 جنية
يعني شوف قد ايه قدامنا وحكومي كمان ركزو بس
وعلي فكرة معهد الفني الصحي شعبة اجهزة طبيه دا موش وحش ومستقبله جميل جدا
وبرضو بقول للاحبه اللي مجموعهم موش جاب ال 70 % اصبر دا نسبة النجاح 48 % اكيد العدد حيكون قليل جدا
وحياخدو ناس تحت 70 %
واكيد احنا شوفنا واحنا بنسحب ملف الرغبات مفيش ازدحاام كل ده يطمئن الجميع وبالتوفيق

el3ndleb
28-Jul-2009, 05:24 PM
عاوز اعرف المعهد العالى للحاسب الالى بياخد من كام السنة دى وخد من كام السنه اللى فاتت حد ير عليا بسرعه
استااذي اغالي محدش يعرف المعهد حاسب والا ايه معهد ولا كليه حياخد من كام انت بتقدم رغباتك وبعد ما كل الرغبات بتتلم بيبدا كل معهد يشوف هو عاوز كام طالب وعلي اساس لو حتفرض انو عاوز 1000 طالب ومتقدم له في الرغبات 2000 بيعمل ايه ؟
بيشوف ايه اعلي ناس جايبه درجات ويشوف الحد الادني لهم كام ويبدا يصرح يقول انو مثلا حياخد من 76% وهكذا في باقي المعاهد والكليات

لوليتا2010
28-Jul-2009, 05:47 PM

اانتى ان شاء الله هتدخلى معهد فنى صناعى فين

انا اقرب مكان ليا بورسعيد

وانتى؟

ميناعادل
عاوز اعرف المعهد فى صحى ده كويس هو بياخد من كام وكان بياخد من كام السنه اللى فاتت

the fire of love
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته سورى ياجماعه بس انا عايز اعرف تنسيق المرحله التلته هيظهر امتى انا عارف ان مجموعى زى الزفت بس انا كنت متوقع فوق ال70% وفى الاخر جبت 61% المهم يريت حد يفدنى لانى بصراحه مش عارف اعمل ايه وسورى لو هتضايق حد فيكم

ميناعادل
28-Jul-2009, 05:49 PM
هى النتيجه بتاعت المرحله دى هاتظهر امتا كده

ميناعادل
28-Jul-2009, 05:53 PM
انا عاوز اعرف انا مجموعى ان شاء الله هايقبل ايه انا جايب 86.8 وكتبت كليه تعليم صناعى السويس وبعدين بنى سويف وسوهاج وبعد المعد الحاسب الالى فى بورسعيد وبعدين المعاهد الصحى ياريت يا ابو الاحميد ترد عليا بسرعه عاوز اعرف اما ان شاء اله قبلت فى كلية التعليم الصناعى ايه هى الاختبارات اللى هما هايعملهنا ياريت ترد عليا بسرعه وشكرا

لوليتا2010
28-Jul-2009, 05:53 PM
مش واضح اوى الرد ده ليا ياريت توضحيه شويه لو سمحتى

يعنى انا كنت فى المدرسه قسم الكترونيات هدخل القسم اللى كنت فيه (الكترونيات )وبعدين المعاهد فيه اقسام مبتقبلش البنات زى لحام دا وغيرو

لوليتا2010
28-Jul-2009, 06:14 PM
هو فيه كليات 3 سنوات فى مصر ؟

ميناعادل
28-Jul-2009, 06:27 PM
انا عاوز اعرف انا مجموعى ان شاء الله هايقبل ايه انا جايب 86.8 وكتبت كليه تعليم صناعى السويس وبعدين بنى سويف وسوهاج وبعد المعد الحاسب الالى فى بورسعيد وبعدين المعاهد الصحى ياريت يا ابو الاحميد ترد عليا بسرعه عاوز اعرف اما ان شاء اله قبلت فى كلية التعليم الصناعى ايه هى الاختبارات اللى هما هايعملهنا ياريت ترد عليا بسرعه وشكرا
لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد) لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد

