المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تنسيق الدبلومات الفنية

الصفحات : 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

السائل
19-Jul-2009, 05:17 PM
يا شباب يوم الاتنين بكره يعني ولا اللي27

بكرة

السائل
19-Jul-2009, 05:19 PM
ادخل علشان نعرف بعض وايه اساليب المذكرة بتاعت كل واحد
انا عندى طب كام سؤال انتا بتعمل المعادلة فين وياترا بدئت من امتا عشان لو طلعنا قريبين من بعض نقعد نزاكر سوا

alahmedfifa
19-Jul-2009, 05:24 PM
انا عندى طب كام سؤال انتا بتعمل المعادلة فين وياترا بدئت من امتا عشان لو طلعنا قريبين من بعض نقعد نزاكر سوا
ادخل على الايميل
alahmedfifa@yahoo.com

لولى هاى
19-Jul-2009, 07:19 PM
السلام عليكم ورحمه الله الرجاء ياانسه سما علام انالسه عضوه جديده فى المنتدى من المنوفيه جيبه فى الصنايع 3سنين 68.9%ممكن الحق ايه ؟وايه المعاهد اللى اريبه منى ؟ وهو امتحان القدرات بتعنا بيبقا مع الثانويه العامه ولا لا؟بلييييز الرد السريع منك او من اى حد لانى بجد ذهقت وتعبت:dan2::alarm:

امير الاسلام
19-Jul-2009, 07:20 PM
السلام عليكم ياجماعه ياريت حد يساعدنى
دلوقت نا عندى مشكلة
انا مش عارف ادخل كلية تجارة مفتوحه ولامعهد حاسب الى يريت حد يقلى ايه فيهم الاحسن
انا محتاااااااار اووووووووى مش عارف اعمل ايه

السائل
19-Jul-2009, 07:25 PM
السلام عليكم ورحمه الله الرجاء ياانسه سما علام انالسه عضوه جديده فى المنتدى من المنوفيه جيبه فى الصنايع 3سنين 68.9%ممكن الحق ايه ؟وايه المعاهد اللى اريبه منى ؟ وهو امتحان القدرات بتعنا بيبقا مع الثانويه العامه ولا لا؟بلييييز الرد السريع منك او من اى حد لانى بجد ذهقت وتعبت:dan2::alarm:
انا جايب 75 ولما سئلت قالولى بمجموعك دة تستنى تنسيق المرحلة الثالثة:alarm::alarm::alarm::alarm::alarm::alarm:: alarm::alarm::alarm::alarm::alarm::alarm::alarm::a larm::alarm::alarm::alarm:

لولى هاى
19-Jul-2009, 07:30 PM
انا جايب 75 ولما سئلت قالولى بمجموعك دة تستنى تنسيق المرحلة الثالثة
شكرا على الرد يا استاذ السائل مرسى بالكووووم

لولى هاى
19-Jul-2009, 07:41 PM
انا يا جماعه محمد رونالدو جايب فى الدبلوم الصناعى 3 سنين 321 من 460 ياريت اعرف دول يدخلونى ايه
ياستاذ رونالدو اناجيبه ذيك حوالى 68.9% وانتا جايب 69% مش بعيده كده تلحق معهد والولى استنى المرحله الثالثه مع الثانويه العامه ولو عرفت حاجه جديده ارجوك ماتبخلشى علينا

امير الاسلام
19-Jul-2009, 07:44 PM
السلام عليكم ياجماعه ياريت حد يساعدنى
دلوقت نا عندى مشكلة
انا مش عارف ادخل كلية تجارة مفتوحه ولامعهد حاسب الى يريت حد يقلى ايه فيهم الاحسن
انا محتاااااااار اووووووووى مش عارف اعمل ايه

هوا محدش هيرد عليا ولاايه؟

محمود m
19-Jul-2009, 07:45 PM
انا جايب 75 ولما سئلت قالولى بمجموعك دة تستنى تنسيق المرحلة الثالثة:alarm::alarm::alarm::alarm::alarm::alarm:: alarm::alarm::alarm::alarm::alarm::alarm::alarm::a larm::alarm::alarm::alarm:

مرحله تالته ازاى اذا كان الثانوى العام المرحله الاولى ادبى حد ادنى 80% يبقى 75% مرحله تالته ازاى 75%تعتبر مرحله تانيه ان شاء الله كل واحد بيقولك حاجه كدة وخلاص عشان هو مش هيخسر حاجه مصلحتهم احباط الطلبه وخلاص num19num19num19

لولى هاى
19-Jul-2009, 07:50 PM
يا جماعه انا محمد رونالدو ثانوى صناعى 3 سنين انا جايب 321من 460كنت عايز اعرف هيدخلونى ايه وياريت تردو عيا ضرورى ضرورى ضرورى
انت ايه اللى القك السنادى التنسيق هينزل جامد لان نسبه السقوط عاليه وده اكيد لمصلاحتنا وبعدين انا كده جايب69% وده مش وحش انا عن نفسى جيبه 68.9% وصنايع 3سنين واصبر ان الله مع الصابرين لحد ما التنسيق ينزل وان شاء الله هو نازل يوم 25\7 وباذن الله ربنا يوفق الجميع امييين

لولى هاى
19-Jul-2009, 07:57 PM
مرحله تالته ازاى اذا كان الثانوى العام المرحله الاولى ادبى حد ادنى 80% يبقى 75% مرحله تالته ازاى 75%تعتبر مرحله تانيه ان شاء الله كل واحد بيقولك حاجه كدة وخلاص عشان هو مش هيخسر حاجه مصلحتهم احباط الطلبه وخلاص num19num19num19 خلى عندك تفاقل شويه ويقين فى ربنا وبعدين ربنا مابينساش حد وبعدين نسبه السقوط عاليه جدا السنادى وانشاء الله ده هيكون لمصلاحتنا واصبر لحد ما التنسيق ينزل انا عرفت ان التنيق هينزل يوم 25\7 انشاء الله بعد امتحانات الدور التانى وربنا مع الجميع

لولى هاى
19-Jul-2009, 08:01 PM
حى على الصلاه num52

محمود m
19-Jul-2009, 08:03 PM
على فكرة على حد علمى انا النتيجه كلها محصورة بين 65 و 75 % دى اكبر نسبه يعنى وبعديها من 75% الى 80% يعنى هما احتمال ياخدو من 80% الى 70% مرحله تانيه ويكملو نت تحت ال70% مرحله تالته والله اعلم انا جايب 71.8% بالنسبه للقسم بتاعى كمبيوتر والكترونيات يعنى مجموع كبير على الامتحانات المعقده الى جتلنا بس فى الاخر كل الاقسام زى بعض وربنا يستر

لولى هاى
19-Jul-2009, 08:08 PM
هوا محدش هيرد عليا ولاايه؟السلام عليكم بصراحه يا انسه انا لو مكانك كنت دخلت كليه على طول احسنلك والحقى نفسك وخدى القرار ده لانه احسنلك وبنا يوفق الجميعflower1

امير الاسلام
19-Jul-2009, 08:12 PM
السلام عليكم بصراحه يا انسه انا لو مكانك كنت دخلت كليه على طول احسنلك والحقى نفسك وخدى القرار ده لانه احسنلك وبنا يوفق الجميعflower1

اولا انا مش انسة انا ولد
ثانينا كلية ايه
انا ادامى كلها معاهد لان المجموع صغير 61
فى الجامعه المفتوحة
وفى معهد حاسب الى
وفى معهد سياحه وفنادق
يريت حد يقلى مين فيهم الى احسن ليا

الحب المنسى
19-Jul-2009, 08:14 PM
تيجى نعمل جروب على الفيس بوك لينا ؟؟

محمود m
19-Jul-2009, 08:15 PM
اولا انا مش انسة انا ولد
ثانينا كلية ايه
فى الجامعه المفتوحة
وفى معهد حاسب الى
وفى معهد سياحه وفنادق

ان انصحك بمعهد حاسب الى عشان هو المعهد الى معترف بيه حاليا باقى المعاهد هتاخدها وكانك معملتش حاجه

محمود m
19-Jul-2009, 08:19 PM
تيجى نعمل جروب على الفيس بوك لينا ؟؟

ومالو نعمل بس الاول نطمن على مصيرنا وبعدين نفوق للفيس بوك والكام فورج ههههههههههههههههههههه:dan2:

السائل
19-Jul-2009, 08:34 PM
مرحله تالته ازاى اذا كان الثانوى العام المرحله الاولى ادبى حد ادنى 80% يبقى 75% مرحله تالته ازاى 75%تعتبر مرحله تانيه ان شاء الله كل واحد بيقولك حاجه كدة وخلاص عشان هو مش هيخسر حاجه مصلحتهم احباط الطلبه وخلاص num19num19num19
على العموم انا ريحت دماغى وبعمل معادلة لكلية الهندسة وحاروح اقدم فى المعهد الفنى للقوات المسلحة ةحاروح اقدم فى التنسيق:boxing::boxing::boxing::boxing:اهوا الواحد يحجز مكان فى اى حاجة:lol::lol::lol::lol::lol::lol::fight1::fight1:

لولى هاى
19-Jul-2009, 08:35 PM
الصبر مفتاح الفرج
معاك ونعمه بالله بس انا تعبت وتعبت اهلى معايا وذكرت يجوا فى الاخر اللى مافتحوش الكتاب طول السنه يجيبوا مجموع 70و75%وانا ابقى جيبه 68.9% والله ده ظلم وبعدين مافيش حد بيصحح الورق بضمير وفكرين ان بتوع الدبلومات كلهم ناوين يتجوزوا وبيدونا الدرجات عشوائى بالزمه اخش ايه انا بمجموعى ده ؟؟؟؟؟؟؟؟ والنبى حد يقولى ارجوا الرد سريعا

لولى هاى
19-Jul-2009, 08:41 PM
اولا انا مش انسة انا ولد
ثانينا كلية ايه
فى الجامعه المفتوحة
وفى معهد حاسب الى
وفى معهد سياحه وفنادق
يبقى احسنلك تخش جامعه مفتوحه ده اضمن ليك وصدقنى مش هتندم وربنا يوفقنا جميعا

محمود m
19-Jul-2009, 08:49 PM
معاك ونعمه بالله بس انا تعبت وتعبت اهلى معايا وذكرت يجوا فى الاخر اللى مافتحوش الكتاب طول السنه يجيبوا مجموع 70و75%وانا ابقى جيبه 68.9% والله ده ظلم وبعدين مافيش حد بيصحح الورق بضمير وفكرين ان بتوع الدبلومات كلهم ناوين يتجوزوا وبيدونا الدرجات عشوائى بالزمه اخش ايه انا بمجموعى ده ؟؟؟؟؟؟؟؟ والنبى حد يقولى ارجوا الرد سريعا

احب اققولك ان كل واحد بياخد نصيبه وكما قال رسول الله عليه افضل الصلاه والسلام واعلم ان الامه لو اجتمعت على ان ينفعوك بشىء لم ينفعوك الا بشىء قد كتبه الله لك ولو اجتمعو على ان يضروك بشىء لم يضروك بشىء قد كتبه الله عليك صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم وبعديم الى زاكر وربنا ما وفقوش وجاب مجموع كويس يقول الحمد لله وربنا هيعوضه وانا عن نفسى المفروض كنت اجيب مجموع اكبر من الى جبته بس اققول حسبى الله ونعم الوكيل فى لجان التصحيح بتاعت دمنهور ورقنا تم تصحيحه فى دمنهور وكان تصحيح ظالم جدااااااااااااااااا بس الجمد لله على كل شىء

السائل
19-Jul-2009, 09:02 PM
طب انتوا ورقوا اتصحح فى نفس المدينة بتاعتكوا احنا بقى ورقنا سافر يتصحح ففى القاهرة

دبلوم2009
19-Jul-2009, 09:05 PM
انامن اسكندرية وورقى اتصحح فى القاهره بس طبعا درجاتي كلها ظلم

محمود m
19-Jul-2009, 09:08 PM
طب انتوا ورقوا اتصحح فى نفس المدينة بتاعتكوا احنا بقى ورقنا سافر يتصحح ففى القاهرة

انا من اسكندريه وورقى اتصحح فى دمنهور ما فيش اى روق بيتصحح فى نفس المكان كل الورق بيسافر بس احنا ورقنا راح اظلم مكان فى الجمهوريه الى هو دمنهوررررررررررر حسبى الله ونعم الوكيل

السائل
19-Jul-2009, 09:15 PM
انا من اسكندريه وورقى اتصحح فى دمنهور ما فيش اى روق بيتصحح فى نفس المكان كل الورق بيسافر بس احنا ورقنا راح اظلم مكان فى الجمهوريه الى هو دمنهوررررررررررر حسبى الله ونعم الوكيل
انتا كنت فى مدرسة وتخصص اية

محمود m
19-Jul-2009, 09:17 PM
انتا كنت فى مدرسة وتخصص اية

انا كنت فى مدرسه السلام تخصص الكترونيات وكمبيوتر وجبت 71.8%

youte
19-Jul-2009, 09:21 PM
مين قال ان التنسيق هيكون واطى لا بس الى انا عرفاه بيقولو هم بياخدو ع مجميع الثانوى مش الدبلومات كده دة ظلم والله يعنى انا جيبه 71.4 مش عرفه ممكن اطول معهد 4 سنين ولا عشان فى بتنا مش موفقين ع معهد سنتين

محمود m
19-Jul-2009, 09:27 PM
مين قال ان التنسيق هيكون واطى لا بس الى انا عرفاه بيقولو هم بياخدو ع مجميع الثانوى مش الدبلومات كده دة ظلم والله يعنى انا جيبه 71.4 مش عرفه ممكن اطول معهد 4 سنين ولا عشان فى بتنا مش موفقين ع معهد سنتين

والله بعد كدة اظن ان فلوسنا الى هتختار ندخل ايه مش المجموع المفروض لو على كلام انهم هياخدو على مجموع الثانوى العام يبقى كل واحد يقول الى فى جيبه كام ونحدد معاهد وكليات لبعض والمجموع بلاش نتكلم عليه خالص هههههههههههههههههه

egypt
19-Jul-2009, 09:37 PM
والله بعد كدة اظن ان فلوسنا الى هتختار ندخل ايه مش المجموع المفروض لو على كلام انهم هياخدو على مجموع الثانوى العام يبقى كل واحد يقول الى فى جيبه كام ونحدد معاهد وكليات لبعض والمجموع بلاش نتكلم عليه خالص هههههههههههههههههه
الرجل دا بيقول كلام زي الفل والله بجد انا تعبت

لوليتا2010
19-Jul-2009, 09:56 PM
يا جماعه انا كنت فى دبلوم خمس سنوات

عايزه اكمل معهد فنى صناعى علشان بيجيب فرص حلوه للشغل

بس انا دبلوم فنى صناعى خمس سنوات يعنى هؤهل فوق متوسط

والمعهد الفنى الصناعى برده مؤهل فوق متوسط

هل ينفع اكملوا ولالاء علشان نفس المؤهل

ياريت المتاكد يرد عليا بسرعه

لولى هاى
19-Jul-2009, 10:10 PM
بص يا استاذ السائل المجموع اللى انت جيبو ده يخليك تدخل الاماكن ديه ( التربيه الرياضية وفنون التطبيقية والتربية النوعية والتربية الموسيقية وفنون جميله) واللى عرفتوا انها بتقبل من حد ادنى 75% ذى ما انت جايب وعرفت انهم ليهم مستقبل كويس حتى انا اختى الكبيره فى تربية رياضية وناويه تسافر الامارات بعدماتاخد البكالريوس بس على حسب امتحان القدرات لو انت لحقت نفسك وسالت يبقى ضمنت وبعدين انت مجموعك ياهلك للمرحلة الثانية لان مجموعك يدخلك كلية امامجموعى يدخلنى معهد فهستنى المرحلة الثالثة وادعيلى ادخل معهد 4سنين ليا ولكل المسلمين جميعا واللى معانا اميييييييييينnum30num30:coffee::coffee:

دبلوم2009
19-Jul-2009, 10:12 PM
يارب كل واحد يدخل اللى نفسه فيه ويرحمونا فى التنسيق كفاية ظلم وقهر لينا بقه

darkgolm
19-Jul-2009, 10:16 PM

ههههههه طيب ازاى ما هو انا زيك برده خمس سنين مالو حسبنها انتى معاكى فوق متوسط هتاخده شهاده كمان فوق متوسط احنا لو بنفكر ندخل نبقا نعدى افوق متوسط ويبقا تعليم عالى
اما بالنسبه للمعهد تقريبا احنا ملناش المعهد ده احنا لينا حاجه تانيه اسمها كليه تربيه صناعيه
ودى كانت واخده سنه 2007 من 73% اما سنه 2008 خدت من 81% ههههه
يعنى الامل كبير اننا ندخل حاجه من دول وطبعا اسمها يفتح نفس بصراحه

darkgolm
19-Jul-2009, 10:18 PM
يارب كل واحد يدخل اللى نفسه فيه ويرحمونا فى التنسيق كفاية ظلم وقهر لينا بقه