أبو حميد
28-Jul-2009, 06:30 PM
يااااااااااااااااااااااااااااا جدعان انا اجايب89%في دبلومات الفني نظام الخمس سنوات حد يعرفني هنلحق هندسه القاهره او حلوان وياريت حد يرد عليا وشكرا

يا عم ربنا يسهل وتدخل القاهرة

ولو ملحقتش ممكن تدخل هندسة أقاليم وتحول بعدين عل هندسة القاهرة

وأحتمال كبير تقبل في هندسة حلوان

لما يجيي تنسيقك أبقى حط كل الهندسات وربنا يوفق.

الشيماء
28-Jul-2009, 06:38 PM
انا كتبت اول رغبه معهد فنى صناعي بالمحلة

ايه رأيكم

غلطت ولا لا

يعنى المعهد دا كويس ولا ايه

وهينفع امشي فيه

وهل هيقبل بمجموع 86.5%

ياريت الرد

لوليتا2010
28-Jul-2009, 06:47 PM
هو فيه كليات 3 سنوات فى مصر ؟

لوليتا2010
28-Jul-2009, 06:49 PM
انا كتبت اول رغبه معهد فنى صناعي بالمحلة

ايه رأيكم

غلطت ولا لا

يعنى المعهد دا كويس ولا ايه

وهينفع امشي فيه

وهل هيقبل بمجموع 86.5%

ياريت الرد

معهد فنى صناعى بياخد تقريبا من 75% والله اعلم وان شاء الله ربنا يوفق

انتى من المحله انا سمعت ان فيه كليه 3 سنين فى المحله هل عندك اى معلومات بالنسبه للموضوع دا؟

الشيماء
28-Jul-2009, 06:58 PM
معهد فنى صناعى بياخد تقريبا من 75% والله اعلم وان شاء الله ربنا يوفق

انتى من المحله انا سمعت ان فيه كليه 3 سنين فى المحله هل عندك اى معلومات بالنسبه للموضوع دا؟
انا مش من المحلة

والمفروش ان اقرب مكان ليا المنصورة

بس مفيش معهد فنى صناعي المنصورة

فاخترت المحلة لانها اقرب من الزقازيق

بس ممكن اسألك

لوليتا2010
28-Jul-2009, 07:01 PM
انا مش من المحلة

والمفروش ان اقرب مكان ليا المنصورة

بس مفيش معهد فنى صناعي المنصورة

فاخترت المحلة لانها اقرب من الزقازيق

بس ممكن اسألك

فيه معهد فنى صناعى فى بورسعيد ممكن يكون قريب ليكى

انتى منين؟

الشيماء
28-Jul-2009, 07:06 PM
فيه معهد فنى صناعى فى بورسعيد ممكن يكون قريب ليكى

انتى منين؟
انا من بلقاس

الحب المنسى
28-Jul-2009, 07:20 PM
اانتى ان شاء الله هتدخلى معهد فنى صناعى فين

انا اقرب مكان ليا بورسعيد

وانتى؟

انا من اسكندرية بس اكيد هنكون صحاب وربنا يوفقك ان شاء الله ...

الشيماء
28-Jul-2009, 07:32 PM
انا عايزة اروح المعهد يكون ليا فيه اصحاب

لوليتا2010
28-Jul-2009, 07:35 PM
انا من اسكندرية بس اكيد هنكون صحاب وربنا يوفقك ان شاء الله ...

اكيد ان شاء الله

وربنا يوفقك

خالد الفيومى
28-Jul-2009, 07:36 PM
معى معهد فنى واريد ادخل كليه التعليم الصناعى متى التقديم وما الحد الانى للقبول

الحب المنسى
28-Jul-2009, 08:01 PM
انا عايزة اروح المعهد يكون ليا فيه اصحاب

يا قمر انتى تختارى المكان الاقرب ليكى وان شاء الله لما تدخلى المعهد هيكون ليكى اصحاب ولو انتى من اسكندرية اكيد هنكون اصحاب ونعمل جروب لينا على الفيس بوك وهنتقابل ونبقا اصحاب زى ما احنا هنا هنكون اصحاب يبقا من خلال النت ومن خلال الحياة العادية بس نقبل الاول فيه المعهد وبعدين نعمل جروب جامد جداً ان شاء الله ...

الحب المنسى
28-Jul-2009, 08:03 PM
اكيد ان شاء الله

وربنا يوفقك

انتى منين يا قمر ؟؟

princ
28-Jul-2009, 08:09 PM
انا كنت فى معهد فنى صناعى فى بورسعيد وخلصت السنادى ودا معهد كويس جدا جدا

هشام يسرى
28-Jul-2009, 08:15 PM
يابرنس تنسيق المعاهد والكليات فى كلية الحقوق الى فى المجمع اكيد عارفها انا روحت بس انا دبلوم تجارة لسة يوم السبت الجى

الحب المنسى
28-Jul-2009, 08:21 PM

طيب تمام جداً ربنا يبشرك بالخير ...

محمود m
28-Jul-2009, 08:26 PM
باااااااااااك انا لسه جايب الصور وجى يالهويز على الى بيحصل حاجه اخر بهدله دا الواحد حاسس انه بيقدم فى قوات تقطيع مش مسلحه احنا خلينا فى المدنى احسن من البهدله دى هههههههه :bebsi1:

karim2012a
28-Jul-2009, 08:30 PM
يا جماعه انا احوكم كريم من الجيزه
انا جايب 325 بعنى 70.65% ممكن ادخل معاهد حكومه
انا راحت مكتب التنسيق يوم الاثنين وسحبت الرغبات
بس انا قسم غريب قسم معادن زخرفية وصياغة
ممكن يدخلونى ال70 دول ارجو الرد فى السرع وقت

الحب المنسى
28-Jul-2009, 08:32 PM

يا جماعه انا احوكم كريم من الجيزه
انا جايب 325 بعنى 70.65% ممكن ادخل معاهد حكومه
انا راحت مكتب التنسيق يوم الاثنين وسحبت الرغبات
بس انا قسم غريب قسم معادن زخرفية وصياغة
ممكن يدخلونى ال70 دول ارجو الرد فى السرع وقت

ان شاء الله تدخل معهد بس انت شوف الدليل الاول ...

karim2012a
28-Jul-2009, 08:46 PM
يعنى القسم بتاعى يقبل ولا لا
ممكن ادخل معاهد حكوميه ولا لا
واخر طلب ممكن ال70% يقبل معهد المطرية ولاالصحافة ولا لاوشكرا ليك

لوليتا2010
28-Jul-2009, 09:42 PM
انتى منين يا قمر ؟؟

انا من الدقهليه

عفروتو
28-Jul-2009, 09:59 PM
يا جماعة انا دبلوم تجارى 5 سنين جبت 73 وكان عندى دور تانى وامتحنته خلاص هل كدة ممكن اقدم لو ان شاء الله التنسيق نزل ل73 وياريت اعرف لو منزلش اعمل اية واكمل فى اية ياريت المشاركة

مصراوى22
28-Jul-2009, 11:06 PM
السبت بداية تنسيق الدبلومات التجارية والزراعية ونظائرها بحد أدني 70%

قرر مكتب التنسيق، فتح باب قبول أوراق الطلاب الحاصلين علي دبلوم المدارس التجارية والزراعية نظام 3 سنوات بالجامعات بداية من السبت المقبل ولمدة 4 أيام من التاسعة صباحاً وحتى السادسة مساءً، وخصص المكتب يوم السبت لصرف الأوراق فقط، بينما خصص باقي الأيام للصرف وتسليم الأوراق.