وهذا عقاب الى ما بيشربش سجايز من صغره يا عم انا جالى تخلف عقلى انا بقيت بكلم نفسى يا جدعان
دبلوم لو عرضو عليك اسبوع فى اى كليه شاامل الاقامه وتذاكر سفر بس فى الجنه هتروح ؟؟
هههههههههه انا بهزر معاك بس بجد ما تعملش فى نفسك كده كلنا معاك وكلنا حاسين بيك بجد

لولى هاى
19-Jul-2009, 10:27 PM

بصى يا انسه لوليتا لو انتى جيبه فوق 75% يبقى هتدخلى كليه وادامك ( تربية رياضية وفنون جميلة وفنون تطبيقية وتربيه نوعية وتربية موسيقية ) وخصوصا انى عرفت انها بتقبل من حد ادنى 75% وانتى فوق ودة هيبقى تنسيقه المرحلة الثانية مع الثانوية العامة اللى هيبدا يوم السبت القادم اما اذا كان مجموعك محصور بين 75% و60% فهتستنى المرحلة الثالثة بعد انتهاء المرحلة الثانية بخمسة ايام وهيبقى قدامك معاهد عليا ومتوسطة وبعدين متخافيش التنسيق السنادى هينذل خالص لان نسبه السقوط عالية وده انشاء الله هيكول لصالحنا وانا عن نفسى جيبه 68.9%وربنا يقدم اللى فيه الخير ربنا معانا كلنا امييييينnum52

لولى هاى
19-Jul-2009, 10:30 PM
لكل مجتهدا نصيبflower1

عفروتو
19-Jul-2009, 10:42 PM
يا جماعة انا تجارى 5 سنين وجبت 73 وكلية تجارة بتاخد من 75 يعنى ممكن التنسيق ينزل السنة دى ولا اية ياريت اراء الناس ولو مجاش كلية هل فى معاهد حكومية ياريت الرد

لولى هاى
19-Jul-2009, 10:52 PM
:mabkharah:num51انا من المنوفية ورقى اتصحح فى طنطا صنايع 3سنين والدى لما راح وجابلى الملف اتصدمت من دراجاتى وحسيت بالظلم وان كل اللى بيصححوا ماعندهمش ضمير وانهم مابيبوصوش فى الورق اصلا بيدوا الدرجات بالعشوائى وهو ده سبب تاخرنا تاخر مصر وان احنا لو كنا ذى امريكا الطلاب عندهم بيخشوا المجال اللى هما عيزينوا على حسب رغبتهم شوفتوم اد ايه مدى الاستهتار بينا وكاننا مش موجودين على الخريطة مع ان احنا مطلوبين اكتر منهم وحسبى الله ونعم الوكيلnum19num19

عفروتو
19-Jul-2009, 10:55 PM
يا جماعة انا تجارى 5 سنين وجبت 73 وكلية تجارة بتاخد من 75 يعنى ممكن التنسيق ينزل السنة دى ولا اية ياريت اراء الناس ولو مجاش كلية هل فى معاهد حكومية ياريت الرد

ahmed.sa3d92
19-Jul-2009, 10:55 PM
احنا ما نسبقش الاحداث ونستنى التسيق

darkgolm
19-Jul-2009, 10:58 PM

والله مش عارف بس تنسيقهم بتاع السنه الى فاتت ما تغيرش فعلا اكليه خدت من 75% بس مش عارف ليه
انا بسمع انو ناس كتير اوى عندكم قليل الى بيجيب فوق ال 75 كلام ده صحيح
وبعدين انت هيبقا ليك معاهد اكيد حكوميه لان دبلوم تجارى ليه معاهد كتير بص انت كده وا كده ما تتعبش نفسك
يعنى اهم حاجه ادخل النت واعمل بحث عن المعاهد الحكوميه تمام
وثانيا انت لما بتروح تقدم فى التنسيق بيدولك مع ااوراق كتابين
كتاب خاص بالكليات والمعاهد الحكوميه
وكتاب للمعاهد والكليات الخاصه
وربنا يوفق الجميع ان شاء الله

السائل
19-Jul-2009, 10:58 PM
على العموم التنسيق حاينزل بكرة صبرنا كتير مش باقى غير القليل

darkgolm
19-Jul-2009, 11:00 PM
احنا ما نسبقش الاحداث ونستنى التسيق

اه ياعم احمد ماسمعناش حد بيتكلم عننا فى البرامج الى احنا بعتنا ليها الاميلات ولا اه النظام ؟؟

darkgolm
19-Jul-2009, 11:01 PM
على العموم التنسيق حاينزل بكرة صبرنا كتير مش باقى غير القليل
تنسيق اه الى هينزل بكره يا سائل ؟؟

محمود m
19-Jul-2009, 11:02 PM

قول ياااااااااااااااااااااااااااااااااارب وان شاء الله هينزل

لولى هاى
19-Jul-2009, 11:05 PM
بص يا استاذ عفروتو مجموعك مش وحش وفعلا التنسيق هينذل انشاء الله بس انت كده ممكن يجيلك معهد 4سنين على حد علمى ومن اللى بسمعه والتنسيق هينذل انشاء الله قريب على يوم السبت القادم ومش هقولك ماتسقلش اسآل ودور عشان تفيد نفسك وادعى ربنا ربنا يحقق امانينا كلنا اميييييييين

لولى هاى
19-Jul-2009, 11:10 PM
اده يعنى التنسيق هينذل بجد بكره؟؟

ahmed.sa3d92
19-Jul-2009, 11:11 PM
اه ياعم احمد ماسمعناش حد بيتكلم عننا فى البرامج الى احنا بعتنا ليها الاميلات ولا اه النظام ؟؟

مفيش اهتمام خالص بينا يا كريم هتلاقيهم بيقولو ان الدبلومات دى تعليم منتهى بمعنى ان طالب الدبلوم له تخصص ودارس التخصص ده 100 % ممكن يشتغل بخبرته فى اى مكان
اما طالب الثانوية العامة معندهوش كده فابالتالى لازم يكمل كليه علشان يدرس تخصص وهوه ده الى فى دماغهم علشان كده بيهتمو بالثانوية العامة

محمود m
19-Jul-2009, 11:14 PM
يا جماعه هو التنسيق هيطلب بطاقه شخصيه مننا ولا لاء

ahmed.sa3d92
19-Jul-2009, 11:18 PM
يا جماعه هو التنسيق هيطلب بطاقه شخصيه مننا ولا لاء
على ما اظن
الأوراق المطلوب تقديمها الاستمارة البيضاء الدالة علي النجاح وشهادة الميلاد الأصلية وعدد 6 صور ونموذج 2 جند

محمد طلعت زايد
19-Jul-2009, 11:20 PM
انا دبلوم صناعى 3 سنين عايز اعرف المعهد الفنى الصناعى ممكن ياخد من مجموع 65% ولا ايه انا خايف جدا من التنسيق وممكن اعرف المعهد الفنى ده السنة الى فاتت كان بياخد فى المرحلة الثاثة ادنى شى من كام % ( ارجو الردود لو تكرمتم)

محمود m
19-Jul-2009, 11:21 PM
يعنى البطاقه مش لازم اصل بينى وبينكم انا قولت مش هعمل البطاقه دلوقتى عشان اكتب فيها طالب احسن من حاصل على دبلوم

لولى هاى
19-Jul-2009, 11:24 PM
كل اللى قالتة الدكتوره منى الشاذلى فى العاشره مساء عن الثانوية العامة معنى كده ان الثانويه العامه وكله دماغهم خالص ومش هيفكروا فينا خالص دلوقتى

لوليتا2010
19-Jul-2009, 11:39 PM
انا جايبه 78,8 %

بس انا عايزه اروح معهد فنى صناعى لانوا مستقبلوا حلو اوووى

عايزه اعرف ينفع اكمل معهد فنى صناعى ولالاء لانى دبلوم خمس سنوات

يعنى ينفع اكمل نفس المؤهل ولالاء؟

انا مش عايزه اخد كليه وبعد كدا اقعد فى البيت

انا عايزه معهد فنى صناعى علشانى اشتغل

فهمتنى لولى هاى

ياريت المتاكد من رد سؤالى يرد عليا ضرورى

darkgolm
19-Jul-2009, 11:52 PM
يعنى البطاقه مش لازم اصل بينى وبينكم انا قولت مش هعمل البطاقه دلوقتى عشان اكتب فيها طالب احسن من حاصل على دبلوم
ههههههههههههههه الحمد الله انا مكتوبلى طالب وبعدين انت لو ربنا كرمك ودخلت كليه هيتعملك كارنيه باسمك
مكتوب عليه اسم الجامعه يعنى احسن بالبطاقه الف مره num41

كريم عبد المنعم
19-Jul-2009, 11:55 PM
بصو يا جماعه انا كريم عبد المنعم
لوسمحتو سعدوني انا جايب 80% في الدبلوم بس المجموع دهكلي وسمعت اني لما اقدم في التنسيق بقدم بمجموعي النظري ومجموعي النظري 75% ومش عارف ده ممكن يدخلني المعهد العالي للاداره والحاسب الالي ببورسعيد او معهد المساحه بالهرم
ارجوكم سعدوني

darkgolm
19-Jul-2009, 11:55 PM
انا جايبه 78,8 %

بس انا عايزه اروح معهد فنى صناعى لانوا مستقبلوا حلو اوووى

عايزه اعرف ينفع اكمل معهد فنى صناعى ولالاء لانى دبلوم خمس سنوات

يعنى ينفع اكمل نفس المؤهل ولالاء؟

انا مش عايزه اخد كليه وبعد كدا اقعد فى البيت

انا عايزه معهد فنى صناعى علشانى اشتغل

فهمتنى لولى هاى

ياريت المتاكد من رد سؤالى يرد عليا ضرورى
يعنى هما ياخذو بتاع المعهد فنى صناعى سنتين فى الشغل ومايخدوش بتوع الكليه 4 سنين ؟
وبعدين معهد فنى اه بس دى انتى بتتخرجى معاكى دبلوم برده بقيمه الدبلوم الخمس سنين بالظبط يعنى ما فيش اى فرق وبعدين صناعى معاه مجهود بدنى وحورات ربنا يوفقكك بس لو عرفتى حاجه برضه مفيده عن المعاهد الى زى ما تبخليش علينا بالمعلومه

darkgolm
19-Jul-2009, 11:57 PM
بصو يا جماعه انا كريم عبد المنعم
لوسمحتو سعدوني انا جايب 80% في الدبلوم بس المجموع دهكلي وسمعت اني لما اقدم في التنسيق بقدم بمجموعي النظري ومجموعي النظري 75% ومش عارف ده ممكن يدخلني المعهد العالي للاداره والحاسب الالي ببورسعيد او معهد المساحه بالهرم
ارجوكم سعدوني
هو انت دبلوم اه بالظبط خمس سنين ولا ثلاثه ؟؟
وبعدين لو ثلاث سنين مجموع العملى مش بينحسب معاك فى المجموع الكلى

واما
20-Jul-2009, 12:03 AM
انا اتخرج السنة 2009من معهد المطرية(صناعى) بمجموع 82.17% وتقدير عام جيد جدا هل ممكن ادخل كليه هندسة حتى لو اقاليم وامت مواعيد التنسيق بالظبط هل هيكون التنسيق على النت اما هيكون صرف ملفات من مكتب التنسيق

محمود m
20-Jul-2009, 12:04 AM
ههههههههههههههه الحمد الله انا مكتوبلى طالب وبعدين انت لو ربنا كرمك ودخلت كليه هيتعملك كارنيه باسمك
مكتوب عليه اسم الجامعه يعنى احسن بالبطاقه الف مره num41

الكلام دة لو دخلت كليه بقى ب71.8% هههههههههههههههههههههههههههههه

لوليتا2010
20-Jul-2009, 12:11 AM
يا جماعه المعاهد والكليات الفنيه هى ليها مستقبل الفتره الجايه ودا على لسان وزير التربيه والتعليم
علشان كدا انا عايزه اكملوا

انا اعرف ناس كانوا فى المعهد دا واتخرجوا بتفوق والمعهد جبلهم شغل

ابو الفوارس
20-Jul-2009, 12:20 AM
السلام عليكم
انشاء الله التنسيق هينخفض لان انا سمعت ان مجاميع الثانوية العامة منخفضة وربنا يوفقنا كلنا

دبلوم2009
20-Jul-2009, 12:24 AM
يا جماعه كفاية فى التقديم الثانوية العامة الكتروني فى التكييف واحنا فى الشمس اكننا عبيد

محمود m
20-Jul-2009, 12:32 AM
يا جماعه اى حد عنده معلومات عن المعهد الفنى للقوات المسلحه يقولنا عليها مثلا الطول والعرض وغيره

أبو حميد
20-Jul-2009, 12:34 AM
السلام عليكم جميعا الناس القديمة اللي معانا من النتيجة والناس الجداد

بجد الحديث شيق جدا وأنا متابع كل المشاركات والكل عمال يحاول يسمع كلمة تطمنه ولو سمعها برضه مش هيتطمن وعاوز كل الناس تحلفله ميت يمين علشان يصدق. وعجباني وقفتكم مع بعض جدا بس زعلان من يأسكم من الحياة

نرجع للتنسيق

وأنا بقولها تاني يا جماعة الموضوع خارج التوقعات تماما لأنه معتمد على نتيجة الدبلومات ونتيجة الثانوية العامة وسياسة الكليات بخصوص أعداد المقبولين وكمان معتمد على الرغبات المكتوبة.

والكلام الخلاصة في الموضوع ده اولا محدش يحاول يستنى حد يقوله هو هيروح فين علشان ده مجهود في الهواء ملوش لازمة ومفيش حاجة مؤكدة.

الصح دلوقت أننا نتبادل الخبرات والمعلومات عن كل الكليات والمعاهد سواء خاصة او عامة والتعليم المفتوح والجامعة العمالية والمعاهد الفنية وأي طريق ممكن نمشي فيه ونسأل المعارف والأصحاب وكل معلومة مؤكدة نحطها هنا علشان الكل يستفيد وبعدين هنختار مع بعض الكليات والمعاهد اللي بتسهل الشغل ونسيب الباقي على ربنا.

يا جماعة التنسيق ده مرحلة وهتعدي وهتبتدوا دراسة جديدة ونتيجة جديدة وبعدين هتتخرجوا وتدوروا على شغل وممكن تنجحوا في الشغل وممكن ما تنجحوش وممكن بعد ما تفشلوا في الشغل تعملوا مشروع خاص وتنجحوا. لازم كل واحد يبقى عنده أمل في بكره وعنده ثقة في نفسه أنه في يوم من الأيام هيلقى نفسه ويعرف يثبت ذاته

كده لا هتفرق معاكم نتيجة ولا تنسيق ولا أي حاجة.

طوروا نفسكم وأستعدوا للإنطلاق اول ما تيجي الفرصة.

وعموما احنا مع بعض دايما وهنساعد بعض وأي واحد منكم يحتاج حاجة يبلغ الباقي وأكيد حد هيقدر يساعده ولو عاوزين تعملوا جروب على الفيس بوك أعملوا وأنا هشترك معاكم ولو عاوزين هنا في المحطة رصيف خاص بالدبلومات الفنية تحت امركم.

darkgolm
20-Jul-2009, 12:37 AM
يا جماعه كفاية فى التقديم الثانوية العامة الكتروني فى التكييف واحنا فى الشمس اكننا عبيد
ههههههههههههههههههههههههههههه
عبيد الدبلومات الفنيه هو احنا سمر اوى للدرجه دى :lol:
والله انا حاسس بيك ويمكن تكون ماشى فى شارع تصتاد اى حد من بتوع الثانويه العامه وتطلع غلك فيه
دا علاجك اوحيد يا دبلوم هههههههههه

darkgolm
20-Jul-2009, 12:43 AM

بجد الحديث شيق جدا وأنا متابع كل المشاركات والكل عمال يحاول يسمع كلمة تطمنه ولو سمعها برضه مش هيتطمن وعاوز كل الناس تحلفله ميت يمين علشان يصدق. وعجباني وقفتكم مع بعض جدا بس زعلان من يأسكم من الحياة

نرجع للتنسيق

وأنا بقولها تاني يا جماعة الموضوع خارج التوقعات تماما لأنه معتمد على نتيجة الدبلومات ونتيجة الثانوية العامة وسياسة الكليات بخصوص أعداد المقبولين وكمان معتمد على الرغبات المكتوبة.

والكلام الخلاصة في الموضوع ده اولا محدش يحاول يستنى حد يقوله هو هيروح فين علشان ده مجهود في الهواء ملوش لازمة ومفيش حاجة مؤكدة.

الصح دلوقت أننا نتبادل الخبرات والمعلومات عن كل الكليات والمعاهد سواء خاصة او عامة والتعليم المفتوح والجامعة العمالية والمعاهد الفنية وأي طريق ممكن نمشي فيه ونسأل المعارف والأصحاب وكل معلومة مؤكدة نحطها هنا علشان الكل يستفيد وبعدين هنختار مع بعض الكليات والمعاهد اللي بتسهل الشغل ونسيب الباقي على ربنا.

يا جماعة التنسيق ده مرحلة وهتعدي وهتبتدوا دراسة جديدة ونتيجة جديدة وبعدين هتتخرجوا وتدوروا على شغل وممكن تنجحوا في الشغل وممكن ما تنجحوش وممكن بعد ما تفشلوا في الشغل تعملوا مشروع خاص وتنجحوا. لازم كل واحد يبقى عنده أمل في بكره وعنده ثقة في نفسه أنه في يوم من الأيام هيلقى نفسه ويعرف يثبت ذاته

وعموما احنا مع بعض دايما وهنساعد بعض وأي واحد منكم يحتاج حاجة يبلغ الباقي وأكيد حد هيقدر يساعده ولو عاوزين تعملوا جروب على الفيس بوك أعملوا وأنا هشترك معاكم ولو عاوزين هنا في المحطة رصيف خاص بالدبلومات الفنية تحت امركم.

احم احم لا يا ابو حميد احنا عايزين المنتدى كلو لحسبنا وبس ولا انتو اه رايكم يا جماعه
ومعندناش مانع تكون مدير العام زى بعضو ههههههههه
والله يا ابوحميد ليك دخلات جميله اوى معانا اهو ساعات تلاقى الواحد سخن وانت بتيجى فى اوقات تقوم
مهدى علينا المسائل والى عايشين فى ده بس بجد كلامك مميز فعلا
واهتمام واضح وبجد انا خلاص هستمر فى المنتدى واكيد ناس كتير زى برضه وان شاء الله لو ربنا يوفقنى ودخلت حاجه هبقا ادخل المنتدى فى دفعه جديده وهنساعدهم بجد flower1

محمود m
20-Jul-2009, 12:45 AM

تكيف توشيبا ولا كاريير هههههههههههههههههههههههههههههه

darkgolm
20-Jul-2009, 12:47 AM
يا جماعه اى حد عنده معلومات عن المعهد الفنى للقوات المسلحه يقولنا عليها مثلا الطول والعرض وغيره
هههههههه هى وصلت طول وعرض يا محمود دا انت يئست بقا خلاص من التعليم المدنى رايح تقدم حربى
وتقدى نصف عمرك فى الجيش دى ناس بتهرب منه يا راجل رايح انت تقدم فيه وبتتخرج من المعهد تقريبا برتبه صون وبتترقى بقا هو ده معهد قوات المسلحه
انا سئلت فيه قولت ومال اه ظابط مهندس ده وبتاع ناس قاللتلى لا انت بتتخرج برتبه صون فى الجيش تقريبا والله اعلم اسئل انت ولو عندك معلومات عنه قولنا برضه

لوليتا2010
20-Jul-2009, 12:50 AM
ياريت رصيف خااااااص بالدبلومات الفنيه

ياريت يا ابو حميد لو تعرف

انا عايزه اكمل معهد فنى صناعى بس هو نفس مؤهلى

هل ينفع ولا لاء

darkgolm
20-Jul-2009, 12:51 AM
ههههههههههههههههههه ههههههههههههههه والله الموضوع بدا يقلب كوميدى يا اخوانا num21

darkgolm
20-Jul-2009, 12:56 AM
هههههههه والله العظيم انا لحد دلوقتى عمال بضحك يا دبلوم اه يابنى خفه الدم دى هههههههه
خلاص ياعم ما تزعلش فى بتاع كده كاب وفى مروحه عارفها انت بتاعت زمان دى نبقا نجبها معانا
والى مش عارف هى بتتباع فين يستعمل الطريقه البدائيه الورق فى التهويه وكلمه اوف
هتحس بتكيف طبيعى ميه فى الميه

.:keeper:.
20-Jul-2009, 12:57 AM
انا مجموعي 84% دبلوم 5 سنين ياترى الكليا المتاحة ليا ايه؟

عفروتو
20-Jul-2009, 01:15 AM
التعليم فى مصر نظااااااام فااااااااشل وكله ظلم وبذات للدبلومات الفنية

محمود m
20-Jul-2009, 01:33 AM
ههههههههههههههههههه ههههههههههههههه والله الموضوع بدا يقلب كوميدى يا اخوانا num21

ههههههههههههههههههههههه يا عم لا يأس مع الدبلوم ولا دبلوم مع اليأس ههههههههههههه

aya_soltan
20-Jul-2009, 01:47 AM
يا محمود m المعهد الفنى للقوات المسلحة تتخرج منه وتبقا ملازم ثانى فنى وتشتغل فى الجيش اما لو للبنات فتتخرج بردو ملازم تانى فنى وتشتغل فى المستشفيات تمسك الادارة او تبقا رايسة الممرضات

محمود m
20-Jul-2009, 02:00 AM
يا محمود m المعهد الفنى للقوات المسلحة تتخرج منه وتبقا ملازم ثانى فنى وتشتغل فى الجيش اما لو للبنات فتتخرج بردو ملازم تانى فنى وتشتغل فى المستشفيات تمسك الادارة او تبقا رايسة الممرضات

لا مش كدة يا آيه هو عمتا سواء لينا او ليكم بنتخرج ملازم تحت الاختبار لمدة 3 شهور وبعدين بيتم تعينك ظابط برتبه ملازم اول :hunter:مش تانى وبعدين بعد كدة كل واحد بيتوزع حسب تخصصه يعنى انا قسم كمبيوتر بيوزعونى على قسم الحاسب الالى او الاتصالات:guns: وبالنسبالكم انتم مش ليكم غير تمريض فقط

محمود m
20-Jul-2009, 02:04 AM
انا هقولكم حاجه حلوة يالا بينا كلنا نقدم معهد فنى قوات مسلحه ونركنها على جمب جت خير وبركه مجتش نبقى نشوف المعاهد والكليات يعنى يبقى فيه اكتر من خيط نمشى عليه وكدة يعنى بس على فكرة القوات المسلحه عايزة واسطه وفلوس برضو ما فيش حاجه ببلاش فى الزمن الاسوس دة :angr1::angr1::angr1:

kokielpop
20-Jul-2009, 02:10 AM
هاااي شباب و بنات المنتدي
اولا مبروك لكل اللي نجحوا وعقبال يارب متكمل علي خير
ياريت ياشباب انا عايز اعرف التنسيق اكيد امتي
وانا جايب 81.2 % صنايع 5 سنين
عايز اعرف ممكن يجيلي ايه
ممكن الحق كليه ولا فكك واشوف اي شغلانه واخلع خفيف خفيف
مستني الرد

kokielpop
20-Jul-2009, 02:13 AM
انا هقولكم حاجه حلوة يالا بينا كلنا نقدم معهد فنى قوات مسلحه ونركنها على جمب جت خير وبركه مجتش نبقى نشوف المعاهد والكليات يعنى يبقى فيه اكتر من خيط نمشى عليه وكدة يعنى بس على فكرة القوات المسلحه عايزة واسطه وفلوس برضو ما فيش حاجه ببلاش فى الزمن الاسوس دة :angr1::angr1::angr1:
فلوس اد ايه يعني انا ممكن اعمل حسابي في عشرين جنيه وانا رايح num10

ehab2010
20-Jul-2009, 03:06 AM
انا كنت فى مدرسه السلام تخصص الكترونيات وكمبيوتر وجبت 71.8%

يااااااه دا احنا على كده كنا زمايل ، انا زميلك قسم كهرباء من مدرسة السلام تبع الأستاذ محمود فى الورشة و استاذ ياسر فى سنة ثانيه ، ربنا يوفقك و يوفقنا جميعاً

koyla
20-Jul-2009, 05:04 AM
حد عنده اي معلومه بخصوصي انا محبط ومعيش فلوس
انا واخد دبلوم 2007 قسم الكترونيات صنايع 3 سنين بمجوع فوق75 %
مفيش اي حاجه من غير فلوس تاجلني من الجيش :clapping:

shimo_star
20-Jul-2009, 11:45 AM
مصاريف المعهد العالى للفنون التطبيقية كام؟؟؟؟؟؟؟؟

السائل
20-Jul-2009, 11:46 AM
انا روحت اليوم على حسب ماقالولى قبل كدة فى الكلية وبعد ماروحت اتفاجئ بان التنسيق مش بتعنا دة بتاع الثانوية العامة وقالولى التنسيق بتعنا حاينذل يا الخميس يا السبت فى الجرايد بس بصراحة انا خايف اسدقهم يحصلى زى المراضى اروح وملاقيش حاجة انا بصراحة اتخنقت وحاسس ان الصنايع بتتعامل على انها حاجة ملهاش لازمة وعلى فكرة المعاهد والكليات العسكرية بدء التقديم فيها من اليوم ودة انا شوفتة بنفسى بس على شرط لما تروح تكون حالق زيرو وباكد على كلمة زيرو لان ةفى ناس بعد مدخلت عشان تاخد الورق طلعوها تانى عشان تحلق وعلى فكرة لازم تروح بنفسك عشان حاتتصور

asma_love_1582
20-Jul-2009, 11:54 AM
انامجموعى65نفسى اخش كلية اومعهدبس نفسى اعرف التنسيق هينزل امتا

faozea
20-Jul-2009, 11:57 AM
اولا احب الاول اقولكم ازيكم كلكم وارجو ان اى حد فيكم يساعدنى ويقولى ممكن المجموع ده يدخلنى اية مجموعى77%دبلوم صناعى ثلاث سنوات قسم ملابس جاهزة ارجو الا تبخلو علية بالرد لانى قلقانة جدا ويارب يوفقنا جميعا ونحقق الا بنتمنه سلالالالام

احمدالشاطر
20-Jul-2009, 01:14 PM
السلام عليكم
انا يا جماعه جايبه 72% وعايزه اعرف
انا اقدر ادخل ايه بالظبط
معهد ولا كليه
وعايزه اعرف انتهاء التقديم فى المعاهد والكليات كلها بينتهى امته بالظبط

shimo_star
20-Jul-2009, 01:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
مصاريف المعهد العالى للفنون التطبيقية كام؟؟؟
واقسامه زى كليه الفنون التطبيقية ؟؟؟؟
وبيقبل من كام المجموع؟؟؟

احمدالشاطر
20-Jul-2009, 01:30 PM
السلام عليكم
يا جماعه انا جايبه 72%
ومش عارفه هدخل ايه ومجموعى يدخلنى ايه
وعاوزه اعرف انتهاء التقديم فى الكليات والمعاهد بينتهى امته بالظبط
وشكرا جدا ليكم بجد

مصطفي عزت
20-Jul-2009, 02:02 PM
هااااااااااي يا جماعه انا اللي شدني للمنتدي ده انه بيدور علي حق الغلابه بتوع الدبلومات
وقررت ان اطرح شكوتي
انا:مصطفي عزت حاصل علي دبلوم صناعي نظام 3سنوات من اوائل الدبلومات
مجموعي 96.8
وانا نفسي اعرف انا ليه ايه بالظبت بنائا علي سنه 2008
وانا فعلا ممكن يكون ليه المعهد الفني للقوات الملحه ولا لاا
والكليات من المتوقع ان يكون ليه ايه غير كليه تعليم ناعي

محمود m
20-Jul-2009, 02:48 PM
يااااااه دا احنا على كده كنا زمايل ، انا زميلك قسم كهرباء من مدرسة السلام تبع الأستاذ محمود فى الورشة و استاذ ياسر فى سنة ثانيه ، ربنا يوفقك و يوفقنا جميعاً

حبيب قلبى ابو زمل مدرسه السلام يعنى الى قاعد يقف والى واقف يقعد وانا وانتا هههههههههههههههههههههههه:hunter::hunter::hunter::h unter::hunter:

محمود m
20-Jul-2009, 02:56 PM
انا روحت اليوم على حسب ماقالولى قبل كدة فى الكلية وبعد ماروحت اتفاجئ بان التنسيق مش بتعنا دة بتاع الثانوية العامة وقالولى التنسيق بتعنا حاينذل يا الخميس يا السبت فى الجرايد بس بصراحة انا خايف اسدقهم يحصلى زى المراضى اروح وملاقيش حاجة انا بصراحة اتخنقت وحاسس ان الصنايع بتتعامل على انها حاجة ملهاش لازمة وعلى فكرة المعاهد والكليات العسكرية بدء التقديم فيها من اليوم ودة انا شوفتة بنفسى بس على شرط لما تروح تكون حالق زيرو وباكد على كلمة زيرو لان ةفى ناس بعد مدخلت عشان تاخد الورق طلعوها تانى عشان تحلق وعلى فكرة لازم تروح بنفسك عشان حاتتصور

على حد علمى ان سحب ورق الكليات والمعاهد العسكريه يوم 30/7 دة بالنسبه اسكندريه مش عارف بقى صح ولا لاء يا ريت التوضيح عشان التقديم ما يروحش علينا num10

ahmed.sa3d92
20-Jul-2009, 04:20 PM
رصيف خاص بالدبلومات

محمد طلعت زايد
20-Jul-2009, 04:29 PM
انا دبلوم صناعى 3 سنين عايز اعرف المعهد الفنى الصناعى ممكن ياخد من مجموع 65% ولا ايه انا خايف جدا من التنسيق وممكن اعرف المعهد الفنى ده السنة الى فاتت كان بياخد فى المرحلة الثالثة ادنى شى من كام % ( ارجو الردود لو تكرمتم)

mimo2010
20-Jul-2009, 04:47 PM
صباح الخير انا كنت في الجامعه والتنسيق يوم السبت لو حد عايز يعرف الطلبات يكلمني ***********

محمود m
20-Jul-2009, 05:05 PM
صباح الخير انا كنت في الجامعه والتنسيق يوم السبت لو حد عايز يعرف الطلبات يكلمني 0167426839

يا خى ممكن لو تكرمت تحط الطلبات فى موضوع حتى يستفيد الكل عشان المنتدى كله عايز يعرف ايه الطلبات معنى كدة انتا هتفتحها سنترال num10 وربنا يوفقنا جميعا

ahmed.sa3d92
20-Jul-2009, 06:06 PM
يا خى ممكن لو تكرمت تحط الطلبات فى موضوع حتى يستفيد الكل عشان المنتدى كله عايز يعرف ايه الطلبات معنى كدة انتا هتفتحها سنترال num10 وربنا يوفقنا جميعا

ahmed.sa3d92
20-Jul-2009, 06:13 PM
صباح الخير انا كنت في الجامعه والتنسيق يوم السبت لو حد عايز يعرف الطلبات يكلمني ***********

راعى ان فيه بنات موجوده وبرضو عاوزه تعرف الطلبات ودى لو اختك مش هتقبل لها كده ياريت تراعى نقطة زى دى

محمود m
20-Jul-2009, 06:27 PM
راعى ان فيه بنات موجوده وبرضو عاوزه تعرف الطلبات ودى لو اختك مش هتقبل لها كده ياريت تراعى نقطة زى دى

وننتظر الررررررررررد num10num10num10

الحب المنسى
20-Jul-2009, 06:28 PM
يا جماعة احنا فعلاً عايزين نعمل زى اخوانا ابو حميد ما بيقول اننا نعم لنفسنا دليل علشان نشوف كل واحد ينسبوا ايه علشان لما ينزل التنسيق نشوف كل واحد هيعمل ايه وانا اللى اعرفوا هكتيبوا هما بيقلوا لينا المعاهد ديه

1- معهد فنى صحى ( متخصص فى الالات الطبية وده سنتين )
2- معهد فنى صناعى ( كلية التكنولوجيا سنتين برضه وفى للتجارى كمان بنفس الاسم )
3- فى معاهد اسموا الكينج مريوط ( للسياحة والفنادق )

عايزين نشوف برضه فى ايه تانى لينا اى حد عنده معلومات يقول عليها هنا برضه

الحب المنسى
20-Jul-2009, 06:48 PM
وادينى كمان جبتلكم تليفونات وزراة التربية والتعليم فى مصر وجبتلكم الايميل علشان لو حد عايز يبعت اى حاجة
تليفون : 5787643 / 5787644
بريد الكتروني : minister@email.emoe.org (minister@email.emoe.org)

محمود برى
20-Jul-2009, 07:31 PM
ده تنسيق الدبلومات بتاع 2008 مش بتاع السنه دى
ممكن نستفيد منه و يطمننا شويه