وحدد الحد الأدنى للقبول بالمرحلة بـ70% بواقع (476 درجة) للشعبة الزراعية، و(336) لأمناء المعامل، و(371) لإعداد مهني بالنسبة للحاصلين علي دبلوم المدارس الزراعية، و(385) للشعبة العامة وشعبتي تأمينات تجارية وشؤون فندقية، و(378) لشعبة معاملات تجارية و(350) للشؤون القانونية و(322 ) للمشتريات وللمخازن و(462 ) لمبارك كول مساعد إداري و(630) لمبارك كول نقل دولي و(553) لمبارك كول فنادق و(301) لثانوية فندقية إعداد مهني و(490) لسكرتارية طبية بالنسبة للحاصلين علي الثانوية التجارية ونظائرها.

ويتسلم المكتب أوراق الطلاب الحاصلين علي 75% فأكثر يوم الأحد، والحاصلين علي 73% لأقل من 75% يوم الاثنين، والحاصلين علي 70% لأقل من 73% يوم الثلاثاء بالنسبة للطلاب الحاصلين علي دبلوم المدارس التجارية ونظائرها والحاصلين علي المدارس الزراعية نظام الثلاث سنوات.

ويشترط المكتب إحضار استمارة النجاح البيضاء وشهادة الميلاد الأصلية وصورة منها و6 صور شخصية ونموذج 2 جند للطلاب الذكور وشهادة التفوق الرياضي إن وجدت وطلب الالتحاق وبطاقة الاختيار واستمارة الأنشطة وبيان ترتيب الرغبات.

محمود m
28-Jul-2009, 11:08 PM
وزير التعليم هلال لسه مخلص دلوقتى فى البيت بيتك كان كلامه كله على التعليم الفنى

لوليتا2010
28-Jul-2009, 11:09 PM
قال ايه يا محمود ؟؟؟؟

elsab3_1
28-Jul-2009, 11:16 PM
انا رحت انهاردة مكتب التنسيق ةلازم تملا 40 رغبة ومعظم المعاهد خاصة يعنى بالفلوس
بس بجد مفيش ناس كتير اوى ناس بسيطةاوى وغير كدة مكتب التنسيق الناس الاى فى المكتب كويسين متعاون اوى

محمود m
28-Jul-2009, 11:17 PM
ارجع واقولك متستعجلش برضه حط كل الفروض قدامك علشان متندمش ومن الافضل ليك انك تدخل حاجة فى بلدك انت عارفاها وحاجة على قد المصاريف بتاعتك علشان لا يكلف الله نفسنا الا وسعها ومش عايزة اقولك برضه حط كل الفروض قدامك ومتشغلش دماغك بالى الناس بيقلوهوا وبجد حرام عليك انك تعمل كدة فى نفسك افرض لا قدر الله ان ربنا مش وافقك هتعمل ايه ساعتها هتندم على الفلوس اللى ضاعت ومعنى الكلام اللى فى الدليل انك هتكون فى غربة وسفر وغير المواصلات والاكل والشرب والكورسات وارجع واقولك انت عارف مستواك ايه ومصلحتك ايه وربنا يوفقك ونتابع مع بعض برضه ان شاء الله ولو فى اى حاجة انا هنا ...

انا مش مستعجل بس انا عايز حاجه اشتغل بيها مش اخدها واقعد بيها فى البيت او اشتغل اى شغل كدة وخلاص عايز لو حطيت فلوس فى حاجه القيها بتتعوض بعد كدة وفى نفس الوقت تبقى شهاده كويسه تبقى مع الواحد ولو انتى شايفه حاجه غير الهندسه وكويسه قوليلى اانا لسه هسلم الملف يوم الجمعه

لوليتا2010
28-Jul-2009, 11:18 PM
num6ودبلوم صناعى خمس سنوات num6

محمود m
28-Jul-2009, 11:20 PM
قال ايه يا محمود ؟؟؟؟
كل الى قاله يا لوليتا ان المرحله الجايه هتبقى الاولويه للتعليم الفنى بس باسلوب غير مباشر كان بيتكلم عن المعاهد واكليات التكنولجيه والفنيه والسايحه والفنادق بيقول انا باهل الطلبه على حسب المواصفات الى عيزاها الشركات الخاصه وكدة والتنسيق بيقول مش بالمجموع فى ترتيب معين عندهم انا مش عارف ترتيب ايه