أحلام الدبلومات الفنية أمام أبواب التنسيق
17 ألفا سحبوا الأوراق..والدبلومات الصناعية والتمريض ينتظرون
40 رغبة متاحة .. بالكليات والمعاهد .. أصحاب الدور الثاني في منتصف أغسطس
متابعة :مجدي طنطاوي - محمد بهاء الدين
سحب أمس 17 ألف طالب وطالبة من حملة الدبلومات الفنية "التجارية والسياحة والفنادق ونظائرها الزراعية" نظام الثلاث سنوات بحد أدني 70% مظاريفهم من مكتب التنسيق الرئيسي ببولاق الدكرور وتم استلام 3 آلاف ملف من الطلبة اللذين ملأوا استمارات الرغبات في أول أيام استقبال المكتب لهؤلاء الطلاب.
اكد علي شبل الدرجلي وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق أنه بالنسبة لطلبة الدبلومات الصناعية نظام الثلاث سنوات ومعاهد التمريض الحاصلين علي حد أدني 70% سيعلن عن استقبالهم عقب الانتهاء من المرحلة الثانية لطلاب الثانوية العامة في منتصف أغسطس القادم.
وأوضح وكيل وزارة التعليم العالي أن نتيجة مرحلة الدبلومات الفنية والتي بدأت أمس تعلن في 15 أغسطس القادم وكذلك الشهادات المعادلة.
أشار الي ان أوراق كل مرحلة تختلف عن الأخري ويجب علي الطلاب عدم الاسراع في شراء الملفات التي لاتخص مراحلهم.. مؤكداً علي أن هناك ألفي طالب وطالبة في هذه المرحلة سيلتحقون بالكليات من الحاصلين علي 80% فأكثر والباقي معاهد.
40 رغبة متاحة
أضاف ان عدد الرغبات في مرحلة الدبلومات نظام الثلاث سنوات 40 رغبة.. مشيراً الي ان المبني "1" يختص باستلام أوراق الطالبات ومبني "2" لاستلام أوراق الطلبة ومبني "3" لصرف الأوراق.
شهد مكتب التنسيق الرئيسي في يومه الأول زحاما شديدا من طلبة الدبلومات الصناعية رغم ان هذه المرحلة لاتخصهم.. الأمر الذي أجبر وكلاء الوزارة والمديرين العموم أن يتركوا مكاتبهم ويقفون مع موظفي الاستعلامات للرد علي استفسارات الطلاب.
البحث عن فرصة أكبر
طالب طلاب الدبلومات وزارة التعليم العالي بمساواتهم بطلاب الثانوية العامة واعطائهم فرص اكبر في الجامعات والنزول بالحد الأدني.. خصوصاً في ظل اهتمام الدولة بالتعليم الفني وتخصيص جزء كبير من ميزانية الدولة لتطويره.
أوضح علي شبل انه بالنسبة لطلاب دبلوم المدارس الثانوية التجارية ونظائرها يتم قبول اوراق الطلاب الحاصلين علي دبلوم المدارس الثانوية التجارية والثانوية الفنية للادارة والخدمات والفندقية والبريد والقسم الثانوي التجاري بالمدرسة الالمانية من تخصصات شعبة عامة ومشتريات ومخازن ومعاملات تجارية وتأمينات تجارية وشئون قانونية وشئون فندقية "اشراف داخلي مطبخ مطعم" بريد يتم ترشيحهم لبعض الكليات والمعاهد بالشروط الآتية :
* الحصول علي 70% علي الاقل من مجموع درجات المواد النظرية وفي حدود الاعداد التي اقر المجلس الاعلي للجامعات قبولها بالكليات والمعاهد حيث يتم الترشيح باسبقية المجموع وذلك للقبول بالكليات والمعاهد الآتية :
اولا.. كليات الجامعات :
* كلية التجارة ببنها جامعة الزقازيق "انتظام انتساب"
* كلية التجارة وادارة الاعمال جامعة حلوان "انتظام انتساب"
* شعبة بريد طلبة فقط "انتظام انتساب"
* كلية تجارة ببورسعيد جامعة قناة السويس "انتظام انتساب"
* كلية تجارة جامعة الاسكندرية ويقتصر القبول بها علي خريجي مدرسة سان شارل الالمانية
* كلية التربية بسوهاج وطنطا وحلوان وكفر الشيخ بالاضافة الي المعهد العالي للكفاية الانتاجية بالزقازيق
ثانياً.. معاهد عالية حكومية تابعة لوزارة التعليم العالي :
* المعهد العالي للادارة والحاسب الآلي ببورسعيد حيث تكون مصروفات الدراسة مساوية لقيمة الرسوم التي يسددها طالب الانتساب الموجه في كليات الجامعة.
ثالثا.. معاهد عالية خاصة بمصروفات "مدة الدراسة بها 4 سنوات" حيث يحصل الطالب علي دليل باسماء وعنوان ومصروفات هذه المعاهد مع مظروف التقدم لمكتب التنسيق بالاضافة الي المعاهد المتوسطة الحكومية والفنية الصحية ومدة الدراسة بها سنتان.
اوضح شبل انه بالنسبة للطلاب الحاصلين علي 60% فأكثر من مجموع درجات المواد النظرية يحق لهم القبول بالمعاهد الآتية طبقا لاسبقية المجموع.
* الجامعة العمالية شعبة علاقات صناعية بمصروفات حيث تكون مدة الدراسة اربع سنوات علي مرحلتين
* "الاولي" سنتان دراسيتان يمنح من يجتازها بنجاح شهادة الدبلوم في العلاقات الصناعية والمرحلة الثانية سنتان تاليتان للمرحلة الاولي بشرط الحصول علي تقدير جيد علي الاقل ويحصل من يجتازها بنجاح علي درجة البكالوريوس في الادارة الصناعية.
مصروفات الجامعة العمالية
وحددت وزارة التعليم العالي مصروفات الجامعة العمالية بالنسبة لمرحلة الدبلوم في الصف الأول 1205 جنيهات والصف الثاني 1255 جنيها بينما مرحلة البكالوريوس في الصف الثالث 1705 جنيهات والصف الرابع 1755 جنيها.
والجامعة العمالية بها 10 فروع بالاسكندرية وطنطا والزقازيق واسيوط ودمياط والمنصورة وكفر الشيخ والاسماعيلية وبني سويف واسوان.
كما يمكن للحاصلين علي 60% فاكثرالتقدم للمعاهد العليا الخاصة والمعاهد المتوسطة الخاصة بحيث يمكن للحاصلين علي تقدير جيد في سنتين استكمال الدراسة بمرحلة البكالوريوس.
وبالنسبة لطلاب دبلوم المدارس الثانوية الفندقية والثانوية للسياحة والفنادق بحد ادني 70% يتم قبول هؤلاء الطلاب بالمعاهد الفنية للفنادق ومدة الدراسة سنتان وهي "المعهد الفني للفنادق بالمطرية والاسكندرية وقنا وبورسعيد".
وبالنسبة للحاصلين علي 60% فأكثر يتم قبولهم بالمعاهد العليا الخاصة للسياحة والفنادق "رمدة الدراسة اربع سنوات".
اكد علي شبل الدرجلي وكيل أول وزارة التعليم العالي والمشرف علي مكتب التنسيق ان يسمح للطلاب من حملة الشهادات الفنية "الدور الثاني" والذين تعلن نتائجهم خلال شهر يناير من كل عام بالتقدم لمكتب التنسيق في شهر اغسطس للالتحاق في العام الجامعي التالي.
قال انه عند استكمال الاعداد المقررة للكليات والمعاهد واعلان الحد الادني لكل منها يتم اعادة اوراق الطلاب الذين لم يستوفوا الحد الادني للقبول بالكليات والمعاهد.
لقاء مع الطلاب
تلتقي عقول تتفتح مع بعض المتقدمين للتنسيق.
يقول أحمد محمد عبدالحميد "دبلوم تجارة 76%" ان امتحانات هذا العام اتسمت بالسهولة لكن المجاميع انخفضت.. مما اضاع فرصتي في دخول كلية التجارة التي طالما حلمت بها كثيراً.
يضيف علاء محمد عبدالرحمن "77% دبلوم تجارة" أنه كان يتمني الالتحاق بكلية التربية.. لكن مجموعة لايسمح بذلك.
طالب أحمد ابراهيم عبدالله "71% دبلوم تجارة" وزارة التعليم العالي بضرورة فتح مكاتب تنسيق في كافة المحافظات وعدم الاقتصار علي محافظات دون الأخري.. حيث انه أتي من الفيوم ليقدم في القاهرة.
أوضحت ناهد عادل "73% دبلوم تجارة" من أنها تحب مهنة التدريس وكانت تتمني ان تلتحق بكلية التربية.. والمجموع لم يساعدها.. والمعاهد اصبحت الحل الوحيد.
جلست أمال عبدالله "70%" ونور المغربي "73%" ومها صالح "76%".. دبلوم تجارة.. يقرأن دليل الجامعات واكدن علي انهن يريدن ان يأخذن الفرصة قبل ملء البيانات والرغبات وتسليمها في نفس اليوم.

محمود m
20-Jul-2009, 07:41 PM
ربنا يستر ويوفقنا جميعا num38

youte
20-Jul-2009, 08:46 PM
بجد يامحمود شكرا قوى على ده بس ياريت يكون التنسيق زى السنه الى فاتتاو يكون اوطه منهnum63

محمد طلعت زايد
20-Jul-2009, 08:53 PM
انا دبلوم صناعى 3 سنين عايز اعرف المعهد الفنى الصناعى ممكن ياخد من مجموع 65% ولا ايه انا خايف جدا من التنسيق وممكن اعرف المعهد الفنى ده السنة الى فاتت كان بياخد فى المرحلة الثالثة ادنى شى من كام % ( ارجو الردود لو تكرمتم

دونا الشقية
20-Jul-2009, 09:19 PM
انشاء الله كلنا هندخل اللي احنا عايزينو

الصفحه الأولى فى جريده الأهرام

تعد نتيجة هذا العام في الدبلومات الفنية اسوأ نتيجة منذ 20 عاما
حيث لم تتعد نسبة النجاح 48.2 %،
مما يعني ان لكثر من نصف الطلبة لديهم ملاحق.

وقد وصلت نسبة النجاح بنظام السنوات الثلاث الى 48.77% وفي نظام الخمس سنوات وصلت 73.96%

واما
20-Jul-2009, 09:51 PM
اولا احب الاول اقولكم ازيكم كلكم وارجو ان اى حد فيكم يساعدنى ويقولى ممكن المجموع ده يدخلنى اية مجموعى77%دبلوم صناعى ثلاث سنوات قسم ملابس جاهزة ارجو الا تبخلو علية بالرد لانى قلقانة جدا ويارب يوفقنا جميعا ونحقق الا بنتمنه سلالالالام

اولا الف مبروووووووووك وانتى انشاء الله ممكن تدخل معهد فنى صناعى المطرية او شبرا او الصحافة وربنا يوفقك انشاء الله

محمد طلعت زايد
20-Jul-2009, 10:34 PM
الناس المحترمين الى فى المنتدى حرام عليكم انا بتعذب من فضلكم قلولى انا مجموعى 65% دبلوم صناعى 3سنوات هل فى امل لى انى ادخل معهد فنى صناعى او اى معهد حكومى سنتين يكون معترف بيه ممكن اذاكر فيه واجيب تقدير يدخلى كلية كويسة ولا لا ارجوك يا ابو حميد جاوبنى ارجوكم يا اعضاء جاوبونى متخبوش عليا

واما
20-Jul-2009, 10:39 PM
الناس المحترمين الى فى المنتدى حرام عليكم انا بتعذب من فضلكم قلولى انا مجموعى 65% دبلوم صناعى 3سنوات هل فى امل لى انى ادخل معهد فنى صناعى او اى معهد حكومى سنتين يكون معترف بيه ممكن اذاكر فيه واجيب تقدير يدخلى كلية كويسة ولا لا ارجوك يا ابو حميد جاوبنى ارجوكم يا اعضاء جاوبونى متخبوش عليا
انت ممكن تدخل معهد فنى صناعى بس هيكون اقاليم يعنى المنصورة و بنها ....الخ وربنامعاك و يوفقك

ahmed.sa3d92
20-Jul-2009, 10:40 PM
الى هيخلينا نقعد كل ده مش قادرين نصبر كام يوم ونعرف مصيرنا

مهند شاد
20-Jul-2009, 10:56 PM
هو اخر ميعاد التنسيق
امتى للدبلومات الفنيه الدور التانى

محمد طلعت زايد
20-Jul-2009, 10:57 PM
انت ممكن تدخل معهد فنى صناعى بس هيكون اقاليم يعنى المنصورة و بنها ....الخ وربنامعاك و يوفقك

شكرا يا واما بجدا لكلام ده صحيح متأكده منه لان انا سمعت ان المعهد الفنى الصناعى لايقبل اقل من 70% فى اى مكان حتى الاقاليم بس يارب يكون كلامك صحيح ويقبل من 65% اقاليم ولو لمرحلة ثانية حتى ولو كان فى اخر الدنيا بس معلش ممكن اتأكد انتى عرفتى الكلام ده من اى جريده او من اى مكان علشان اسأل واتأكد وشكرا جزيلا

السائل
20-Jul-2009, 11:01 PM
على حد علمى ان سحب ورق الكليات والمعاهد العسكريه يوم 30/7 دة بالنسبه اسكندريه مش عارف بقى صح ولا لاء يا ريت التوضيح عشان التقديم ما يروحش علينا num10
انا كنت فاكر ذيك كدا بس قولت اروح اسئل ففوجئت بزحمة ولما سئلت عرفت ان التقديم بدء انهرضا وعلى العموم انا بحلق زيروا دلوقتى عشان لما اروح بكرا ويارب دة ييجى بفايدة

واما
20-Jul-2009, 11:23 PM
شكرا يا واما بجدا لكلام ده صحيح متأكده منه لان انا سمعت ان المعهد الفنى الصناعى لايقبل اقل من 70% فى اى مكان حتى الاقاليم بس يارب يكون كلامك صحيح ويقبل من 65% اقاليم ولو لمرحلة ثانية حتى ولو كان فى اخر الدنيا بس معلش ممكن اتأكد انتى عرفتى الكلام ده من اى جريده او من اى مكان علشان اسأل واتأكد وشكرا جزيلا

انا كنت فى دبلوم صنايع عام 2007 وعندى كتاب التنسيق ومعاهد اقاليم ممكن تاخد هذا المجموع وكمان انا سمع ان السنة ده المجموعه وحش اووى وربنا يوفقك وانشاء الله تدخل المعهد الا انت عايز

واما
20-Jul-2009, 11:34 PM
لوسمحت ياجماعة هو بجد تنسيق الدبلوم الصنايع +معهدسنتين يوم السبت القادم
وهى كلية هندسه هتاخد من كام %

لوليتا2010
21-Jul-2009, 12:30 AM
يا جماعه انا دبلوم صناعى خمس سنوات

عايزه اكمل معهد سنتين هل ينفع علشان نفس المؤهل

معهد فنى صحى او معهد فنى صناعى

karim2012a
21-Jul-2009, 12:30 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركائة
انا اسمى كريم وانا كانت السنة دى فى 3 ثاموى صناعى
وانا جايب السنة دى 70.6 النظرى و71.9 الكلى
ممكن اعرف المجموع دى يدخلنى معاهد حكومه ولا لا
انا روحت النهادرة المعهد الفنى للقوات المسحله وهو بيقبل من 65% الدبلومات الصناعى
بس انا مش هينفع ادخل علشان بيقيل قسم الكهربيه والمكيانيكا

محمود m
21-Jul-2009, 12:33 AM
انا كنت فاكر ذيك كدا بس قولت اروح اسئل ففوجئت بزحمة ولما سئلت عرفت ان التقديم بدء انهرضا وعلى العموم انا بحلق زيروا دلوقتى عشان لما اروح بكرا ويارب دة ييجى بفايدة

الكلام دة فى اسكندريه ولا لاء عشان انا دخلت لقيتهم غيرو الميعاد وبيقولو يوم 23/7 الى هو يوم الخميس مش عارف بقى انا خلاص احترت ومبقتش عارف حاجه فى حاجه :angr1::angr1::angr1:

السائل
21-Jul-2009, 12:39 AM
لوسمحت ياجماعة هو بجد تنسيق الدبلوم الصنايع +معهدسنتين يوم السبت القادم
وهى كلية هندسه هتاخد من كام %
لو انتا صنايع 3سنين يبقى لازم معادلة الاول وعلى فكرة المعادلات بدقت من بدرى

mmmnnn57
21-Jul-2009, 11:01 AM
عاوز اعرف ميعاد التنسيق انا حاصل على دبلوم صناعة 3سنوات 62.8%

eslam3500
21-Jul-2009, 11:56 AM
يا جماعة متقلقوش انا رحت اول امبارح سالت في كلية التجارة في اسكندرية قالولي التنسيق بتاع الدبلومات السبت الجاي يعني بعد المرحلة الاولة بتاعت الثانوي العام احنا مع المرحلة التانية وبنسبة للمعهد هنا في اسكندرية في مهعد العالي للتكنولوجيا والحاسب االالي دة 4 سنين وبيدي بكاللريوس كويسن يعني

koyla
21-Jul-2009, 01:02 PM

السائل
21-Jul-2009, 01:43 PM

معتقدش انوا فية وخصوصا لان دبلومك مر علية اكثر من سنة

koyla
21-Jul-2009, 02:44 PM
طب ايه اخبار الجامعه المفتوحه
عايز اعرف المصاريف كام وادخل حقوق ولا تجاره ايه الاحسن
وينفع اروح اقدم دلوقتي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

love angel
21-Jul-2009, 02:58 PM
السلام عليكم
انا طالبه فى الثانوى الفنى من اليكس وكنت عايزة اعرف امتى امتحان القدرات للكليات والتنسيق كمان امتى عشان بجد قلقانه
ارجو الرد السريع

love angel
21-Jul-2009, 03:04 PM
هااااى انا طالبه فى الثانوى الفنى من اليكس وكنت عايزة اطمن على ميعاد التنسيق وميعاد امتحان القدرات لو في
ارجو الرد السريع

مصطفى صلاح
21-Jul-2009, 03:05 PM
عايزة اعرف معلومات عن الجامعة العمالية باسوان سواء اقسامها&مصاريفها & هل موجودة فى التنسيقnum63

مصطفى صلاح
21-Jul-2009, 03:26 PM
]عايزة اعرف معلومات عن الجامعة العمالية باسوان سواء اقسامها&مصاريفها & هل موجودة فى التنسيقnum63num44

كريم عبد المنعم
21-Jul-2009, 04:22 PM
انا كنت مبارك كول في الفيوم ثلاث سنين بس انا نفسي ادخل معهد عالي للاداره والحاسب الالي ببروسيعدلو انت تعرف حاجه عن التنسيق قولي واعرف ادخل المعهد ده ولا لاء

كريم عبد المنعم
21-Jul-2009, 04:30 PM
num38
هو انت دبلوم اه بالظبط خمس سنين ولا ثلاثه ؟؟
وبعدين لو ثلاث سنين مجموع العملى مش بينحسب معاك فى المجموع الكلى

نرجع للتنسيق

يا سيادة المدير العام انا كريم عبد المنعم انا خريج مدرسه مبارك كول نظام ثلاث سنين وجبت 80% المجموع الكلي والمجموع التحريري 75%والمجمود ده ينفع اقدم في المعهد العالي للاداره والحاسب الالي ببورسعيد
وشكرا
مقدمه لسيادتكم
العضو/كريم عبد المنعم محمدnum38num38num38num38num38num38num38num38num38

مصطفى صلاح
21-Jul-2009, 04:46 PM
ياعالم ردووا عليا لو سمحتواااااااااااااااااااااااااااااارجوكم

لولى هاى
21-Jul-2009, 05:56 PM
هو مافيش حد قاعد ولا ايه؟؟؟num10num10num10

لولى هاى
21-Jul-2009, 06:03 PM
انا عيزه اعرف لو حد قاعد يقولى هى كلية الشرطة بتقبل بنات ولا لا وهى بتقبل من مجموع 65% فعلا ولا لا وتنسيقها امتى علشان لو كده الحق نفسى الرجاء الردود بسرعه وربنا مع الجميعnum10num33num63

لولى هاى
21-Jul-2009, 06:05 PM
هو مافيش حد قاعد ولا ايه؟؟؟num10num10num10

ehab2010
21-Jul-2009, 06:11 PM
انا محتار صراحة ، هل فى اصلاً معاهد ولو حتى بالفلوس تؤهل لدخول الهندسه ؟ محدش يقوللى المعاهد التعبانه زي معهد اللاسلكي و الكلام الفارغ ده ، اان عاوز معهد فني صناعى بالفلوس بعد سنتين يدخلنى هندسة عشان لو ماقدرتش ادخل معهد فني صناعى حكومي بسبب مجموعى وهو 66 % دبلوم 3 سنين قسم كهرباء

لولى هاى
21-Jul-2009, 06:11 PM
هو مافيش حد قاعد ولا ايه ؟؟؟num10num10num10

لولى هاى
21-Jul-2009, 06:18 PM
يا جماعة ارجوكوا لو حد قاعد يقولى هى كلية الشرطة بتقبل بنات ولا لا وهى الكلية فين وهى بتقبل من كام% وايه شروطها وتنسيقها ايه نظامه؟؟؟ وبعدين التنسيق هينزل امتى ؟num10num10num10لا الجرايد ولا النت بيفيد بحاجه ارجوكوا حد يقولى بسرعة وربنا معانا كلنا

إسلام ميكي
21-Jul-2009, 07:57 PM
ياااا جماعة عاوز اعرف هو التنسيق هنزل امتا بعد الدور التانى ولا امتا num63num63

mimo2010
21-Jul-2009, 08:09 PM
اي مساعده ********

لولى هاى
21-Jul-2009, 08:21 PM
على فكره انا دخلت على اعلانات جريدة الجمهورية دى المعهد العالى للهندسة بمدينةالشروق اولا افرعها الهندسة الطبية \الهندسة المدنية \الهندسة المعمارية \الهندسة الكميميائية \هندسة قوى والالات الكهربائية \هندسة الالكترونيات والاتصالات والحاسبات والتحكم وحدة ضمان الجودة (تعمل الوحدة على تهيئة اقسام المعهد واداراته المختلفه تمهيدا لحصول المعهد على الاعتماد المؤسسى بالتنسيق مع اللجن القومية لضمان الجودة والاعتماد وكذا التجهيز لاعتماد البرامج التعليمية وهذا المعهد بمدينه الشروق بس للاسف انا ماعرفتش اجيب باقيت الموضوع لان الصفحة ضاعت منى اللى يعرف يجبها يقول لينا كلنا وربنا مع الجميع امين

ahmed.sa3d92
21-Jul-2009, 08:24 PM
اي مساعده ********

راعى ان فيه بنات معانا على المنتدى وقولت لك مره قبل كده اعتبر البنت الى موجوده فى المنتدى اختك هتقبل انها تكلم شاب عشان يقول لها اى حاجة عن التسيق ياريت يعنى لو عندك اى فكره عن التنسيق وطلباتة اكتبها بمشاركة

ehab2010
21-Jul-2009, 08:36 PM
على فكره انا دخلت على اعلانات جريدة الجمهورية دى المعهد العالى للهندسة بمدينةالشروق اولا افرعها الهندسة الطبية \الهندسة المدنية \الهندسة المعمارية \الهندسة الكميميائية \هندسة قوى والالات الكهربائية \هندسة الالكترونيات والاتصالات والحاسبات والتحكم وحدة ضمان الجودة (تعمل الوحدة على تهيئة اقسام المعهد واداراته المختلفه تمهيدا لحصول المعهد على الاعتماد المؤسسى بالتنسيق مع اللجن القومية لضمان الجودة والاعتماد وكذا التجهيز لاعتماد البرامج التعليمية وهذا المعهد بمدينه الشروق بس للاسف انا ماعرفتش اجيب باقيت الموضوع لان الصفحة ضاعت منى اللى يعرف يجبها يقول لينا كلنا وربنا مع الجميع امين

يا ست الله يهديكي ده معهد خاص بالثانويه العامه احنا هنا نتحدث عن خريجي الدبلومات الفنية
و هذه شروط القبول عندهم .
* الحصول على الثانوية العامة شعبة رياضيات وما يعادلها من الشهادات العربية والأجنبية .
* يتم تحديد مجموع القبول عن طريق مكتب تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد .
* إجتياز الطالب الكشف الطبى الذى يوقع علية عن طريق الإدارة الطبية بالمعهد .

احنا عاوزين حاجه تقبلنا حاملى الدبلوماااااااااااات

ahmed.sa3d92
21-Jul-2009, 09:45 PM
نظام جديد للمرفهين ( طلبه الثانويه العامه )
الى جايب 50 % يدخل كليه الاعلام حاجه القاهره

koyla
21-Jul-2009, 10:45 PM
50% كليه اعلام ههههههههههه
واحنا اللى بيجيب 100 % مش لاقي معهد يدخله ههههههههههه

محمود m
21-Jul-2009, 10:47 PM
يا جماعه اى حد سحب ملف المعهد الفنى للقوات المسلحه يا ريت يقول ايه الى حصل معاه واخر موعد لسحب الملفات num10

ahmed.sa3d92
21-Jul-2009, 11:01 PM
50% كليه اعلام ههههههههههه
واحنا اللى بيجيب 100 % مش لاقي معهد يدخله ههههههههههه
لاحظ فى بداية كلامى
نظام جديد للمرفهين

koyla
21-Jul-2009, 11:23 PM
لاحظ فى بداية كلامى
نظام جديد للمرفهين

شكلك مخدتش بالك من الضحكتين ..

محمود m
21-Jul-2009, 11:26 PM
يا جماعه اى حد سحب ملف المعهد الفنى للقوات المسلحه يا ريت يقول ايه الى حصل معاه واخر موعد لسحب الملفات num10

ehab2010
21-Jul-2009, 11:35 PM
اله اله بقا طلاب مدرسة السلام ليهم سايتات على النت
و انا الى كنت بقول دي مدرسه عره اخرت طلابها يدخلو شات على الياهو ههههههههههه

يا جماعه ايه رأيكو فى المعهد ده
لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد
المعهد العالى للهندسة و التكنلوجيا بالعريش ، يقبل حاملى الدبلومات طبعاً معهد خاص بالمصاريف تقريباً 6500 جنية فى العام الدراسي و يديك بكالريوس هندسه بعد خمس سنين دراسه

محمود m
21-Jul-2009, 11:57 PM
[QUOTE=ehab2010;172620]اله اله بقا طلاب مدرسة السلام ليهم سايتات على النت
و انا الى كنت بقول دي مدرسه عره اخرت طلابها يدخلو شات على الياهو ههههههههههه

انا ليا فى كل حاجه ههههههههههههههههههnom

امير الاسلام
22-Jul-2009, 12:08 AM
نظام جديد للمرفهين ( طلبه الثانويه العامه )

الى جايب 50 % يدخل كليه الاعلام حاجه القاهره

نظام جديد للجادين (طلبة الدبلوم)

الى جايب 50 % يترمى فى الزبالة طبعا
والى جايب 70% يدخل طبعا معهد
والى جايب 80يعمل معدلة ويطلع عينه
عشان يدخل الكلية
وفى الاخر يسقطوه ويضيع عليه سنه
مصيررررررررررررررة يدخل المعهد برده ولو عمل المستحيل
هوا كدا طلبة الدبلومات زباااااااالى المجتمع
محدش يزعل ياشباب دى الحقيقة كلوا معتبرنا كدا
مصيرررررررررررررررنا هناخد فرصتنا
وهنوريهم احنا اييييييييييه
اخوكم محمد
num63

محمود m
22-Jul-2009, 12:11 AM
اهم حاجه سواء كده او كده هترسى على معهد الكليات للثانويه العامه بالقوة الجبريه ومحدش يقدر يتكلم :angr1::angr1::angr1::angr1::angr1:oooooooooo

faozea
22-Jul-2009, 12:12 AM
في اجتماعه برئاسة الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي ـ قبول‏26‏ ألفا و‏700‏ طالب وطالبة من الحاصلين علي الدبلومات الفنية نظامي السنوات الثلاث والخمس بنسبة‏10%‏ من الأعداد المقررة لطلاب الثانوية العامة‏,‏ و‏13‏ ألفا و‏350‏ من طلاب الشهادات المعادلة من الدول العربية والأجنبية بنسبة‏5%‏ بالجامعات هذا العام‏.‏num21

لولى هاى
22-Jul-2009, 12:20 AM
انا لقيت ده على النت (الجامعة المفتوحة بالقاهرة ) يشترط فيها ان لا يكون الطالب حاصل على اقل من50% من جميع المؤهلات العليا والمتوسطة دون التقيد بسنة التخرج وبشرط الا يكون متجاوز اكثر من 5 سنين num22num22

faozea
22-Jul-2009, 12:20 AM
ياترى دى نسبة كويسة ولا لا

يارب استرها معانه

دبلوم2009
22-Jul-2009, 12:26 AM
هانت اهيه وكل واحد هيعرف مصيره ايه بيقولو يوم السبت تنسيق الدبلومات الفنية

محمود m
22-Jul-2009, 12:26 AM
في اجتماعه برئاسة الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي ـ قبول‏26‏ ألفا و‏700‏ طالب وطالبة من الحاصلين علي الدبلومات ‏.‏num21

26 الف بس من 707 الف تخيلو بقى النسبه يعنى 680الف لا توجد لهم اماكن بزمتكم مش ده حرام حسبى الله ونعم الوكيل ولو الواحد خرج عن شعورة هلاقى امن الدوله بيخبط على باب البيت فا مش هقول غير منهم لله اروح بقى اسمع نانسى وهيفا احسن :angr1::angr1::angr1::angr1:

لولى هاى
22-Jul-2009, 12:27 AM
انا عيزة اعرف هو تنسيق الدبلومات هايبقى فى المرحلة الثانية ولا الثالثة وربنا يوفقنا جميعا

محمود m
22-Jul-2009, 12:30 AM
انا عيزة اعرف هو تنسيق الدبلومات هايبقى فى المرحلة الثانية ولا الثالثة وربنا يوفقنا جميعا

ياااااااااااااااه انتى لسه بتسألى على العموم فى المرحله التانيه معنى انه يبقى مرحله تالته يبقى محدش يسأل على تنسيق

دبلوم2009
22-Jul-2009, 12:31 AM
يعني 680 الف اسره ضاع حلمهم فعلا حرام والله احنا مظلومين دى علينا شوية حسبي الله ونعم الوكيل

محمود m
22-Jul-2009, 12:33 AM
يعني 680 الف اسره ضاع حلمهم فعلا حرام والله احنا مظلومين دى علينا شوية حسبي الله ونعم الوكيل

مافيش حاجه بايديناااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااغير اننا نقول ربنا على الظالم oooooooooo

لولى هاى
22-Jul-2009, 12:33 AM
لا يأس مع الحياه ولا حياه مع اليأس

محمود m
22-Jul-2009, 12:35 AM
لا يأس مع الحياه ولا حياه مع اليأس

اليأس حاجه اساسيه مع الجمل

لولى هاى
22-Jul-2009, 12:36 AM
هو التنسيق هاينزل فى كل المحافظات ولا لا ؟؟؟

محمود m
22-Jul-2009, 12:37 AM
اه هينزل فى كل المحافظات بس مش عارف السبت ولا الاحد

دبلوم2009
فعلا يا محمود كلامك صح مع الناس دى مفيش تفاؤل كله يأس مفيش حل تاني غير الواحد ربنا يسهل ويعمل معادلة دى لو مفيهاش ظلم هيه كمان

لولى هاى
الصبر مفتاح الفرج وبعدين ربنا مابينساش حد

محمود m
22-Jul-2009, 12:39 AM
الصبر مفتاح الفرج وبعدين ربنا مابينساش حد

ماهو صبرنا ونولنا بيقولك 26 الف دى متجيش ورقه خص فى بطن الفيل

محمود m
22-Jul-2009, 12:41 AM
فعلا يا محمود كلامك صح مع الناس دى مفيش تفاؤل كله يأس مفيش حل تاني غير الواحد ربنا يسهل ويعمل معادلة دى لو مفيهاش ظلم هيه كمان

ربنا معااك ويوفقك ان شاء الله انا التنسيق خلانى بقيت محبط اوى انى اقدم فى المعادله بس يالا كل واحد بياخد نصيبه

دبلوم2009
22-Jul-2009, 12:41 AM
يا لولي هاى يعني انا جايب 78% وباي باي فى الشارع بيقولك 26 الف يعني مفيش امل ده اللى جايب 85% يقلق

محمود m
22-Jul-2009, 12:44 AM
يا لولي هاى يعني انا جايب 78% وباي باي فى الشارع بيقولك 26 الف يعني مفيش امل ده اللى جايب 85% يقلق

انتا لو بصيت هتلاقى ان 26 الف هما الاوائل والى جايبين ال85 % ههههههههههههه يعنى الى جايب 80% ربنا معاه مش عارف واحد زيى ب71.8% يعمل بيهم ايه

لولى هاى
22-Jul-2009, 12:44 AM
انا لقيت ده على النت (الجامعة المفتوحة بالقاهرة ) يشترط فيها ان لا يكون الطالب حاصل على اقل من50% من جميع المؤهلات العليا والمتوسطة دون التقيد بسنة التخرج وبشرط الا يكون متجاوز اكثر من 5 سنين num22num22على فكرة اللى هيقدم فى جامعة مفتوحة هى ابتدت من 28\7 حتى 6\8

محمود m
22-Jul-2009, 12:46 AM
انتا لو بصيت هتلاقى ان 26 الف هما الاوائل والى جايبين ال85 % ههههههههههههه يعنى الى جايب 80% ربنا معاه مش عارف واحد زيى ب71.8% يعمل بيهم ايه

محمود m
22-Jul-2009, 12:47 AM
على فكرة اللى هيقدم فى جامعة مفتوحة هى ابتدت من 28\7 حتى 6\8

جامعه مفتوحه وافتح فى الفلوس هههههههههههه:angr1::angr1:

دبلوم2009
22-Jul-2009, 12:48 AM
هههههههههههههه ياريت يا جماعه حد يقولي ايه نظام الجامعه المفتوحه دى

لولى هاى
22-Jul-2009, 12:49 AM
يا جماعة اية البؤس دة خليكو عندوكوا تفائل فى ربنا وبعدين انا جيبه 68.9% 3سنين صنايع ومش عرفة دول هيودونى فين وادينى صبره

محمود m
22-Jul-2009, 12:52 AM
يا جماعة اية البؤس دة خليكو عندوكوا تفائل فى ربنا وبعدين انا جيبه 68.9% 3سنين صنايع ومش عرفة دول هيودونى فين وادينى صبره

بقولك ايه حطى مجموعك على مجموعى وندخل هندسه وفى الاخر نبقى نقسم الشهادة مع بعض هههههههههههههه وعلى رئى جورج صابر وراضى :fish:

محمود m
22-Jul-2009, 12:53 AM
هههههههههههههه ياريت يا جماعه حد يقولي ايه نظام الجامعه المفتوحه دى

والله معرف عنها حاجه غير انها جامعه مفتوحه وبس هههههههههههههههه:dancy1:الواحد خلاص اتجن

دبلوم2009
يا لولي انتى شكلك عندك امل كبير اوووووووووى والله انا بقه ولا عندي امل ولا سعاد ولا اي حاجة هههههههههههه

لولى هاى
وبعدين انا اهلى كلوهم فكرين ان الصنايع كلها سهلة ومافيهاش اى حاجة وان انا المفروض كنت اجيب اعلى من كده وادينى صبرة

محمود m
22-Jul-2009, 12:56 AM
وبعدين انا اهلى كلوهم فكرين ان الصنايع كلها سهلة ومافيهاش اى حاجة وان انا المفروض كنت اجيب اعلى من كده وادينى صبرة

يا لولى انا قسم الكترونيات وكمبيوتر اقسم بالله لو جيتى وشفتى الامتحانات كانت عامله ازاى كان اغمن عليكى بس تسدقى انا قفلت الامتحانات والبركه فى المزكرات قولت انى هجيب ال90% بس مابنى على باطل فهو باطل ههههههههههههههههههههه :hunter::hunter:

دبلوم2009
22-Jul-2009, 12:59 AM
والله يا محمود انا مدرسة الورديان الفنية المتقدمة بس والله كونت بزاكر وكان حقى اجيب 90% بردو وفى الاخر اتصدمت بــ 78%

محمود m
22-Jul-2009, 01:01 AM
والله يا محمود انا مدرسة الورديان الفنية المتقدمة بس والله كونت بزاكر وكان حقى اجيب 90% بردو وفى الاخر اتصدمت بــ 78%
ربنا ينتقم منهم ويعمل كده فى عيالهم

الورديان ههههههههه انا بقى السلام بس على فكرة مشكلتنا فى قطاع دمنهور الى اتصحح فيه الورق قطاع ظالم

دبلوم2009
22-Jul-2009, 01:04 AM
ما هو نفس النظام وبزات مدرستنا احنا بالزات كلها ظلم وانا غلطان اللى منقلتش مدرسة محرم بك

محمد طلعت زايد
22-Jul-2009, 01:09 AM
يا جماعة ارجوكم اقلولى ايه المعاهد التى مدتها سنتين وتكون بتقبل من مجموع 65% واستطيع انى اكمل منها كلية كويسه (ارجوكم الردووووود)

ehab2010
22-Jul-2009, 01:39 AM
يا لولى انا قسم الكترونيات وكمبيوتر اقسم بالله لو جيتى وشفتى الامتحانات كانت عامله ازاى كان اغمن عليكى بس تسدقى انا قفلت الامتحانات والبركه فى المزكرات قولت انى هجيب ال90% بس مابنى على باطل فهو باطل ههههههههههههههههههههه :hunter::hunter:
يا راجل يا طيب حرام عليك الأمتحان كان فى مدرسة محرم بيه بنات و كانت اللجان زي الفل و كل الأمتحانات تمام حاننكر ؟
دي حجج يا معلم

واما
22-Jul-2009, 02:14 AM
بقولك ايه حطى مجموعك على مجموعى وندخل هندسه وفى الاخر نبقى نقسم الشهادة مع بعض هههههههههههههه وعلى رئى جورج صابر وراضى :fish:
ممكن اضافة مجموعه معاكم وندخل هندسة ونفسم الشهاده على 3 انا معهد المطريه وجابته 82.5 اريكم هههههههnum22

Mr.Mo7amed
22-Jul-2009, 02:23 AM
اخوانى واخواتى
انا اخوكم محمد من مدرسة اسكندرية الفنيه المتقدمة
احب اقولكم متخوفوش ان شاء الله ربنا هيقف معاانا باذن الله
وان معنى كلام الوزير ده مش هيفرق لانه لو حسبتوها
ان النسبة السنادى قلت 3 % بالنسبة للخمس سنين طبعا انا مش هخمن بس انا توقعى والله اعلم
ان التربيه التعليم الصناعى هتاخد من 82 وهيكون الحد الادنى للهندسة بنسبة 85 وكسور
طبعا انا مش بحبط الناس اللى جايبة اقل من كده بس ان شاء الله ليهم معاهد وفعلا مدرسة الورديان وقع عليها ظلم طبعا مش اول مرة هى علطول كده لان مستوى التعليم فيها مش زى محرم بك ولكن للاسف الطلبه اللى راحت فى داهية يدفعول دروس خصوصية وفلوس مشروع وفى الاخر يتضحك عليهم مش قادرين غير حسبى الله ونعم والوكيل ع العموم معاكوا اخوكوا محمد
من مدرسة اسكندرية الفنيه قسم كمبيوتر
مجموعى 89.1
وربنا يوفق الجميع

دبلوم2009
22-Jul-2009, 02:25 AM
يا راجل يا طيب حرام عليك الأمتحان كان فى مدرسة محرم بيه بنات و كانت اللجان زي الفل و كل الأمتحانات تمام حاننكر ؟
دي حجج يا معلم

ياعم انا بقول ياريتني كونت نقلت محرم بك

امير الاسلام
22-Jul-2009, 03:25 AM
ياجماعة محدش يضايق روحه ان شاء الله كل واحد هياخد نصيبة
ومحدش هياخد اكتر من نصيبة او اقل
اهدوا شويا كدا وبلاش شده الاعصاب دى انتوا كدا بتوترونا معاكم
بس بجد الجامعة المفتوحى احسن من المعاهد
الجامعة المفتوحى دلوقت بقت افضل بكتير من زمااااااااااان
وبقت فيها تطور جديد وطوروها وبقى فى اهتمام بيها جامد
فامحدش يقلق وان شاء الله كل واحد هياخد نصيبة
وربنا يوفق الجميع
بس نصيحه منى
بلاش المعااااااااااااااااااااااااااااااااااااهد دى بجد موضوع فاشل اوى المعاهد
بيسرقوا فى فلوس الناس وخلاص وكل سنه تدفعلك بتاع 3000تلاف جنيه يعنى فى نهاية اربع سنين
12الف جنيه ولو شلت مواد تدفع عليها فلوس تانية ولو عت السنة هتدفع فلوس تانى برده
ولو محضرتش هتدفع فلوس كل حاجة بفلوس وربنا دنا حاسس بعد كدا هيعملوا رسم دخول للمعهد كل متدخل تدفع فلوس ههههههههههههههه كلوا نصب فى نصب الله يخربيت الفشل عالم نصابة
ده التلعيم بقى بفلوس والله ظلم مش كفايا ظلمنا فى النتيجه كمان يظلمونا فى المعاهد
والشيهاده فى الاخر بتبئى ضعيفة مش معترف بيها اوى
مش زى خريج الكلية تروح تقدم بيها فى اى وظيفة يركنوك ع الرف اذا كان بتاع الكلية بيتبهدل ويطلع عينه عشان يلاقى شغل يبئى بتاع المعهد هيلاقى بسهولة دى ربنا يكون فى عونكم
وتفئلوا خير محدش يحبط نفسوا من اولها لسا الطريق طوووووووويل اوى
وربنا يوفق الجميع

elbasha
22-Jul-2009, 07:11 AM
ربنا يوفقكم كلكم ان شاء الله
اخوكم احمد النجار تانيه شرطه
بتمنالكم كل التوفيق num63

ربنا يبشركم يا شباب انتوا ماشاء الله متفائلين على الاخر

ياريت ياشباب بس اللى يعرف يقولى فوق 81% يدخل كليه ايه ؟؟؟

7ra100
22-Jul-2009, 09:11 AM
السلام عليكم يا جماعه انا اسمى احمد ومن المنصوره وفى دبلوم نظام خمس سنوات وجبت مجموع 84.5%
ومش عارف انا مجموعى هيدخلنى ايه بس خايف اوى ان التنسيق يبقى عالى السنه دى لانه هيبقى حرام لما اجيب مجموع زى كده ويبقى زيى زى اللى اقل منى بكتير يعنى كده او كده هيبقى مصيرنا واحد فياريت يا جماعه لو التنسيق عالى السنه دى نعمل وقفه لان مش هينفع نضيع يا جماعه ولو سكتنا هنضيع نفسنا
وعلى فكره انا دفعتى كلها الاوائل على المحافظه والاول علينا جايب93 % وربنا يوفقنا جميعا
ياريت لو حد يعرف خبر عن التنسيق يعرفنى
ahmedsabry2010666@yahoo

ahmed.sa3d92
22-Jul-2009, 10:51 AM
من جريده الاهرام
قرر المجلس الأعلي للجامعات قبول‏6‏ آلاف و‏48‏ طالبا وطالبة بكليات الطب هذا العام بعد تخفيضها بنسبة‏12,5%‏ عن العام الماضي وفقا لقرار المحكمة الادارية و‏20‏ ألفا و‏300‏ طالب بالهندسة بعد زيادتها بنسبة‏9%‏ عن العام الماضي وفقا لاحتياجات الدولة و‏2500‏ بالحاسبات والمعلومات و‏7‏ آلاف و‏500‏ بالصيدلة و‏1500‏ بالاسنان و‏600‏ بالعلاج الطبيعي و‏3‏ آلاف و‏100‏ بالألسن و‏1286‏ بالفنون الجميلة و‏4‏ آلاف و‏241‏ بالسياحة والفنادق و‏800‏ بالاقتصاد والعلوم السياسية و‏600‏ بالاعلام و‏9‏ آلاف و‏500‏ بالعلوم‏.‏ وصرح مصدر مسئول للأهرام بان المجلس قرر في إجتماعه برئاسة الدكتور هاني هلال وزير التعليم العالي والدولة للبحث العلمي الخميس الماضي ـ قبول وترشيح‏26‏ ألفا و‏700‏ طالب وطالبة من الحاصلين علي الدبلومات الفنية نظامي السنوات الثلاث والخمس بنسبة‏10%‏ بالجامعات وتوزيع باقي الناجحين علي المعاهد العليا الحكومية والخاصة والمتوسطة بحد أدني‏60%‏ وقبول‏13‏ ألفا و‏350‏ من طلاب الشهادات المعادلة من الدول العربية والاجنبية بنسبة‏5%‏ بالجامعات‏.‏ وكان موقع التنسيق الألكتروني قد شهد أمس اندفاعا شديدا من الطلاب لتسجيل رغباتهم خاصة من الحاسبات الشخصية من المنازل
بالإضافة إلي الدخول مرات عديدة لاسباب مختلفة منها التعديل والتغيير للرغبات او الاطلاع علي الشروط والقواعد وكذلك للتأكد من ان ماسجلوه لم يتغير بالرغم من السرية التامة علي موقع كل طالب باستخدام الرقم السري الخاص به‏..‏ وقد سجل الرغبات حتي امس‏65‏ ألف طالب وطالبة من بين‏119‏ ألفا سوف تستوعبهم المرحلة‏.‏ وصرح السيد عبدالحميد سلامة الوكيل الأول بوزارة التعليم العالي والمشرف العام علي مكتب التنسيق بان الموقع الالكتروني للتنسيق سوف يتلقي اليوم رغبات طلاب الشريحة الثالثة الحاصلين علي حد أدني‏391‏ درجة من المجموعة العلمية و‏347‏ درجة من الأدبية من خلال المراكز ومعامل الحاسبات بالجامعات من الساعة التاسعة صباحا وحتي الخامسة مساء‏.‏ وأوضح ان الطلاب ملتزمون بتسجيل‏48‏ رغبة حتي أصحاب المجاميع المرتفعة حيث لن يلبي الحاسب طلب الطلاب الراغبين في ترك رغباتهم اقل من ذلك او التصفح داخل الموقع حتي يستطيع الطالب في النهاية الحصول علي صورة من الرغبات التي دونها يحتفظ بها لحين إعلان النتائج والتعرف علي الكلية التي رشح لها‏.‏

من جريده الدستور
حذرت نقابة الأطباء طلاب الثانوية العامة وأسرهم من مستقبل مهنة الطب، وأكدت أن الالتحاق بكليات الطب لن يحقق الأحلام الوردية التي تراود الأبناء والآباء، خاصة أن عدد أطباء مصر تجاوز «205 آلاف طبيب» بالإضافة إلي أن عدد الخريجين يصل إلي عشرة آلاف طبيب سنويا من الكليات الحكومية والأزهرية والخاصة.
وأكدت النقابة في بيان لها ان وزارة الصحة لن تكلف في عام 2014 أكثر من 3500خريج بما يعني أن الأعداد المقبولة لن تجد من يتحمل مسئولية تدريبها وإعدادها للممارسة المهنية.

موضحة أن أحوال شباب - بل أغلب - كبار الأطباء في تدهور مستمر في ظل الأزمات الاقتصادية والغلاء المتزايد وما زالت النقابة تبذل قصاري جهدها لزيادة رواتب وحوافز الإخصائيين والاستشاريين.

ومن جهة أخري، طالبت النقابة د.أحمد الطيب ـ رئيس جامعة الأزهر ـ بتخفيض أعداد المقبولين في كليات الطب الأزهرية هذا العام.
وأعربت النقابة عن ترحيبها بقرار المجلس الأعلي للجامعات بتخفيض نسبة أعداد المقبولين بالطب بنسب تتراوح بين 12-15% من الأعداد التي تم قبولها العام الماضي، وذلك تنفيذا لقرار محكمة القضاء الإداري في 24 سبتمبر2007 في الدعوي رقم 32416 لسنة 61 ق والذي قبلت النقابة أن يتم تنفيذه بصورة تدريجية علي مدار أربع سنوات.
وشددت النقابة علي ضرورة التنسيق بين أعداد المقبولين وطاقة الاستيعاب والتدريب في كليات الطب وبعد التخرج لضمان الحصول علي مستوي جيد للتعليم الطبي المطابق لمعايير الجودة، حيث إن الطبيب يحتاج إلي 5-7 سنوات لإعداده مهنيا.
من ناحية أخري، أكد د. سيف الله إمام ـ أمين عام مساعد نقابة الصيادلة ـ أن النقابة تلقت خطابا من وزير الصحة د.حاتم الجبلي أوضح فيه أن حاجة قطاع الصحة في عام 2014 من الصيادلة سيبلغ 3500 صيدلية فقط وهو مايعني وجود فجوة حالية بين أعداد الخريجين التي تقدر بـ10 آلاف صيدلي من 24 كلية حكومية وخاصة وبين حاجة القطاع الصحي التي تصل إلي 6500 صيدلي وهو مايهدد ببطالة الصيادلة خاصة أن النسبة العالمية لأعداد الصيدليات مقارنة بالسكان تصل إلي صيدلية لكل 5 آلاف نسمة بينما تصل في مصر إلي ضعف النسبة العالمية، مشيراً إلي مقاضاة النقابة وزارة التعليم العالي لتخفيض أعداد المقبولين بكليات الصيدلة مناشداً المجلس الأعلي للقبول بالجامعات تخفيض أعداد المقبولين بكليات الصيدلة بنسبة 15 % علي مدار الخمسة أعوام القادمة.

من جريده المصرى اليوم
يستطيع طلاب الثانوية العامة الحاصلون على ٥٠% هذا العام لأول مرة فى تاريخ القبول بالجامعات دخول كلية الإعلام بجامعة القاهرة، التى تعد واحدة من أهم كليات القمة بهذه النسبة الضئيلة جداً فى النجاح، بعد أن أصدر المجلس الأعلى للجامعات قراراً منذ أسبوع، ينص على «قبول الطلاب الحاصلين على الثانوية العامة هذا العام بالكليات دون التقيد بمرور ٥ سنوات على الحصول على الشهادة، وذلك بنظام التعليم المفتوح بحد أدنى ٥٠%».
القرار، الذى اتخذه المجلس الأعلى للجامعات، ويعطى الحق للطلاب الحاصلين على الثانوية العامة فى التقدم للكليات بنظام التعليم المفتوح مباشرة من غير التقدم لمكتب التنسيق بداية من الشهر المقبل، لم يتح للطلاب كلية الإعلام فقط بـ٥٠%، وإنما أتاح لهم أيضاً دخول العديد من الكليات من بينها دار العلوم والتجارة والآداب والحقوق.
وقال مصدر مسؤول بالتعليم العالى إن القرار سيصل بالتعليم إلى «كارثة» كبرى، خاصة فى كلية مثل كلية الإعلام التى من المتوقع أن تأخذ هذا العام من ٩٤% فى التنسيق العادى و٥٠ % فى التعليم المفتوح.
من جانبه قال الدكتور عوض عباس، رئيس مركز التعليم المفتوح بجامعة القاهرة، إنه سيتم قبول الطلاب الراغبين فى التقدم للتعليم المفتوح بداية من الشهر المقبل.
وأضاف أن التعليم المفتوح وضع قواعد خاصة للقبول بكلية الإعلام وكلية دار العلوم، من بينها درجات اللغة، واختبارات مؤهلة، مشيراً إلى أن أولوية قبول الطلاب بهما سيكون طبقاً لأفضل الطلاب الذين يجتازون الاختبارات المقررة.
وأشار إلى أنه قرر تخفيض المصروفات للطلاب المقبولين من الثانوية العامة هذا العام، حسب حالة كل طالب، منها تخفيض ٥٠% للطالب يتيم الأبوين، و٢٥% ليتيم أحد الأبوين، و٥٠% لأبناء العاملين بجامعة القاهرة، و٢٥ % لأبناء العاملين فى القوات المسلحة والشرطة، بالإضافة إلى التخفيض للطلاب الذين يعانون من العجز بنسبة تتساوى مع كل حالة من حالات العجز.

أبو حميد
22-Jul-2009, 01:46 PM
ياريت يا جماعه حد يقولي ايه نظام الجامعه المفتوحه دى

أتفضل يا سيدي كل المعلومات عن الجامعة المفتوحة

رابط الجامعة الفتوحة التابعة لجامعة القاهرة (لا يمكنك مشاهدة الروابط قبل الرد)

كريم عبد المنعم
22-Jul-2009, 02:24 PM
انا كريم عبد المنعم من الفيوم اناكنت في مدرسه مبارك كول وخلصت امتحانات والنتيجه ظهرت وجبت 80% وحاسس اني خد درجتي وزياده شويه انا كنت متوقع اني اجيب 75% بالقوي يعني ولكن عرفت ان درجات الدبلومات منخفضه اوي انا كل مسأل واحد صحبي في الدبلوم يقولي جايب مدتين وتلاته ومدرستهم الاول فيها طالع بماده عربي بصراحه الدرجات منخفضه اوي ربنا معاهم اكيد التنسيق هيكون منخفض جدا عن السنين الي فاتت فكل الي جايب فوق 70% هيدخل معهد او كليه وانا نفسي ادخل المعهد العالي للاداره والحاسب الالي ببورسعيد وخايف برده لمجموعي ميجبش بس لما الراجل بتاع التنسيق قالي ان التنسيق السنه دي منخفض اطمنت
ربنا معانا

ahmed.sa3d92
22-Jul-2009, 03:10 PM
انا كريم عبد المنعم من الفيوم اناكنت في مدرسه مبارك كول وخلصت امتحانات والنتيجه ظهرت وجبت 80% وحاسس اني خد درجتي وزياده شويه انا كنت متوقع اني اجيب 75% بالقوي يعني ولكن عرفت ان درجات الدبلومات منخفضه اوي انا كل مسأل واحد صحبي في الدبلوم يقولي جايب مدتين وتلاته ومدرستهم الاول فيها طالع بماده عربي بصراحه الدرجات منخفضه اوي ربنا معاهم اكيد التنسيق هيكون منخفض جدا عن السنين الي فاتت فكل الي جايب فوق 70% هيدخل معهد او كليه وانا نفسي ادخل المعهد العالي للاداره والحاسب الالي ببورسعيد وخايف برده لمجموعي ميجبش بس لما الراجل بتاع التنسيق قالي ان التنسيق السنه دي منخفض اطمنت
ربنا معانا
على العموم معدش باقى غير القليل والكل يستريح :icon_yahoo:

princ
22-Jul-2009, 03:42 PM
اهلا ياجماعه دلوقتى انا مخلص معهد فنى صناعى ببورسعيد وجايب91% هل ممكن ادخل هندسه اسكندريه
ارجو الرد لانى قلقان جدا جدا وربنا يستر

دبلوم2009
22-Jul-2009, 03:44 PM
طبعا تخش هندسة اساسي مستريح كمان

princ
22-Jul-2009, 03:46 PM
انت متأكد طب هيا هندسه اسكندريه السنه اللى فاتت قبلت من كام

ارجو الرد

دبلوم2009
22-Jul-2009, 04:38 PM
قبلت من 89.5%

محمد طلعت زايد
22-Jul-2009, 05:37 PM
ممكن يا جماعة حد يقولى تنسيق المعهد الفنى للقوات المسلحة بدأ ولا لسه ولو كان بدأ انا ممكن اروح اودى ورقى هناك عادى واعمل الاختبارات وانا هناك ولا ايه بالضبط وياريت حد يقولى الاختبارات دى عبارة عن ايه بالظبط وامتى استخدم الوسطه بعد ولا اقبل الاختبارات ارجو الافاده وربنا معانا

محمود m
22-Jul-2009, 05:46 PM
ممكن يا جماعة حد يقولى تنسيق المعهد الفنى للقوات المسلحة بدأ ولا لسه ولو كان بدأ انا ممكن اروح اودى ورقى هناك عادى واعمل الاختبارات وانا هناك ولا ايه بالضبط وياريت حد يقولى الاختبارات دى عبارة عن ايه بالظبط وامتى استخدم الوسطه بعد ولا اقبل الاختبارات ارجو الافاده وربنا معانا

يا ريت رد :congrats::fight:

mohamed naeem
22-Jul-2009, 05:52 PM
num1السلام عليكم انا مشترك جديد ومعجب جدا بفكرة المنتدئ وان فى حد مهتم بالتعليم الفنى وانا كنت بسال انا جايب 75.8ممكن ادخل معهد اسكندرية(سيكلام)وشـــــــــكـــــــــــــــرا
num23

mohamed naeem
22-Jul-2009, 05:56 PM
انا فى انتظار الـــــــــــرد بلـــــــــــيــــــــز

احمد قمر
22-Jul-2009, 07:20 PM
هاااااااااى

انا احمد قمر من اسوان وعوز اعرف امته التنسق انا فى دبلوم خمس سنوات فى محمد صالح حرب الفنيه المتقدمه :congrats::apple::apple::apple: 75% هل ادخل كليه ولا معاهد وهى كليه تربيه نوعيه بتقبل من كمnum23num23num23num23num23num23num23num23 اى حد يعرف يتصل ************

ehab2010
22-Jul-2009, 07:51 PM
وعلى كده المعهد الفني للقوات المسلحه ده يخرجك ايه ؟ حضرة صول ؟؟؟
بالزمه دي وظيفه ليها مستقبل ، انا ان شاء الله بخطط طريقي للهندسه ، هندسه و بس ولاحاجه غيرها

بعدها الواحد يشوفله عقد عمل فى الخليج قطر ولا دبي ، و يعيش حياته :)

zizo1
22-Jul-2009, 08:03 PM
انا جايب 88%
دبلوم معهد فنى صناعى 2009 قسم عمارة
وعندى بعض اسئلة ارجو اى حد يرد على
لآن الفكرة دى عجبتنى لآن فعلا فى اهمال لينا على العموم
1_التنسيق هايظهر امتى
2_هل هو مرحلة ثانية ولا ثالثة
3_هل التنسيق هينخفض عن السنة اللى فاتت ولا لآ
4_انا مجموعى زى ما قلت 88% ممكن تيجلى هندسة هنا يعنى مثلا القاهرة _ عين شمس _ المطرية _حلوان

وشكراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااا

princ
22-Jul-2009, 09:29 PM
اشطه لو كده انا ممكن ادخل هندسه اسكندريه شكرا يا معلم دبلوووووووووم

هو التنسيق بتاع الدبلومات والمعاهد امته ياريت الرد

لولى هاى
22-Jul-2009, 09:43 PM
تنسيق المعاهد والدبلومات السبت او الاحد بعد ظهور نتيجة المرحلة الاولى من الثانوية العامة

youte
22-Jul-2009, 10:04 PM
حد بليز يقولى اعمل ايه انا لسه ما قدمت ورقى ولا كتبت الرغبات لسه مش عرفه اعمل ايه انا فى دبلوم تجارى وبليز معلش عوزة اعرف المرحله الاوله من كام انا جيبه 71.4 ارجو الرد بسرعه

محمود الغباشي
22-Jul-2009, 10:13 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
ازيك يا ابوحميد
والله العظيم انا مش عارف يا اعضاء منتدي المحطة اقول للراجل دة ربنا يخليك لينا ولا اقولة متشكرين علي اللي انت عاملة معانا ولا اقولة ربنا يجعلة في ميزان حساناتك الراجل دة يا اعضاء المحطة الجداد اللي ماكنوش معانا في نتيجة الدبلومات 2009 الراجل دة كان بيعمل المستحيل علشان يعرف النتيجة هتنزل امتة لينا واحنا مناش غير ربنا في البلد دي ثم ابو حميد بصراحة الراجل دة واقف وقفة تمام مع كل شاب وشابة وطالب وطالبة في الدبلومات الفنية بصراحة والله العظيم
ربنا يخليك لينا يا ابوحميد
ابو حميد لو سمحت عاوز اعرف النتيجة النهائية في موعد التنسيق زي ماعودتنا في نتيجة الدبلومات والحد الادني هياخد من كام ويا تري كلية هندسة هتاخد من كام في المدارس الفنية المتقدمة الصناعية جميع الاقسام علشان الشباب بردة ويا تري قسم الميكانيكا له كليات اية تاني غير تربية نوعية و كلية تعليم صناعي
واية رايك يا ابو حميد في عملة الاعتصام اللي الشباب بيتكلموا عليها دي في التنسيق وبصراحة تامة ولو انت موافق عليها هل هتجيب نتيجة ولا لا
وياريت تتاكد من كلام الكابتن اللي بيقول التنسيق يوم الاحد او الاثنين الجاي الكلام دة مظبوط ولا لا ياريت تتاكد لو سمحت
وياريت يا ابو حميد تطمني التنسيق السنة دي الحد الادني هيبقي من كام المرحلة الاولي ان شاء الله تعالي
وشكرا لربنا
ثم
ليك يا ابو حميد

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

لولى هاى
22-Jul-2009, 10:14 PM
حد بليز يقولى اعمل ايه انا لسه ما قدمت ورقى ولا كتبت الرغبات لسه مش عرفه اعمل ايه انا فى دبلوم تجارى وبليز معلش عوزة اعرف المرحله الاوله من كام انا جيبه 71.4 ارجو الرد بسرعه
اولا تنسيق الدبلومات ذى ما قلت السبت او الاحد بعد ظهور نتيجة الثانوية العامة المرحلة الاولىومجموعك 71.4% يخليكى ملكيش مرحلة اولى وعلى العموم استنى التنسيق وبعدين ابقى اسحبى الملف من مكتب التنسيق وادمى الرغبات وماتخفيش التنسيق لسة مانزلش كلها ايام وهيبان ربنا معانا

محمد طلعت زايد
22-Jul-2009, 10:17 PM
يا جماعة انا دبلوم صناعى 3 سنوات ومجموعى 65% ومحبط جدا وعايز اى حد يريحنى ويقلى انا ينفع ليا كليات او معاهد حكومية او اى حاجه ممكن اذاكر فيها واكمل منها كلية ولا خلاص انتهيت على كده

لولى هاى
22-Jul-2009, 10:19 PM
الحد الادنى للمرحلة الاولى من 328

محمود الغباشي
22-Jul-2009, 10:21 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
يا ابو حميد بالله عليك يا شيخ لتقول يوم الجمعة باليل التنسيق السبت ولا الاحد علشان ميضعش علينا التقديم ويبقي زنبنا في رقبتك وارجوك بليز حدد مرحلة اولي ولا تانية
وخليك معانا كدة زي النتيجة انت بصراحة وانا متعوتش اجامل حد انت معنتش مهتم لية مش عارف زي ما كنت مهتم بالنتيجة باينك بتحب ولا اية ارجوك اهتم شوية كمان بالتنسيق للدبلومات وشكرا

لولى هاى
22-Jul-2009, 10:23 PM
يا جماعة انا دبلوم صناعى 3 سنوات ومجموعى 65% ومحبط جدا وعايز اى حد يريحنى ويقلى انا ينفع ليا كليات او معاهد حكومية او اى حاجه ممكن اذاكر فيها واكمل منها كلية ولا خلاص انتهيت على كده
هو فى معاهد بس لو عايز تكمل جامعة او كلية فهتبقى جامعة مفتوحة ودى بالقاهرة وبعدين كلها يومين والتنسيق هايظهر

محمد طلعت زايد
22-Jul-2009, 10:32 PM
اوك يا اخت لوى انا هستنى التنسيق بس عايز اعرف مجموعى 65% هروح يوم السبت مكتب التنسيق مرحلة اولى ولو كنت مرحلة ثانية هروح امتى

ahmed.sa3d92
22-Jul-2009, 11:20 PM
التنسيق بتاع المرحلة الاولى للثانوية العامة بداء من يوم الاثنين وهينتهى يوم الجمعة ويوم السبت نتيجة تنسيق المرحلة الاولى ويوم الاحد او الاثنين ظهور المرحلة الثانية للثانوية العامة ومعها تنسيق المرحلة الاولى للدبلومات وان شاء الله هضيف لكم كل جديد عن التنسيق

محمود m
22-Jul-2009, 11:32 PM
اوك يا اخت لوى انا هستنى التنسيق بس عايز اعرف مجموعى 65% هروح يوم السبت مكتب التنسيق مرحلة اولى ولو كنت مرحلة ثانية هروح امتى

اخى الفاضل اول ما ينزل التنسيق ويحدد مجموع المرحله الاولى هتعرف كل حاجه بس انتا اكيد فى المرحله التانيه او التالته ولسه برضو لم يتم تحديد اى درجات لكل المراحل واحنا منتظرين اهو nom1

امير الاسلام
22-Jul-2009, 11:47 PM
والله حرام دحنا مخلصين امتحانات قبل الثاانوية العامة
ونتجتنا طلعت قبل الثانوية العامه
المفرود التنسيق بتعنا يكون بدرى شويا
ليه ركننا فى الاخر كدا
والله ظلم ليه ديما ظلمنا كدا ومش مهتيم بينا
مكلنا ولاد 9 يعنى هما احسن مننا فى ايه
ولااحنا ولاد البطة السودا ولاايه الحكاية
الله يخدهم بتوع الثانوية العامة ويتنقم منهم
وينتقهم من الراجل وزير التعليم ده
وينتقم من مبارك نفسوا

حسبى الله ونعم الوكيل

محمود m
22-Jul-2009, 11:52 PM
والله حرام دحنا مخلصين امتحنات قبل الثاانوية العامة
ليه ركننا فى الاخر كدا
مهما ذكروا واحنا ذكرنا
حسبى الله ونعم الوكيل

كل الموضوع انهم هما ليهم الاولويه فى الكليات عننا ومش اى كليات كمان كليات القمه واحنا نقعد للاخر وكمان مالناش غير ادنى الكليات :smash2:

محمد طلعت زايد
23-Jul-2009, 12:13 AM
اخى محمود معنى ان انا فى المرحلة الثانية او الثالثة دا معناه ان انشاء الله بحد ادنى ليا معهد فنى صناعى

ahmed.sa3d92
23-Jul-2009, 12:14 AM
والله حرام دحنا مخلصين امتحانات قبل الثاانوية العامة
ليه ركننا فى الاخر كدا
ولااحنا ولاد البطة السودا ولاايه الحكاية
الله يخدهم بتوع الثانوية العامة ويتنقم منهم
وينتقهم من الراجل وزير التعليم ده
وينتقم من مبارك نفسوا
حسبى الله ونعم الوكيل
هما بيعتبرو ان الدبلومات تعليم منتهى بمعنى ان طالب الدبلوم من خلال دراستة العملية بيفهم حاجات كتير ممكن تاهله للعمل
اما طالب الثانوية العامة معندهوش اي فكره عملية ممكن تاهله للعمل فى اى مكان فلازم يكمل جامعة علشان يقدر يتاهل للعمل هيه دى كل الحكاية علشان كده وزاره التربية والتعليم والاعلان مكبرين لموضوع الدبلومات وهيه دى القصة وياريت الكل يفهمها

محمود m
23-Jul-2009, 12:39 AM
اخى محمود معنى ان انا فى المرحلة الثانية او الثالثة دا معناه ان انشاء الله بحد ادنى ليا معهد فنى صناعى

على الكلام الى بنسمعه واللى بيحصل ده 26 الف بس على مستوى الجمهوريه ليهم مقاعد فى الكليات بس يبقى لو جالك معهد تحمد ربنا يا محمد :congrats:

elsabe
23-Jul-2009, 12:53 AM
ربنا باذن الله هيكون معنا كلنا
واصبر ان الله مع الصابرين

:gossip:

ميناعادل
23-Jul-2009, 04:19 AM
ازيكم جميعا انا فى دبلوم 3 سنوات وجبت 86 عاوزاعرف التنسيق هاينزل امتا عاوز اعرف الكليات المتاحه ايه عاوز اعرف الكليات بتاخد بمجموع الكلى ولا النظرى ياريت حد يرد عليا بسرعه

ميناعادل
23-Jul-2009, 04:22 AM
عاوز اعرف التنسيق هاينزل امتا عاوز اعرف هما الكليات بتاخد بالمجموع الكلو ولا النظرى

السائل
23-Jul-2009, 08:06 AM
التقديم بدى فى المعاهد والكليات العسكرية واخر معاد للتقديم فى جميع فروع الجوهورية يوم 13/8 وانتا مش مطلوب منك ورق انتا وداخل تسحب الملف انتا بتروح حالق زيروا وحالق ذقنك وشنبك دة لو مربيهم لانى شوفت بنفسى انهم مبيرضوش يدخلوا حدمش حالق وانتا رايحتسحب الملف بتاخد معاك 60جنية حق الملف والتصوير لانهم بيصوروك هناك وبيحددولك معاد عشان تاخد فية الصور بسس بصراحة طلابتهم وحشة خالص بيبقوا عايزين اسامى عمامك وعماتك واجوازهم والمل لخلانك وخلاتك طالبين شهادات ومستندات تثبت املاك والدك وحساباتة فى البنوك والمثل للوالدة دة غير حاجات كتير بس سامحونى مش حاقدر اكتبها لانى عامل عملية فى عنيا والمفروض ما اقعدش على الكمبيوتر خالص بس انا قلت اقعد اقول الى عندى بس يا جماعة الى عايذ يقدم يلحق دلوقتى عشان يلحق الاختبارات برحتوا انما الى حايقدم اخر يوم دة مش حايلحق الاخترارات وحتبقى اختباراتوا كلها ورا بعض ومش حايستريح وانا بكرر اسفى لانى مش حاقدر اكمل لا بس حابيت ارد على الى بيقول ان الى حايطلع من المعهد الفنى للقوات المسلحة حايطلع صول معلوماتك غلط خالص الى بيتخرحج بيتخرج برتبة ملاذم

أبو حميد
23-Jul-2009, 09:51 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

يا ابو حميد بالله عليك يا شيخ لتقول يوم الجمعة باليل التنسيق السبت ولا الاحد علشان ميضعش علينا التقديم ويبقي زنبنا في رقبتك وارجوك بليز حدد مرحلة اولي ولا تانية
وخليك معانا كدة زي النتيجة انت بصراحة وانا متعوتش اجامل حد انت معنتش مهتم لية مش عارف زي ما كنت مهتم بالنتيجة باينك بتحب ولا اية ارجوك اهتم شوية كمان بالتنسيق للدبلومات وشكرا

ليه بس كده يا محمود أنت عاوز المدام تمسك في خناقي

أنا مهتم طبعا ومتابع لكن فعلا مفيش جديد أضيفه للموضوع

أنا حطيت مشاركة وقلتلكم سيبكم من تحديد موعد التنسيق وخليكم مركزين تعرفوا أكتر عن الكليات والمعاهد الخاصة المتاحة امامكم وعملت موضوع عن الجامعة المفتوحة لما لقيت أسعارها حلوة.

كل ما يقال عن الموعد حتى الأن لا يتعدى انه يكون أشاعات ولا توجد حقيقة واحدة اكتبها.

اسألوا عن الكليات الخاصة المتاحة ومصاريفها لأن في فرص كويسة احنا مش عارفينها.

الشيماء
23-Jul-2009, 10:09 AM

لو سمحتم انا عايزة اعرف التنسيق

انا دبلوم صناعه 3 سنوات

جايبة 86.5%

عايزة اعرف الكليات المتاحه ليا ايه

علشان عايزة اكمل كليه

وعايزة اعرف مجموعي ممكن يودينى فين

لو حد يعرف يرد عليا

محمود الغباشي
23-Jul-2009, 12:03 PM
الكلام دة موجة لي الشيماء اللي بتسال عن مجموعها وحتروح فين بية
اولا يا الشيماء عاوز اعرف علشان ااجبك بكل صراحة وصدق
1/ مجموعك دة بالعملي ولا النظري بس
2/ انت دبلوم اية بالظبط ثلاث سنين منا عارف بس تجارة ولا زراعة ولا صنايع
3/ انتي عاوز تروحي في اي كلية ونفسك في كلية اية بالظبط
4/ علشان اكلمك بكل صراحة واحترام
دة ايميلي ******************************
كلميني يوم الجمعة بكرة يعني الساعة 7 مساءا

محمود الغباشي
23-Jul-2009, 12:10 PM
ماشي يا ابو حميد متزعلش مني انا بهز والله العظيم معرف انك متجوز وبقول للمدام انا بهز مع ابو حميد متزعليش مني
اما بقي بالنسبة للتنسيق فانا مستني علي الرغم سمعت انة هيبدا ان شاء الله تعالي في اوائل الاسبوع القادم والله اعلم وانا واثق فيك يا ابو حميد انك مش هتنسانا وشكرا يا ابو حميد وانت صحيح اسمك اية الحقيقي انا اسمي محمود الغباشي 21 سنة واتمني ان نكون اصدقاء بجد علي طول يا ابو حميد لانك راجل محترم وجدع وانا بحب الرجالة المحترمة والجدعة مش بس علشان التنسيق لا علي طول ان شاء الله تعالي وشكرا يا ابو حميد

egypt
23-Jul-2009, 12:22 PM
اسألوا عن الكليات الخاصة المتاحة ومصاريفها لأن في فرص كويسة احنا مش عارفينها.
اللي هي ايه يا ابو حميدnum10

howary2002
23-Jul-2009, 12:23 PM
اشكركم موضوع مهم جدا ارجو تحديد الموعد

elhoss
23-Jul-2009, 02:36 PM
hi ana hossam mondam new for ma7ta group w laken ana 3ayz a3raf el tansik heba when

elsabe
23-Jul-2009, 02:50 PM
يا جماعة التنسيق امتى والحد الادني للمرحلةالاول

Mr.Mo7amed
23-Jul-2009, 03:01 PM
اخوانى طلبة وطلبات الدبلومات الفنيه نظام 3 سنين
التنسيق بعون الله نزل والتقديم يوم الاحد ان شاء الله
يبدأ مكتب تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد وفروعه بالمحافظات صرف وقبول الاستمارات لحملة الدبلومات الفنية الصناعية نظام ثلاث سنوات بحد ادني‏70%‏ بداية الاسبوع المقبل‏.‏

ومن المقرر ان يتم صرف الاوراق بالمكتب الرئيسي بالمدينة الجامعية والفروع بالاسكندرية والمنصورة وطنطا والإسماعيلية وأسيوط وجنوب الوادي‏.‏

ومن المقرر عدم صرف الاوراق لحملة دبلوم المدارس الفنية للتمريض نظام الــ‏3‏ سنوات حيث سيتم ترشيحهم عن طريق وزارة الصحة‏.‏

ومن المقرر ان يختتم مكتب تنسيق القبول بالجامعات اعماله غدا ومن المتوقع ان يشغل طلاب هذه المرحلة‏24798‏ مكانا بكليات العلوم و‏19619‏ مكانا بكليات الرياضة و‏74916‏ مكانا بكليات الادبي‏.‏

وكشف خبراء التنسيق عن وجود اماكن شاغرة لطلاب المرحلة الثانية بالكليات تصل الي‏170‏ الفا ومن ناحية أخري قرر المجلس الاعلي للجامعات البدء في قبول رغبات خريجي المعاهد الفنية والمدارس الفنية نظام خمس سنوات تخصصات تجارية صناعية ـ زراعية ـ التجارية شعبة قانون خريجي اعوام‏2007‏ و‏2008‏ و‏2009‏ للتقدم لامتحان المعادلة لقبولهم بكليات التجارة والهندسة والزراعة والحقوق‏.‏

وصرحت الدكتورةسلوي الغريب بأن مواعيد تقديم الطلبات تبدأ من يوم‏26‏ يوليو الحالي وحتي‏10‏ اغسطس‏,‏ مشيرة الي ان اماكن التقديم في كليتي التجارة والهندسة جامعة القاهرة‏.‏

وكليتي الحقوق والزراعة جامعة عين شمس وتبدأ الامتحانات‏13‏ اغسطس وعلي الطالب ان يتقدم باصل شهادة التخرج وصورة منها وصورة من البطاقة الشخصية
وياجماعة اللى فى خمس سنين صنايع ينزل يستفسر عن التقديم امتى لانى ان شاء الله همزل يوم السبت واسال عن تنسيقى ان شاء الله
وكمان محدش يخاف زى انا لانى لما قريت ان فى معادلة لحملة الدبلومات الفنيه الخمس سنين دى مش لينا خالص هو ذكر تخصص تجارية صناعية مش احنا وع العموم انا انشاء الله نازل السبت عشان اعرف راسى من رجلى وانتوا كمان انزلوا واعرفوا

محمود الغباشي
23-Jul-2009, 03:56 PM
يا ابو حميد شوف الكلام دة اية نظامة يعني المرحلة الاولي يا mr يوم السبت دة يعني الموافق 25/7/2009 للمعاهد الفنية ودبلوم المعاهد الفنية المتقدمة نظام السنوات الخمس
للصناعي
ارجوا الرد يا ابو حميد ويا mr

Mr.Mo7amed
23-Jul-2009, 04:51 PM

يا ابو حميد شوف الكلام دة اية نظامة يعني المرحلة الاولي يا mr يوم السبت دة يعني الموافق 25/7/2009 للمعاهد الفنية ودبلوم المعاهد الفنية المتقدمة نظام السنوات الخمس
للصناعي
ارجوا الرد يا ابو حميد ويا mr

يا اخى انا حددت التنسيق ده للدبلومات الفنيه نظام 3 السنين ام المعاهد دى انزل بردو انت وانزل والخبر هينزل يا جماعة باليل ع الاهرام

الشيماء
23-Jul-2009, 04:53 PM

الكلام دة موجة لي الشيماء اللي بتسال عن مجموعها وحتروح فين بية
اولا يا الشيماء عاوز اعرف علشان ااجبك بكل صراحة وصدق
1/ مجموعك دة بالعملي ولا النظري بس
2/ انت دبلوم اية بالظبط ثلاث سنين منا عارف بس تجارة ولا زراعة ولا صنايع
3/ انتي عاوز تروحي في اي كلية ونفسك في كلية اية بالظبط
4/ علشان اكلمك بكل صراحة واحترام
دة ايميلي ***********************
كلميني يوم الجمعة بكرة يعني الساعة 7 مساءا

انا دبلوم صناعه قسم زخرفه

مجموعي دا التحريرى بس

وعايزة ادخل هندسة او فنون جميلة

وعايزة اعرف هدخل حاجه من دول ولا لا

mimo2010
23-Jul-2009, 05:06 PM
هـــاي

ahmed.sa3d92
23-Jul-2009, 05:14 PM
اخوانى طلبة وطلبات الدبلومات الفنيه نظام 3 سنين
التنسيق بعون الله نزل والتقديم يوم الاحد ان شاء الله
يبدأ مكتب تنسيق القبول بالجامعات والمعاهد وفروعه بالمحافظات صرف وقبول الاستمارات لحملة الدبلومات الفنية الصناعية نظام ثلاث سنوات بحد ادني‏70%‏ بداية الاسبوع المقبل‏.‏ومن المقرر ان يتم صرف الاوراق بالمكتب الرئيسي بالمدينة الجامعية والفروع بالاسكندرية والمنصورة وطنطا والإسماعيلية وأسيوط وجنوب الوادي‏.‏ومن المقرر عدم صرف الاوراق لحملة دبلوم المدارس الفنية للتمريض نظام الــ‏3‏ سنوات حيث سيتم ترشيحهم عن طريق وزارة الصحة‏.‏ومن المقرر ان يختتم مكتب تنسيق القبول بالجامعات اعماله غدا ومن المتوقع ان يشغل طلاب هذه المرحلة‏24798‏ مكانا بكليات العلوم و‏19619‏ مكانا بكليات الرياضة و‏74916‏ مكانا بكليات الادبي‏.‏وكشف خبراء التنسيق عن وجود اماكن شاغرة لطلاب المرحلة الثانية بالكليات تصل الي‏170‏ الفا ومن ناحية أخري قرر المجلس الاعلي للجامعات البدء في قبول رغبات خريجي المعاهد الفنية والمدارس الفنية نظام خمس سنوات تخصصات تجارية صناعية ـ زراعية ـ التجارية شعبة قانون خريجي اعوام‏2007‏ و‏2008‏ و‏2009‏ للتقدم لامتحان المعادلة لقبولهم بكليات التجارة والهندسة والزراعة والحقوق‏.‏

وصرحت الدكتورةسلوي الغريب بأن مواعيد تقديم الطلبات تبدأ من يوم‏26‏ يوليو الحالي وحتي‏10‏ اغسطس‏,‏ مشيرة الي ان اماكن التقديم في كليتي التجارة والهندسة جامعة القاهرة‏.‏وكليتي الحقوق والزراعة جامعة عين شمس وتبدأ الامتحانات‏13‏ اغسطس وعلي الطالب ان يتقدم باصل شهادة التخرج وصورة منها وصورة من البطاقة الشخصية
وياجماعة اللى فى خمس سنين صنايع ينزل يستفسر عن التقديم امتى لانى ان شاء الله همزل يوم السبت واسال عن تنسيقى ان شاء الله
وكمان محدش يخاف زى انا لانى لما قريت ان فى معادلة لحملة الدبلومات الفنيه الخمس سنين دى مش لينا خالص هو ذكر تخصص تجارية صناعية مش احنا وع العموم انا انشاء الله نازل السبت عشان اعرف راسى من رجلى وانتوا كمان انزلوا واعرفوا

ياريت تقول على المصدر الى انته جبت منه الخبر ده علشان نتاكد من صحتة

mimo2010
23-Jul-2009, 05:24 PM
اي مـــساعده

mimo2010
23-Jul-2009, 05:50 PM
هاي
لو سمحتوم بعد ازنكم الناس الي مفيش عندها احترام او ادب بلاش كده انا هنا علشان المساعده يابا بلاش لو حد خد اميلي بلاش يكون قليل الادب
الكلام ده ليل ناس قليله الادب بس
انا اقدم الاسف ليل منتدي

امير الاسلام
23-Jul-2009, 06:59 PM
ياجماعة الله يخليكم حد يرد عليا
بانسبة للتعليم المفتوح
كلية التجارة افضل ولاالتربية
انا بجد مبحبش المواد التجارية دى بس فى نفس الوقت انا حاسس ان التجارة افضل عشان ليها فرص عمل افضل

يريت حد يفدنى
اخوكم محمد

محمد طلعت زايد
23-Jul-2009, 08:00 PM
يا جماعة معنى ان الحد الادنى للقبول بالكليات والمعاهد فى المرحلة الاولى 70% معنى كده ان المرحلة الثانية انشاء الله لو قبلت بحد ادنى 65% يبقى انا ليا على الاقل انشاء الله معهد فنى صناعى ولو حتى فى الاقاليم ياريت حد يكون متأكد يقولى بجد انا ممكن يكون ليا مكان فى المعهد ده ولا لا

bakabo0z0a
23-Jul-2009, 08:04 PM
السلام عليكم
انا خريج صنايع 5 سنوات ومجموعى 85.4% من جلال فهمى تخصص حاسبات
عايز اعرف يدخلونى ايه
وبالنسبة لخبر التنسيق ده يخص الدبلومات خمس سنوات
الرد بسرعة يا ابو حميد ياجامد
بليزززززززززززززززز

لولى هاى
23-Jul-2009, 08:07 PM
يا جماعه انا جيبه 68.9% وعيزه اعرف هو الكلام ده صحيح انا هيقبلوا من 70% حد ادنى ولا لا وخايفة انه يكون صحيح ارجوكوا ردوا علية بسرعة